Tvärbanan till Slussen - beslut på tisdag.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Tvärbanan till Slussen - beslut på tisdag.
Enligt ABC nytt har SL bestämt sig för att dra Tvärbanan till Slussen via Folkungagatan och Katarinavägen.
http://svt.se/2.33538/1.1999100/tvarban ... pos=rubrik
Överraskande vändning, någon som vet mer om den exakta sträckningen?
http://svt.se/2.33538/1.1999100/tvarban ... pos=rubrik
Överraskande vändning, någon som vet mer om den exakta sträckningen?
Re: Tvärbanan till Slussen - beslut på tisdag.
För trafiken till Hammarby Sjöstad är det ingen dum lösning, det funkar nog med gatuspårväg på söder.
Men ska även Saltsjöbanans trafik dras in i gatunätet ställer jag mej mer tveksam...
Fast om vi drar ut tunnelbanan till Orminge via Nacka, så kan saltisresenärerna byta redan där - då är det inte så dumt som man först kan få för sej! Problemet är väl att någon tunnelbaneutbyggnad inte ingår i paketet, men det går ju att ändra på, först i valet och sedan i den eventuella folkomröstningen!
/Thomas
Men ska även Saltsjöbanans trafik dras in i gatunätet ställer jag mej mer tveksam...
Fast om vi drar ut tunnelbanan till Orminge via Nacka, så kan saltisresenärerna byta redan där - då är det inte så dumt som man först kan få för sej! Problemet är väl att någon tunnelbaneutbyggnad inte ingår i paketet, men det går ju att ändra på, först i valet och sedan i den eventuella folkomröstningen!
/Thomas
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
På nåt sätt känns det som om tvärbanan får en radiell bit där från Hammarby Sjöstad/Sickla till Slussen. Vissa här på forum har varit idoga motståndare till att blanda tvärförbindelser med radiella förbindelser. Vad säger de om detta? Jag har inget emot sådana lösningar - se min sig.
Jag tycker det låter intressant. Men bara om spårvägen får absolut företräde där inga signaler finns och signalprioritering där det finns. Det kan vara lite förberedande för att tvåan ska konverteras. Vilket jag tycker är nästa på tur - efter att fyran är konverterad.
Jag tycker det låter intressant. Men bara om spårvägen får absolut företräde där inga signaler finns och signalprioritering där det finns. Det kan vara lite förberedande för att tvåan ska konverteras. Vilket jag tycker är nästa på tur - efter att fyran är konverterad.
Professionell tyckare
För förorterna "mellan" tunnelbaneekrarna så fungerar Tvärbanan även som förbindelse "in till stan". Det gäller i allra högsta grad Hammarby Sjöstad, där banan har en utformning som möjliggör detta. (Sjöstadsinnevånarna får ursäkta att jag kallar "stadsdelen" för förort, men det är den bistra verkligheten!)Kantorn skrev:På nåt sätt känns det som om tvärbanan får en radiell bit där från Hammarby Sjöstad/Sickla till Slussen. Vissa här på forum har varit idoga motståndare till att blanda tvärförbindelser med radiella förbindelser. Vad säger de om detta? Jag har inget emot sådana lösningar - se min sig.
Därför tycker jag det är en bra idé att dra in linjen till Slussen, och kan till och med tänka med gatuspårväg.
(I Årsta har tyvärr tvärbanan dragits så att den undviker de befolkningstäta områdena. Därför behöver vi en egen "Årstabana" som gärna får fortsätta in på Söder)
/Thomas
Tvärbanan denna sträcka ok, men inte saltsjöbanan. Den borde behållas med nuvarande "t-banestandard" och integreras med tunnelbanan.
Sen undrar jag hur man ökar kapaciteten på Saltsjöbanan genom att gå över i tiominuterstrafik om man samtidigt minskar kapaciteten per tåg till hälften...
Sen undrar jag hur man ökar kapaciteten på Saltsjöbanan genom att gå över i tiominuterstrafik om man samtidigt minskar kapaciteten per tåg till hälften...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Det blir säkert den billigaste (och förvisso trevligaste att åka och köra) lösningen att dra den på söders gator, men knappast den snabbaste! Sega fram i 30 km/h... Tunneln hade gett en bra mycket snabbare förbindelse till stan. Och var skall sammankopplingen med Saltsjöbanan ske? Blir det någon ens?
-
Exakt Roy! Som vanligt slarvar SL med framkomlighetsfrågorna - liksom när det gäller cityspårväg väst. I övrigt hotar jag med att återkomma med fler inlägg i frågan, men just nu måste jag använda min dyrbara lediga till till annat, förstår sig!Roy M skrev:Det blir säkert den billigaste (och förvisso trevligaste att åka och köra) lösningen att dra den på söders gator, men knappast den snabbaste! Sega fram i 30 km/h... Tunneln hade gett en bra mycket snabbare förbindelse till stan. Och var skall sammankopplingen med Saltsjöbanan ske? Blir det någon ens?
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Det lär finnas något om detta i dagens DN, meddelas det på SJK:s "Postvagnen".
(Där det för övrigt finns dom som "vet" allt i denna fråga)
Jag läser ogärna den tidningen så jag tror jag avvaktar tills styrelsehandlingarna skickas ut, det brukar vara straxt innan mötet!
/TKO
(Där det för övrigt finns dom som "vet" allt i denna fråga)
Jag läser ogärna den tidningen så jag tror jag avvaktar tills styrelsehandlingarna skickas ut, det brukar vara straxt innan mötet!
/TKO
Det är svårt att vara notoriskt mot blandningar av förbindelser när man talar om en stad som är byggd på några kobbar mellan Mälaren och havet.Kantorn skrev:På nåt sätt känns det som om tvärbanan får en radiell bit där från Hammarby Sjöstad/Sickla till Slussen. Vissa här på forum har varit idoga motståndare till att blanda tvärförbindelser med radiella förbindelser. Vad säger de om detta? Jag har inget emot sådana lösningar - se min sig.
- Thomas Lange
TKO skrev:För trafiken till Hammarby Sjöstad är det ingen dum lösning, det funkar nog med gatuspårväg på söder.
/Thomas
SL planerar att använda A32 i framtiden huvudsakligen för Saltsjöbanan, medan Tvärbanan får de nya vagnarna av typ A35 som upphandlas f.n. och som skall ha egenskaper som gör att de även klarar framkomligheten i gaturummet, t.ex över Folkungagatn och Katarinavägen och mellan Odenplan och Solna via Karolinska..
Ju förr dess bättre.
-
Åjaåjaåja, projicera inte för mycket önsketänkande på vagntyp A35! Om man inte är alltför korkade inom SL så har man inte för avsikt att välja en multiled gatuspårvagn av typ Flexity Outlook 2 eller Alstom Citadis på Tvärbanan. A32-ans svepytor kan man komma tillrätta med genom att förlänga mittdelen, en A35 skulle alltså kunna ha ungefär samma geometri som M06. Fast det blir ju förstås samma gäng som nu föreslår dessa quick-and-dirty-lösningar, som ska välja mellan anbuden. Så man vet ju inte, med den spårvägsfnatt som råder just nu. Någon dag ska jag orka gå upp till SL:s registrator och be att få läsa specifikationsbilagan till anbudsförfrågan för A35.Thomas Lange skrev:TKO skrev:För trafiken till Hammarby Sjöstad är det ingen dum lösning, det funkar nog med gatuspårväg på söder.
/Thomas
SL planerar att använda A32 i framtiden huvudsakligen för Saltsjöbanan, medan Tvärbanan får de nya vagnarna av typ A35 som upphandlas f.n. och som skall ha egenskaper som gör att de även klarar framkomligheten i gaturummet, t.ex över Folkungagatn och Katarinavägen och mellan Odenplan och Solna via Karolinska..
Nålsögat är passagen mellan Borgmästargatan och Tjärhovsplan, framförallt den snäva korsningen mellan Folkungagatan och Renstiernas gata. Här ser vi stombuss 2 med viss möda krångla sig igenom den

Det mest tragiska är att man verkligen på fult allvar tror att man ska kunna köra in drygt 60 m. långa dubbelvagnståg här. Renstiernas gata mellan Folkungagatan och Tjärhovsgatan är inte särskilt lång, föreställ er två Tvärbanetåg som blockerar den sträckan.

Ser inte ut som det går att ordna separata körfält här, eller hur.
Björn, du har inte varit i Karlsruhe du va?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
-
Åhå, det är i Karlsruhe Tvärbanan ska byggas ut!bruse skrev:Björn, du har inte varit i Karlsruhe du va?

Jag tycker det är lite skumt att man så prompt vill ha in Tvärbanan till Slussen. Bättre vore att låta Tvärbanan fortsätta på tvären till Nacka Forum, samt att (så fort det är möjligt) låta en ny innerstadslinje, med innerstadsvagnar, ta trafiken mellan Sjöstaden, Slussen och eventuellt vidare. Dessa borde kunna klara av den 18–20m-kurva det eventuellt måste till för att greja Folkungagatan–Renstiernas Gata...Björn Ehnberg skrev:Det mest tragiska är att man verkligen på fult allvar tror att man ska kunna köra in drygt 60 m. långa dubbelvagnståg här. Renstiernas gata mellan Folkungagatan och Tjärhovsgatan är inte särskilt lång, föreställ er två Tvärbanetåg som blockerar den sträckan.
Spårvägstrafik Slussen - Danvikstull - Hammarby Sjöstad är nog en bra idé ur många synvinklar. Men frågan är om det är bra att låta tågen som kommer från Alvik (och snart ännu längre norrifrån) att gå fram till Slussen. Bättre då att dessa tåg kan gå till annan lämplig plats utanför innerstaden. Eller låta dem vända där de vänder nu, även om jag tycker att de borde gå upp till Köpstaden.august skrev:Jag tycker det är lite skumt att man så prompt vill ha in Tvärbanan till Slussen. Bättre vore att låta Tvärbanan fortsätta på tvären till Nacka Forum, samt att (så fort det är möjligt) låta en ny innerstadslinje, med innerstadsvagnar, ta trafiken mellan Sjöstaden, Slussen och eventuellt vidare. Dessa borde kunna klara av den 18–20m-kurva det eventuellt måste till för att greja Folkungagatan–Renstiernas Gata...Björn Ehnberg skrev:Det mest tragiska är att man verkligen på fult allvar tror att man ska kunna köra in drygt 60 m. långa dubbelvagnståg här. Renstiernas gata mellan Folkungagatan och Tjärhovsgatan är inte särskilt lång, föreställ er två Tvärbanetåg som blockerar den sträckan.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
Du kan inte på fullaste allvar mena att man verkligen skulle leda in 60 m. långa spårvagntåg var 5 minut på den smala och lugna lokalgatan Tjärhovsgatan, idag i praktiken nästan en gågata. De förstör man verkligen marknaden för innerstadsspårväg. Gröndals centrum är ett under av utrymme jämfört med detta.Inge skrev:Man skulle kunna dra den via Tjärhovsgatan också, då slipper man Renstiernas gata. Tjärhovsgatan är förvisso smal, men vinklarna är inget problem. Man får väl enkelrikta biltrafiken och ha parkering på bara ena sidan. Att lägga tillbaka de två körfält som man tog bort från Folkungagatan i samband med att Södra länken öppnades torde inte heller vara något problem. Möjligen en och annan arg cyklist om något cykelfält försvinner.
Framkomligheten går nog att lösa, men frågan är om det är så lämpligt med gatuspårväg överuvudtaget. Blir det snabbare än via Gullmarsplan tex?
Däremot är det sant att det finns gott om gatuutrymme på Folkungagatan, åtminstone mellan Borgmästargatan och Erstagatan.

Ner i backen mot Londonviadukten blir det smalare

Slutligen hamnar man i trafikhelvetet på Londonviadukten

-
Jag är inte alls så säker på det. Station Slussen, liksom Saltsjö/Mälarsnittet i sin helhet behöver inte ännu mer trafik, utan snarare avlastning. Detta oavsett vilket utformning Slussenområdet får i framtiden. Vi har f.ö. avhandlat detta i otaliga trådar redan, väljer en på måfå Sb/Tvb till Slussen - Linje 9. Tills vidare finns redan en förbindelse, Saltsjöbanan, och den bör man bevara, också tills vidare, utan klåfingrigheter som ombyggnad till snabbspårvägsstandard och trafikering med A32-or. De som hyser en annan uppfattning kommer Daniel S och Janne Bäckis att ta hand om (och har tagit hand om redan se ex.vis Saltsjöbanan bör gå till Slussen). Du kanske minns denna godstågslånga tråd i ämnet - Vad SL VERKLIGEN borde göra med Saltsjöbanan!LÅ1 skrev:Spårvägstrafik Slussen - Danvikstull - Hammarby Sjöstad är nog en bra idé ur många synvinklar. Men frågan är om det är bra att låta tågen som kommer från Alvik (och snart ännu längre norrifrån) att gå fram till Slussen. Bättre då att dessa tåg kan gå till annan lämplig plats utanför innerstaden. Eller låta dem vända där de vänder nu, även om jag tycker att de borde gå upp till Köpstaden.august skrev:Jag tycker det är lite skumt att man så prompt vill ha in Tvärbanan till Slussen. Bättre vore att låta Tvärbanan fortsätta på tvären till Nacka Forum, samt att (så fort det är möjligt) låta en ny innerstadslinje, med innerstadsvagnar, ta trafiken mellan Sjöstaden, Slussen och eventuellt vidare. Dessa borde kunna klara av den 18–20m-kurva det eventuellt måste till för att greja Folkungagatan–Renstiernas Gata...Björn Ehnberg skrev:Det mest tragiska är att man verkligen på fult allvar tror att man ska kunna köra in drygt 60 m. långa dubbelvagnståg här. Renstiernas gata mellan Folkungagatan och Tjärhovsgatan är inte särskilt lång, föreställ er två Tvärbanetåg som blockerar den sträckan.

-
Min uppfattning är att Tvärbanan i första hand behöver kontakt med Saltjöbanan, i framtiden tunnelbanan, i sin östliga slutpunkt. Och den behöver inte ligga vid Slussen, i själva verket finns det en hel del goda skäl till att inte låta den ligga där. Men nu har ju landstingsborgarna bestämt sig för att "Tunnelbanan är färdigbyggd" och då har man fastnat för spårvägen som någon slags quick fix, tyvärr. Sedan blandar man ihop Tvärbanans och en innerstadsspårvägs trafikuppgifter också. Men Katarinavägen - Renstiernas gata spårläggs nog någon gång i framtiden, antagligen när man sluter till det östra segmentet av den till spårväg omställda stomlinje 4, och därmed får en komplett innerstadsringlinje. Men det blir nog inte i denna kungens tid.august skrev:Jag tycker det är lite skumt att man så prompt vill ha in Tvärbanan till Slussen. Bättre vore att låta Tvärbanan fortsätta på tvären till Nacka Forum, samt att (så fort det är möjligt) låta en ny innerstadslinje, med innerstadsvagnar, ta trafiken mellan Sjöstaden, Slussen och eventuellt vidare. Dessa borde kunna klara av den 18–20m-kurva det eventuellt måste till för att greja Folkungagatan–Renstiernas Gata...Björn Ehnberg skrev:Det mest tragiska är att man verkligen på fult allvar tror att man ska kunna köra in drygt 60 m. långa dubbelvagnståg här. Renstiernas gata mellan Folkungagatan och Tjärhovsgatan är inte särskilt lång, föreställ er två Tvärbanetåg som blockerar den sträckan.
Enligt DNs artikel verkar de planera att köra sträckan Gullmarsplan - Slussen med någon typ av innerstadsvagn, medan Tvärbanetågen vänder vid Sickla...
- Hans Wibacke
Roy, inte sega - njuta fram i 30 km/h! Spårvagn skall i gata gå. Visst, det går fortare i tunnel men behållningen av att rulla fram längs Katarinavägen med dess utsikt bör icke underskattas. Resenärerna kommer fram senare men lyckligare!Roy M skrev:Det blir säkert den billigaste (och förvisso trevligaste att åka och köra) lösningen att dra den på söders gator, men knappast den snabbaste! Sega fram i 30 km/h... Tunneln hade gett en bra mycket snabbare förbindelse till stan. Och var skall sammankopplingen med Saltsjöbanan ske? Blir det någon ens?

Hursomhelst, sjöstadsfolket torde komma fram till Slussen fortare/smidigare än i dag. Och att lägga pengar på dyra spårvägsdragningar (typ i tunnel) ökar knappast förutsättningarna för (den nödvändiga/önskvärda) utbyggnaden av tunnelbanan till Nacka.
Om bara Slussen kunde bli avlösningsplats också...härligt nära till jobbet för min del.