Byggandet av Spårväg city

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Stefan Widén

Re: Byggandet av Spårväg city

Inlägg av Stefan Widén »

LÅ1 skrev:
Sven Blomberg skrev:Mittenbilden: Någon har hittat en bra parkeringsplats.
Det har många gånger stått enstaka bilar på det avspärrade byggarbetsplatsområdet. Jag har alltid tänkt att det är byggjobbarna som parkerar där. Är det andra så borde det bli feta böter och bortforsling så fort som de hindrar arbetet.

Och nu till rykten jag hört. Sant eller inte, vem vet?
Det påstås att jobbet i princip är igång 24 x 7 tim i veckan f.n. för att bli färdig i tid. Och visst jobbas det även nattetid, det ha jag sett. Ständigt arbete ger ju möjlighet till 4 gånger fler arbetstimmar per vecka än normal arbetstid. Alltså en månads jobb per vecka. Tänk vad fort det borde gå då! I teorin i alla fall. Hur det förhåller sig i verkligheten vet jag inte. :wink:

Någon sa att det värsta är alla tilläggsbeställningar som dyker upp hela tiden, samt att markförhållandet är sämre än väntat på det området som en gång i tiden var sjöbotten. Nybroviken (eller Ladugårdsviken som den nog hette då) har ju gått upp till Norrmalmstorg (som då hette Packartorget).
Men detta är alltså bara uppsnappade rykten!
Sanningen är att de ledningsomläggningar som gjorts är delvis underhållsarbeten. Som alltid när man gör så stora ingrepp som att bygga spår är det väldans smart att åtgärda alla ledningar mm som berörs. Vid Nbp ligger det en gasledning mitt under det gamla krysset. Den har en diameter på 1m!!! Den sparng läck en vår och vi fick stillestånd ett par dagar medans den åtgärdades. Nu har man åtgärdat den så den inte börjar läcka mitt under spåren.

Det som är glädjade är att nu börja man ju kunna se spår både här och där. För den nyfiken så rekomenderas ett besök vid Nbp. Snart är hela växelkomplexet klart och man börja återfylla. Betongblocken med förgjutna spårlägen kommer snart på plats. och i takt med att allt kommer på plats så minskas avstäningarna. Till slut är det bara småkompetteringar och hållplatskurar mm kvar.

Som sagt nu ärdet dagsnoteringar på bygget. En del arbeten görs på natten för att minska på störningarna.

Ute på Djurgården pågår spårläggningen med nya växelkomplexet vid infarten till Akh. Även där händer saker i rask takt.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

SL:s informationshäfte om trafikomläggningarna runt Norrmalmstorg finns som pdf här!

På sidan 12 finns en bild på hur man lägger ut betongelement som sedan spåren skall läggas i. Någon som kan identifiera staden bilden är ifrån? För det är knappast en bild från Stockholm tagen om någon vecka! :wink:
Allvarligt talat så finns det saker i bilden som säger Tyskland.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

LÅ1 skrev: Allvarligt talat så finns det saker i bilden som säger Tyskland.
Bilden är tillhandahållen SL av firman som tillverkat blocken. Vill minnas att informationen var att det var en tysk stad, men Edilon)(Sedra jobbar även i andra städer. Stockholm är det dock inte.

/T
Med reservation för tyckfel.
carltram
Kontakt:

Inlägg av carltram »

Här kommer jag med bildreportage från bygget.
Bilderna är tagna i dag (27/03-10).
Bild
På Hamngatan fortsätter arbetet med att skapa hållplats Sergels Torg.
Bild
Luftledningsstolparna är på plats.
Bild
På Norrmalmstorg har man flyttat och planterat de träd som tidigare stod på andra sidan av gatan.
Bild
Spårförbindelsen från Nybroplan till Norrmalmstorgsslingan är klar.
Bild
Här ska de båda spåren Nybroplan - Sergels Torg respektive Sergels Torg - Nybroplan ligga.
Bild
På Nybroplan har man kommit långt med arbetet att lägga växlarna och spårkrysset.
Bild
Betongfundament utgör grunden för den nya spårvagnshallen.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

carltram skrev: Bild
Ser lite tajt ut mellan spåret och mitttrefugen.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

TonyM skrev:
LÅ1 skrev: Allvarligt talat så finns det saker i bilden som säger Tyskland.
Bilden är tillhandahållen SL av firman som tillverkat blocken. Vill minnas att informationen var att det var en tysk stad, men Edilon)(Sedra jobbar även i andra städer. Stockholm är det dock inte.

/T
OK! I grunden en reklambild alltså!
Att den är tagen i Tyskland antog jag när jag såg skylten för T-online.
(Och den typen av avstängning i orange plast används väl inte i Sverige?)

Kunde de inte ha rälen i blocken också? Då skulle det se ut som något från Märklin! :D
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

bruse skrev:
carltram skrev: Bild
Ser lite tajt ut mellan spåret och mitttrefugen.
Det är tajt också och det kommer att justeras till.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Traesk

Inlägg av Traesk »

Nu händer det grejer! Finns det nån karta som visar hur hållplatserna ska utformas nånstans?
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Traesk skrev:Nu händer det grejer! Finns det nån karta som visar hur hållplatserna ska utformas nånstans?
Ja. det gör det.
Tror dock inte att jag har mandat att visa de ritningarna här.

//T
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

Traesk skrev:/.../Finns det nån karta som visar hur hållplatserna ska utformas nånstans?
I samrådsunderlaget för etapp 2 kan man på sidan 7 läsa ungefär:

Hållplatserna blir 65m långa utformade som en spårvagnsdel och en bussdel med olika höjd på kantstenen. Längden är vald för att för att möjliggöra för en buss och en spårvagn att samtidigt stå vid hållplatsen. Antar att man med buss avser ledbuss.

mvh /Jörgen G
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

I går var Hamngatan otydlig skyltad! Vid Sergels Torg fanns en stor lysande skylt med texten "Hamngatan avstängd 29/3-7/4". Men den enda sträckan som verkligen var avstängd var Kungsträdgårdsgatan - Nybroplan, i den riktningen. Men trafikanterna tycks ha uppfattat all information som gått ut, för trafiken var tämligen måttlig. Även om det blev totalstopp när framkomligheten för några kineser skulle säkras. (Det är statsbesök.)
Bild

Bild

La också märke till att det enda körfältet som finns på Hamngatan från Norrlandsgatan till Regeringsgatan är skyltat som bussfil. Den skylten har förmodligen funnits där hela ombyggnadstiden, men har inte hindrat annan trafik från att köra där. Och att den finns där måste ju vara ett misstag! F.n. går där ingen busslinje alls, tror jag.
(I andra riktningen finns en likadan skylt, men med tillägg som säger att den gäller för vänster körfält. När det bara finns ett körfält så är väl detta enda körfält rent definitionsmässigt det högra? Om man nu skall vara teoretisk. :roll: )
Bild

En fråga:
Vilka arbeten skall göras på Strandvägen? Hållplatserna måste väl förändras, men skall det göras mer? Såg häromdan att alla träd i mittremsan fått skyddande bräder runt stammen!
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Linje 76 går här mot N hammarbyhamnen, vet jag och genom nybrokajen/strömkajen åt andra hållet, tror jag...
Användarens profilbild
micke b

Inlägg av micke b »

Nä, 76an går till Karlaplan fick jag lära mig idag genom empiriska studier, första gången jag åkte den på månader eftersom jag tyckte mig kunna ta den långsamma resan i det fina vädret.

Nähä, inte så. Vet inte hur mycket information jag sett för diverse indragna hållplatser runt Norrmalmstorg, men när de verkligen gör en rejäl förändring då missar jag den helt. Har säkert nämnts här också. Nå, åter till spårvägsbygget.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Nattens övningar (Länk till Youtube):
Senast redigerad av Odd den lördag 03 april 2010 17:24, redigerad totalt 1 gånger.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Patrick

Inlägg av Patrick »

Odd skrev:Nattens övningar (Länk till Youtube):
http://www.youtube.com/watch?v=D6JhDuV9smU
Tack Odd - det är nästan "Olidligt spännande" att se hur det fortskrider.

Undrar vad "gubbarna" som la spåren här på 1800-talet skulle ha sagt om dom såg den teknik som används av dagens rallare! :) 8)
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Patrick skrev:

Undrar vad "gubbarna" som la spåren här på 1800-talet skulle ha sagt om dom såg den teknik som används av dagens rallare! :) 8)
Går det fortare idag än för 100 år sen?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

bruse skrev:
Patrick skrev:

Går det fortare idag än för 100 år sen?
Nej.

Men för hundra år sedan hade man inte samma krafv på refuger, tillgänglighet, nivåskillnader, spår, buller e.t.c. så det är inte så lätt att jämföra
Traesk

Inlägg av Traesk »

Dagens rallare lever längre än 30 år också! ;)
Användarens profilbild
GustavS

Inlägg av GustavS »

Hittade precis den här tråden å ville mest bara säga ett stort tack till alla som tar och lägger upp bilderna! Inte haft läge att titta närmare på bygget sedan de började riva upp asfalten.
well known yimby
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Inlägg av Sven Blomberg »

Är det den här tekniken på alla tre spåren förbi Berzeli Park?
Medlem nr 266
Skriv svar