Byggandet av Spårväg city

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8019
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Re: Byggandet av Spårväg city

Inlägg av Bussmicke »

En kompis sa till mig idag att man håller på med spårarbete igen på Hamngatan, vad är det denna gång?
Har jag missat något?
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Byggandet av Spårväg city

Inlägg av TKO »

Kan det ha varit Ante Nordlunds bror som varit byggledare?
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
august
Inlägg: 806
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:55
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Byggandet av Spårväg city

Inlägg av august »

De platser man jobbar på (efter snabb inspektion på väg från jobbet) är:

• Hållplats Sergels Torg (något med asfalt. Såg även ett gäng med något misstänkt likt termitflaskor?)
• Hållplats Kungsträdgården (asfaltsbullen är bortskrapad och mitträcket på väg upp).
• Mellan Norrlandsgatan och Berzelii Park (Kontaktledningen är bortplockad. Blev de inte klara med fasaden på huset som höll på att renoveras där?)
• Berzelii Park–Nybroplan (något meck i spåret eller med gatubeläggningen)

Det vore intressant att veta vad det rör sig om för byggen mer i detalj.
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Byggandet av Spårväg city

Inlägg av Anders Hanquist »

Att det inte stod helt rätt till med den fjärde punkten ovan (Hamngatan vid Berzelii Park) behöver man ingen civilingenjörsexamen för att inse. Redan när spåret var helt nylagt undrade jag vad som stod på. Spåret mot Djurgården låg på en något annan nivå än spåren mot Norrmalmstorg/Sergels Torg. Uppenbarligen måste något justeras där. Men vad har hänt med kontaktledningen? Koppartjuvar i farten?
Björn Ehnberg
Inlägg: 2157
Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18

Re: Byggandet av Spårväg city

Inlägg av Björn Ehnberg »

TKO skrev:Kan det ha varit Ante Nordlunds bror som varit byggledare?
Hilmer - fort men fel :)
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6864
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Byggandet av Spårväg city

Inlägg av Odd »

august skrev:De platser man jobbar på (efter snabb inspektion på väg från jobbet) är:

• Hållplats Sergels Torg (något med asfalt. Såg även ett gäng med något misstänkt likt termitflaskor?)
• Hållplats Kungsträdgården (asfaltsbullen är bortskrapad och mitträcket på väg upp).
• Mellan Norrlandsgatan och Berzelii Park (Kontaktledningen är bortplockad. Blev de inte klara med fasaden på huset som höll på att renoveras där?)
• Berzelii Park–Nybroplan (något meck i spåret eller med gatubeläggningen)

Det vore intressant att veta vad det rör sig om för byggen mer i detalj.
* Vid Sergels torg skall det vara något med att man lagt spåren på fel nivåhöjd.
* Kanske tar dom hand om kantstenen också?
* Om jag förstått det hela rätt så skall en kran ställas upp på platsen för att plocka bort tornkranen i huset och eftersom Kungsträdgårdsgatan är så smal så är väl detta det enda stället. Tur är väl att man gör det nu och inte efter den 23 augusti.
* Tja, jag tycker det har sett rätt skumt ut där. Men lite anmärkningsvärt att man lagt de tillfälliga filerna så att man trängs med mötande trafik en kortare sträcka, särskilt med tanke på att museitrafiken och övningsvagnarna kommer igång inom kort.

Sen kan man fundera på om felen vid Sergels Torg och Nybroplan berott på de som planerat eller de som byggt spåren. Sen kan ju även påskyndandet av bygget pga ett visst bröllop bidragit till detta. Vid kungsträdgårdens hållplats tycks man ha drabbats av exakt samma fenomen som man drabbades av i Hammarby Sjöstad när bussarnas framhjul började köra sönder kanten på hållplatsen. Jag trodde i ärlighetens namn att man dragit några slutsatser kring detta men det tycks finna vattentäta skott mellan avdelningarna. En enkel kantstensprofil skulle ha fixat biffen galant för såväl bussar som spårvagnar.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Patrick
Inlägg: 877
Blev medlem: tisdag 20 augusti 2002 22:30
Ort: Stockholm - Hässelby

Re: Byggandet av Spårväg city

Inlägg av Patrick »

Vad jag hört gjorde man provisoriska lösningar på vissa hållplatser för att man inte han fixa det permanent inför bröllopet. (Ungefär som tandläkaren kan göra med lagningar ibland!). Nu tror jag nog dom fixar det permanenta, bl a ska kanterna vid hållplatserna stenbeläggas så att inte bussar, snöplogar m fl kör sönder dessa. Vet att det var flera här som var förvånad över att flera kanter gick sönder.
Användarens profilbild
Thomas Lange
Inlägg: 2256
Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: Byggandet av Spårväg city

Inlägg av Thomas Lange »

Det är riktigt. För att bli klar till den 31 maj som avtalet med Stockholms stad stipulerade ordnade man vissa provisoriska lösningar. Annat, som t.ex. inredningen på hållplatserna fick anstå till senare i sommar. Sträckan till Sergels torg är avstängd för spårvagnstrafik under tre veckor nu i sommar.
Ju förr dess bättre.
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Re: Byggandet av Spårväg city

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den onsdag 04 maj 2011 6:43, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Patrick
Inlägg: 877
Blev medlem: tisdag 20 augusti 2002 22:30
Ort: Stockholm - Hässelby

Re: Byggandet av Spårväg city

Inlägg av Patrick »

Johan Eriksson skrev:Åkte förbi Hamngatan igår (28.06) tidig kväll (ca kl 19.15) och förutom ombyggnad av hpl Kungsträdgården som Thomas nämnt så stod det en enorm megastor kranbil på Ntg mitt i spåren, en sån där som fäller ut fyra stöd tills hjulen till slut hänger i luften och med en väldigt massiv förlängningsbar kran som når över hustaken på väg uppåt..., -vad gjorde den där? Såg ut att ha kraft nog att lyfta hela spåret/körbanan om man ville jävlas men så var nog inte alls fallet, mycket kraft till nåt slags lyft dock.....!? :roll:
Var det inte ett ombyggnadsprojekt vid Norrmalstorg som hade en kran e dyl som ska - skulle - monteras ner, kanske var den kranen till för det. :mrgreen:
Henrik Schütz
Inlägg: 1878
Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27

Re: Byggandet av Spårväg city

Inlägg av Henrik Schütz »

Se Odds svar, mobilkranen lyfter bort kranen som stått innanför gamla MEA( Volkswagens "Showroom"), Har ej helt med Spårvägsbygget att göra.

HS
Användarens profilbild
Sven Blomberg
Inlägg: 927
Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15

Re: Byggandet av Spårväg city

Inlägg av Sven Blomberg »

Hur många A 34 (Dom kallas väl så) har anlänt. Jag vet att tre från Norrköping skall ha kommit. Men har det kommit någon från Frankfurt?
Medlem nr 266
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4669
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Byggandet av Spårväg city

Inlägg av leifd »

Sven Blomberg skrev:Hur många A 34 (Dom kallas väl så) har anlänt. Jag vet att tre från Norrköping skall ha kommit. Men har det kommit någon från Frankfurt?
Det blir 3 st vagnar från Norrköping (redan levererade) och 3 st vagnar från Frankfurt.
Att de internt kallas A34 i Stockholm, är ju möjligt, men efter som vagnarna är trafikgodkända i Sverige som M06 33, 34 och 35, så borde Norrköpingsvagnarna fortsätta heta så, även i Stockholm. Samma borde då gälla Frankfurtvagnarna, som ju har en identitet i Tyskland redan, vilken ju borde duga bra även här. Allt hamnar ju i ett annat läge om vagnarna formellt skulle övertas av SS eller SL. En parallell till detta, är ju att alla lånevagnar genom åren, alltid haft sina originalbeteckningar kvar.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Byggandet av Spårväg city

Inlägg av 2763 »

leifd skrev: Att de internt kallas A34 i Stockholm, är ju möjligt, men efter som vagnarna är trafikgodkända i Sverige som M06 33, 34 och 35,
Vagn SS210 och GS 143 (Ex 201) har olika typbeteckningar på samma tillstånd. A5x i Stockholm och SM83 i Göteborg.

//T
Med reservation för tyckfel.
carltram
Inlägg: 880
Blev medlem: söndag 11 mars 2007 8:41
Kontakt:

Re: Byggandet av Spårväg city

Inlägg av carltram »

Nu är äntligen spår 5 och 6 klara i Alkärshallen. :D
Här syns vagn nr 35:
Bild
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Byggandet av Spårväg city

Inlägg av LÅ1 »

carltram skrev:Nu är äntligen spår 5 och 6 klara i Alkärshallen. :D
Här syns vagn nr 35:
Bild
Det är väl snart dags att hålla dörrarna stängda, när vagnarna blir tejpade med den ännu hemliga designen! :)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Byggandet av Spårväg city

Inlägg av LÅ1 »

Nu är bygget i stort sett klart.

I kväll höll man på med informationstavlorna. (Kartor o tidtabeller etc.) Och i skyltarna rullar texten som talar om att spårvägstrafiken startar 23/8 2010.

Vid övergångsställena har man klistrat information direkt på marken. (Se carltrams bild i detta inlägg.)
Såg också dessa skyltar vid Gröna Lunds hållplats i kväll. Men vid Kungsträdgårdens hållplats var texten bara på engelska! Varför inte också på svenska?

Undra om man kommer att markera gångvägen från T-centralens uppgång till hållplats Sergels torg? Sådana markeringar i gatan har ju blivit ett vanligt förekommande inslag i gatubilden runt T-centralen och Centralen.
Eller man markerar kanske från busshållplatsen där de flesta är vana att stiga på 47:an? För man vill nog undvika att 69:an och 52:an får en massa resenärer sträckan Sergels torg - Kungsträdgården.

Vad jag sett hitintills så tycker jag att de nya hållplatserna blivit snygga!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Skriv svar