Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Bobjörk skrev:När vi ändå talar om hållplatser: Varför har man så stor avstånd mellan vagn och plattform? Med spårvagn borde man ju kunna ha lite mindre avstånd än 1 dm.
Om inte annat för att underlätta för folk med rullstol. (Dessutom verkar det saknas nån centimeter i höjd mellan spårvagnen och plattformen (plattformen för hög)
Spårvägen byggs för 2,65 m breda vagnar. Flexity-vagnarna från Norrköping och Frankfurt är endast 2,4 m breda.
Du får inte plats med 2,65-vagnar vid vare sig Kungsträdgården eller Sergel om jag är rätt underrättad.
Bobjörk skrev:När vi ändå talar om hållplatser: Varför har man så stor avstånd mellan vagn och plattform? Med spårvagn borde man ju kunna ha lite mindre avstånd än 1 dm.
Om inte annat för att underlätta för folk med rullstol. (Dessutom verkar det saknas nån centimeter i höjd mellan spårvagnen och plattformen (plattformen för hög)
Spårvägen byggs för 2,65 m breda vagnar. Flexity-vagnarna från Norrköping och Frankfurt är endast 2,4 m breda.
Du får inte plats med 2,65-vagnar vid vare sig Kungsträdgården eller Sergel om jag är rätt underrättad.
//T
Grunden för hlp är byggd för 2.65 men nu kommer de att anpassas för A 34. både på bredden och höjden.
Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Stefan Widén skrev:Grunden för hlp är byggd för 2.65 men nu kommer de att anpassas för A 34. både på bredden och höjden.
Stefan
Så varje gång det kommer en ny modell, ska allt byggas om?
Nej det är klart man inte ska men efter som 2.65 är standardbredden för spårvagnar i sthlm så är det ju smart att förbereda så att när den nya vagnen kommer så kan man enkelt bredda till 2.65. Hade man i detta skede kunnat låna in 2.65 vagnar som passade banans övriga profil hade man gjort det.
Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
TonyM skrev:Göteborg: Alla fordon stannar längst fram på hållplatsen. Detta bland annat för att personer med funktionsnedsättningar m.m. inte onödigtvis skall behöva leta efter var deras fordon är.
Intressant! Har man plattformar med olika höjder även i Göteborg? Hur fungerar det i så fall med insteg utan nivåskillnad?
Nej. Plattformen har samma höjd överallt.
I de fall rullstol behöver medföras används ramp.
//T
Det där är väl en sanning med modifikation, en del är ombyggda och funktionsanpassade, andra är det inte. Många av de ombyggda hållplatserna får dessutomn byggas om igen då inte ramperna går att använda och om inte jag har helt fel så är det ett 40-tal som vi inte får/kan använda ramperna på. Hela Göteborgs kollektivtrafiksystem är uppbyggt på kompromisser, därför haltar den som oftast.
TonyM skrev:
Nej. Plattformen har samma höjd överallt.
I de fall rullstol behöver medföras används ramp.
//T
Det där är väl en sanning med modifikation, en del är ombyggda och funktionsanpassade, andra är det inte. Många av de ombyggda hållplatserna får dessutomn byggas om igen då inte ramperna går att använda och om inte jag har helt fel så är det ett 40-tal som vi inte får/kan använda ramperna på. Hela Göteborgs kollektivtrafiksystem är uppbyggt på kompromisser, därför haltar den som oftast.
jag använde formen "Hållplatsen" dvs lokalt den hållplats man är på. Det är olika höjder och framförallt gamla hållplatser har helt fel höjd. Sen finns det givetvis kompromisser, det gör det typ överallt annars hade det inte fungerat alls, nu haltar det förvisso - men fungerar.
Lite urspårat men har man tänkt kanske och lösa plattformshöjden mer permanent i Göteborg för att få jämnt insteg i vagnen där det är möjligt, dvs på alla hållplatser som ligger på egen banvall och inte delar med bussarna? Är det samma instegshöjd på M31ans låggolvsdel som på M32 tillexempel?