Käre vän och namne!996 skrev:Men om det ikke går? Trikken din skal jo betjene et område som kanskje er bebygd av hus man på ingen måte ønsker å rive. I "kvadraturen" i Oslo er 18 m kurver et must, helst burde vi kunne brukt 16 m (det finns, men ikke der), men det klarer ikke SL95. Det er jo nettopp det som er trikken fordel, den kan sno seg gjennom snevre kurver hvis det er ønskelig (at man så ikke klarer å anskaffe en trikk som kan får så være). Toronto insisterte jo på at de nye vognene der må kalre 16 m kurver eller hva de nå har, ikke fordi det ikke var plass, men fordi de ikke var interessert i å legge om en haug med kurver.Björn Ehnberg skrev:Eller också väljer man en annan sträckning!996 skrev:Men Bjørn, om det nå er det som er løsningen?
Du kan sikkert angi 20 m som minsteradius som ønskelig, men skal man la være å bygge sporvei fordi vi må ned i f.eks. 16 - 18 meter som i Oslo?
Javel, ikke ideelt, men når det å rive hus er uaktuelt?
Mvh Bjørn (også)
Hva er i veien med snere kurver?
Mvh Bjørn
Helt kort anser jag att det finns två rätt stora problem med snäva kurvor:
1. Gnissel och buller
2. Kurvor sänker hastigheten
Allt detta kan man har olika åsikter om. Kamrat Widén ovan är övertygad om att 1. går att lösa med fordonsburen smörjutrustning, något som jag är mera skeptiskt till.
(Medel)hastigheten är viktig. Om inte medelhastighet och därmed restider förbättras avsevärt, jämfört med t.ex. dagens stombussar, är det ytterst tveksamt om det är någon idé att göra några större investeringar i spårvägstrafik i Stockholms innerstad. Tunnelbanan uträttar dessutom merparten av trafikarbetet i Stockholm (ungefär 63 % om man inte räknar in "ytterorts"bussarna) och blir därför alltings mått (hävdar jag, även om andra säkert har en annan mening). Spårväg som trafikslag måste därför närma sig tunnelbanan kapacitets- och tidsmässigt, och inte bara vara obetydligt bättre än bussarna. För det krävs framkomlighet i form av absolut signalprioritering och egna körfält (stombussarna har t.ex. misslyckats för att man inte satsat helhjärtat på detta), samt att man, när man bygger, anlägger så lite snäva kurvor som möjligt. Vad som är "så lite som möjligt" kan man förstås ha olika mening om.