Flygande holländaren eller vart tog den sjätte vagnen vägen?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Thomas Lange

Flygande holländaren eller vart tog den sjätte vagnen vägen?

Inlägg av Thomas Lange »

Som kommenterats på annan plats i Forum så har SL styrelse beslutat köpa fem begagnade spårvagnar av typ A32 från Holland (HTM i Haag).

Emellertid har HTM haft sex vagnar av typen i trafik under att antal år. Så varför nöjer sig SL med fem vagnar ifall priset är så fördelaktigt?

För att få svar på frågan kontakade jag några holländare som ingår i medlemstidningen MfSS internationella nätverk.

Svaret blev: Vagnarna är inte sålda än. Det rör sig från HTM:s sida om att alla sex är till salu. Det kom ett bud från SL häromdagen som ska utvärderas nästa vecka. Det finns även andra bud. HTM har inget egenintresse i att dela upp affären.

Slutsats: Inget är klart förrän det är klart.
Ju förr dess bättre.
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Re: Flygande holländaren eller vart tog den sjätte vagnen vägen?

Inlägg av ADDE »

Jag har alltid varit förvirrad när det gäller HTM:s A32. till utseendet ser de båda vagntyperna exakt likadana. (förutom att de har olika färgscheman). SL:s A32 kan ju inte köra på Djurgårdslinjen idag, så varför skulle de då intressera sig för dessa vagnar? har de inte överskott i sin vagnpark redan? eller är det bara jag...

hursomhelst är jag nyfiken på littrerat på HTM:s A32:or. och så undrar jag om HTM har köpt dessa vagnar av SL förut, eller om de var nya. och sedan respektive vagns kurvradie (även om jag inte fattar hur det funkar... ännu)
Användarens profilbild
Thomas Lange

Inlägg av Thomas Lange »

Vagnarna är inte avsedda för Spårväg City utan i så fall för Tvärbanan som står inför en kraftig utbyggnad och där allt fler fler turer körs med multipelkopplade vagnar.

Vagnarna köptes av HTM i Stockholmsutförande, det var villkoret för att Bombardier skulle kunna leverera med kort varsel eftersom man ändå höll på att tillverka vagnar för Stockholm. Den enda skillnaden är en kompletterande anordning som gjort vagnarna körbara på holländarnas 1500 volt i st för normala 750 volt. Den anordningen kan enkelt plockas bort vid eventuell leverans.
Ju förr dess bättre.
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

ingen annan Littrera? okej då förstår jag...
Björn Ehnberg

Inlägg av Björn Ehnberg »

Thomas Lange skrev:Som kommenterats på annan plats i Forum så har SL styrelse beslutat köpa fem begagnade spårvagnar av typ A32 från Holland (HTM i Haag).

Emellertid har HTM haft sex vagnar av typen i trafik under att antal år. Så varför nöjer sig SL med fem vagnar ifall priset är så fördelaktigt?

För att få svar på frågan kontakade jag några holländare som ingår i medlemstidningen MfSS internationella nätverk.

Svaret blev: Vagnarna är inte sålda än. Det rör sig från HTM:s sida om att alla sex är till salu. Det kom ett bud från SL häromdagen som ska utvärderas nästa vecka. Det finns även andra bud. HTM har inget egenintresse i att dela upp affären.

Bra att Du har forskat i detta, Thomas. Det var väl ungefär som jag trodde. Typiskt SL - alltid för lite och för sent. Inför anskaffningen av A32 - delserie 3 (vagnarna 423 - 431) rekommenderade Veolia Transport åtminstone 12 vagnar, men fru Kettner et al. bantade ned det till 9. Vilket Bombardier knorrande accepterade eftersom man tyckte det var en för lite serie för att sätta upp en ny produktionslinje för en så pass gammal vagntyp (å andra sidan hade man ju faktiskt ingått ett optionsavtal t.o.m. 2011).

Inbillar sig SL verkligen att HTM vill sälja av en mindre post än hela beståndet? 5 vagnar? Vad ska den sjätte göra då, irra omkring på världens (normalspåriga) spårsystem till domedag? Om man inte passar sig kniper Croydon hela rasket framför nosen på SL. Och det vore mycket synd, för de där vagnarna behövs verkligen i Bromma.
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Björn Ehnberg

charmander skrev:Jag har alltid varit förvirrad när det gäller HTM:s A32. till utseendet ser de båda vagntyperna exakt likadana. (förutom att de har olika färgscheman). SL:s A32 kan ju inte köra på Djurgårdslinjen idag, så varför skulle de då intressera sig för dessa vagnar? har de inte överskott i sin vagnpark redan? eller är det bara jag...

hursomhelst är jag nyfiken på littrerat på HTM:s A32:or. och så undrar jag om HTM har köpt dessa vagnar av SL förut, eller om de var nya. och sedan respektive vagns kurvradie (även om jag inte fattar hur det funkar... ännu)
Det har skrivits en hel del om de nederländska A32-orna (Vagnägaren där - HTM trodde helt enkelt att SL:s litterering var Bombardiers typbeteckning och så fick vagnen heta så även i Nederländerna). Du hittar fler hänvisningar i den här tråden (som ju egentligen handlar om Djurgårdslinjens vagnmaterial).

Idag har Tvärbanan 24 A32-vagnar disponibla (Nockebybanan har 7, några av dem håller på att förses med Tvärbanans ATC för att öka möjligheten till vagnutbyte).

Vid 7,5-min.trafik körs 10-dubbelvagnståg, i lågtrafik 8 enkelvagnståg. Fr.o.m. i höst kommer även lågtrafiktågen dagtid att vara dubbelvagnståg. Vagnläget är alltså något pressat, i högtrafik finns (om man räknar med att 2 vagnar så gott som alltid står på verkstad för åtgärder) alltså bara ett reservtåg. Resonemanget är något förenklat, men visar att vagnreserven egentligen skulle behöva vara större - något vagnöverskott finns inte.

Det som behöver göras om SL skulle köpa in dessa vagnar är (för bilder se tråden Gula A32-or):
- Ändringar av all märkning och skyltning (förstås). Tågdatorstystemet måste förstås laddas med den programversion som används i Stockholm. Obs. att det gula fältet på de nederländska vagnarna tydligen inte är lackerat utan folierat.
- Bortmontering av de fotsteg som används för plattformsanpassning
- Bortmontering av den extra strömriktare som delar ned den nederländska linjespänningen 1,5 kV, till 750 V.
- Montering av SL:s tågradiosystem (det nederländska tar nog HTM bort själva)
- Montering av SL:s nuvarande ATC-system för Tvärbanan

Den sistnämnda punkten är förstås den mest problematiska/kostsamma!
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

tack! det besvarade mer än de frågor jag ställe.
Användarens profilbild
Hans Wibacke

Inlägg av Hans Wibacke »

De nederländska A32:orna behöver inte utrustas med ATC. De kan öronmärkas för Nockebybanan. De vagnar som i dag trafikerar den kan ju "flytta" till Tvärbanan. Om jag förstått saken rätt så ska samtliga vagnar som saknat ATC i den befintliga vagnparken utrustas med ATC. Och det räcker väl? Några vagnar måste ju ändå rulla på 12:an.
Användarens profilbild
Hans Wibacke

Inlägg av Hans Wibacke »

Är vi säkra på att SL bara vill köpa fem vagnar? Eller är det bara för att vi läst detta i DN som vi undrar över den sjätte vagnens öde? Det kan ju ha blivit fel i DN. Sånt har hänt förr, vill jag minnas.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Vem äger egentligen de där vagnarna nu?
Användarens profilbild
Thomas Lange

Inlägg av Thomas Lange »

Visst, det kan bli fel i media. Det är därför vi undersöker det faktiska förhållandet. Sex vagnar är till salu. Hittillsvarande ägare är HTM i Haag.
Ju förr dess bättre.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

En skall kanske till Malmköping...:-]
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Dennis Sigward

Inlägg av Dennis Sigward »

Är inte A-32 en Flexity Swift

Dennis
.Är intresserad av balance mellan de olika trafikmedlen. Är inte helt galen men nästan......
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

OBS SPEKULERANDE INLÄGG:

DE A32 som köps från holland kommer Inte få ATC inmonterad förrän det är klargjort vilken ATC som skall användas på tvärbanans förlängning, De får då denna nya utrustning inmonterad på en gång. Fram tills dess kan vagnarna möjligen användas på Nockebybanan. De vagnar som saknar ATC idag kommer att få denna nya Atc till Förlängningen öppnas, samt De fordon som idag har Atc kommer att få denna utbytt till det nya systemet. Under den avstängning som blir på den befintliga tvärbanan inför starten av norra tvärbanan till solna, så byts Atc banutrustning på banan , så att gamla delen får samma som byggs på den nya. 2012 till 2014 byggs Lidingöbanan om med ny Atc i samband med den upprustning som görs där. De nya vagnar som Levereras till Lidingöbanan får samma Atc utrustning som Tvärbanans nya. När saltsjöbanan byggs om till Spårvägsstandard införs Nya Atc även där. I slutändan kommer det alltså vara ett system för Alla spårvägar och spårvagnar.

HS
Björn Ehnberg

Hans Wibacke skrev:
De nederländska A32:orna behöver inte utrustas med ATC. De kan öronmärkas för Nockebybanan. De vagnar som i dag trafikerar den kan ju "flytta" till Tvärbanan. Om jag förstått saken rätt så ska samtliga vagnar som saknat ATC i den befintliga vagnparken utrustas med ATC. Och det räcker väl? Några vagnar måste ju ändå rulla på 12:an.
Så kan man naturligtvis göra, det är ju en rent permutativ förändring. Om det sedan verkligen blir så att vagn 425 - 431 förses med ombordutrustning för befintligt ATC-system får vi väl se. Det blir i alla fall :evil: så dyrt! Kort avskrivningstid på investeringen blir det också. Men troligtvis kommer det snart att behövas fler vagnar i trafik på TvB också. Januari månads resandesiffor uppvisar i genomsnitt närmare 52.000 resande/dygn, och jag undrar om man inte snart måste sätta ut ett 11:e tåg under högtrafiktiden också (fast jag orkar just nu inte konstruera någon turlista för en sådan trafiksättning).
Björn Ehnberg

Henrik Schütz skrev:OBS SPEKULERANDE INLÄGG:

DE A32 som köps från holland kommer Inte få ATC inmonterad förrän det är klargjort vilken ATC som skall användas på tvärbanans förlängning, De får då denna nya utrustning inmonterad på en gång. Fram tills dess kan vagnarna möjligen användas på Nockebybanan. De vagnar som saknar ATC idag kommer att få denna nya Atc till Förlängningen öppnas, samt De fordon som idag har Atc kommer att få denna utbytt till det nya systemet. Under den avstängning som blir på den befintliga tvärbanan inför starten av norra tvärbanan till solna, så byts Atc banutrustning på banan , så att gamla delen får samma som byggs på den nya. 2012 till 2014 byggs Lidingöbanan om med ny Atc i samband med den upprustning som görs där. De nya vagnar som Levereras till Lidingöbanan får samma Atc utrustning som Tvärbanans nya. När saltsjöbanan byggs om till Spårvägsstandard införs Nya Atc även där. I slutändan kommer det alltså vara ett system för Alla spårvägar och spårvagnar.

HS
Fullt tänkbar utveckling, Henrik!
Björn Ehnberg

Odd skrev:En skall kanske till Malmköping...:-]
Ånä du, så lätt kommer vi/ni/du inte undan :P ....
Björn Ehnberg

Dennis Sigward skrev:Är inte A-32 en Flexity Swift

Dennis
Jovisst - det är heller inte, om någon nu tror det, någon "död" produktlinje. Bombardier har på sistone konstruerat två längre (37 m.) Flexity Swift-varianter, dels för Metro do Porto i (O)porto, Portugal

Bild

dels för Karlsruhe, Tyskland (denna modell är beställd men ännu inte tillverkad)

Bild

Båda modellerna är möjliga att och/eller avsedda för att duoutrustas.
Användarens profilbild
Ivers1991
Kontakt:

Inlägg av Ivers1991 »

charmander skrev:ingen annan Littrera? okej då förstår jag...
Till din info kan jag säga att även holländarna (hittat från Youtube) kallar sina vagnar för A32.
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.

Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Björn Ehnberg

Re: Flygande holländaren eller vart tog den sjätte vagnen vä

Thomas Lange skrev:Som kommenterats på annan plats i Forum så har SL styrelse beslutat köpa fem begagnade spårvagnar av typ A32 från Holland (HTM i Haag).

En teori som jag hört framförd i min omgivning är följande: I befintlig vagnhall i Bromma finns 9 spår, vart och ett av dem rymmande 4 A32-vagnar. Ger alltså ett totalt utrymme motsvarande 36 vagnar. Avgår befintlig vagnflotta, 31 vagnar. Återstår alltså 5 platser (att minst två vagnar så gott som alltid står i verkstaden, liksom att tvätthallen rymmer ett antal vagnar, har förstås undgått höga vederbörande i så fall).
Skriv svar