Spårväg City plattformslängd
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Spårväg City plattformslängd
Hej,
Jag har sökt runt lite men inte hittat.. jag tänkte hur långa plattformarna är på nya spårväg city? Vad jag har förstått så finns det några plattformar redan klara?
Jag har sökt runt lite men inte hittat.. jag tänkte hur långa plattformarna är på nya spårväg city? Vad jag har förstått så finns det några plattformar redan klara?
Re: Spårväg City plattformslängd
Allt är i stort sett klart. Bara gå till Hamngatan och stega upp
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
Re: Spårväg City plattformslängd
x
Senast redigerad av Johan Eriksson den onsdag 04 maj 2011 7:43, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Spårväg City plattformslängd
orkar inte läsa hela tråden... men tack för...Johan Eriksson skrev:Eller kolla här: http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... &start=380
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Re: Spårväg City plattformslängd
Kanske något offtopic, men hur har man tänkt att de nya blandade hållplatserna ska fungera? Om en buss kommer först tvingas den väl fortfarande att stanna på den bakre delen av hållplatsen, och då blir väl spårvagnen stående tills bussen har lämnat hållplatsen? Kommer de i omvänd ordning är det ju förstås inga problem. Hur gör man i andra städer?
Re: Spårväg City plattformslängd
Göteborg: Alla fordon stannar längst fram på hållplatsen. Detta bland annat för att personer med funktionsnedsättningar m.m. inte onödigtvis skall behöva leta efter var deras fordon är.Traesk skrev: Hur gör man i andra städer?
Min åsikt, och det är en åsikt, är att det är samma resenärer oavsett vilket trafikslag som väljs. Finns det parallell trafik med spårvagn och buss så skall de kunna använda samma hållplatsyta.
//T
Med reservation för tyckfel.
Re: Spårväg City plattformslängd
Intressant! Har man plattformar med olika höjder även i Göteborg? Hur fungerar det i så fall med insteg utan nivåskillnad?TonyM skrev:Göteborg: Alla fordon stannar längst fram på hållplatsen. Detta bland annat för att personer med funktionsnedsättningar m.m. inte onödigtvis skall behöva leta efter var deras fordon är.
Re: Spårväg City plattformslängd
Nej. Plattformen har samma höjd överallt.Traesk skrev:Intressant! Har man plattformar med olika höjder även i Göteborg? Hur fungerar det i så fall med insteg utan nivåskillnad?TonyM skrev:Göteborg: Alla fordon stannar längst fram på hållplatsen. Detta bland annat för att personer med funktionsnedsättningar m.m. inte onödigtvis skall behöva leta efter var deras fordon är.
I de fall rullstol behöver medföras används ramp.
//T
Med reservation för tyckfel.
Re: Spårväg City plattformslängd
En kanske dum fråga: varför har man en icke försumbar höjdskillnad och avståndsskillnad mellan plattform och spårvagn?TonyM skrev:Nej. Plattformen har samma höjd överallt.Traesk skrev:Intressant! Har man plattformar med olika höjder även i Göteborg? Hur fungerar det i så fall med insteg utan nivåskillnad?TonyM skrev:Göteborg: Alla fordon stannar längst fram på hållplatsen. Detta bland annat för att personer med funktionsnedsättningar m.m. inte onödigtvis skall behöva leta efter var deras fordon är.
I de fall rullstol behöver medföras används ramp.
Är det skillnad på höjd (jämför med RÖK) på låggolvdelen på M31 och hela golvet på M32?
Är det skillnad på vagnbredd precis vid dörröppning mellan M31-låggolv och M32?
Är det kanske så att dörröppningsmekanismen på vissa dörrar kräver en viss höjdskillnad?
Re: Spårväg City plattformslängd
M_M skrev:
En kanske dum fråga: varför har man en icke försumbar höjdskillnad och avståndsskillnad mellan plattform och spårvagn?
Är det skillnad på höjd (jämför med RÖK) på låggolvdelen på M31 och hela golvet på M32?
Är det skillnad på vagnbredd precis vid dörröppning mellan M31-låggolv och M32?
Är det kanske så att dörröppningsmekanismen på vissa dörrar kräver en viss höjdskillnad?
Det är skillnad på golvhöjd i buss och spårvagn.
//T
Med reservation för tyckfel.
Re: Spårväg City plattformslängd
Framförallt beror det på att bussarnas instegshöjd skiljer sig så mellan olika fordonstyper och att om golvet på bussarna skulle vara i samma höjd som plattformskanten så skulle dörrar fastna i plattformskanten och bussarnas karosser slå i kanten.TonyM skrev:M_M skrev:
En kanske dum fråga: varför har man en icke försumbar höjdskillnad och avståndsskillnad mellan plattform och spårvagn?
Är det skillnad på höjd (jämför med RÖK) på låggolvdelen på M31 och hela golvet på M32?
Är det skillnad på vagnbredd precis vid dörröppning mellan M31-låggolv och M32?
Är det kanske så att dörröppningsmekanismen på vissa dörrar kräver en viss höjdskillnad?
Det är skillnad på golvhöjd i buss och spårvagn.
//T
Att man i Göteborg valt låg plattformskant överallt är väl egentligen ett proncipbeslut som väl grundar sig på att man anser att den lilla del av befolkningen som har behov av helt jämnt insteg är så liten att det "räcker" med färdtjänst för dessa.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Spårväg City plattformslängd
Nja. Man har bedömt att i de fallen kan man begagna sig av rampen som medföljer vagnen.Odd skrev:Framförallt beror det på att bussarnas instegshöjd skiljer sig så mellan olika fordonstyper och att om golvet på bussarna skulle vara i samma höjd som plattformskanten så skulle dörrar fastna i plattformskanten och bussarnas karosser slå i kanten.
Att man i Göteborg valt låg plattformskant överallt är väl egentligen ett proncipbeslut som väl grundar sig på att man anser att den lilla del av befolkningen som har behov av helt jämnt insteg är så liten att det "räcker" med färdtjänst för dessa.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
- Stefan Widén
- Inlägg: 3083
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Spårväg City plattformslängd
Längden på plattformen, för att besvara ursprungsfrågan, är ca 60 m vid sergel och kungsan på de övriga kan det variera lite. men ingen är kortare än ca 30 m.
Stefan
Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Spårväg City plattformslängd
Tack!Stefan Widén skrev:Längden på plattformen, för att besvara ursprungsfrågan, är ca 60 m vid sergel och kungsan på de övriga kan det variera lite. men ingen är kortare än ca 30 m.
Stefan
Re: Spårväg City plattformslängd
Vilken har högst golvhöjd, spårvagnen?Odd skrev:TonyM skrev:M_M skrev:
En kanske dum fråga: varför har man en icke försumbar höjdskillnad och avståndsskillnad mellan plattform och spårvagn?
Är det skillnad på höjd (jämför med RÖK) på låggolvdelen på M31 och hela golvet på M32?
Är det skillnad på vagnbredd precis vid dörröppning mellan M31-låggolv och M32?
Är det kanske så att dörröppningsmekanismen på vissa dörrar kräver en viss höjdskillnad?
Det är skillnad på golvhöjd i buss och spårvagn.
Aha!Odd skrev:Framförallt beror det på att bussarnas instegshöjd skiljer sig så mellan olika fordonstyper och att om golvet på bussarna skulle vara i samma höjd som plattformskanten så skulle dörrar fastna i plattformskanten och bussarnas karosser slå i kanten.
Hur gör en kollektivtrafikoperatör om denne vill ha insteg helt i plan på bussar? Specialbeställer bussar eller går det att speca sånt hårdare på hyllvara-produkter?
(Jag inser att en orsak till skillnader i höjd beror på att det skiljer såpass mycket i ålder på bussarna. De där bussarna med väldigt bekväma säten som brukar gå på 700-linjerna Heden-Valand-Vasaplatsen o.s.v. är väl t.ex. ovanligt gamla för att vara lokaltrafikbussar, vissa (alla?) har den gamla GL-målningen o.s.v.

Re: Spårväg City plattformslängd
De ramper jag sett på M32 är tämligen "tveksamma" i sin funktion, används dessa i "verkligheten"?TonyM skrev:Nja. Man har bedömt att i de fallen kan man begagna sig av rampen som medföljer vagnen.Odd skrev:Framförallt beror det på att bussarnas instegshöjd skiljer sig så mellan olika fordonstyper och att om golvet på bussarna skulle vara i samma höjd som plattformskanten så skulle dörrar fastna i plattformskanten och bussarnas karosser slå i kanten.
Att man i Göteborg valt låg plattformskant överallt är väl egentligen ett proncipbeslut som väl grundar sig på att man anser att den lilla del av befolkningen som har behov av helt jämnt insteg är så liten att det "räcker" med färdtjänst för dessa.
//Tony
Sedan tycker jag att det är märkligt att man i Göteborg väljer att ha en låg plattformshöjd även på de hållplatser/hållplatslägen som enkom används av spårvagnarna. Det är ju i princip enkom i stadskärnan som buss och spårvagn delar hållplats.
Re: Spårväg City plattformslängd
Jag har aldrig sett dem användas, däremot har jag irriterat mig på höjdskillnaden när jag släpat på tungt bagage som går på hjul...mela skrev:De ramper jag sett på M32 är tämligen "tveksamma" i sin funktion, används dessa i "verkligheten"?TonyM skrev:Nja. Man har bedömt att i de fallen kan man begagna sig av rampen som medföljer vagnen.Odd skrev:Framförallt beror det på att bussarnas instegshöjd skiljer sig så mellan olika fordonstyper och att om golvet på bussarna skulle vara i samma höjd som plattformskanten så skulle dörrar fastna i plattformskanten och bussarnas karosser slå i kanten.
Att man i Göteborg valt låg plattformskant överallt är väl egentligen ett proncipbeslut som väl grundar sig på att man anser att den lilla del av befolkningen som har behov av helt jämnt insteg är så liten att det "räcker" med färdtjänst för dessa.
Hur är det med vagnarnas dörrar, kan de öppnas även om hållplatsens höjd är ungefär samma som golvet i vagnen?mela skrev:Sedan tycker jag att det är märkligt att man i Göteborg väljer att ha en låg plattformshöjd även på de hållplatser/hållplatslägen som enkom används av spårvagnarna. Det är ju i princip enkom i stadskärnan som buss och spårvagn delar hållplats.
Re: Spårväg City plattformslängd
Det torde icke skapa några problem, i Stockholm tillämpas på Tvärbanan en plattformhöjd om 305 mm över rök, instegshöjden i A32 (tröskeln) ligger någon-några centimeter däröver beroende på vagnens belastning. Då dåväl M32 och M31 (i låggolvsdelen) har motsvarande instegshöjd förstår jag inte valet av plattformshöjd i Göteborg, i alla fall inte för hållplatser som enkom trafikeras av spårvagn, vilket ju är det stora flertalet.M_M skrev:Hur är det med vagnarnas dörrar, kan de öppnas även om hållplatsens höjd är ungefär samma som golvet i vagnen?mela skrev:Sedan tycker jag att det är märkligt att man i Göteborg väljer att ha en låg plattformshöjd även på de hållplatser/hållplatslägen som enkom används av spårvagnarna. Det är ju i princip enkom i stadskärnan som buss och spårvagn delar hållplats.
-
- Inlägg: 1779
- Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
- Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)
Re: Spårväg City plattformslängd
När vi ändå talar om hållplatser: Varför har man så stor avstånd mellan vagn och plattform? Med spårvagn borde man ju kunna ha lite mindre avstånd än 1 dm.
Om inte annat för att underlätta för folk med rullstol. (Dessutom verkar det saknas nån centimeter i höjd mellan spårvagnen och plattformen (plattformen för hög)
Om inte annat för att underlätta för folk med rullstol. (Dessutom verkar det saknas nån centimeter i höjd mellan spårvagnen och plattformen (plattformen för hög)
- Bilagor
-
- Avstånd mellan vagn och plattform
- avstand.JPG (141.85 KiB) Visad 827 gånger
Bantekniker
Re: Spårväg City plattformslängd
Spårvägen byggs för 2,65 m breda vagnar. Flexity-vagnarna från Norrköping och Frankfurt är endast 2,4 m breda.Bobjörk skrev:När vi ändå talar om hållplatser: Varför har man så stor avstånd mellan vagn och plattform? Med spårvagn borde man ju kunna ha lite mindre avstånd än 1 dm.
Om inte annat för att underlätta för folk med rullstol. (Dessutom verkar det saknas nån centimeter i höjd mellan spårvagnen och plattformen (plattformen för hög)