Byggandet av Spårväg city

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
daniel_s

Re: Byggandet av Spårväg city

Inlägg av daniel_s »

Bild

Även i Stockholm!
Användarens profilbild
Eos95
Kontakt:

Inlägg av Eos95 »

mer i nacka :wink:
danviksbron om jag inte ser fel?

jag har för mig att den skenan är strömlös för man får inte ha nått gasbådrag vid passages :) (min pappa har jobbat/jobbar där så jag vet)
är en kille på 18 år har ett brett fotointresse
jag har dyslexi
MIN hemsida är eos95.se där hittar man det mesta av mina foton.
Användarens profilbild
Patrick

Inlägg av Patrick »

the0fiskis skrev:mer i nacka :wink:

jag har för mig att den skenan är strömlös för man får inte ha nått gasbådrag vid passages :) (min pappa har jobbat/jobbar där så jag vet)
Vad händer om man får stopp mitt under om den är strömlös, måste tågen bogseras bort då? Tror nog det finns ström även fast man inte får passera med pådrag, :wink:
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

En messerschmidt:
Enligt kartan (http://www.stockholm.se/-/Karta/#center ... 141&zoom=1) på Stockholms Stads webbplats ligger hela Danviksbron i Stockholms Stad.Även om det nordöstra hörnet synes tangera Nacka.

mvh /Jörgen G
Användarens profilbild
Eos95
Kontakt:

Inlägg av Eos95 »

Patrick skrev:
the0fiskis skrev:mer i nacka :wink:

Vad händer om man får stopp mitt under om den är strömlös, måste tågen bogseras bort då? Tror nog det finns ström även fast man inte får passera med pådrag, :wink:
det vet jag inte :x
är en kille på 18 år har ett brett fotointresse
jag har dyslexi
MIN hemsida är eos95.se där hittar man det mesta av mina foton.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Spårvägsbygget skall ju vara avslutat vid kommande månadsskifte, dvs det är 10 dagar kvar. Det verkar inte omöjligt när man ser på själva spårvägslinjen. Ett av de områden där det ser mest kritiskt ut är Alkärret, och hallgården framför Alkärrshallen.

När är det planerat att spårvagnarna skall anlända? Minns inte säkert, men har för mig att prov- och övningskörning skall påbörjas i mitten av juni. Stämmer det?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
august
Kontakt:

Inlägg av august »

LÅ1 skrev:Spårvägsbygget skall ju vara avslutat vid kommande månadsskifte, dvs det är 10 dagar kvar. Det verkar inte omöjligt när man ser på själva spårvägslinjen. Ett av de områden där det ser mest kritiskt ut är Alkärret, och hallgården framför Alkärrshallen.
Avslutsdatumet gäller väl i stan, där bröllopskortegen ska gå?
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Jepp. Första vagnarna kommer den 7 juni, tror jag och sen kommer dom efterhand som det blir spår lediga och vagnarna kan levereras.

Men först i juli kommer spår 5-6 vara tillgängliga och i slutet på juli blir ekonomibyggnaden klar, men jag är osäker på datumen och tiderna.

I stan skall det väl allt vara klart vad gäller gatuarbetena och det ser ju ganska lovande ut. Dom verkar hålla på med kontaktledningen, asfaltering och trafiksignalerna för fullt.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
carltram
Kontakt:

Inlägg av carltram »

Här kommer några bilder från idag (den 22/5 - 2010) som är fotograferade från min nya iphone :D :
Bild
På ändhållplatsen Sergels Torg görs de sista hållplatsarbetena.
Bild
Nu är hela Hamngatan nyasfalterad!
Bild
På hållplatsen har man också satt upp detta regnskydd. Tydligen anser man inte att bron utgör ett optimalt nederbördsskydd! :lol:
Bild
Kontaktledningsbil "in action".
Bild
Regnskyddet på nära håll.
Bild
Spår 2 på Norrmalmstorg är borta...!
Bild
...men än finns det hopp!
Bild
Växelpartiet vid Liljevalchs.
Bild
Växelpartiet vid Liljevalchs.
Bild
Hallportarna är borta!
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

carltram skrev:Här kommer några bilder från idag (den 22/5 - 2010) som är fotograferade från min nya iphone :D :
Med egna erfarenheter från MIN iPhone så skulle jag ha valt att fortsätta fota och filma med den gamla kameran.
Vilken kamera använde du förut?
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den onsdag 04 maj 2011 6:41, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Johan Eriksson skrev:Tack för fina bilder Carltram!

Är SSS/SS besvikna över att spår 2 på Ntg försvinner/kunde det behövas för förstärkningstrafik, försäljningsvagnen.....?
Det pågår en process för att få tillbaka spår 2 på ett eller annat sätt. Vi är inte alls glada åt det som skett.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Inlägg av bark »

charmander skrev:
carltram skrev:Här kommer några bilder från idag (den 22/5 - 2010) som är fotograferade från min nya iphone :D :
Med egna erfarenheter från MIN iPhone så skulle jag ha valt att fortsätta fota och filma med den gamla kameran.
Jag tycker att bilderna är helt acceptabla, och betydligt bättre än inga alls!
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

bark skrev:
charmander skrev:
Jag tycker att bilderna är helt acceptabla, och betydligt bättre än inga alls!
Ja, det stämmer...
Johan Eriksson

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den onsdag 04 maj 2011 6:42, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Ha förtröstan!!!

Beslutet om spår två togs för nästan ett år sedan. Efter det har SL blivit varse om både det ena och det andra är det "det" som de nu håller på att reda ut. Men det som är posetivt med hela byggprocessen i sin helhet att SL har fått mer kunskap om spårvägsbygge och det är givetvis bra för framtiden. Ett tydligt ex är det som dryftas i granntråden om 22:ans dragning in till slussen.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

signal_nybroplan_20100527.jpg
signal_nybroplan_20100527.jpg (54.89 KiB) Visad 2524 gånger
Det blev blått...
Göteborg: Blåa spårvagnar med gula signaler.
Norrköping: Gula spårvagnar med blåa signaler.
Stockholm: Blåa spårvagnar med blåa signaler:
Helsingborg: Gula spårvagnar med gula signaler???
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Johan Eriksson

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den onsdag 04 maj 2011 6:42, redigerad totalt 1 gånger.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Johan Eriksson skrev:Gick förbi Ntg-området idag och såg de nya trafikljusen + ny stoplinje vid torgets sydöstra kant mot Hamngatan, det såg smart ut. Dessutom har man satt en signal med blinkade dubbelljus ungefär som vid järnvägsövergångar precis före spårkurvan på Hamngatan. Nu hoppas man på att någon förevigat detta på bild och kanske även kan förklara mer om hur det är tänkt med de olika trafikljusen? :roll:
Trafiksignalerna vid torgets sydöstra kant är för ett fristående övergångsställe som fanns redan tidigare. Det nya är gulblinkarna, som väl ska varna cyklister på den nya cykelbanan för de vändande spårvagnarna som svänger in på Norrmalmstorg (Nmt).
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Konstaterade i helgen att Hamngatan snart är helt fri från anläggningsarbeten och att trafiken flyter som vanligt. Med det sista menas att bilar parkerar i cykelfälten, taxibilar göt U-svängar rätt över gatan (spåren) och cyklister kör helt oförutsägbart.

Handelskammaren har kanske rätt ur en synpunkt. Gatuombyggnaden måste vara negativt för NK. Taxi-platserna framför entrén har försvunnit, liksom busshållplatsen och övergångsstället. (Sedan får belackare kalla spårvägen NK-expressen hur mycket de vill.)

Ett av de arbeten som pågått de senaste dagarna är att man fräst upp ett spår i asfalten en knapp halvmeter utanför spårvägsrälsen, och sedan fyllt igen den med flytande asfalt eller tjära eller liknande! Varför?

Man kan nu konstatera att trädomplanteringarna gått hyfsat bra. Tror att jag sett ett dött träd, men kommer inte ihåg var. Men hela raden av träd utanför NK har någon form av skada på grenarna i samma höjd och på den sidan som vetter ut mot gatan! Någon som vet vad som hänt?

När man går på högra trottoaren i höjd med Norrmalmstorg i riktning mot Nybroplan så leds man nu smidigt in i Berzelii park, men många tittar lite förvånat och kliver i stället ut på cykelbanan. Här krävs bättre skyltning.
Såg en stillastående buss, med passagerare och öppen framdörr, där det verkade som om föraren talade med en cyklist som körde i bilfilen i stället för på den av fotgängare överfyllda cykelbanan. Om det varit någon incident eller bara var en eller två irriterade trafikanter vet jag inte. Cyklisten körde i alla fall vidare.
Kommer man som fotgängare på Nybroplan och tänker sig att gå utmed parken så är det väldigt lätt att ledas in på cykelbanan. Här måste man nog sätta upp ett staket mellan cykelbanan och torgytan för att det skall bli bra!

Hasse Alfredsson-skulpturen är nu försvunnen! Någon som vet vad planerna är för den skulpturen?

(Jag har några fler bilder jag tänkt visa, men det får bli senare.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Skriv svar