Vändspåret du tänker på ska enligt planerna anläggas i Mårtensdal, vilket alltså är hållplatsen före Gullmarsplan om man kommer från Slussen. Tanken med vändspåret är - som jag förstått saken - att kunna vända tåg från Alvik/Solna. Att vändspåret hamnar i Mårtensdal är som du påpekar för att erforderlig plats vid Gullmarsplan saknas. Jag är lika fundersam som du beträffande hur vagnarna från Slussen ska kunna vändas vid Gullmarsplan. Men så länge källan i det här fallet är DN kanske vi gör klokast i att inte grunna mer på problemet.spårlasse skrev:/.../ Sedan är ju frågan om man kommer vända tågen vid Gullmarsplan. Man har väl planerat för vändning vid Årstadal, om jag inte missminner mig. En vändning vid Gullmarsplan kräver ju ett vändspår som det väl knappast finns plats för där? /.../
Tvärbanan till Slussen - beslut på tisdag.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Hans Wibacke
Re: Tvärbanan till Slussen - beslut på tisdag.
Vändspåret i Mårtensdal har tidigare diskuterats...Hans Wibacke skrev:Vändspåret du tänker på ska enligt planerna anläggas i Mårtensdal, vilket alltså är hållplatsen före Gullmarsplan om man kommer från Slussen. Tanken med vändspåret är - som jag förstått saken - att kunna vända tåg från Alvik/Solna. Att vändspåret hamnar i Mårtensdal är som du påpekar för att erforderlig plats vid Gullmarsplan saknas. Jag är lika fundersam som du beträffande hur vagnarna från Slussen ska kunna vändas vid Gullmarsplan. Men så länge källan i det här fallet är DN kanske vi gör klokast i att inte grunna mer på problemet.spårlasse skrev:/.../ Sedan är ju frågan om man kommer vända tågen vid Gullmarsplan. Man har väl planerat för vändning vid Årstadal, om jag inte missminner mig. En vändning vid Gullmarsplan kräver ju ett vändspår som det väl knappast finns plats för där? /.../
http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... dsp%C3%A5r
Om det nu skall köras en "innerstadslinje" mellan Slussen och Sjöstaden så kanske den kan vända i Mårtensdal? Det är nog ändå inte så många som väljer spårvagn istället för tunnelbana mellan Gullmarsplan och Slussen!
/Thomas
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Jag skulle gärna se det lite utbroderat. Är det trivialt att få in den kurvan som rampen måste ha? Eller kommer man på väg mot Slussen måsta vika av åt höger (Ifall bron ligger där den gör idag), för att sedan svänga runt och korsa saltsjöspåret (i plan antar jag).Björn Ehnberg skrev:passagen över Folkungagatan grenar TvB av sig på en ramp ned emot Folkungagatan.
Jag tycker det är en ganska dålig idé alltihop, skulle föredragit tvåspårstunneln eller ett andraspår längs bergsidan. Man ska man nödvändigtvis gå via Katarinavägen, så ser jag helst att man drar spåren på den lilla gatstumpen bakom macken / i bakkant av parken / längs Tjärhovsgatan. Det där med att det skulle vara synd på den lugna gatan köper jag inte, det är inget speciellt med den stumpen, och om man nu söker lugnet mitt i stan så finns ju resten av Tjärhovsgatan kvar.
- Hans Wibacke
Inte ens jag - trots den tjusiga utsikten längs Katarinavägen - skulle välja spårvagnen. Att överhuvudtaget dra spåret vidare in mot Slussen - oavsett hur sträckan trafikeras - känns nästan lite lyxigt.TKO skrev:/.../ Om det nu skall köras en "innerstadslinje" mellan Slussen och Sjöstaden så kanske den kan vända i Mårtensdal? Det är nog ändå inte så många som väljer spårvagn istället för tunnelbana mellan Gullmarsplan och Slussen!
/Thomas
- Hans Wibacke
Man kan dra spåret från Slussen genom korsningen Folkungagatan/Renstiernas gata och spåret mot Slussen på Tjärhovsgatan fram till Tjärhovsplan. Då borde man kunna få till kurvor som även Björn kan acceptera (förmodligen inteBjörn Ehnberg skrev:/.../ Antingen får man en snäv kurvpassage (Folkungagatan/Renstiernas gata), eller också förstör man en lugn lokalgata (Tjärhovsgatans östligaste del).

Jag har ingen åsikt när det gäller spårdragningen på den aktuella platsen, men tycker bestämt följande: om det anses att platsen är olämplig att passera med spårvagn på grund av de kurvradier det kan bli tal om, ja då kan vi lika gärna glömma spårvägsutbyggnaden i Stockholms innerstad! Det verkar vara ett rent under att det överhuvudtaget går att köra buss i den här stan.

- Stefan Widén
Hans Wibacke skrev:Man kan dra spåret från Slussen genom korsningen Folkungagatan/Renstiernas gata och spåret mot Slussen på Tjärhovsgatan fram till Tjärhovsplan. Då borde man kunna få till kurvor som även Björn kan acceptera (förmodligen inteBjörn Ehnberg skrev:/.../ Antingen får man en snäv kurvpassage (Folkungagatan/Renstiernas gata), eller också förstör man en lugn lokalgata (Tjärhovsgatans östligaste del).). Men vad boende på Tjärhovsgatan tycker kan man ju gissa.
Jag har ingen åsikt när det gäller spårdragningen på den aktuella platsen, men tycker bestämt följande: om det anses att platsen är olämplig att passera med spårvagn på grund av de kurvradier det kan bli tal om, ja då kan vi lika gärna glömma spårvägsutbyggnaden i Stockholms innerstad! Det verkar vara ett rent under att det överhuvudtaget går att köra buss i den här stan.
Klart det går att lägga spår i den korsningen och när spårritarna har ritat så får vi facit på radierna. Men grovt uppskattat så håller jag en peng på 21 m i tväraste.
Köra buss ja ...kom på att bussarna kräver verkligen vändslingor vid ändhållplatserna snacka om oflexibelt att inte ens ha valet att avstå till förmån för tvåriktningsvagnar. För att nu bara snudda vid ett kärt trätoämne

Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Varför har du så nedlåtande ton snarare än att bemöta sakligt?Björn Ehnberg skrev: Ackackack! Om det vore så enkelt ändå. Jag skulle t.ex. vilja ha min t-banestation betydligt närmare min bostad.
Nu får det räcka för ikväll! Tjänstgöring imorgon, förstår sig.
T-banan är, där du bor, byggd. Sålunda faller ditt argument.
När man däremot planerar för ny trafik bör man dock ta den typen av hänsyn och givetvis skall det vägas mot framkomlighet m.m.
//T
Med reservation för tyckfel.
Vi får väl dock anta att förslaget blir som 7.10 i den studie som kom för något år sedan och kan ju vara bra att friska upp minnet med.
https://sl.se/Upload/styrelsen/Styrelse ... 036-46.pdf
https://sl.se/Upload/styrelsen/Styrelse ... 036-46.pdf
Men om det ikke går? Trikken din skal jo betjene et område som kanskje er bebygd av hus man på ingen måte ønsker å rive. I "kvadraturen" i Oslo er 18 m kurver et must, helst burde vi kunne brukt 16 m (det finns, men ikke der), men det klarer ikke SL95. Det er jo nettopp det som er trikken fordel, den kan sno seg gjennom snevre kurver hvis det er ønskelig (at man så ikke klarer å anskaffe en trikk som kan får så være). Toronto insisterte jo på at de nye vognene der må kalre 16 m kurver eller hva de nå har, ikke fordi det ikke var plass, men fordi de ikke var interessert i å legge om en haug med kurver.Björn Ehnberg skrev:Eller också väljer man en annan sträckning!996 skrev:Men Bjørn, om det nå er det som er løsningen?
Du kan sikkert angi 20 m som minsteradius som ønskelig, men skal man la være å bygge sporvei fordi vi må ned i f.eks. 16 - 18 meter som i Oslo?
Javel, ikke ideelt, men når det å rive hus er uaktuelt?
Mvh Bjørn (også)
Hva er i veien med snere kurver?
Mvh Bjørn
Jag ska chocka läsekretsen med att kungöra att jag tycker det är ett vettig idé att låta Sjöstaden försörjas av en spårvägslinje av "innerstadstyp". Och då ser jag inga större problem att dra denna i gatuläge från Danvikstull till Slussen. Går det inte att bygga spårväg på denna sträcka så lär det inte gå på något annat ställe i Stockholm heller. När detta är byggt är det bara att fortsätta med spårläggningen i Renstiernasgatan, vidare i Ringvägen och sen mot Gullmarsplan. Så kan vi ge nästa närförort en bra spårtrafikförbindelse med innerstan!
Däremot är jag tveksam till "upprustningen" av Saltsjöbanan. Är det inte lika bra att fortsätta trafiken med nuvarnade vagnar, i avvaktan på att tunnelbanan till Nacka-Värmdö byggs ut?
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Däremot är jag tveksam till "upprustningen" av Saltsjöbanan. Är det inte lika bra att fortsätta trafiken med nuvarnade vagnar, i avvaktan på att tunnelbanan till Nacka-Värmdö byggs ut?
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Här måste jag hålla med Dig.TKO skrev:Jag ska chocka läsekretsen med att kungöra att jag tycker det är ett vettig idé att låta Sjöstaden försörjas av en spårvägslinje av "innerstadstyp". Och då ser jag inga större problem att dra denna i gatuläge från Danvikstull till Slussen. Går det inte att bygga spårväg på denna sträcka så lär det inte gå på något annat ställe i Stockholm heller. När detta är byggt är det bara att fortsätta med spårläggningen i Renstiernasgatan, vidare i Ringvägen och sen mot Gullmarsplan. Så kan vi ge nästa närförort en bra spårtrafikförbindelse med innerstan!
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Har aldrig förstått spårvägifieringen av SB annat än att få till tätare trafik, men det borde väl gå med tunelbaneliknande trafik också? SB kan sedan kopplas ihop med tunnelbanan på ett eller annat sätt - vilket diskuterats tidigare.
Tvåsystemsvagnar har man i praktiken redan, det är bara att återmontera släpskorna och sätta in en strömväljare om man vill ta strömmen uppifrån eller nedifrån. Jämför Amsterdams tunnelspårvägslinje.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Orsaken till tunneln är inte tunnel i sig, vilket man älskar i Stockholm, utan den täta spårvägstrafik man har. Ungefär 1 min. mellan tågen nästan trafikdygnet runt.TKO skrev:Eftersom det tjafsats en del om Karlsruhe i den här tråden kan det vara på sin plats att påminna om att man där på grund av problem att köra långa spårvagnståg i tät trafik på gatunätet den 21:a januari i år tog det första spadtaget för en spårvägstunnel under centrala innerstaden...
http://www.diekombiloesung.de/kombiloesung/
Ibland är det bra med internationella utblickar eller hur...
/Thomas
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Inte riktigt 1 minuts intervall inder hela trafikdygnet, men tätt är det!Per Lind skrev:Orsaken till tunneln är inte tunnel i sig, vilket man älskar i Stockholm, utan den täta spårvägstrafik man har. Ungefär 1 min. mellan tågen nästan trafikdygnet runt.TKO skrev:Eftersom det tjafsats en del om Karlsruhe i den här tråden kan det vara på sin plats att påminna om att man där på grund av problem att köra långa spårvagnståg i tät trafik på gatunätet den 21:a januari i år tog det första spadtaget för en spårvägstunnel under centrala innerstaden...
/Thomas
-Per
(Jag tror det blir cirka 90 sekunders teoretiskt snittintervall under högtrafik - men det är några år sedan jag räknade på det. När jag senast var i Karlsruhe var det skolferier och därmed minskad trafik)
Nej att man bygger tunnel i Karlsruhe beror inte på att man älskar spårvägstunnlar - i Karlsruhe älskar man motorvägar vilket märks i stadsbilden. Utan precis som du skriver så behövs tunneln - det fungerar inte med den blandade trafiken.
Och jag kan inte se att det byggts någon tunnel för spårburen kollektivtrafik i Stockholm som inte är kapacitetsmässigt motiverad. För att hitta exempel på det du är ute efter får vi nog åter bege oss till Tyskland, både i Ludwigshafen och Kassel har det byggts spårvägstunlar av det skäl du framför.
/Thomas
Kassels "tunnelbana" var ett skämt. En station - Hbf (Huvudstation). Skyltad som U (U-Bahn). Gick ned i en ramp före stationen och kom ut på en äng utanför stationen.TKO skrev:Inte riktigt 1 minuts intervall inder hela trafikdygnet, men tätt är det!Per Lind skrev:Orsaken till tunneln är inte tunnel i sig, vilket man älskar i Stockholm, utan den täta spårvägstrafik man har. Ungefär 1 min. mellan tågen nästan trafikdygnet runt.TKO skrev:Eftersom det tjafsats en del om Karlsruhe i den här tråden kan det vara på sin plats att påminna om att man där på grund av problem att köra långa spårvagnståg i tät trafik på gatunätet den 21:a januari i år tog det första spadtaget för en spårvägstunnel under centrala innerstaden...
/Thomas
-Per
(Jag tror det blir cirka 90 sekunders teoretiskt snittintervall under högtrafik - men det är några år sedan jag räknade på det. När jag senast var i Karlsruhe var det skolferier och därmed minskad trafik)
Nej att man bygger tunnel i Karlsruhe beror inte på att man älskar spårvägstunnlar - i Karlsruhe älskar man motorvägar vilket märks i stadsbilden. Utan precis som du skriver så behövs tunneln - det fungerar inte med den blandade trafiken.
Och jag kan inte se att det byggts någon tunnel för spårburen kollektivtrafik i Stockholm som inte är kapacitetsmässigt motiverad. För att hitta exempel på det du är ute efter får vi nog åter bege oss till Tyskland, både i Ludwigshafen och Kassel har det byggts spårvägstunlar av det skäl du framför.
/Thomas
Ludwigshafen, var det inte dom som lade ned en del av tunneln på grund av att sanering skulle bli för dyr?
Eller var det grannstaden?
Bochum har lagt ned alla innerstadslinjer i tunnel vilket resulterat i att ytan blivit ödslig.
I Karlsruhe, som jag med ett 30-tal besök, inte upplever som någon motorvägsstad, bygger tunnel har jag delade åsikter om. Visst behövs tunneln med så många fordon men man kunde mycket väl ha behållit spåren på ytan också för innerstadslinjerna.
-Per
Kassels "tunnelbana" var ju bara ett försök att visa att man "hängde med" - ett verkligt skrytbygge. Men delar gick ju att återanvända för anslutningen av duolinjerna, så till slut blev det ganska bra.Per Lind skrev:Kassels "tunnelbana" var ett skämt. En station - Hbf (Huvudstation). Skyltad som U (U-Bahn). Gick ned i en ramp före stationen och kom ut på en äng utanför stationen.
Ludwigshafen, var det inte dom som lade ned en del av tunneln på grund av att sanering skulle bli för dyr?
Eller var det grannstaden?
Bochum har lagt ned alla innerstadslinjer i tunnel vilket resulterat i att ytan blivit ödslig.
I Karlsruhe, som jag med ett 30-tal besök, inte upplever som någon motorvägsstad, bygger tunnel har jag delade åsikter om. Visst behövs tunneln med så många fordon men man kunde mycket väl ha behållit spåren på ytan också för innerstadslinjerna.
-Per
(Trafikunderlaget försvann i stort sett helt när fjärrtågen flyttade ut till Wilhelmshöhe)
Jo visst har Ludwigshafen lagt ner det mesta av sina tunnlar, bland annat pga höga saneringskostnader. Men vi får heller inte glömma att trafikmönstret ändrats radikalt, det är inte längre tusentals arbetare som ska till och från skiften på BASF.
Det är möjligt att det var ett misstag att lägga de sista innerstadslinjerna i tunnel under Bochums centrum - å andra sidan är ju U35:an den linje hos Bogestra som visat genom åren visat de största ökningssiffrorna. Bochums innerstad har heller aldrig sprudlat av liv är mitt intryck... och även här har strukturomvandlingen satt sina tydliga spår.
Jag har inte varit i Karlsruhe 30 gånger, frånsett duospårvagnarna tycker jag inte det finns så väldigt mycket att uppleva där. Men det räcker med att ta en promenad från stationen (Hbf) in till centrum så passerar du Kriegsstrasse, en stadsmotorväg som skär rakt genom stan. Och det är så det ser ut på många ställen, Karlsruhe brukar användas som exemplel på "Autogerechte Stadtplanierung" i tysk debatt!
/Thomas
Vi har på forumet tidigare berört Karlsruhes kombinationslösning, som består dels av en spårvägstunnel genom den mest centrala delen av staden (ungefär torget och de närmaste gatorna framför slottet), samt en överdäckning av "stadsmotorvägen" söder därom som det anläggs en allé med nya spårvägsspår på ovanför. Det är dock inte riktigt rättvisande att som TKO indirekt jämföra Karlsruhes tunnelförläggning av sin spårväg med mer traditionell tysk stadsbaneplanering t.ex. nyligen i Dortmund där alla kvarvarande spår i den centrala stadens gator tagits ur bruk/rivits upp efter den nya tunnelförbindelsens öppnande 2008.Per Lind skrev:Orsaken till tunneln är inte tunnel i sig, vilket man älskar i Stockholm, utan den täta spårvägstrafik man har. Ungefär 1 min. mellan tågen nästan trafikdygnet runt.TKO skrev:Eftersom det tjafsats en del om Karlsruhe i den här tråden kan det vara på sin plats att påminna om att man där på grund av problem att köra långa spårvagnståg i tät trafik på gatunätet den 21:a januari i år tog det första spadtaget för en spårvägstunnel under centrala innerstaden...
/Thomas
-Per
Det vore minsann uppfriskande för den fortsatta debatten om Herr Lind i Åsbro ville sluta att komma med simplistiska anklagelser åt höger och vänster, utan att istället hålla sig till ämnet (som egentligen är förlängningen av Tvärbanan/Nockebybanans spårvägsanläggning till Slussen).
http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... =Karlsruhe
http://www.tramtracks.de/dortmund_kampstrasse.htm (Varning! Den här sidan kan anses som stötande för de spårvagnsfrälsta...)
Dortmund, Där var jag för inte så länge sedan och där var den gamla spårvägsgatan ännu ödsligare.Richard Jacobsson skrev: http://www.tramtracks.de/dortmund_kampstrasse.htm (Varning! Den här sidan kan anses som stötande för de spårvagnsfrälsta...)
Låt oss få tillbaka spårvagnarna på gatorna så de får liv igen.
-Per
Nu kan inte tysk stads- och trafikplanering utgå från SSS:s reseledares önskemål om pitoreska resmål, det räcker väl att planeringen i Stockholm för närvarande styrs av "utflyktsfaktorn"?Per Lind skrev:Dortmund, Där var jag för inte så länge sedan och där var den gamla spårvägsgatan ännu ödsligare.Richard Jacobsson skrev: http://www.tramtracks.de/dortmund_kampstrasse.htm (Varning! Den här sidan kan anses som stötande för de spårvagnsfrälsta...)
-Per
Men om vi för ett ögonblick skall fortsätta på temat så kan ju Herr Lind åka till München, inte är det någon som saknar spårvagnarna på de centrala gågatorna...
Därefter tycker jag att vi återvänder till Stockholm och Södermalm!
TKO skrev:Nu kan inte tysk stads- och trafikplanering utgå från SSS:s reseledares önskemål om pitoreska resmål, det räcker väl att planeringen i Stockholm för närvarande styrs av "utflyktsfaktorn"?Per Lind skrev:Dortmund, Där var jag för inte så länge sedan och där var den gamla spårvägsgatan ännu ödsligare.Richard Jacobsson skrev: http://www.tramtracks.de/dortmund_kampstrasse.htm (Varning! Den här sidan kan anses som stötande för de spårvagnsfrälsta...)
-Per
Men om vi för ett ögonblick skall fortsätta på temat så kan ju Herr Lind åka till München, inte är det någon som saknar spårvagnarna på de centrala gågatorna...
Därefter tycker jag att vi återvänder till Stockholm och Södermalm!
Jag var tillbaka på Söder i förra inlägget!
Med spårvagnar på gatorna så får dom liv igen och man behöver inte gå kilometervis ovan och under jorden för att komma till en hållplats. Bytespunkterna får ett helt annat liv än med bussar och gatorna blir mer framkomliga när en spårvagn ersätter flera bussar. Dessutom ger spårvägen en visuell bild av att något går här genom spåren och folk upplever det som om staden tror på området eftersom man satsar på spårväg.
-Per
-
Men Tony, var inte så snarstucken, så ska vi nog kunna fortsätta att föra ett sakligt resonemang. Det var ett skämt, förstår Du. Möjligen saknades smileyn men den får Du här iställetTonyM skrev:Varför har du så nedlåtande ton snarare än att bemöta sakligt?Björn Ehnberg skrev: Ackackack! Om det vore så enkelt ändå. Jag skulle t.ex. vilja ha min t-banestation betydligt närmare min bostad.
Nu får det räcka för ikväll! Tjänstgöring imorgon, förstår sig.
T-banan är, där du bor, byggd. Sålunda faller ditt argument.
När man däremot planerar för ny trafik bör man dock ta den typen av hänsyn och givetvis skall det vägas mot framkomlighet m.m.
//T

Visst är det som Du säger. Allt är en avvägningsfråga - i min värld finns det inget som inte går (och det tror jag nog inte att jag har påstått heller). Sedan kan man ha olika åsikter om vilka faktorer som ska väga tyngst när man planerar, och det har vi nog.
Mvh.
Björn
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????