Byggandet av Spårväg city
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Re: Byggandet av Spårväg city
En kompis sa till mig idag att man håller på med spårarbete igen på Hamngatan, vad är det denna gång?
Har jag missat något?
Har jag missat något?
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Kan det ha varit Ante Nordlunds bror som varit byggledare?
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
De platser man jobbar på (efter snabb inspektion på väg från jobbet) är:
• Hållplats Sergels Torg (något med asfalt. Såg även ett gäng med något misstänkt likt termitflaskor?)
• Hållplats Kungsträdgården (asfaltsbullen är bortskrapad och mitträcket på väg upp).
• Mellan Norrlandsgatan och Berzelii Park (Kontaktledningen är bortplockad. Blev de inte klara med fasaden på huset som höll på att renoveras där?)
• Berzelii Park–Nybroplan (något meck i spåret eller med gatubeläggningen)
Det vore intressant att veta vad det rör sig om för byggen mer i detalj.
• Hållplats Sergels Torg (något med asfalt. Såg även ett gäng med något misstänkt likt termitflaskor?)
• Hållplats Kungsträdgården (asfaltsbullen är bortskrapad och mitträcket på väg upp).
• Mellan Norrlandsgatan och Berzelii Park (Kontaktledningen är bortplockad. Blev de inte klara med fasaden på huset som höll på att renoveras där?)
-
Att det inte stod helt rätt till med den fjärde punkten ovan (Hamngatan vid Berzelii Park) behöver man ingen civilingenjörsexamen för att inse. Redan när spåret var helt nylagt undrade jag vad som stod på. Spåret mot Djurgården låg på en något annan nivå än spåren mot Norrmalmstorg/Sergels Torg. Uppenbarligen måste något justeras där. Men vad har hänt med kontaktledningen? Koppartjuvar i farten?
-
Hilmer - fort men felTKO skrev:Kan det ha varit Ante Nordlunds bror som varit byggledare?

Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
* Vid Sergels torg skall det vara något med att man lagt spåren på fel nivåhöjd.august skrev:De platser man jobbar på (efter snabb inspektion på väg från jobbet) är:
* Kanske tar dom hand om kantstenen också?
* Om jag förstått det hela rätt så skall en kran ställas upp på platsen för att plocka bort tornkranen i huset och eftersom Kungsträdgårdsgatan är så smal så är väl detta det enda stället. Tur är väl att man gör det nu och inte efter den 23 augusti.
* Tja, jag tycker det har sett rätt skumt ut där. Men lite anmärkningsvärt att man lagt de tillfälliga filerna så att man trängs med mötande trafik en kortare sträcka, särskilt med tanke på att museitrafiken och övningsvagnarna kommer igång inom kort.
Sen kan man fundera på om felen vid Sergels Torg och Nybroplan berott på de som planerat eller de som byggt spåren. Sen kan ju även påskyndandet av bygget pga ett visst bröllop bidragit till detta. Vid kungsträdgårdens hållplats tycks man ha drabbats av exakt samma fenomen som man drabbades av i Hammarby Sjöstad när bussarnas framhjul började köra sönder kanten på hållplatsen. Jag trodde i ärlighetens namn att man dragit några slutsatser kring detta men det tycks finna vattentäta skott mellan avdelningarna. En enkel kantstensprofil skulle ha fixat biffen galant för såväl bussar som spårvagnar.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Vad jag hört gjorde man provisoriska lösningar på vissa hållplatser för att man inte han fixa det permanent inför bröllopet. (Ungefär som tandläkaren kan göra med lagningar ibland!). Nu tror jag nog dom fixar det permanenta, bl a ska kanterna vid hållplatserna stenbeläggas så att inte bussar, snöplogar m fl kör sönder dessa. Vet att det var flera här som var förvånad över att flera kanter gick sönder.
- Thomas Lange
Det är riktigt. För att bli klar till den 31 maj som avtalet med Stockholms stad stipulerade ordnade man vissa provisoriska lösningar. Annat, som t.ex. inredningen på hållplatserna fick anstå till senare i sommar. Sträckan till Sergels torg är avstängd för spårvagnstrafik under tre veckor nu i sommar.
Ju förr dess bättre.
-
x
Senast redigerad av Johan Eriksson den onsdag 04 maj 2011 6:43, redigerad totalt 1 gånger.
Var det inte ett ombyggnadsprojekt vid Norrmalstorg som hade en kran e dyl som ska - skulle - monteras ner, kanske var den kranen till för det.Johan Eriksson skrev:Åkte förbi Hamngatan igår (28.06) tidig kväll (ca kl 19.15) och förutom ombyggnad av hpl Kungsträdgården som Thomas nämnt så stod det en enorm megastor kranbil på Ntg mitt i spåren, en sån där som fäller ut fyra stöd tills hjulen till slut hänger i luften och med en väldigt massiv förlängningsbar kran som når över hustaken på väg uppåt..., -vad gjorde den där? Såg ut att ha kraft nog att lyfta hela spåret/körbanan om man ville jävlas men så var nog inte alls fallet, mycket kraft till nåt slags lyft dock.....!?

-
Se Odds svar, mobilkranen lyfter bort kranen som stått innanför gamla MEA( Volkswagens "Showroom"), Har ej helt med Spårvägsbygget att göra.
HS
HS
- Sven Blomberg
Hur många A 34 (Dom kallas väl så) har anlänt. Jag vet att tre från Norrköping skall ha kommit. Men har det kommit någon från Frankfurt?
Medlem nr 266
Det blir 3 st vagnar från Norrköping (redan levererade) och 3 st vagnar från Frankfurt.Sven Blomberg skrev:Hur många A 34 (Dom kallas väl så) har anlänt. Jag vet att tre från Norrköping skall ha kommit. Men har det kommit någon från Frankfurt?
Att de internt kallas A34 i Stockholm, är ju möjligt, men efter som vagnarna är trafikgodkända i Sverige som M06 33, 34 och 35, så borde Norrköpingsvagnarna fortsätta heta så, även i Stockholm. Samma borde då gälla Frankfurtvagnarna, som ju har en identitet i Tyskland redan, vilken ju borde duga bra även här. Allt hamnar ju i ett annat läge om vagnarna formellt skulle övertas av SS eller SL. En parallell till detta, är ju att alla lånevagnar genom åren, alltid haft sina originalbeteckningar kvar.
Vagn SS210 och GS 143 (Ex 201) har olika typbeteckningar på samma tillstånd. A5x i Stockholm och SM83 i Göteborg.leifd skrev: Att de internt kallas A34 i Stockholm, är ju möjligt, men efter som vagnarna är trafikgodkända i Sverige som M06 33, 34 och 35,
//T
Med reservation för tyckfel.
Nu är äntligen spår 5 och 6 klara i Alkärshallen.
Här syns vagn nr 35:

Här syns vagn nr 35:

Det är väl snart dags att hålla dörrarna stängda, när vagnarna blir tejpade med den ännu hemliga designen!carltram skrev:Nu är äntligen spår 5 och 6 klara i Alkärshallen.![]()
Här syns vagn nr 35:

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Nu är bygget i stort sett klart.
I kväll höll man på med informationstavlorna. (Kartor o tidtabeller etc.) Och i skyltarna rullar texten som talar om att spårvägstrafiken startar 23/8 2010.
Vid övergångsställena har man klistrat information direkt på marken. (Se carltrams bild i detta inlägg.)
Såg också dessa skyltar vid Gröna Lunds hållplats i kväll. Men vid Kungsträdgårdens hållplats var texten bara på engelska! Varför inte också på svenska?
Undra om man kommer att markera gångvägen från T-centralens uppgång till hållplats Sergels torg? Sådana markeringar i gatan har ju blivit ett vanligt förekommande inslag i gatubilden runt T-centralen och Centralen.
Eller man markerar kanske från busshållplatsen där de flesta är vana att stiga på 47:an? För man vill nog undvika att 69:an och 52:an får en massa resenärer sträckan Sergels torg - Kungsträdgården.
Vad jag sett hitintills så tycker jag att de nya hållplatserna blivit snygga!
I kväll höll man på med informationstavlorna. (Kartor o tidtabeller etc.) Och i skyltarna rullar texten som talar om att spårvägstrafiken startar 23/8 2010.
Vid övergångsställena har man klistrat information direkt på marken. (Se carltrams bild i detta inlägg.)
Såg också dessa skyltar vid Gröna Lunds hållplats i kväll. Men vid Kungsträdgårdens hållplats var texten bara på engelska! Varför inte också på svenska?
Undra om man kommer att markera gångvägen från T-centralens uppgång till hållplats Sergels torg? Sådana markeringar i gatan har ju blivit ett vanligt förekommande inslag i gatubilden runt T-centralen och Centralen.
Eller man markerar kanske från busshållplatsen där de flesta är vana att stiga på 47:an? För man vill nog undvika att 69:an och 52:an får en massa resenärer sträckan Sergels torg - Kungsträdgården.
Vad jag sett hitintills så tycker jag att de nya hållplatserna blivit snygga!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!