Spårväg City plattformslängd

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Spårväg City plattformslängd

Inlägg av 2763 »

august skrev:
Bobjörk skrev:När vi ändå talar om hållplatser: Varför har man så stor avstånd mellan vagn och plattform? Med spårvagn borde man ju kunna ha lite mindre avstånd än 1 dm.
Om inte annat för att underlätta för folk med rullstol. (Dessutom verkar det saknas nån centimeter i höjd mellan spårvagnen och plattformen (plattformen för hög)
Spårvägen byggs för 2,65 m breda vagnar. Flexity-vagnarna från Norrköping och Frankfurt är endast 2,4 m breda.
Du får inte plats med 2,65-vagnar vid vare sig Kungsträdgården eller Sergel om jag är rätt underrättad.

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3083
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Spårväg City plattformslängd

Inlägg av Stefan Widén »

TonyM skrev:
august skrev:
Bobjörk skrev:När vi ändå talar om hållplatser: Varför har man så stor avstånd mellan vagn och plattform? Med spårvagn borde man ju kunna ha lite mindre avstånd än 1 dm.
Om inte annat för att underlätta för folk med rullstol. (Dessutom verkar det saknas nån centimeter i höjd mellan spårvagnen och plattformen (plattformen för hög)
Spårvägen byggs för 2,65 m breda vagnar. Flexity-vagnarna från Norrköping och Frankfurt är endast 2,4 m breda.
Du får inte plats med 2,65-vagnar vid vare sig Kungsträdgården eller Sergel om jag är rätt underrättad.

//T
Grunden för hlp är byggd för 2.65 men nu kommer de att anpassas för A 34. både på bredden och höjden.

Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Spårväg City plattformslängd

Inlägg av bruse »

Stefan Widén skrev:Grunden för hlp är byggd för 2.65 men nu kommer de att anpassas för A 34. både på bredden och höjden.

Stefan
Så varje gång det kommer en ny modell, ska allt byggas om?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Spårväg City plattformslängd

Inlägg av 2763 »

bruse skrev:
Stefan Widén skrev:Grunden för hlp är byggd för 2.65 men nu kommer de att anpassas för A 34. både på bredden och höjden.

Stefan
Så varje gång det kommer en ny modell, ska allt byggas om?
Nej, inte allt. Men precis som i Göteborg så kan man få flytta på saker som sticker upp över RÖK.
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3083
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Spårväg City plattformslängd

Inlägg av Stefan Widén »

bruse skrev:
Stefan Widén skrev:Grunden för hlp är byggd för 2.65 men nu kommer de att anpassas för A 34. både på bredden och höjden.

Stefan
Så varje gång det kommer en ny modell, ska allt byggas om?

Nej det är klart man inte ska men efter som 2.65 är standardbredden för spårvagnar i sthlm så är det ju smart att förbereda så att när den nya vagnen kommer så kan man enkelt bredda till 2.65. Hade man i detta skede kunnat låna in 2.65 vagnar som passade banans övriga profil hade man gjort det.


Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Michael
Inlägg: 132
Blev medlem: lördag 09 augusti 2003 14:20
Ort: Göteborg Hjuvik

Re: Spårväg City plattformslängd

Inlägg av Michael »

TonyM skrev:
Traesk skrev:
TonyM skrev:Göteborg: Alla fordon stannar längst fram på hållplatsen. Detta bland annat för att personer med funktionsnedsättningar m.m. inte onödigtvis skall behöva leta efter var deras fordon är.
Intressant! Har man plattformar med olika höjder även i Göteborg? Hur fungerar det i så fall med insteg utan nivåskillnad?
Nej. Plattformen har samma höjd överallt.
I de fall rullstol behöver medföras används ramp.

//T
Det där är väl en sanning med modifikation, en del är ombyggda och funktionsanpassade, andra är det inte. Många av de ombyggda hållplatserna får dessutomn byggas om igen då inte ramperna går att använda och om inte jag har helt fel så är det ett 40-tal som vi inte får/kan använda ramperna på. Hela Göteborgs kollektivtrafiksystem är uppbyggt på kompromisser, därför haltar den som oftast.
Fram för spår mot framtiden...
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Spårväg City plattformslängd

Inlägg av 2763 »

Michael skrev:
TonyM skrev:
Nej. Plattformen har samma höjd överallt.
I de fall rullstol behöver medföras används ramp.

//T
Det där är väl en sanning med modifikation, en del är ombyggda och funktionsanpassade, andra är det inte. Många av de ombyggda hållplatserna får dessutomn byggas om igen då inte ramperna går att använda och om inte jag har helt fel så är det ett 40-tal som vi inte får/kan använda ramperna på. Hela Göteborgs kollektivtrafiksystem är uppbyggt på kompromisser, därför haltar den som oftast.
jag använde formen "Hållplatsen" dvs lokalt den hållplats man är på. Det är olika höjder och framförallt gamla hållplatser har helt fel höjd. Sen finns det givetvis kompromisser, det gör det typ överallt annars hade det inte fungerat alls, nu haltar det förvisso - men fungerar.
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6924
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Spårväg City plattformslängd

Inlägg av Odd »

Lite urspårat men har man tänkt kanske och lösa plattformshöjden mer permanent i Göteborg för att få jämnt insteg i vagnen där det är möjligt, dvs på alla hållplatser som ligger på egen banvall och inte delar med bussarna? Är det samma instegshöjd på M31ans låggolvsdel som på M32 tillexempel?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Skriv svar