Frankfurt 264 på väg (till Stockholm?)
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Christoph Heuer
- Kontakt:
Frankfurt 264 på väg (till Stockholm?)
http://www.drehscheibe-foren.de/foren/r ... ?5,4895455
Översatt av Google:
flytta till Göttingen gick framför mig tillsammans med en låg-loader från ett tungt stöd fordon.
Som en last var en spårvagn i Rheinbahn (jag tror att jag har upptäckt) laddad. Var antalet 254.
Tyvärr min kamera var felaktigt inställd för detta ljus, det var 5:07 klocka.
gånger fortfarande här bilderna
Nej, inte Rheinbahn, Düsseldorf, men VGF, Frankfurt. På god väg till Stockholm för att hjälpa till ute på den nya spårvagnen tillsammans med spårvagn från Norrköping.
Fler bilder: http://frankfurter-nahverkehrsforum.de/ ... adid=18688
Är det korrekt svenska?
Hälsningar från Kassel, Tyskland
Christoph
Översatt av Google:
flytta till Göttingen gick framför mig tillsammans med en låg-loader från ett tungt stöd fordon.
Som en last var en spårvagn i Rheinbahn (jag tror att jag har upptäckt) laddad. Var antalet 254.
Tyvärr min kamera var felaktigt inställd för detta ljus, det var 5:07 klocka.
gånger fortfarande här bilderna
Nej, inte Rheinbahn, Düsseldorf, men VGF, Frankfurt. På god väg till Stockholm för att hjälpa till ute på den nya spårvagnen tillsammans med spårvagn från Norrköping.
Fler bilder: http://frankfurter-nahverkehrsforum.de/ ... adid=18688
Är det korrekt svenska?
Christoph
Aktiv medlem i Hannovers Spårvägsmuseiförening, Wehmingen, Tyskland http://www.tram-museum.de
I can read Swedish (well, sort of) but I can neither write nor speak Swedish. Please accept my apologies for that.
I can read Swedish (well, sort of) but I can neither write nor speak Swedish. Please accept my apologies for that.
Re: Frankfurt 264 på väg (till Stockholm?)
Nej, men hyfsat begripligt...Christoph Heuer skrev: ...
Är det korrekt svenska?
Christoph
Maskinöversättningen på Google bygger på att använda hela fraser i liknande sammanhang baserat på text google indexerat och kunnat jämföra mellan olika språk på hemsidor, om jag förstått det hela rätt...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Danke für die Bilder. Google-Übersetzung ist nicht gut, aber es ist verständlich.
Vielen Dank
Gruss
Kjell L
Vielen Dank

Gruss
Kjell L
- Sven Blomberg
Hur är det med dessa vagnar från Frankfurt? Att Norrköpingsvagnarna är godkända för trafik i Sverige förstår jag, men hur är det med dessa? Går de på samma trafikgodkännande som Norrköpingsvagnarna, eller är det en process innan de kan "rulla" i Sverige?.
Medlem nr 266
Dessa och Norrköpingsvagnarna är väl identiska? Sålunda borde de klara sig på Norrköpingsgodkännandet?Sven Blomberg skrev:Hur är det med dessa vagnar från Frankfurt? Att Norrköpingsvagnarna är godkända för trafik i Sverige förstår jag, men hur är det med dessa? Går de på samma trafikgodkännande som Norrköpingsvagnarna, eller är det en process innan de kan "rulla" i Sverige?.
Så är det, Norrköpingsvagnarna har exakt samma specifikation, då de egentligen var avsedda att tas i trafik i Frankfurt och alltså bara lyftes ut för export. Frankfurts serie, förlängdes sedan ur optionen.august skrev:Dessa och Norrköpingsvagnarna är väl identiska? Sålunda borde de klara sig på Norrköpingsgodkännandet?Sven Blomberg skrev:Hur är det med dessa vagnar från Frankfurt? Att Norrköpingsvagnarna är godkända för trafik i Sverige förstår jag, men hur är det med dessa? Går de på samma trafikgodkännande som Norrköpingsvagnarna, eller är det en process innan de kan "rulla" i Sverige?.
På samma vis kommer ju de sex ordinarie vagnarna till Stockholm att komma till.... De leverera ur Norrköpings serie om 10 vagnar, där nu Norrköping avstår 6 vagnar för Stockholms räkning, men serien förlängs sedan med ytterligare 6 vagnar, som levereras till Norrköping efter vagnarna till Stockholm.
Klart som korvspad ?? eller hur......

Det finns dock smärre skillnader, ex är Norrköpingsvagnarna inte utrustade för multipeldrift, vilket Frankfurtvagnarna är, men avvikelserna är i det stora hela relativt ringa och det lär knappast påverka tillståndsprocessen.leifd skrev:Så är det, Norrköpingsvagnarna har exakt samma specifikation, då de egentligen var avsedda att tas i trafik i Frankfurt och alltså bara lyftes ut för export. Frankfurts serie, förlängdes sedan ur optionen.august skrev:Dessa och Norrköpingsvagnarna är väl identiska? Sålunda borde de klara sig på Norrköpingsgodkännandet?Sven Blomberg skrev:Hur är det med dessa vagnar från Frankfurt? Att Norrköpingsvagnarna är godkända för trafik i Sverige förstår jag, men hur är det med dessa? Går de på samma trafikgodkännande som Norrköpingsvagnarna, eller är det en process innan de kan "rulla" i Sverige?.
På samma vis kommer ju de sex ordinarie vagnarna till Stockholm att komma till.... De leverera ur Norrköpings serie om 10 vagnar, där nu Norrköping avstår 6 vagnar för Stockholms räkning, men serien förlängs sedan med ytterligare 6 vagnar, som levereras till Norrköping efter vagnarna till Stockholm.
Klart som korvspad ?? eller hur......
mela skrev:Det finns dock smärre skillnader, ex är Norrköpingsvagnarna inte utrustade för multipeldrift, vilket Frankfurtvagnarna är, men avvikelserna är i det stora hela relativt ringa och det lär knappast påverka tillståndsprocessen.
Nja, de där stämmer inte riktigt....
Norrköpings vagnar är utrustade för multipeldrift, men man har monterat bort automatkopplen o ersatt dessa med Albert-koppel. Troligt är väl att så kommer att ske även med de tre som kommer till Stockholm. Sen finns ju en del andra smärre skillnader....
Det var avsaknaden av automatkoppel som avsågs...leifd skrev:mela skrev:Det finns dock smärre skillnader, ex är Norrköpingsvagnarna inte utrustade för multipeldrift, vilket Frankfurtvagnarna är, men avvikelserna är i det stora hela relativt ringa och det lär knappast påverka tillståndsprocessen.
Norrköpings vagnar är utrustade för multipeldrift, men man har monterat bort automatkopplen o ersatt dessa med Albert-koppel. Troligt är väl att så kommer att ske även med de tre som kommer till Stockholm. Sen finns ju en del andra smärre skillnader....
- BaardB
- Kontakt:
Kan du fortelle hvilke?leifd skrev:Sen finns ju en del andra smärre skillnader....
Förstår de, men multipeldrift kan ju ske med kablar med, om man vill..... här hamnar vi nu i en annan problematik. Mer praktisk, mot övrig vagnpark.mela skrev:Det var avsaknaden av automatkoppel som avsågs...leifd skrev:mela skrev:Det finns dock smärre skillnader, ex är Norrköpingsvagnarna inte utrustade för multipeldrift, vilket Frankfurtvagnarna är, men avvikelserna är i det stora hela relativt ringa och det lär knappast påverka tillståndsprocessen.
Färg, klädsel, infosystem är några.....BaardB skrev:Kan du fortelle hvilke?leifd skrev:Sen finns ju en del andra smärre skillnader....
- Sven Blomberg
Men de skillnaderna kvarstår väl under Stockholmsvistelsen? Kanske inte yttre färgen, men det övriga.leifd skrev:
Färg, klädsel, infosystem är några.....
Medlem nr 266
Allt borde mycket väl kunna kvarstå, annat vore slöseri med resurser.Sven Blomberg skrev:Men de skillnaderna kvarstår väl under Stockholmsvistelsen? Kanske inte yttre färgen, men det övriga.leifd skrev:
Färg, klädsel, infosystem är några.....
Däremot byter man kanske koppel, eller är det övergångskoppel som får gälla vid ev. bogsering ?? Låter iofs rimligt....
- Thomas Lange
De tyska vagnarna saknar knappar för "Stanna vid nästa hållplats". SS har begärt att sådana ska monteras eftersom det annars blir förvirrande för passagarerarna.leifd skrev:Färg, klädsel, infosystem är några.....BaardB skrev:Kan du fortelle hvilke?leifd skrev:Sen finns ju en del andra smärre skillnader....
Ju förr dess bättre.
Om det ska göras snyggt så kostar det nog en hel del. Om det inte ska göras snyggt så blir det nog rätt fult (lösa ledningar...).Thomas Lange skrev:De tyska vagnarna saknar knappar för "Stanna vid nästa hållplats". SS har begärt att sådana ska monteras eftersom det annars blir förvirrande för passagarerarna.leifd skrev:Färg, klädsel, infosystem är några.....BaardB skrev: quote="leifd" Sen finns ju en del andra smärre skillnader.... /quote
Kan du fortelle hvilke?
Kan man inte tydligt skylta ombord att "vagnarna stannar vid alla hållplatser"? Bäst är ju förstås att slippa stanna överallt...
Det beror på. Eftersom det i grunden är samma vagn ur samma serie så är det inte omöjligt att det finns plats i plintar och stolpar och dyligt för att bara dra in ledningar och plugga i knapparna. I bästa fall finns ledningarna men inte knapparna. Sen tar det nog inte så lång tid att utföra arbetet, men det skall bara utföras...M_M skrev:...
Om det ska göras snyggt så kostar det nog en hel del. Om det inte ska göras snyggt så blir det nog rätt fult (lösa ledningar...).
Kan man inte tydligt skylta ombord att "vagnarna stannar vid alla hållplatser"? Bäst är ju förstås att slippa stanna överallt...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Kräver det inte håltagning som sedan är svårt att återställa när vagnarna skall lämnas tillbaka?Odd skrev:Det beror på. Eftersom det i grunden är samma vagn ur samma serie så är det inte omöjligt att det finns plats i plintar och stolpar och dyligt för att bara dra in ledningar och plugga i knapparna. I bästa fall finns ledningarna men inte knapparna. Sen tar det nog inte så lång tid att utföra arbetet, men det skall bara utföras...M_M skrev:...
Om det ska göras snyggt så kostar det nog en hel del. Om det inte ska göras snyggt så blir det nog rätt fult (lösa ledningar...).
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
- Thomas Lange
Jodå, men SS vill inte stanna vid alla hållplatser om ingen ska av eller på. Vissa tider på dygnet behövs all extra tid för att köa i Hamngatan och vända vid Sergels torg. Och på sena kvällen när två passagerare ska åka från Sergels tog till Djurgårdsskolans hållplats skulle det vara irrriterande för både dem och föraren om meningslösa hållplatsuppehåll skulle göras. Bättre då med knappar för "Stanna vid nästa hållplats" som är det publikum är van vid från tidigare.M_M skrev: Kan man inte tydligt skylta ombord att "vagnarna stannar vid alla hållplatser"? Bäst är ju förstås att slippa stanna överallt...
Ju förr dess bättre.
- Sven Blomberg
När beräknas första Frankfurtvagnen komma till Stockholm? Har ju varit på väg sedan åtminstone 7/7 enligt bilderna. Är det någon "mellanlandning" på vägen?
Medlem nr 266