Flygande holländaren eller vart tog den sjätte vagnen vägen?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Henrik Schütz

Re: Flygande holländaren eller vart tog den sjätte vagnen vä

Inlägg av Henrik Schütz »

Jag spekulerar vidare.

Om det vore spårbrist så borde det kunna lösas genom att demontera en vagn, och göra den till ett reservdelsföråd, den kunde sedan förvaras i Hammarby, är vagnarna så billiga som det sägs skulle jag göra så, eller bygga en ny plogvagn av den sista och bli klar till 2014 :D

HS
Björn Ehnberg

Inlägg av Björn Ehnberg »

Henrik Schütz skrev:Jag spekulerar vidare.

Om det vore spårbrist så borde det kunna lösas genom att demontera en vagn, och göra den till ett reservdelsföråd, den kunde sedan förvaras i Hammarby, är vagnarna så billiga som det sägs skulle jag göra så, eller bygga en ny plogvagn av den sista och bli klar till 2014 :D

HS
Egentligen är det här bara ett räkneexempel. Jag vet inte alls om det finns någon som helst substans i detta. Däremot är det sant att Bombardiers reservdelar är för :evil: -ligt dyra! En insatt person har sagt till mig att egentligen hade man - vid beställningen 2006 - kunnat köpa in två vagnar till, förutom delserie 3:s 9 vagnar, bara för att använda just som reservdelsförråd. Och ändå tjäna på affären! Det är väl antagligen en lätt överdrift, men ändå......
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Hur ser ATC-implementeringen ut på Tvärbanan egentligen?

Är det inte så att det enligt TRI & co är okej att köra utan ATC på vissa delar av banan, eller hur var det?

D.v.s. skulle man kunna ha förstärkningsvagnar utan ATC på en viss delsträcka?

Eller faller det på antingen att vändning tar för lång tid då man inte har ett separat vändspår nånstans utan bara övergångsväxlar, och/eller att resandeunderlaget inte passar med att köra var-man-nu-kanske-kan-köra-utan-ATC?

Åsså en antagligen extremt dum fråga: hur ofantligt lång tid skulle det ta och hur trafikstörande skulle det vara att göra rundgång i varje ända, d.v.s. multa en ATC-vagn med en icke-ATC-vagn? (Antagligen tar det alldeles för lång tid, enda vettiga sättet att köra vore väl för övrigt nåt arrangemang med extra förare och att man slår isär ankommande "blandtåg" på båda säckspåren i änden, och sedan slår man isär nästa tåg (som då antas ha ATC i båda vagnarna) och delar upp även det på bäda säckspåren, multar ihop med vagnarna som redan står där och sedan kör en förare iväg så fort multningen är klar. Det lär inte funka i praktiken, även om man får till den här isär-ihopslagningen så vill det till att omloppen ser till att man inte får två tåg i rad där en saknar ATC. I.o.f.s. så lär ju inte omloppen byta plats, så det kanske kan funka? Fast sen är det ju det där med att det funkar inte att koppla isär och ihop hur som helst just i Sverige...

En kanske inte lika dum fråga, sett ur perspektivet att jag bara har åkt tvärbanan någon enstaka gång och har vaga minnen av det: hur långa tåg klarar plattformar av och hur många vagnar går tekniskt att multa (om man håller sig inom tillverkarens spec)? Om svaret är "plattformar 2, vagnar minst 3" så lägger jag till följdfrågan vad det skulle kosta att förlänga plattformarna? Poängen är att då skulle man kunna ha trippelmultar där ändvagnarna har ATC och mittenvagnen saknar ATC. Visst, det ger sämre turtäthet än att med samma antal vagnar köra tvåvagnståg, men i rusningen så är nog folk ändå glada om de får fler sittplatser per tidsenhet...

Men, oavsett hur det blir så vore SL dumma om de inte lägger ett vettigt bud på vagnarna ÄVEN om man inte kan använda dem mer än som Nockebyreserver (och kanske är tvungen att ställa en på 'fel' ställe) tills något av följande inträffar: A) lidingöbanan har anpassats för 2.65m breda vagnar (och man bestämt sig för framtida ATC-lösning, och skaffat sådan utrustning samt att den lätt går att montera i A32), B) djurgårdslinjen har anpassats för 2.65m breda vagnar, C) tvärbanan har bytt atc-system och man monterar in nytt system i tillräckligt många vagnar.
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

C kommer att ske, så som jag vet. alla A32:or kommer då att ha den nya ATC. men kommer Lidingöbanan ha samma typ av ATC som tvärbanan kommer att ha?
Björn Ehnberg

Läste i marsnumret av LRTA:s tidskrift Tramways & Urban Transit en artikel om begagnade spårvagnar och hur ont det är om begagnade låggolvsvagnar på den sk. marknaden (de flesta vill istället kränga av sina gamla höggolvsvagnar). När nu den här posten på 6 vagnar dyker upp läser jag också att London Tramlink Croydon - som ju kör en systervagn till A32 - behöver en eller två vagnar till, men att nybeställa en så liten post av den egna vagntypen är ju inte aktuellt. Köln - som ju också kör A32-systrar - var inte villig att släppa till av sina vagnar, så ett möjligt upplägg hade ju varit att SL och London Tramlink hade köpt samtliga A32-vagnar av HTM, för att därefter dela broderligt (nåja), så att Stockholm tog 5 vagnar och London 1. Men vad jag har hört av mina källor så lutar det åt att SL tar hem hela rasket (dvs. samtliga 6 vagnar) till Stockholm. Om nu SL har några pengar kvar.....
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Björn Ehnberg skrev: ...
Om nu SL har några pengar kvar.....
Det torde dom ju ha eftersom bygget av spårvägen till Sergels Torg endast kostar en fjärdedel per kilometer mot vad övrig spårväg i stockholm kostar idag (dvs 1 miljard per kilometer knappt för tvärbanans förlängning).
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Björn Ehnberg

Odd skrev:
Det torde dom ju ha eftersom bygget av spårvägen till Sergels Torg endast kostar en fjärdedel per kilometer mot vad övrig spårväg i stockholm kostar idag (dvs 1 miljard per kilometer knappt för tvärbanans förlängning).
Nu har ju SL en del andra investeringar att göra också. Det vore intressant att veta hur du kommer fram till att Tvärbana nordost (Solnagrenen) kostar 1 miljard kr. per kilometer?
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

Björn Ehnberg skrev:
Odd skrev:
Nu har ju SL en del andra investeringar att göra också. Det vore intressant att veta hur du kommer fram till att Tvärbana nordost (Solnagrenen) kostar 1 miljard kr. per kilometer?
Fast gör den det? Vad jag förstår så verkar väl kostnaden för ca 7 km vara beräknade till cirka 4,5 miljarder (iaf vad som beräknas i investeringsbudgeten som ju togs för bara några månader sedan), vilket ju nästan ligger exakt på samma kostnadsnivå som förlängningen till Sergelstorg (räknat per meter) och då ingår det ju ändå mycket mer komplicerade sträckningar för Solna - broar och tunnlar.
Björn Ehnberg

Nu var ju inte detta som var syftet med tråden, men det enda som är relevant att jämföra med är enligt min mening kostnaden för spåranläggningen . Enligt beslutsunderlaget från SL:s styrelsebeslut (Genomförande- och anskaffningsbeslut avseende Tvärbana Norr – Solnagrenen) är den kalkylerad till 3115 Mkr. Om banans längd uppgår till 6,7 km. får jag det till omkring 465 Mkr/km.
Björn Ehnberg

Det förefaller nu klarlagt att SL vill köpa in alla 6 vagnarna. Vagnägaren HTM vill ha drygt 135 Mkr. för vagnarna, vilket är ganska saftigt! Det gör drygt 22 Mkr. per vagn, för 8 år gamla vagnar, vilket inte är mycket mindre än vad SL betalade för delserie III (423 - 431). HTM gör en bra affär, eftersom vagnarna levererades samtidigt med SL:s delserie II (413 - 422). SL betalade för dessa 17-18 Mkr./styck och HTM kan inte ha lagt ut så mycket mer för sitt grundutförande. Säljarens marknad, tydligen (Croydon lurar i vassen). Å andra sidan är jämförelsen ovan inte riktigt rimlig, eftersom SL knappast kan köpa in flera nya A32-or, åtminstone inte till det pris som Bombardier offererade för delserie III 2006. I beslutsunderlaget gör SL också jämförelsen med det kommande A35-vagnarna istället. Dessutom ingår en del reservdelar i köpet.

Eftersom det rör sig om en så pass stor investering får inte SL ensam besluta om detta, utan ärendet måste upp till beslut i SLL:s fullmäktige, vilket sker vid dettas möte 2010-04-13. Handlingar i målet finns här (och som vanligt klarar Forums programvara inte av å, ä, ö i länkar :twisted: )

http://www.sll.se/Handlingar/Landstings ... 10-033.pdf
Jan_Bäckström
Kontakt:

Inlägg av Jan_Bäckström »

Björn Ehnberg skrev:Det förefaller nu klarlagt att SL vill köpa in alla 6 vagnarna. Vagnägaren HTM vill ha drygt 135 Mkr. för vagnarna, vilket är ganska saftigt! Det gör drygt 22 Mkr. per vagn, för 8 år gamla vagnar, vilket inte är mycket mindre än vad SL betalade för delserie III (423 - 431). HTM gör en bra affär, eftersom vagnarna levererades samtidigt med SL:s delserie II (413 - 422). SL betalade för dessa 17-18 Mkr./styck och HTM kan inte ha lagt ut så mycket mer för sitt grundutförande. Säljarens marknad, tydligen (Croydon lurar i vassen). Å andra sidan är jämförelsen ovan inte riktigt rimlig, eftersom SL knappast kan köpa in flera nya A32-or, åtminstone inte till det pris som Bombardier offererade för delserie III 2006. I beslutsunderlaget gör SL också jämförelsen med det kommande A35-vagnarna istället. Dessutom ingår en del reservdelar i köpet.

Eftersom det rör sig om en så pass stor investering får inte SL ensam besluta om detta, utan ärendet måste upp till beslut i SLL:s fullmäktige, vilket sker vid dettas möte 2010-04-13. Handlingar i målet finns här (och som vanligt klarar Forums programvara inte av å, ä, ö i länkar :twisted: )

http://www.sll.se/Handlingar/Landstings ... 10-033.pdf
Nu ska det inte bli en debatt om A32 på Saltis, men jag kan inte låta bli efter att ha läst dokumentet eftersom man har som ett av argumenten att man kan senare flytta över alla A32:or till Saltsjöbanan som då kan få en 30%ig kapacitetsökning efter ombyggnad om man kör 4 A32:or i samma tåg... Mina kontakter inom tvärbanan säger att det inte går att köra 4 A32:or ihopkopplade av både tekniska och mekaniska skäl och att redan vid 2 ihopkopplade vagnar så rycker och sliter det ganska bra. *suck*
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Jan_Bäckström skrev:...
Mina kontakter inom tvärbanan säger att det inte går att köra 4 A32:or ihopkopplade av både tekniska och mekaniska skäl och att redan vid 2 ihopkopplade vagnar så rycker och sliter det ganska bra. *suck*
Man får väl sätta styvare fjädring på koppelinfästningen...
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Björn Ehnberg skrev:Om nu SL har några pengar kvar.....
Nu verkar det av senare inlägg framgå att priset inte är särskilt lågt, men om priset skulle vara lågt nog så går det alltid en gräns där det lönar sig att låna pengar för att göra ett "klipp" även om man inte har användning för vagnarna på något/några år.
Björn Ehnberg

Jan_Bäckström skrev:Nu ska det inte bli en debatt om A32 på Saltis, men jag kan inte låta bli efter att ha läst dokumentet eftersom man har som ett av argumenten att man kan senare flytta över alla A32:or till Saltsjöbanan som då kan få en 30%ig kapacitetsökning efter ombyggnad om man kör 4 A32:or i samma tåg... Mina kontakter inom tvärbanan säger att det inte går att köra 4 A32:or ihopkopplade av både tekniska och mekaniska skäl och att redan vid 2 ihopkopplade vagnar så rycker och sliter det ganska bra. *suck*
Det är bra om vi kan hålla SB utanför det här, Janne. Den frågan har vi vridit och vänt på åtskilliga gånger! Meningarna om SB verklar inkastade pliktskyldigast i texten och man ska nog inte extemporera alltför långtgående slutsatser av detta (det rödgröna blocket hade också ett särskilt yttrande om detta i aktuellt styrelseprotokoll). Vagnarna behövs på TvB/NB, så enkelt är det!

Om 4-vagnarståg verkligen är möjliga vet jag inte, hittills har det hetat att datakommunikationsbussen mellan vagnarna inte kan hantera dataflödet från vagnsdatorerna från mer än tre vagnar i befintligt utförande. Däremot är det inte så att "redan vid 2 ihopkopplade vagnar så rycker och sliter det ganska bra". Det skiljer obetydligt mellan enkel- och dubbelvagntåg i det avseendet, både när det gäller att köra och att åka som trafikant!
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Björn Ehnberg skrev: Däremot är det inte så att "redan vid 2 ihopkopplade vagnar så rycker och sliter det ganska bra". Det skiljer obetydligt mellan enkel- och dubbelvagntåg i det avseendet, både när det gäller att köra och att åka som trafikant!
Björn, jag är benägen att hålla med Janne om detta. Det är en ofta en markant skillnad att köra enkelvagn och dubbelvagn med A32. Vissa vagnar går bättre ihop med vissa än andra. Konstigt att du inte har noterat detta. Det är naturligtvis inte lika illa som att köra ett helt felkopplat blandat Cx-tåg med felställda vagnar men tendensen är densamma.
Användarens profilbild
Hans Wibacke

Inlägg av Hans Wibacke »

Vintage är hett. Priset på vagnarna blir därefter.
Björn Ehnberg

Odd skrev:
Björn Ehnberg skrev: Däremot är det inte så att "redan vid 2 ihopkopplade vagnar så rycker och sliter det ganska bra". Det skiljer obetydligt mellan enkel- och dubbelvagntåg i det avseendet, både när det gäller att köra och att åka som trafikant!
Björn, jag är benägen att hålla med Janne om detta. Det är en ofta en markant skillnad att köra enkelvagn och dubbelvagn med A32. Vissa vagnar går bättre ihop med vissa än andra. Konstigt att du inte har noterat detta. Det är naturligtvis inte lika illa som att köra ett helt felkopplat blandat Cx-tåg med felställda vagnar men tendensen är densamma.
Det är klart att de olika vagnarna i den befintliga vagnflottan har utvecklat olika egenskaper. Det gäller såväl kopplen som andra komponenter. Generellt sett anser jag dock inte att "redan vid 2 ihopkopplade vagnar så rycker och sliter det ganska bra" är en korrekt beskrivning av ett multipelkopplat A32-tågs uppförande. Om Du anser det "konstigt att du inte har noterat detta" så får det stå för Din räkning.
Björn Ehnberg

Hans Wibacke skrev:Vintage är hett. Priset på vagnarna blir därefter.
Ja, att sälja dyrare än man köpt in för. Det är nästan så man tror att det antikvärde på vagnarna, hehe...

Nå, men skämt åsido så är det ju inte varje dag en post relativt moderna låggolvsvagnar är till salu. Som jag nämnt i annan tråd innehåller mars-numret av LRTA:s tidskrift "Tramways & Urban Transit" en del artiklar i ämnet. Det kan beställas direkt från LRTA.

Bild
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Inlägg av Sven Blomberg »

Björn Ehnberg skrev: Ja, att sälja dyrare än man köpt in för. Det är nästan så man tror att det antikvärde på vagnarna, hehe...
Ja eftersom det tydligen finns fler spekulanter på vagnarna vore det fel för de gamla ägarna att inte ta ut så mycket som är möjligt. Det vore väl tjänstefel.

Edit : Tar bort påståendet om tjänstefel, kanske inte rätt ord.
Senast redigerad av Sven Blomberg den onsdag 07 april 2010 10:33, redigerad totalt 4 gång.
Medlem nr 266
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Sven Blomberg skrev:Det vore väl tjänstefel.
Nu känner jag inte den nederländska lagstiftningen, men i Sverige vore det inte tjänstefel. Tjänstefel är enligt svensk lag numera ett brott som innebär att man gör fel vid myndighetsutövning.
Skriv svar