Harald skrev:Grovsnus skrev:De boende efter Stampgatan har klagat på att det går för fort på spåren och efter att man har satt upp 40 km/h på Friggagatan och Odinsgatan så tyckte Trafikkontoret att det inte var mer en rätt att Stampgatan fick en hastighetssänkning den också.
Men 40 på Friggagatan-Odengatan var ju för att minska de lokala utsläppen. Jag undrar om Trafikkontoret kan förklara vilka lokala utsläpp som minskar för att spårvagnarna kör 40. F.ö. är det väl få sträckor i innerstan som har mindre behov av sänkt hastighet än Stampgatan i riktning österut. Där går bara spårvagnar och det finns inte ens en gångbana på den sidan.
Det kan tyckas vara en bagatell, men det är en del av en allvarlig trend där spårvagnarnas hastighet och framkomlighet försämras allt mer. Förr arbetade vi för att minska restiderna med spårvagn, men nu tycks man sträva efter att förlänga dem i stället. Hur kan man tro att man ska kunna fördubbla kollektivresandet på det viset?
Håller med dig till fullo, , tror Trafikkontoret har blivit lite kuvade efter det senaste inköpet av spårvagn och vill inte sticka ut nu på en stund.
Lite OT men...
Det finns mer saker som behövs för att minska tiderna mellan A och B.
-Ge föraren mer mandat över dörrstängningen så att vagnarna kan komma iväg fortare från hållplatsen.
-Trimma upp kollektivsignalerna så att vagnar och bussar får "kör" snabbare vid korsningar och infart till hållplatserna.
-Ta bort express-/flygbussarna från spåren i centrum.
-Mer växlar för förbikörningar vid stopp och arbeten, T.ex Olivedalsgatan, Korsvägen(Liseberg-Getebergsäng?), m.m.
-Börja bygg spårväg till Eriksberg och Kärra med en stor triangelvändslinga på Hjamlar Brantingsplatsen.
Bara att fylla men i en annan tråd kanske?

Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.