Luftledningsstolpar på Hamngatan (Stockholm)

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6914
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Luftledningsstolpar på Hamngatan (Stockholm)

Inlägg av Odd »

LÅ1 skrev:Bärlinorna för dagens gatubelysningen är fästade i en del fasader. Bl. a. på NK_huset. Tror inte att K-klassningen sätter hinder för sådant.
Är NK-huset K-märkt? Varför då. Det är väl inget speciellt med det...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Roy M
Inlägg: 105
Blev medlem: torsdag 22 januari 2009 20:07
Ort: Stockholm

Re: Luftledningsstolpar på Hamngatan (Stockholm)

Inlägg av Roy M »

Odd skrev:
LÅ1 skrev:Bärlinorna för dagens gatubelysningen är fästade i en del fasader. Bl. a. på NK_huset. Tror inte att K-klassningen sätter hinder för sådant.
Är NK-huset K-märkt? Varför då. Det är väl inget speciellt med det...
"K-märkningar" verkar slängas ut lite hur som helst, t.o.m. vidriga 70-talsbyggnader har fått det. NK-huset är ialla fall gammalt och vackert.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6914
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Luftledningsstolpar på Hamngatan (Stockholm)

Inlägg av Odd »

Det tycks vara så att PK-huset är k-märkt men inte NK-huset, förutom den nord-västra entrén av huset som verkar vara k-märkt.

Alltså tycks det inte finnas någon k-märkning i vägen för att använda NKs fasad till bärlinor.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3083
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Luftledningsstolpar på Hamngatan (Stockholm)

Inlägg av Stefan Widén »

Odd skrev:Det tycks vara så att PK-huset är k-märkt men inte NK-huset, förutom den nord-västra entrén av huset som verkar vara k-märkt.

Alltså tycks det inte finnas någon k-märkning i vägen för att använda NKs fasad till bärlinor.

Ända problemet är om den solida stenen i fasaden är just bara en fasad och inte har något med husets konstruktion att göra. I ett normalt bostadhus från före 1950 talet så var fasadväggen en del i husets konstruktion och därmed kan klara de laster som ett väggfäste innebär. Fast nog tror även jag att "fasaden" borde klarat av det. Jag skall forska vid tillfälle.

Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Luftledningsstolpar på Hamngatan (Stockholm)

Inlägg av M224 »

Roy M skrev:
Odd skrev:
LÅ1 skrev:Bärlinorna för dagens gatubelysningen är fästade i en del fasader. Bl. a. på NK_huset. Tror inte att K-klassningen sätter hinder för sådant.
Är NK-huset K-märkt? Varför då. Det är väl inget speciellt med det...
"K-märkningar" verkar slängas ut lite hur som helst, t.o.m. vidriga 70-talsbyggnader har fått det. NK-huset är ialla fall gammalt och vackert.
Instämmer. Jag vill påstå att det inte finns en enda byggnad från 50-60-70-talet som är värd att K-märkas. Fulare epok finns inte!
Användarens profilbild
Sven Blomberg
Inlägg: 927
Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15

Re: Luftledningsstolpar på Hamngatan (Stockholm)

Inlägg av Sven Blomberg »

M224 skrev:
Instämmer. Jag vill påstå att det inte finns en enda byggnad från 50-60-70-talet som är värd att K-märkas. Fulare epok finns inte!
Är det något som Skönhetsråd och Länstyrelsen bryr sig om?
Medlem nr 266
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Luftledningsstolpar på Hamngatan (Stockholm)

Inlägg av M224 »

Sven Blomberg skrev:
M224 skrev:
Instämmer. Jag vill påstå att det inte finns en enda byggnad från 50-60-70-talet som är värd att K-märkas. Fulare epok finns inte!
Är det något som Skönhetsråd och Länstyrelsen bryr sig om?
Vad jag tycker om den epoken? Troligen inte.
Användarens profilbild
Sven Blomberg
Inlägg: 927
Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15

Re: Luftledningsstolpar på Hamngatan (Stockholm)

Inlägg av Sven Blomberg »

M224 skrev:
Sven Blomberg skrev:
M224 skrev:
Instämmer. Jag vill påstå att det inte finns en enda byggnad från 50-60-70-talet som är värd att K-märkas. Fulare epok finns inte!
Är det något som Skönhetsråd och Länstyrelsen bryr sig om?
Vad jag tycker om den epoken? Troligen inte.
Du missuppfattade mig, jag menar om något är vackert eller inte. Inte vad du tycker, det är din ensak.
Medlem nr 266
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Luftledningsstolpar på Hamngatan (Stockholm)

Inlägg av LÅ1 »

K-märkning är ett vitt begrepp. Läs mer på t.ex. Riksantikvarieämbetet eller Wikipedia.

För vidare diskussion om k-märkning i allmänhet, starta en ny tråd!
Senast redigerad av LÅ1 den lördag 03 april 2010 11:13, redigerad totalt 2 gång.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Luftledningsstolpar på Hamngatan (Stockholm)

Inlägg av M224 »

Sven Blomberg skrev:
M224 skrev:
Sven Blomberg skrev:
Är det något som Skönhetsråd och Länstyrelsen bryr sig om?
Vad jag tycker om den epoken? Troligen inte.
Du missuppfattade mig, jag menar om något är vackert eller inte. Inte vad du tycker, det är din ensak.
Jaha nu ser jag hur du skrev. Nä det vet jag inte, ibland vet jag inte hur de tänker ö.h.t.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Luftledningsstolpar på Hamngatan (Stockholm)

Inlägg av 2763 »

Stefan Widén skrev:
Odd skrev:Det tycks vara så att PK-huset är k-märkt men inte NK-huset, förutom den nord-västra entrén av huset som verkar vara k-märkt.

Alltså tycks det inte finnas någon k-märkning i vägen för att använda NKs fasad till bärlinor.

Ända problemet är om den solida stenen i fasaden är just bara en fasad och inte har något med husets konstruktion att göra. I ett normalt bostadhus från före 1950 talet så var fasadväggen en del i husets konstruktion och därmed kan klara de laster som ett väggfäste innebär. Fast nog tror även jag att "fasaden" borde klarat av det. Jag skall forska vid tillfälle.

Stefan
Enär gatubelysningen fästats i samma fasad torde inte större hinder ligga i att även fästa kontaktledningen i densamma. Kontaktledningsmasterna ha kraftigt dimensionerats upp för att klara av momentet från gatubelysningen.

Snarare torde begränsningen ligga i att det skulle kunna vara tämligen tidsödande att förhandla om rätten till upphängning - eller kan du tänka dig att förhandla med kungliga hovstaterna om att flytta en viss vigsel kanske?

MM:s förslag om att använda stag för att begränsa momentet. Det kan gå, under förutsättning att man gör konstruktionen till en del av stadsbilden och gör något spektakulärt med den. Belysning, tak, konstnärlig utsmyckning e.t.c. bortsett från fantasins gränser torde enbart tillgänliga ekonomiska medel kunna sätta stopp för detta.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Luftledningsstolpar på Hamngatan (Stockholm)

Inlägg av M_M »

Stefan Widén skrev:Om du studerar Brommahallen så kan du får se på dylika konstruktioner. Sammanfattningsvis kan man säga att det ser inte klokt ut. Staget i sig blir en konstruktion som syns och målet med en kontaktledning i stadsbebyggelse är att den inte ska synas. Där av är att väggfästen är att föredra framför stolpar och sedan enkel bärlina osv.
Aha! Jag får försöka ta mig en titt där.

(Det är märkligt att jag har besökt Stockholmstrakten flera gånger om året under mer än de senaste 10 åren, men har ännu inte tagit mig tid att ta mig en titt på något av vagnhall-områdena).
M224 skrev:
Roy M skrev:"K-märkningar" verkar slängas ut lite hur som helst, t.o.m. vidriga 70-talsbyggnader har fått det. NK-huset är ialla fall gammalt och vackert.
Instämmer. Jag vill påstå att det inte finns en enda byggnad från 50-60-70-talet som är värd att K-märkas. Fulare epok finns inte!
Nu har vi spårat ur från ämet rätt långt, men generellt så finns det en poäng att bevara även det man tycker är fult, dels för att alla rimligtvis inte tycker likadant men också för att det fula ofta blir intressant när det blir gammalt nog. Se bara på att folk faktiskt renoverar och putsar Edsel-bilar, trots att fronten mest ser ut som något som inte passar sig att nämna på detta fora. :wink:
http://en.wikipedia.org/wiki/Edsel
TonyM skrev:MM:s förslag om att använda stag för att begränsa momentet. Det kan gå, under förutsättning att man gör konstruktionen till en del av stadsbilden och gör något spektakulärt med den. Belysning, tak, konstnärlig utsmyckning e.t.c. bortsett från fantasins gränser torde enbart tillgänliga ekonomiska medel kunna sätta stopp för detta.
Sant.

Jag vet inte varför, men jag kommer att tänka på de julutsmyckningar som vissa orter brukar hänga upp istället för gatubelysningen. Otur att det inte är jul året om :wink:

Det går säkert bra att förkläda allt i ett "konstprojekt", olika konstnärer får utsmycka varsitt stag, och sedan kan man skylla eventuell fulhet på att det är konst... :wink:

Appropå att bli en del av stadsbilden... när det gäller långa stolpar så är nog grå en rätt bra färg, den har nog lättast att smälta in mot himlen när man tittar uppåt?

Förekommer det stolkar som är målade i två färger (grå upptill och något annat nedtill)?
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3083
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Luftledningsstolpar på Hamngatan (Stockholm)

Inlägg av Stefan Widén »

Ja lite "konstnärlig" prägel på stolparna och ev andra arangemang hade säker fått det hela att se än nu bättre ut. Tiden dock, är det som gjort att man inte hinner utan vi får nöja oss med ingenjörsdessignade stolpar som ändå sticker ut lite, i jämförelse med de traditionella, med sin lätt koniska form i stället för dimensionsminskningar som annars är brukligt.

Staden och spårvägen har ju annars traditionellt haft en hög ambition att få till färger och former och utsmyckningar som lyfter anläggningar. Det fanns underbara kontaktledningsstolpar på bla Kungsgatan och Vasabron. På Norrmalmstrog är de fyra stolpar på torget både beslysning och kontaktledningsstolpar. Dessa "nytillverkades" då torget byggdes om för ca 10-15 år sen.

När SL flyttade huvudkontoret från Tegnergatan så gjordes sedvanliga utrensningar och det som en medlem fiskade upp ur conteinarna var El avdelningens arkiv med orginalritningar, vissa är handcolorerade, på olika stolpar mm. Vidare fanns det ritningar på luftledningsdetaljer och hur man ex löst korsning mellan spårvägen och roslagsbanan. Som kronan på verket så fanns alla relationsritningar (kontaktledning och signal) på hela spårvägsnätet med i det som räddades. Allt material är nu i goda händer på Spårvägsmuset.

En liten utvikning men det hänger lite ihop

Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7522
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Luftledningsstolpar på Hamngatan (Stockholm)

Inlägg av Kantorn »

Angående bebyggelse från 50 - 60 - 70-talen så vill jag påstå att hela Hötorgscity är värt att bevara. Det är så tidstypiskt så det finns knappt. Resten kan man göra vad man vill med, men just den delen med gågatorna, skraporna, de lägre "lådorna" och hela områdets karaktäristiska (eller stavas det karakteristiska) arkitektur borde finnas kvar som ett monument över eftervärlden. Gör sedan med tex Sergels torg, Kulturhuset mm mm vad ni vill.
Professionell tyckare
Björn Ehnberg
Inlägg: 2157
Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18

Re: Luftledningsstolpar på Hamngatan (Stockholm)

Inlägg av Björn Ehnberg »

Gjorde idag ett av mina sällsynta besök i "spårområdet". Och ta mig :evil:, var inte stolparna målade nu! Zinken hade tydligen åldrats färdigt. Och kommunalgrått förstås, av allt att döma NCS S 6502B.

Bild
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Luftledningsstolpar på Hamngatan (Stockholm)

Inlägg av bruse »

Åh vilken fin svart färg! För det var ju svarta de skulle bli sa Stefan.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Björn Ehnberg
Inlägg: 2157
Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18

Re: Luftledningsstolpar på Hamngatan (Stockholm)

Inlägg av Björn Ehnberg »

bruse skrev:Åh vilken fin svart färg! För det var ju svarta de skulle bli sa Stefan.
De kanske bara är grundmålade.... :D
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Luftledningsstolpar på Hamngatan (Stockholm)

Inlägg av bruse »

Björn Ehnberg skrev:
bruse skrev:Åh vilken fin svart färg! För det var ju svarta de skulle bli sa Stefan.
De kanske bara är grundmålade.... :D
Blir ju ganska omständligt om de ska monteras ned och upp mellan varje målning?

Annars kan det vara den nya kulören ljussvart.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Henrik Schütz
Inlägg: 1878
Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27

Re: Luftledningsstolpar på Hamngatan (Stockholm)

Inlägg av Henrik Schütz »

Ledsen Stefan, Men "Retrostolparna" på Norrmalmstorg bär inte upp kontaktledningen, vilket förlagan gjorde, de nytillverkade var för klena för det och det står vanliga (svartmålade) rörstolpar invid dessa, hur har du kunnat missa detta?

HS :wink:
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3083
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Luftledningsstolpar på Hamngatan (Stockholm)

Inlägg av Stefan Widén »

Henrik Schütz skrev:Ledsen Stefan, Men "Retrostolparna" på Norrmalmstorg bär inte upp kontaktledningen, vilket förlagan gjorde, de nytillverkade var för klena för det och det står vanliga (svartmålade) rörstolpar invid dessa, hur har du kunnat missa detta?

HS :wink:
Ja såg att jag inte skrev tillräckligt tydligt ...De var kontaktledningstolpar förr men inte nu.

Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Skriv svar