Sanningen är att de ledningsomläggningar som gjorts är delvis underhållsarbeten. Som alltid när man gör så stora ingrepp som att bygga spår är det väldans smart att åtgärda alla ledningar mm som berörs. Vid Nbp ligger det en gasledning mitt under det gamla krysset. Den har en diameter på 1m!!! Den sparng läck en vår och vi fick stillestånd ett par dagar medans den åtgärdades. Nu har man åtgärdat den så den inte börjar läcka mitt under spåren.LÅ1 skrev:Det har många gånger stått enstaka bilar på det avspärrade byggarbetsplatsområdet. Jag har alltid tänkt att det är byggjobbarna som parkerar där. Är det andra så borde det bli feta böter och bortforsling så fort som de hindrar arbetet.Sven Blomberg skrev:Mittenbilden: Någon har hittat en bra parkeringsplats.
Och nu till rykten jag hört. Sant eller inte, vem vet?
Det påstås att jobbet i princip är igång 24 x 7 tim i veckan f.n. för att bli färdig i tid. Och visst jobbas det även nattetid, det ha jag sett. Ständigt arbete ger ju möjlighet till 4 gånger fler arbetstimmar per vecka än normal arbetstid. Alltså en månads jobb per vecka. Tänk vad fort det borde gå då! I teorin i alla fall. Hur det förhåller sig i verkligheten vet jag inte.![]()
Någon sa att det värsta är alla tilläggsbeställningar som dyker upp hela tiden, samt att markförhållandet är sämre än väntat på det området som en gång i tiden var sjöbotten. Nybroviken (eller Ladugårdsviken som den nog hette då) har ju gått upp till Norrmalmstorg (som då hette Packartorget).
Men detta är alltså bara uppsnappade rykten!
Det som är glädjade är att nu börja man ju kunna se spår både här och där. För den nyfiken så rekomenderas ett besök vid Nbp. Snart är hela växelkomplexet klart och man börja återfylla. Betongblocken med förgjutna spårlägen kommer snart på plats. och i takt med att allt kommer på plats så minskas avstäningarna. Till slut är det bara småkompetteringar och hållplatskurar mm kvar.
Som sagt nu ärdet dagsnoteringar på bygget. En del arbeten görs på natten för att minska på störningarna.
Ute på Djurgården pågår spårläggningen med nya växelkomplexet vid infarten till Akh. Även där händer saker i rask takt.
Stefan