Spårväg City plattformslängd

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Utacka
Inlägg: 59
Blev medlem: torsdag 22 april 2010 17:27

Spårväg City plattformslängd

Inlägg av Utacka »

Hej,
Jag har sökt runt lite men inte hittat.. jag tänkte hur långa plattformarna är på nya spårväg city? Vad jag har förstått så finns det några plattformar redan klara?
joxsfo
Inlägg: 35
Blev medlem: torsdag 12 april 2007 22:55
Ort: San Francisco, CA, USA

Re: Spårväg City plattformslängd

Inlägg av joxsfo »

Allt är i stort sett klart. Bara gå till Hamngatan och stega upp
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Re: Spårväg City plattformslängd

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den onsdag 04 maj 2011 7:43, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Spårväg City plattformslängd

Inlägg av bruse »

Johan Eriksson skrev:Eller kolla här: http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... &start=380
orkar inte läsa hela tråden... men tack för...
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Traesk
Inlägg: 625
Blev medlem: tisdag 19 juni 2007 19:10
Ort: Stockholm

Re: Spårväg City plattformslängd

Inlägg av Traesk »

Kanske något offtopic, men hur har man tänkt att de nya blandade hållplatserna ska fungera? Om en buss kommer först tvingas den väl fortfarande att stanna på den bakre delen av hållplatsen, och då blir väl spårvagnen stående tills bussen har lämnat hållplatsen? Kommer de i omvänd ordning är det ju förstås inga problem. Hur gör man i andra städer?
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Spårväg City plattformslängd

Inlägg av 2763 »

Traesk skrev: Hur gör man i andra städer?
Göteborg: Alla fordon stannar längst fram på hållplatsen. Detta bland annat för att personer med funktionsnedsättningar m.m. inte onödigtvis skall behöva leta efter var deras fordon är.

Min åsikt, och det är en åsikt, är att det är samma resenärer oavsett vilket trafikslag som väljs. Finns det parallell trafik med spårvagn och buss så skall de kunna använda samma hållplatsyta.

//T
Med reservation för tyckfel.
Traesk
Inlägg: 625
Blev medlem: tisdag 19 juni 2007 19:10
Ort: Stockholm

Re: Spårväg City plattformslängd

Inlägg av Traesk »

TonyM skrev:Göteborg: Alla fordon stannar längst fram på hållplatsen. Detta bland annat för att personer med funktionsnedsättningar m.m. inte onödigtvis skall behöva leta efter var deras fordon är.
Intressant! Har man plattformar med olika höjder även i Göteborg? Hur fungerar det i så fall med insteg utan nivåskillnad?
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Spårväg City plattformslängd

Inlägg av 2763 »

Traesk skrev:
TonyM skrev:Göteborg: Alla fordon stannar längst fram på hållplatsen. Detta bland annat för att personer med funktionsnedsättningar m.m. inte onödigtvis skall behöva leta efter var deras fordon är.
Intressant! Har man plattformar med olika höjder även i Göteborg? Hur fungerar det i så fall med insteg utan nivåskillnad?
Nej. Plattformen har samma höjd överallt.
I de fall rullstol behöver medföras används ramp.

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Spårväg City plattformslängd

Inlägg av M_M »

TonyM skrev:
Traesk skrev:
TonyM skrev:Göteborg: Alla fordon stannar längst fram på hållplatsen. Detta bland annat för att personer med funktionsnedsättningar m.m. inte onödigtvis skall behöva leta efter var deras fordon är.
Intressant! Har man plattformar med olika höjder även i Göteborg? Hur fungerar det i så fall med insteg utan nivåskillnad?
Nej. Plattformen har samma höjd överallt.
I de fall rullstol behöver medföras används ramp.
En kanske dum fråga: varför har man en icke försumbar höjdskillnad och avståndsskillnad mellan plattform och spårvagn?

Är det skillnad på höjd (jämför med RÖK) på låggolvdelen på M31 och hela golvet på M32?

Är det skillnad på vagnbredd precis vid dörröppning mellan M31-låggolv och M32?

Är det kanske så att dörröppningsmekanismen på vissa dörrar kräver en viss höjdskillnad?
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Spårväg City plattformslängd

Inlägg av 2763 »

M_M skrev:
En kanske dum fråga: varför har man en icke försumbar höjdskillnad och avståndsskillnad mellan plattform och spårvagn?

Är det skillnad på höjd (jämför med RÖK) på låggolvdelen på M31 och hela golvet på M32?

Är det skillnad på vagnbredd precis vid dörröppning mellan M31-låggolv och M32?

Är det kanske så att dörröppningsmekanismen på vissa dörrar kräver en viss höjdskillnad?

Det är skillnad på golvhöjd i buss och spårvagn.

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6922
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Spårväg City plattformslängd

Inlägg av Odd »

TonyM skrev:
M_M skrev:
En kanske dum fråga: varför har man en icke försumbar höjdskillnad och avståndsskillnad mellan plattform och spårvagn?

Är det skillnad på höjd (jämför med RÖK) på låggolvdelen på M31 och hela golvet på M32?

Är det skillnad på vagnbredd precis vid dörröppning mellan M31-låggolv och M32?

Är det kanske så att dörröppningsmekanismen på vissa dörrar kräver en viss höjdskillnad?

Det är skillnad på golvhöjd i buss och spårvagn.

//T
Framförallt beror det på att bussarnas instegshöjd skiljer sig så mellan olika fordonstyper och att om golvet på bussarna skulle vara i samma höjd som plattformskanten så skulle dörrar fastna i plattformskanten och bussarnas karosser slå i kanten.

Att man i Göteborg valt låg plattformskant överallt är väl egentligen ett proncipbeslut som väl grundar sig på att man anser att den lilla del av befolkningen som har behov av helt jämnt insteg är så liten att det "räcker" med färdtjänst för dessa.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Spårväg City plattformslängd

Inlägg av 2763 »

Odd skrev:Framförallt beror det på att bussarnas instegshöjd skiljer sig så mellan olika fordonstyper och att om golvet på bussarna skulle vara i samma höjd som plattformskanten så skulle dörrar fastna i plattformskanten och bussarnas karosser slå i kanten.

Att man i Göteborg valt låg plattformskant överallt är väl egentligen ett proncipbeslut som väl grundar sig på att man anser att den lilla del av befolkningen som har behov av helt jämnt insteg är så liten att det "räcker" med färdtjänst för dessa.
Nja. Man har bedömt att i de fallen kan man begagna sig av rampen som medföljer vagnen.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3083
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Spårväg City plattformslängd

Inlägg av Stefan Widén »

Längden på plattformen, för att besvara ursprungsfrågan, är ca 60 m vid sergel och kungsan på de övriga kan det variera lite. men ingen är kortare än ca 30 m.

Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Utacka
Inlägg: 59
Blev medlem: torsdag 22 april 2010 17:27

Re: Spårväg City plattformslängd

Inlägg av Utacka »

Stefan Widén skrev:Längden på plattformen, för att besvara ursprungsfrågan, är ca 60 m vid sergel och kungsan på de övriga kan det variera lite. men ingen är kortare än ca 30 m.

Stefan
Tack!
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Spårväg City plattformslängd

Inlägg av M_M »

Odd skrev:
TonyM skrev:
M_M skrev:
En kanske dum fråga: varför har man en icke försumbar höjdskillnad och avståndsskillnad mellan plattform och spårvagn?

Är det skillnad på höjd (jämför med RÖK) på låggolvdelen på M31 och hela golvet på M32?

Är det skillnad på vagnbredd precis vid dörröppning mellan M31-låggolv och M32?

Är det kanske så att dörröppningsmekanismen på vissa dörrar kräver en viss höjdskillnad?

Det är skillnad på golvhöjd i buss och spårvagn.
Vilken har högst golvhöjd, spårvagnen?
Odd skrev:Framförallt beror det på att bussarnas instegshöjd skiljer sig så mellan olika fordonstyper och att om golvet på bussarna skulle vara i samma höjd som plattformskanten så skulle dörrar fastna i plattformskanten och bussarnas karosser slå i kanten.
Aha!

Hur gör en kollektivtrafikoperatör om denne vill ha insteg helt i plan på bussar? Specialbeställer bussar eller går det att speca sånt hårdare på hyllvara-produkter?

(Jag inser att en orsak till skillnader i höjd beror på att det skiljer såpass mycket i ålder på bussarna. De där bussarna med väldigt bekväma säten som brukar gå på 700-linjerna Heden-Valand-Vasaplatsen o.s.v. är väl t.ex. ovanligt gamla för att vara lokaltrafikbussar, vissa (alla?) har den gamla GL-målningen o.s.v. :). Samtidigt rullar i stort sett sprillans nya bussar och nån stans lär de väl dela linjer med varandra).
Användarens profilbild
mela
Inlägg: 140
Blev medlem: lördag 05 augusti 2006 21:21
Ort: Skarpnäck, Stockholm
Kontakt:

Re: Spårväg City plattformslängd

Inlägg av mela »

TonyM skrev:
Odd skrev:Framförallt beror det på att bussarnas instegshöjd skiljer sig så mellan olika fordonstyper och att om golvet på bussarna skulle vara i samma höjd som plattformskanten så skulle dörrar fastna i plattformskanten och bussarnas karosser slå i kanten.

Att man i Göteborg valt låg plattformskant överallt är väl egentligen ett proncipbeslut som väl grundar sig på att man anser att den lilla del av befolkningen som har behov av helt jämnt insteg är så liten att det "räcker" med färdtjänst för dessa.
Nja. Man har bedömt att i de fallen kan man begagna sig av rampen som medföljer vagnen.

//Tony
De ramper jag sett på M32 är tämligen "tveksamma" i sin funktion, används dessa i "verkligheten"?

Sedan tycker jag att det är märkligt att man i Göteborg väljer att ha en låg plattformshöjd även på de hållplatser/hållplatslägen som enkom används av spårvagnarna. Det är ju i princip enkom i stadskärnan som buss och spårvagn delar hållplats.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Spårväg City plattformslängd

Inlägg av M_M »

mela skrev:
TonyM skrev:
Odd skrev:Framförallt beror det på att bussarnas instegshöjd skiljer sig så mellan olika fordonstyper och att om golvet på bussarna skulle vara i samma höjd som plattformskanten så skulle dörrar fastna i plattformskanten och bussarnas karosser slå i kanten.

Att man i Göteborg valt låg plattformskant överallt är väl egentligen ett proncipbeslut som väl grundar sig på att man anser att den lilla del av befolkningen som har behov av helt jämnt insteg är så liten att det "räcker" med färdtjänst för dessa.
Nja. Man har bedömt att i de fallen kan man begagna sig av rampen som medföljer vagnen.
De ramper jag sett på M32 är tämligen "tveksamma" i sin funktion, används dessa i "verkligheten"?
Jag har aldrig sett dem användas, däremot har jag irriterat mig på höjdskillnaden när jag släpat på tungt bagage som går på hjul...
mela skrev:Sedan tycker jag att det är märkligt att man i Göteborg väljer att ha en låg plattformshöjd även på de hållplatser/hållplatslägen som enkom används av spårvagnarna. Det är ju i princip enkom i stadskärnan som buss och spårvagn delar hållplats.
Hur är det med vagnarnas dörrar, kan de öppnas även om hållplatsens höjd är ungefär samma som golvet i vagnen?
Användarens profilbild
mela
Inlägg: 140
Blev medlem: lördag 05 augusti 2006 21:21
Ort: Skarpnäck, Stockholm
Kontakt:

Re: Spårväg City plattformslängd

Inlägg av mela »

M_M skrev:
mela skrev:Sedan tycker jag att det är märkligt att man i Göteborg väljer att ha en låg plattformshöjd även på de hållplatser/hållplatslägen som enkom används av spårvagnarna. Det är ju i princip enkom i stadskärnan som buss och spårvagn delar hållplats.
Hur är det med vagnarnas dörrar, kan de öppnas även om hållplatsens höjd är ungefär samma som golvet i vagnen?
Det torde icke skapa några problem, i Stockholm tillämpas på Tvärbanan en plattformhöjd om 305 mm över rök, instegshöjden i A32 (tröskeln) ligger någon-några centimeter däröver beroende på vagnens belastning. Då dåväl M32 och M31 (i låggolvsdelen) har motsvarande instegshöjd förstår jag inte valet av plattformshöjd i Göteborg, i alla fall inte för hållplatser som enkom trafikeras av spårvagn, vilket ju är det stora flertalet.
Bobjörk
Inlägg: 1779
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)

Re: Spårväg City plattformslängd

Inlägg av Bobjörk »

När vi ändå talar om hållplatser: Varför har man så stor avstånd mellan vagn och plattform? Med spårvagn borde man ju kunna ha lite mindre avstånd än 1 dm.
Om inte annat för att underlätta för folk med rullstol. (Dessutom verkar det saknas nån centimeter i höjd mellan spårvagnen och plattformen (plattformen för hög)
Bilagor
Avstånd mellan vagn och plattform
Avstånd mellan vagn och plattform
avstand.JPG (141.85 KiB) Visad 827 gånger
Bantekniker
Användarens profilbild
august
Inlägg: 806
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:55
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Spårväg City plattformslängd

Inlägg av august »

Bobjörk skrev:När vi ändå talar om hållplatser: Varför har man så stor avstånd mellan vagn och plattform? Med spårvagn borde man ju kunna ha lite mindre avstånd än 1 dm.
Om inte annat för att underlätta för folk med rullstol. (Dessutom verkar det saknas nån centimeter i höjd mellan spårvagnen och plattformen (plattformen för hög)
Spårvägen byggs för 2,65 m breda vagnar. Flexity-vagnarna från Norrköping och Frankfurt är endast 2,4 m breda.
Skriv svar