Rösta på designen av Spårväg citys spårvagnar!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Traesk

Rösta på designen av Spårväg citys spårvagnar!

Inlägg av Traesk »

Nu kan man rösta på designen av Spårväg citys spårvagnar!

http://sl.se/tycktill/

Får man säga att man inte tycker om något av förslagen...?
Erland

Re: Rösta på designen av Spårväg citys spårvagnar!

Inlägg av Erland »

Traesk skrev: Får man säga att man inte tycker om något av förslagen...?
Det är faktiskt en skyldighet att säga till. Det var bland de tram(!)sigaste förslagen till färgsättning jag sett.
TKO

Inlägg av TKO »

Är detta seriöst?

/Thomas
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Traesk

Inlägg av Traesk »

City on Water är väl ändå "okej", om än lite rörig, men de andra är rent ut sagt gräsliga! Lite tråkigt bara att fönstren täcks över...
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

UPS-spårvagn, haha. Har föraren brun uniform också? :cheesygrin:

Kan man inte bara ha samma färgsättning som på någon annan SL-fordonstyp? Både A32 och de blå innerstadsbussarna har väl bra färger.
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Inlägg av bark »

TKO skrev:Är detta seriöst?

/Thomas
Mitt medhåll. Å jösses.
GBerglund
Kontakt:

Inlägg av GBerglund »

Ja, varför måste allt bli till ett jippo? En vagn kanske kan bli till reklampelare för hela linjen, det är ju ok. Men annars, kan inte spårvägen "bara" få vara just ett pålitligt och seriöst transportmedel? Och som ett embryo för framtiden, visa hur det kan se ut på lång sikt i Stockholm med en tidlös formgivning och design.

Gunnar
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

GBerglund skrev:Ja, varför måste allt bli till ett jippo?
Beslutsfattare är också människor, mänskligare än de flesta till och med! :cheesygrin:
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

Jag tycker den svarta vagnen var snygg, Den känns dock inte Stockholmsk på något sätt. Hade den rullat på ett nät i En annan stad, eller som begravningsspårvagn så hade jag gillat de skarpt.

Jag röstar på nummer #

HS
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Så, då har jag röstat på den elegant svarta vagnen. Snygg.

Men den rödblå, den måste Skånetrafiken varit inblandad i! Den är ju pågatågslila på mitten...
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarens profilbild
Roy M

Inlägg av Roy M »

Men Gud i himlen vilka hemska förslag. Pest, kolera eller cancer? Den svarta var väl den minst ovärdiga av dem, men ger knappast något smäckert intryck. Och ser dessutom ut som en reklamvagn för UPS. Skall verkligen ett av dessa förslag bli verklighet? Hoppas bara det gäller de inhyrda vagnarna!
Användarens profilbild
Martin

Inlägg av Martin »

Riktigt illa, jag kan väl iofs tänka mig den svarta färgsättningen, men den gör sig inte bra i stadstrafik där en fördel är om man syns. Varför ingen "retro-färgsättning" som i Göteborg, där man åter anammat färgschemar från förr.
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Traesk

Inlägg av Traesk »

Jag förstår inte varför inget av förslagen innefattar en "normal" blå färgsättning! Men det kan ju vara så att det bara ska vara så här under tiden man har lånevagnar, och man vill göra det till nåt form av reklamjippo för spårvagnen. :)
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Man undrar som sagt om detta är seriöst. Spårbundna fordon skall väl vara blå? Vilket också godkänns på vissa bussar, tyvärr. Fast det är klart, man hann väl inte mer än fatta beslut om att spårtrafikfordonen skulle vara blå förr än man skaffade rostfria och vita spårfordon med blå inslag. Blå kanske är på väg att bli färgen enbart för stombussar? Men då är det väll vit som borde gälla för spårvagnar?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
micke b

Inlägg av micke b »

Om de nu ska ha en omröstning så kan den väl vara seriös iallfall. Hur länge tror ni byrån med den rödblå gradienten jobbade på detta? Jag tror det fanns gott om tid att äta upp bullen innan den kafferasten var över...

Har de inga pengar att betala för genomtänkta förslag är det väl bättre att släppa mallarna fritt, låta kreti och pleti försöka och själva gallra fram 5-10 stycken på någon community som det sedan görs "officiell" omröstning på.

Eller gå på silver och blått direkt, utan att fåna sig.
Reptilia

Inlägg av Reptilia »

Jag gillar faktiskt den blå/röda lite. Den är väl den mest "stockholmska".
Stockholms blåa och röda bussar och så lite Örebro-lila buss på mitten =)
Stockholm Pride kommer absolut vilja ha med den i prideparaden!
KrlIIe

Inlägg av KrlIIe »

Jag la tidigare i dag upp ett inlägg på postvagnen om vad jag tyckte om dessa ''bidrag'' om de nu ens är värda att bli kallade för bidrag...
Jag får överhuvudtaget ingen känsla av Stockholm när jag kollar på de här förslagen... När jag tänker Stockholms kommunaltrafik tänker jag: röda bussar, blå tunnelbana och spårvagnar. Inte ''paketet-ska-levereras-till-sergels-torg-UPS-vagnar''

Så vad har man för val?
UPS? Vars färger inte bara är snarlika till UPS men också SJs vagnar och lok och inte tala om alla taxi bilar...

Alla ska med aka. Grundkurs i Photoshop del1... Men som också kan jämföras med en färgglad rubrik i en inbjudan till ett barnkalas... eller varför inte nr. 3 Reklamkampanj för Ramlösa också kallad Undervattens bild från Badhuset Sydpolen? hmm... vilket svårt val... Tror jag lägger mig på soffan... :wink:

Jag tycker idéerna i sig är bra men utförandet är förfärligt! ''City on water'' pratar on ”Nordens Venedig” Min fråga är vart i den designen är känslan för Venedig eller Stockholm?

Undrar om en del av uppdraget från SL vart att utföra det på 10 minuter? Nej ush bara tanken på att någon av dessa spårvagnar ska rulla i Stockholm gör mig något irriterad... som kanske märks? :P

Nej... varför inte köra den blåa färgen över hela vagnen?
Bild
PeO

Inlägg av PeO »

Det verkar som om SL inte bryr sig ett skvatt om trafiksäkerhet. Förslaget "Det nya svarta" med ett i det närmaste helt svart framparti gör det mycket svårt - inte minst för fotgängare - att uppmärksamma spårvagnen när den kommer körande i vintermörkret. Naturligtvis måste frampartiet ha en ljus färg - gärna med en bård i någon signalfärg - för att synas ordentligt.
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Inlägg av bark »

KrlIIe skrev:Bild
Bäst hittills!
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den onsdag 04 maj 2011 7:45, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar