Kollision vid Hagens hpl, Göteborg - dödlig utgång?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
alex87

Re: Kollision vid Hagens hpl, Göteborg - dödlig utgång?

Inlägg av alex87 »

Grovsnus skrev:Håller med, trimmade kollektivsignaler, inga onödiga hastighetssänkningar och förare med mjuka händer/fötter skapar jämnare gång med bättre upplevelse som följd.
Man sparar in på mycket med sådant, vagnslitage, förareslitage, banslitage. Bättre flyt i trafiken och som valfläsk: Röstar ni på mig i år ryker Stopptavlan vid Ullevi Norra i september.

"Grovis for President! - Lower tax on Toblerone!" :wink: :D
Nä inte stopptavlan,,den e bra :)
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Harald skrev:
Grovsnus skrev:De boende efter Stampgatan har klagat på att det går för fort på spåren och efter att man har satt upp 40 km/h på Friggagatan och Odinsgatan så tyckte Trafikkontoret att det inte var mer en rätt att Stampgatan fick en hastighetssänkning den också.
Men 40 på Friggagatan-Odengatan var ju för att minska de lokala utsläppen. Jag undrar om Trafikkontoret kan förklara vilka lokala utsläpp som minskar för att spårvagnarna kör 40. F.ö. är det väl få sträckor i innerstan som har mindre behov av sänkt hastighet än Stampgatan i riktning österut. Där går bara spårvagnar och det finns inte ens en gångbana på den sidan.

Det kan tyckas vara en bagatell, men det är en del av en allvarlig trend där spårvagnarnas hastighet och framkomlighet försämras allt mer. Förr arbetade vi för att minska restiderna med spårvagn, men nu tycks man sträva efter att förlänga dem i stället. Hur kan man tro att man ska kunna fördubbla kollektivresandet på det viset?

Håller med dig till fullo, , tror Trafikkontoret har blivit lite kuvade efter det senaste inköpet av spårvagn och vill inte sticka ut nu på en stund. :roll:

Lite OT men...
Det finns mer saker som behövs för att minska tiderna mellan A och B.
-Ge föraren mer mandat över dörrstängningen så att vagnarna kan komma iväg fortare från hållplatsen.
-Trimma upp kollektivsignalerna så att vagnar och bussar får "kör" snabbare vid korsningar och infart till hållplatserna.
-Ta bort express-/flygbussarna från spåren i centrum.
-Mer växlar för förbikörningar vid stopp och arbeten, T.ex Olivedalsgatan, Korsvägen(Liseberg-Getebergsäng?), m.m.
-Börja bygg spårväg till Eriksberg och Kärra med en stor triangelvändslinga på Hjamlar Brantingsplatsen.

Bara att fylla men i en annan tråd kanske? :wink:
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Användarens profilbild
alex87

Inlägg av alex87 »

Grovsnus skrev:
Harald skrev:
Grovsnus skrev:De boende efter Stampgatan har klagat på att det går för fort på spåren och efter att man har satt upp 40 km/h på Friggagatan och Odinsgatan så tyckte Trafikkontoret att det inte var mer en rätt att Stampgatan fick en hastighetssänkning den också.
Men 40 på Friggagatan-Odengatan var ju för att minska de lokala utsläppen. Jag undrar om Trafikkontoret kan förklara vilka lokala utsläpp som minskar för att spårvagnarna kör 40. F.ö. är det väl få sträckor i innerstan som har mindre behov av sänkt hastighet än Stampgatan i riktning österut. Där går bara spårvagnar och det finns inte ens en gångbana på den sidan.

Det kan tyckas vara en bagatell, men det är en del av en allvarlig trend där spårvagnarnas hastighet och framkomlighet försämras allt mer. Förr arbetade vi för att minska restiderna med spårvagn, men nu tycks man sträva efter att förlänga dem i stället. Hur kan man tro att man ska kunna fördubbla kollektivresandet på det viset?

Håller med dig till fullo, , tror Trafikkontoret har blivit lite kuvade efter det senaste inköpet av spårvagn och vill inte sticka ut nu på en stund. :roll:

Lite OT men...
-Ge föraren mer mandat över dörrstängningen så att vagnarna kan komma iväg fortare från hållplatsen.
-Trimma upp kollektivsignalerna så att vagnar och bussar får "kör" snabbare vid korsningar och infart till hållplatserna.
-Mer växlar för förbikörningar vid stopp och arbeten, T.ex Olivedalsgatan, Korsvägen(Liseberg-Getebergsäng?), m.m.
-Börja bygg spårväg till Eriksberg och Kärra med en stor triangelvändslinga på Hjamlar Brantingsplatsen.

Göra så att det överhuvudtaget blir prio vid Hagakyrkan vore trevligt...
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Nupski

Inlägg av Nupski »

Grovsnus skrev: Det finns mer saker som behövs för att minska tiderna mellan A och B.

Helt underbara tankar...
flanders

Inlägg av flanders »

Var kan jag rösta på dig Grovsnus? Slänger du in ordentliga kurvdoseringar där det går lovar jag att bli din oavlönade kampanjgeneral!

Som sagt glider vi kanske ifrån ursprungsämnet lite, men det här är viktiga grejer att diskutera om man verkligen vill att kollektivtrafikresandet i stan ska öka. Och det vill vi väl alla? Finns det nån vettig människa på trafikkontoret man kan prata med det här om eller talar man för döva öron? Det är lätt att ha storstilade planer 10-20 år framåt i tiden, men trafiken genom stan skulle lätt kunna snabbas upp 10-20 procent genom innerstan redan idag till försumbara kostnader och tidsåtgång om bara några av Grovsnus förslag kunde få gehör.
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

hmm...
Ska inte ta åt mig äran helt, att ge föraren mer kontroll på dörrautomatiken är ett förslag chefen för trafikplaneringen har lagt fram om jag inte missminner mig.
Det där med växlarna är vi trafikledare rörande överens om, gäller nog de flesta med intresse av att komma fram.

Beställ in en ny vagnerie, låt M32an bli en vagn för förortsbanorna, Angered till city, Kungälv till Hjalmar, Torslanda till Hjalmar och Landvetter/Mölnlycke till Korsvägen, drömmer vidare...
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Grovsnus skrev:
Harald skrev:

Lite OT men...

Appropå hastigheter så tycker jag det är klart synd att man inte byggde bussgatan (den som går ett kvarter norr om Friggagatan) för högre hastighet. Visst, man vinner säkert inte särskilt mycket tid, men även några sekunder är bättre än inget.

Jag håller för övrigt med om i stort sett allt du skriver ovan, men undrar om just express-/flygbussarna är mindre "viktiga" än andra bussar?

Däremot borde man kosta på sig att flytta isär bussar och spårvagnar i allmänhet, framförallt på hållplatserna. Bygg om fler hållplatser så att de blir som Kungsportsplatsen!
Skriv svar