Lidingöbanans uprrustning är Bindande

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Björn Ehnberg

Re: Lidingöbanans uprrustning är Bindande

Inlägg av Björn Ehnberg »

Traesk skrev:Är det redan spikat att det blir A32 till Lidingö?
Ingenting är spikat när det gäller vagnanskaffningen till LB. Det kan t.o.m. - åtminstone i teorin - tänkas att det blir A32 under en övergångsperiod.

Att A32:ans efterträdare skulle kunna bli en Flexity 2 tror jag inte ett ögonblick på - Blackpoolimplemenationen har ju mycket sämre prestanda än dagens A32, ex.vis. Både Flexity 2 och Citadis är ju renodlade stadsspårvagnar, och det är inte något sådant Tvärbanan behöver (jag utgår nu i första hand från den banans behov). Ingen av dem tillåter t.ex. sth. 80 km/tim. Det vore ju katastrof att få en sämre vagn som efterträdare till A32, och jag hoppas verkligen att SL har skrivit kravspecifikationen så att dessa typer inte kan bli aktuella. A35 borde istället utgå ifrån de senare Flexity Swift-adaptionerna i Oporto eller Karlruhe, eller Alstom Citadis Dualis eller Siemens S70 Avanto.

Däremot kan Flexity 2 eller Citadis mycket väl bli aktuella innerstaden, där jag tror att det i framtiden är mer aktuellt med en multiledvagn, än en dubbelledvagn som M06 (eller dess bredare systrars) konstruktion.

Bland vagntillverkare finns, förutom "de fyras gäng" (Alstom, AnsaldoBreda, Bombardier, Siemens) uppstickare som HeiterBlick, Solaris, Stadler och CAF. Jag tänker inte här ge mig på att värdera de senares produktutbud. En översikt över vagntillverkare och produkter finns på sidan 86 och framåt i Thomas Johanssons och Thomas Langes, av Banverket utgivna bok Spårväg: Guide för etablering.
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Användarens profilbild
Thomas Lange

Inlägg av Thomas Lange »

TKO skrev: Har SL gått ut med förfrågningsunderlaget på A35, eller är det arbetet med detta som pågår nu?
Nya innerstadsvagnar ingår väl fortfarande i LOF-upphandlingen för Cityspårvägen, där man verkar ha halkat efter rejält i tidsplanen.
/TKO
Ja, vagnar specificerade för Tvärbanans behov men körbara på framtida innerstadsspårväg. Anbud ska vara inne i vår (vet tyvärr ingen närmare tidpunkt). Den framtida innerstadsspårvagnen (A36 ?) blir en sak för det vinnande konsortiet i den (försenade) koncessionsupphandlingen att tillhandahålla.
_______
Fotnot:
Förseningen beror bl.a. på att SL insett att man måste klargöra visssa saker i tidigt skede (markansvisningsfrågor för depålägen och annat) som i en sedvanlig process med förstidie, utredning och plan kan tas efter hand och till och med ganska sent. Så det man förlorar nu vinner man sedan är tanken. Och anbudsgivarna uppskattar tydliga besked om vad det är man ska kalkylera.
Ju förr dess bättre.
Björn Ehnberg

Thomas Lange skrev: Förseningen beror bl.a. på att SL insett att man måste klargöra visssa saker i tidigt skede (markansvisningsfrågor för depålägen och annat) som i en sedvanlig process med förstidie, utredning och plan kan tas efter hand och till och med ganska sent. Så det man förlorar nu vinner man sedan är tanken. Och anbudsgivarna uppskattar tydliga besked om vad det är man ska kalkylera.
Ja, som tex. hur den famösa västra grenen mot Kungsholmen ska passera västra city. Eller hur provisorierna genom Värtaområdet ska lösas, eftersom man inte vet när/om östra bangården blir tillgänglig, eller hur Valparaisoområdet, som inte står klart före 2016 (i bästa fall, om nu inte Miljööverdomstolen också ger tummen ned för den nya Värtapiren) ska passeras under byggtiden. Eller hur/om man verkligen tänker sig Värtaspårvägen med ca. 1 km. enkelspår, som antyds i Stockholms stads inriktningsbeslut.

Om jag vore en presumptiv anbudsgivare skulle jag nog tänka efter både en och två gånger (usch, nu börjar jag låta som TKO :? ).
Björn Ehnberg

Thomas Lange skrev:
TKO skrev: Har SL gått ut med förfrågningsunderlaget på A35, eller är det arbetet med detta som pågår nu?
Nya innerstadsvagnar ingår väl fortfarande i LOF-upphandlingen för Cityspårvägen, där man verkar ha halkat efter rejält i tidsplanen.
/TKO
Ja, vagnar specificerade för Tvärbanans behov men körbara på framtida innerstadsspårväg. Anbud ska vara inne i vår (vet tyvärr ingen närmare tidpunkt). Den framtida innerstadsspårvagnen (A36 ?) blir en sak för det vinnande konsortiet i den (försenade) koncessionsupphandlingen att tillhandahålla.
För A35-ans del handlar det väl mest om att fixa till svepytorna så att de inte blir lika stora som A32-ans. Det löser man troligtvis genom att välja en dubbelledvagn med längre C-del, typ M06, Flexity Swift Oporto e.dyl. (OBS att jag namnger dessa vagntyper enbart som exempel på konstruktionsprincipen) Kravet på att kunna klara ned till 18 m. kurvradie hoppas jag att man släpper (20 m. räcker gott och väl), eftersom jag inte nödvändigtvis inser att man måste kunna tråckla en A35-a genom Skansenslingan, och jag hoppas att SL inte är korkade nog att anlägga så snäva kurvor någon annanstans vid nybyggnation (för säkerhets skull är det bäst att jag till hr. tekniske chefen Stefan Widén lägger till att jag inte avser att diskutera kurvradier ytterligare med honom, varken här eller på Djurgården - den saken har han och jag diskuterat färdigt och vi kommer aldrig att bli överens!).
Björn Ehnberg

Och så kvällens sista inlägg: Är anbudsunderlaget/kravspecifiktationen för A35 allmän handling, och hur får man i så fall ta del av detsamma? Om inte, varför? Någon med bättre tid och större vana att tampas med myndigheter och offentligägda företag skulle väl kunna gräva i detta?
TKO

Inlägg av TKO »

Björn Ehnberg skrev:
Thomas Lange skrev: Förseningen beror bl.a. på att SL insett att man måste klargöra visssa saker i tidigt skede (markansvisningsfrågor för depålägen och annat) som i en sedvanlig process med förstidie, utredning och plan kan tas efter hand och till och med ganska sent. Så det man förlorar nu vinner man sedan är tanken. Och anbudsgivarna uppskattar tydliga besked om vad det är man ska kalkylera.
Ja, som tex. hur den famösa västra grenen mot Kungsholmen ska passera västra city. Eller hur provisorierna genom Värtaområdet ska lösas, eftersom man inte vet när/om östra bangården blir tillgänglig, eller hur Valparaisoområdet, som inte står klart före 2016 (i bästa fall, om nu inte Miljööverdomstolen också ger tummen ned för den nya Värtapiren) ska passeras under byggtiden. Eller hur/om man verkligen tänker sig Värtaspårvägen med ca. 1 km. enkelspår, som antyds i Stockholms stads inriktningsbeslut.

Om jag vore en presumptiv anbudsgivare skulle jag nog tänka efter både en och två gånger (usch, nu börjar jag låta som TKO :? ).
Du har en bit kvar dit Björn!

Men eftersom de presumtiva anbudsgivarna redan räknat på den avbrutna koncessionsupphandlingen både en och två gånger så vill det till att SL kommer med ett seriöst underlag den här gången. Jag anar också att man från näringslivets sida i praktiken inte är så positiv till denna upphandlingsform som man av "ideologiska" skäl brukar propagera för. Det är trots allt ett lite mindre risktagande med normala leveranser...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Skriv svar