Rösta på designen av Spårväg citys spårvagnar!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
hej

Re: Rösta på designen av Spårväg citys spårvagnar!

Inlägg av hej »

En motivering till att vagnarna bör ha blå färg är att denna färg återfinns på Stockholms stadsvapen, både såpårvagnarna i Göteborg och Norrköping har spårvagnsfärg som anknyter till stadsvapnet.
Användarens profilbild
Hasse Hagberg

Inlägg av Hasse Hagberg »

Nja, nog kan vi vara nostalgiska lite till mans ibland. Men du antyder själv ett annat skäl till att den gamla färgen skulle vara att föredra: den är snyggare.
Att en stads trafikmedel i de allra flesta fall har samma färg, är inte ett uttryck för nostalgi, utan det får snarare ses som en service till trafikanterna. De ska känna igen fordonen helt enkelt.
Ny fordonsfärg - jag har kommit till en ny stad.
Den färgen känner jag igen - jag måste ha kommit till Stockholm (för att nu ta ett aktuellt exempel)
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Inlägg av Sven Blomberg »

Om SL inte kan vara seriösa med färgen på folieringen, så tycker jag att vagnarna lika gärna kan få ha kvar hemstädernas färger. Visserligen blir det två olika, men det kostar i alla fall inget extra.
Medlem nr 266
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

Död åt dom otrogna, Jag är ultraortodox när det gäller färgsättning på spårvagnar :wink: , Croydons vagnar var urtjusiga för tio år sedan, och ser hemska ut idag, hoppas på det omvända med cityspårvägen. Och vagnarna är trots allt bara "tillfälliga" gäster i stockholm

Silvertak är bäst!
Användarens profilbild
micke b

Inlägg av micke b »

Jag menade iallafall inte att de behövde vara blå. Men de fick ju gärna vara snygga...
TKO

Inlägg av TKO »

TonyM skrev:
Kristofer skrev:Kan det inte vara så att man väljer en avvikande färgsättning för de inhyrda vagnarna, för att markera att detta är något nytt och annorlunda (jo jag vet att den blå-lila-röda inte signalerar just det...) och att man sedan tänker sig en mer traditionell färgsättning när de permanenta vagnarna levereras? Det är i alla fall mitt välvilliga antagande i väntan på att bli motbevisad, och det är ett argument jag kan acceptera.

Och som sagt; Att marknadsföra spårvagnar som ett mellanting mellan vanliga bussar och stombussar, med ett kraftigt inslag av pågatåg i mitten, känns lite tveksamt. "Kör spårvagn, tänk buss"??
Man skulle kunna tänka sig den röd-lila-blå som en markering av återkomsten från rödbuss till blå spårvagn. Den markerar också att det här är varken en röd eller en blå buss och att man därmed markerar att det är något nytt.

Oaktat vad man tycker om de framförda förslagen och de förslag som man hellre såge måste jag uttrycka att denna PR-kampanj verkligen är lyckad eftersom den
1. Väcker känslor, inte mot trafikslaget men möjligen mot färgsättningen. Smart, leder bort uppmärksamheten från Handelskammarens linje.
2. Berättar om spårväg som något nytt och positivt.

Det förvånar mig att vissa framfört så råhård kritik och krävt att vagnarna skall vara klassiskt blå. I tid och evighet måste vi leva med de 2/9 1967, även nu.
Nu är det något nytt vi får. Det är inte någon (som de vid det här laget hade varit) utsliten A25 vi åker med längre. Detta gäller speciellt de som normalt vill höja synfältet till "en bit utanför ankdammen".

//T
Jag håller med om i stort sett allt du skriver Tony!
Bara på en punkt har jag en avvikande åsikt:
Jag är inte det minsta förvånad över att så många anser att de nya vagnarna skall se ut precis som en A25:a gjorde i september 1967. Det är helt i linje med den syn på innerstadspårvägen som omfattas av många på detta forum...

I sakfrågan tycker jag att vagnarna kan behålla färgerna från Frankfurt resp. Norrköping, förhoppningsvis skall det ju inte dröja så länge innan de får återvända hem igen!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Bara för att någonting är gammalt och klassiskt behöver det inte vara fel på det.

Om man nu har att välja på SLs tre förslag samt ett förslag om att ha samma färgsättning som tidigare, vilket i stort sett är detsamma som den nuvarande i Göteborg, så är ju inget av de tre förslag SL presenterar särskilt bra. Den svarta designen är rent trafikfarlig då vagnen riskerar att försvinna i mörkret. Den blå-lila-röda är helt enkelt alldeles gräslig och den sista alternativet har sina brister i en otydlig profil.

Så, min personliga åsikt är att man antingen tar fram en ny profil på ett mer professionellt plan eller helt enkelt återanvänder gammal "klassisk design".

Men det är min åsikt.

/Odd
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Jourmaster
Moderator
Moderator

Inlägg av Jourmaster »

Jourmaster har plockat bort ett gäng inlägg som inte bidrog med något till debatten om de nya spårvagnarnas design. Håll er till ämnet!

:arrow: Jourmaster
Jourhavande forummoderator.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Ingenstans i texten om tävlingen säger man rent ut att vinnande förslag kommer att användas! Inte ens att något av de tre skall bli verklighet. Kanske är det bara en ren marknadsföringskampanj? Har verkligen designbyråerna fått några större summor, eller har man bara bett om idéskisser av enklare slag, just för tävlingen?

Stadssiluetten på Essens båda förslag för tankarna till motsvarande siluett i fronten på en del bussar i Berlin.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Dennis Sigward

Inlägg av Dennis Sigward »

Jag tycker dom skulle akta sej för en svart spårvagn som kanske inte syns en mörk regnig höstkväll.

Ha den i Blåbuss färgen kan bli vanskligt. Bilisterna tror att det är en blåbuss och den kan väja om det behövs.

Jag tror att en vit spårvagn (Traction White) med en halvmeter bred 'skrytrand' under fönstren där enkla Stockholmsmotiv kunde vara del av den. SL märket behövs inte vara så synligt, Man vet ju att det är en Stockholmsspårvagn.

Tvärbane färgen är för tråkig. För mycket blått på vagnen blir den lika tråkig som de blå Flexity Classics i Frankfurt.

Men Good Luck! i att betsämma en färgsättning som Stockholmarna kan vörda igom tiderna. Den måste var så at att det känns en stolthet att ha spårvagn inne i stan igen.

mvh Dennis
.Är intresserad av balance mellan de olika trafikmedlen. Är inte helt galen men nästan......
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Nu är det avgjort, men vi får hålla oss på skinnet: http://sl.se/Templates/Article.aspx?id=16681
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

Undras om dom gör som biltillverkarna, och maskerar vagnarna under provkörningarna/utbildningsturerna :D

HS, (jag tror det blev den svarta, den var snyggast :wink: )
JohanB

Inlägg av JohanB »

Henrik Schütz skrev:Undras om dom gör som biltillverkarna, och maskerar vagnarna under provkörningarna/utbildningsturerna :D

HS, (jag tror det blev den svarta, den var snyggast :wink: )
Om det ska bli något av SL:s "förslag" så borde bli den svarta, ja.

Men seriöst, man kan inte hålla på och ändra designprogrammet varje gång man får ett nytt fordon.

//J
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

JohanB skrev:Men seriöst, man kan inte hålla på och ändra designprogrammet varje gång man får ett nytt fordon.
Gör de det, så har inte SL nåt designprogram.
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Inlägg av Sven Blomberg »

bruse skrev:Nu är det avgjort, men vi får hålla oss på skinnet: http://sl.se/Templates/Article.aspx?id=16681
Man undrar hur de skall hålla det hemligt ända till 21/8? Skall inte vagnarna vara ute på stan och övningsköra?
Medlem nr 266
Användarens profilbild
august
Kontakt:

Inlägg av august »

Dennis Sigward skrev:Jag tror att en vit spårvagn (Traction White) med en halvmeter bred 'skrytrand' under fönstren där enkla Stockholmsmotiv kunde vara del av den. SL märket behövs inte vara så synligt, Man vet ju att det är en Stockholmsspårvagn.
Hmm, vitt kanske skulle vara något? Jag lånade en Wikimedia-bild och gjorde ett litet försök:

(Wikimediabild av Philipp Gross, licens, mina justeringar samma lika. )
flexity-sl.jpg
flexity-sl.jpg (112.45 KiB) Visad 1983 gånger
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

det där var riktigt riktigt jävla i helvets snyggt!

Kanske om den blåa linjen är som en våg?
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

bruse skrev:det där var riktigt riktigt jävla i helvets snyggt!

Håller med! Snyggt!
Det gäller bara att hålla den ren! Pendeltågen, X60, ser ju inte alltid så fina ut!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
august
Kontakt:

Inlägg av august »

LÅ1 skrev:
bruse skrev:det där var riktigt riktigt jävla i helvets snyggt!

Håller med! Snyggt!
Det gäller bara att hålla den ren! Pendeltågen, X60, ser ju inte alltid så fina ut!
En tacker för de glade tillropen!

Vad gäller den vita färgen får man väl investera i en schysst tvättanläggning samt ett par sommarjobbare med svamp och såpvatten :)
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Skicka det där till SL, eller nån tidning, så de får veta att det finns SNYGGARE förslag, än de tre dagisteckningarna.
Skriv svar