Frankfurt 264 på väg (till Stockholm?)

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Christoph Heuer
Inlägg: 33
Blev medlem: fredag 02 juli 2010 22:15
Ort: Kassel, Tyskland
Kontakt:

Frankfurt 264 på väg (till Stockholm?)

Inlägg av Christoph Heuer »

http://www.drehscheibe-foren.de/foren/r ... ?5,4895455

Översatt av Google:

flytta till Göttingen gick framför mig tillsammans med en låg-loader från ett tungt stöd fordon.
Som en last var en spårvagn i Rheinbahn (jag tror att jag har upptäckt) laddad. Var antalet 254.
Tyvärr min kamera var felaktigt inställd för detta ljus, det var 5:07 klocka.
gånger fortfarande här bilderna

Nej, inte Rheinbahn, Düsseldorf, men VGF, Frankfurt. På god väg till Stockholm för att hjälpa till ute på den nya spårvagnen tillsammans med spårvagn från Norrköping.

Fler bilder: http://frankfurter-nahverkehrsforum.de/ ... adid=18688

Är det korrekt svenska?

Hälsningar från Kassel, Tyskland

Christoph
Aktiv medlem i Hannovers Spårvägsmuseiförening, Wehmingen, Tyskland http://www.tram-museum.de

I can read Swedish (well, sort of) but I can neither write nor speak Swedish. Please accept my apologies for that.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6912
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Frankfurt 264 på väg (till Stockholm?)

Inlägg av Odd »

Christoph Heuer skrev: ...
Är det korrekt svenska?

Hälsningar från Kassel, Tyskland

Christoph
Nej, men hyfsat begripligt...

Maskinöversättningen på Google bygger på att använda hela fraser i liknande sammanhang baserat på text google indexerat och kunnat jämföra mellan olika språk på hemsidor, om jag förstått det hela rätt...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Kjell L
Inlägg: 186
Blev medlem: tisdag 08 juni 2010 11:11

Re: Frankfurt 264 på väg (till Stockholm?)

Inlägg av Kjell L »

Danke für die Bilder. Google-Übersetzung ist nicht gut, aber es ist verständlich.
Vielen Dank :D

Gruss

Kjell L
Användarens profilbild
Sven Blomberg
Inlägg: 927
Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15

Re: Frankfurt 264 på väg (till Stockholm?)

Inlägg av Sven Blomberg »

Hur är det med dessa vagnar från Frankfurt? Att Norrköpingsvagnarna är godkända för trafik i Sverige förstår jag, men hur är det med dessa? Går de på samma trafikgodkännande som Norrköpingsvagnarna, eller är det en process innan de kan "rulla" i Sverige?.
Medlem nr 266
Användarens profilbild
august
Inlägg: 806
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:55
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Frankfurt 264 på väg (till Stockholm?)

Inlägg av august »

Sven Blomberg skrev:Hur är det med dessa vagnar från Frankfurt? Att Norrköpingsvagnarna är godkända för trafik i Sverige förstår jag, men hur är det med dessa? Går de på samma trafikgodkännande som Norrköpingsvagnarna, eller är det en process innan de kan "rulla" i Sverige?.
Dessa och Norrköpingsvagnarna är väl identiska? Sålunda borde de klara sig på Norrköpingsgodkännandet?
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4689
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Frankfurt 264 på väg (till Stockholm?)

Inlägg av leifd »

august skrev:
Sven Blomberg skrev:Hur är det med dessa vagnar från Frankfurt? Att Norrköpingsvagnarna är godkända för trafik i Sverige förstår jag, men hur är det med dessa? Går de på samma trafikgodkännande som Norrköpingsvagnarna, eller är det en process innan de kan "rulla" i Sverige?.
Dessa och Norrköpingsvagnarna är väl identiska? Sålunda borde de klara sig på Norrköpingsgodkännandet?
Så är det, Norrköpingsvagnarna har exakt samma specifikation, då de egentligen var avsedda att tas i trafik i Frankfurt och alltså bara lyftes ut för export. Frankfurts serie, förlängdes sedan ur optionen.
På samma vis kommer ju de sex ordinarie vagnarna till Stockholm att komma till.... De leverera ur Norrköpings serie om 10 vagnar, där nu Norrköping avstår 6 vagnar för Stockholms räkning, men serien förlängs sedan med ytterligare 6 vagnar, som levereras till Norrköping efter vagnarna till Stockholm.

Klart som korvspad ?? eller hur...... :mrgreen:
Användarens profilbild
mela
Inlägg: 140
Blev medlem: lördag 05 augusti 2006 21:21
Ort: Skarpnäck, Stockholm
Kontakt:

Re: Frankfurt 264 på väg (till Stockholm?)

Inlägg av mela »

leifd skrev:
august skrev:
Sven Blomberg skrev:Hur är det med dessa vagnar från Frankfurt? Att Norrköpingsvagnarna är godkända för trafik i Sverige förstår jag, men hur är det med dessa? Går de på samma trafikgodkännande som Norrköpingsvagnarna, eller är det en process innan de kan "rulla" i Sverige?.
Dessa och Norrköpingsvagnarna är väl identiska? Sålunda borde de klara sig på Norrköpingsgodkännandet?
Så är det, Norrköpingsvagnarna har exakt samma specifikation, då de egentligen var avsedda att tas i trafik i Frankfurt och alltså bara lyftes ut för export. Frankfurts serie, förlängdes sedan ur optionen.
På samma vis kommer ju de sex ordinarie vagnarna till Stockholm att komma till.... De leverera ur Norrköpings serie om 10 vagnar, där nu Norrköping avstår 6 vagnar för Stockholms räkning, men serien förlängs sedan med ytterligare 6 vagnar, som levereras till Norrköping efter vagnarna till Stockholm.

Klart som korvspad ?? eller hur...... :mrgreen:
Det finns dock smärre skillnader, ex är Norrköpingsvagnarna inte utrustade för multipeldrift, vilket Frankfurtvagnarna är, men avvikelserna är i det stora hela relativt ringa och det lär knappast påverka tillståndsprocessen.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4689
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Frankfurt 264 på väg (till Stockholm?)

Inlägg av leifd »

mela skrev:Det finns dock smärre skillnader, ex är Norrköpingsvagnarna inte utrustade för multipeldrift, vilket Frankfurtvagnarna är, men avvikelserna är i det stora hela relativt ringa och det lär knappast påverka tillståndsprocessen.

Nja, de där stämmer inte riktigt....
Norrköpings vagnar är utrustade för multipeldrift, men man har monterat bort automatkopplen o ersatt dessa med Albert-koppel. Troligt är väl att så kommer att ske även med de tre som kommer till Stockholm. Sen finns ju en del andra smärre skillnader....
Användarens profilbild
mela
Inlägg: 140
Blev medlem: lördag 05 augusti 2006 21:21
Ort: Skarpnäck, Stockholm
Kontakt:

Re: Frankfurt 264 på väg (till Stockholm?)

Inlägg av mela »

leifd skrev:
mela skrev:Det finns dock smärre skillnader, ex är Norrköpingsvagnarna inte utrustade för multipeldrift, vilket Frankfurtvagnarna är, men avvikelserna är i det stora hela relativt ringa och det lär knappast påverka tillståndsprocessen.

Nja, de där stämmer inte riktigt....
Norrköpings vagnar är utrustade för multipeldrift, men man har monterat bort automatkopplen o ersatt dessa med Albert-koppel. Troligt är väl att så kommer att ske även med de tre som kommer till Stockholm. Sen finns ju en del andra smärre skillnader....
Det var avsaknaden av automatkoppel som avsågs...
Användarens profilbild
BaardB
Inlägg: 1765
Blev medlem: fredag 06 september 2002 7:19
Ort: Oslo, utflyttet fra Trondheim!
Kontakt:

Re: Frankfurt 264 på väg (till Stockholm?)

Inlägg av BaardB »

leifd skrev:Sen finns ju en del andra smärre skillnader....
Kan du fortelle hvilke?
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4689
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Frankfurt 264 på väg (till Stockholm?)

Inlägg av leifd »

mela skrev:
leifd skrev:
mela skrev:Det finns dock smärre skillnader, ex är Norrköpingsvagnarna inte utrustade för multipeldrift, vilket Frankfurtvagnarna är, men avvikelserna är i det stora hela relativt ringa och det lär knappast påverka tillståndsprocessen.

Nja, de där stämmer inte riktigt....
Norrköpings vagnar är utrustade för multipeldrift, men man har monterat bort automatkopplen o ersatt dessa med Albert-koppel. Troligt är väl att så kommer att ske även med de tre som kommer till Stockholm. Sen finns ju en del andra smärre skillnader....
Det var avsaknaden av automatkoppel som avsågs...
Förstår de, men multipeldrift kan ju ske med kablar med, om man vill..... här hamnar vi nu i en annan problematik. Mer praktisk, mot övrig vagnpark.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4689
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Frankfurt 264 på väg (till Stockholm?)

Inlägg av leifd »

BaardB skrev:
leifd skrev:Sen finns ju en del andra smärre skillnader....
Kan du fortelle hvilke?
Färg, klädsel, infosystem är några.....
Användarens profilbild
Sven Blomberg
Inlägg: 927
Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15

Re: Frankfurt 264 på väg (till Stockholm?)

Inlägg av Sven Blomberg »

leifd skrev:
Färg, klädsel, infosystem är några.....
Men de skillnaderna kvarstår väl under Stockholmsvistelsen? Kanske inte yttre färgen, men det övriga.
Medlem nr 266
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4689
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Frankfurt 264 på väg (till Stockholm?)

Inlägg av leifd »

Sven Blomberg skrev:
leifd skrev:
Färg, klädsel, infosystem är några.....
Men de skillnaderna kvarstår väl under Stockholmsvistelsen? Kanske inte yttre färgen, men det övriga.
Allt borde mycket väl kunna kvarstå, annat vore slöseri med resurser.
Däremot byter man kanske koppel, eller är det övergångskoppel som får gälla vid ev. bogsering ?? Låter iofs rimligt....
Användarens profilbild
Thomas Lange
Inlägg: 2256
Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: Frankfurt 264 på väg (till Stockholm?)

Inlägg av Thomas Lange »

leifd skrev:
BaardB skrev:
leifd skrev:Sen finns ju en del andra smärre skillnader....
Kan du fortelle hvilke?
Färg, klädsel, infosystem är några.....
De tyska vagnarna saknar knappar för "Stanna vid nästa hållplats". SS har begärt att sådana ska monteras eftersom det annars blir förvirrande för passagarerarna.
Ju förr dess bättre.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Frankfurt 264 på väg (till Stockholm?)

Inlägg av M_M »

Thomas Lange skrev:
leifd skrev:
BaardB skrev: quote="leifd" Sen finns ju en del andra smärre skillnader.... /quote
Kan du fortelle hvilke?
Färg, klädsel, infosystem är några.....
De tyska vagnarna saknar knappar för "Stanna vid nästa hållplats". SS har begärt att sådana ska monteras eftersom det annars blir förvirrande för passagarerarna.
Om det ska göras snyggt så kostar det nog en hel del. Om det inte ska göras snyggt så blir det nog rätt fult (lösa ledningar...).

Kan man inte tydligt skylta ombord att "vagnarna stannar vid alla hållplatser"? Bäst är ju förstås att slippa stanna överallt...
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6912
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Frankfurt 264 på väg (till Stockholm?)

Inlägg av Odd »

M_M skrev:...
Om det ska göras snyggt så kostar det nog en hel del. Om det inte ska göras snyggt så blir det nog rätt fult (lösa ledningar...).

Kan man inte tydligt skylta ombord att "vagnarna stannar vid alla hållplatser"? Bäst är ju förstås att slippa stanna överallt...
Det beror på. Eftersom det i grunden är samma vagn ur samma serie så är det inte omöjligt att det finns plats i plintar och stolpar och dyligt för att bara dra in ledningar och plugga i knapparna. I bästa fall finns ledningarna men inte knapparna. Sen tar det nog inte så lång tid att utföra arbetet, men det skall bara utföras...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Frankfurt 264 på väg (till Stockholm?)

Inlägg av LÅ1 »

Odd skrev:
M_M skrev:...
Om det ska göras snyggt så kostar det nog en hel del. Om det inte ska göras snyggt så blir det nog rätt fult (lösa ledningar...).

Kan man inte tydligt skylta ombord att "vagnarna stannar vid alla hållplatser"? Bäst är ju förstås att slippa stanna överallt...
Det beror på. Eftersom det i grunden är samma vagn ur samma serie så är det inte omöjligt att det finns plats i plintar och stolpar och dyligt för att bara dra in ledningar och plugga i knapparna. I bästa fall finns ledningarna men inte knapparna. Sen tar det nog inte så lång tid att utföra arbetet, men det skall bara utföras...
Kräver det inte håltagning som sedan är svårt att återställa när vagnarna skall lämnas tillbaka?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Thomas Lange
Inlägg: 2256
Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: Frankfurt 264 på väg (till Stockholm?)

Inlägg av Thomas Lange »

M_M skrev: Kan man inte tydligt skylta ombord att "vagnarna stannar vid alla hållplatser"? Bäst är ju förstås att slippa stanna överallt...
Jodå, men SS vill inte stanna vid alla hållplatser om ingen ska av eller på. Vissa tider på dygnet behövs all extra tid för att köa i Hamngatan och vända vid Sergels torg. Och på sena kvällen när två passagerare ska åka från Sergels tog till Djurgårdsskolans hållplats skulle det vara irrriterande för både dem och föraren om meningslösa hållplatsuppehåll skulle göras. Bättre då med knappar för "Stanna vid nästa hållplats" som är det publikum är van vid från tidigare.
Ju förr dess bättre.
Användarens profilbild
Sven Blomberg
Inlägg: 927
Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15

Re: Frankfurt 264 på väg (till Stockholm?)

Inlägg av Sven Blomberg »

När beräknas första Frankfurtvagnen komma till Stockholm? Har ju varit på väg sedan åtminstone 7/7 enligt bilderna. Är det någon "mellanlandning" på vägen?
Medlem nr 266
Skriv svar