Ingenting är spikat när det gäller vagnanskaffningen till LB. Det kan t.o.m. - åtminstone i teorin - tänkas att det blir A32 under en övergångsperiod.Traesk skrev:Är det redan spikat att det blir A32 till Lidingö?
Att A32:ans efterträdare skulle kunna bli en Flexity 2 tror jag inte ett ögonblick på - Blackpoolimplemenationen har ju mycket sämre prestanda än dagens A32, ex.vis. Både Flexity 2 och Citadis är ju renodlade stadsspårvagnar, och det är inte något sådant Tvärbanan behöver (jag utgår nu i första hand från den banans behov). Ingen av dem tillåter t.ex. sth. 80 km/tim. Det vore ju katastrof att få en sämre vagn som efterträdare till A32, och jag hoppas verkligen att SL har skrivit kravspecifikationen så att dessa typer inte kan bli aktuella. A35 borde istället utgå ifrån de senare Flexity Swift-adaptionerna i Oporto eller Karlruhe, eller Alstom Citadis Dualis eller Siemens S70 Avanto.
Däremot kan Flexity 2 eller Citadis mycket väl bli aktuella innerstaden, där jag tror att det i framtiden är mer aktuellt med en multiledvagn, än en dubbelledvagn som M06 (eller dess bredare systrars) konstruktion.
Bland vagntillverkare finns, förutom "de fyras gäng" (Alstom, AnsaldoBreda, Bombardier, Siemens) uppstickare som HeiterBlick, Solaris, Stadler och CAF. Jag tänker inte här ge mig på att värdera de senares produktutbud. En översikt över vagntillverkare och produkter finns på sidan 86 och framåt i Thomas Johanssons och Thomas Langes, av Banverket utgivna bok Spårväg: Guide för etablering.