Byggandet av Spårväg city

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Stefan Widén

Re: Byggandet av Spårväg city

Inlägg av Stefan Widén »

Arbetena vid Konsthallen/Gröna lund består i nya ledningsschakter samt att man passar på att justera kantstenarna. Kanske blir det plattor/asfalt även på den delen som inte haft det idag.

Utformningen av den nya hållplatsen eller vad den skall heta är ännu inte klart. Alla väntar med spänning på förslaget.

/Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Inlägg av bark »

Tack tack tack!

Ni som följer debatten mer lokalt, klagar folk på avstängningarna på Hamngatan? Det ser ju rätt stökigt ut på bild i alla fall.
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

bark skrev:Tack tack tack!

Ni som följer debatten mer lokalt, klagar folk på avstängningarna på Hamngatan? Det ser ju rätt stökigt ut på bild i alla fall.
Det är hatobjekt N:o 1 i alla diskussioner om favoritsamtalsämnet klaga på trafiken i sta'n mellan vanliga människor just nu...

8) /Jörgen G
Traesk

Inlägg av Traesk »

Synd att folk ser allt i ett så snävt perspektiv! Jag menar, det är ju inte särskilt många månader som bygget pågår...
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

carltram skrev:
LÅ1 skrev:(Har carltram tagit semester?)
Nej, jag har inte tagit semester än. Under den gångna helgen fotograferade jag bygget
Hoppas du inte tog illa upp! :) (Men det tror jag inte!)
Noterade bara att du varit flitig och kommit med bilder i stort sett varje vecka, och plötsligt så var det 4 veckor utan bilder!

Jörgen_G skrev:

Det är hatobjekt N:o 1 i alla diskussioner om favoritsamtalsämnet klaga på trafiken i sta'n mellan vanliga människor just nu...
carltram skrev: Bild
Porträtt av Hamngatan!
Nog är det rörigt. Inte minst för bilister och bussförare.
Att sedan bilar parkerar så att breda fordon inte kommer fram, eller ställer sig och blockerar korsningarna, ibland för svängar som enligt skyltningen inte är tillåtna, lättar ju inte upp situationen.

De som klagar mest är bussförarna, tycker jag. (Åker dock sällan taxi, så jag vet inte vad taxichaufförerna säger. Förmodligen inte så vackra ord!)

Jag tycker det händer rätt mycket från dag till dag i Hamngatan f.n. Men det behövs nog om det skall bli färdigt i tid.
Ett visst datum, (ett antal dagar före det stora bröllopet) måste allt vara fixt och färdigt. Annars fixar staden till gatan på entreprenörens bekostnad, varefter entreprenören får fortsätta arbetet efter 19 juni. Allt enligt vad jag har läst någonstans, och kommer ihåg. Rent praktiskt finns det nog delar av arbetet som går att avvakta med till efter bröllopet, som t.ex. montering av luftledning. Men det kanske medför försening som ger böter.

Får man vara lite pessimistisk? :D
Med tanke på att bilar svänger in framför spårvagnar i en stad som Göteborg, där de flesta är vana vid, eller i alla fall medvetna om, spårvagnarna, så kan man undra hur olycksstatistiken kommer att se ut på Hamngatan den första tiden. Visserliggen tycker jag att bilisterna i allmänhet är uppmärksamma, men samtidigt lite nonchalanta och risktagande. Det sista gäller också fotgängare som går mot röd gubbe. (Cyklister skall vi inte tala om.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
RVR

Inlägg av RVR »

Det som tillkommit under veckans arbeten sedan Carltram tog sina bilder under helgen är att det första nya spåret av totalt tre stycken på hamngatan mellan Nybroplan och Norrmalmstorg påbörjats: det spåret som ska leda in till den befintliga slingan.
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

När det gäller svängande bilar vid Regeringsgatan så få de en egen svängfil med tillhörande trafikljus och då brukar man få mindre eller inga kollisioner i den riktingen. Värre är det ute på Djurgården där det finns ett par platser som är kinkiga. Nu vet förarna som kör att detta är ett problem och anpassarsig därefter. Man lär sig läsa av osäkra bilförare efter ett tag och vet att den där gör nog en toksväng utan att se sig för.

/Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
C30

Inlägg av C30 »

SL har publicierat ett nytt nyhetsbrev!

http://sl.se/Upload/investeringsprojekt ... brev_3.pdf
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

Varför drar man in hållplats Hazeliusporten?
Det är ganska långt mellan Djurgårdsbron och Liljevalchs och kort mellan Liljevalchs och Skansen.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Per Lind skrev:Varför drar man in hållplats Hazeliusporten?
Det är ganska långt mellan Djurgårdsbron och Liljevalchs och kort mellan Liljevalchs och Skansen.
-Per
Riktigt så många hållplatser ska man väl nu inte dra in. Hållplatsavstånden är idag (avstånd inom parentes i motsatt riktning):

Nordiska museet-Hazeliusporten 267 m (268 m)
Hazeliusporten-Konsthallen 317 m (304 m)
Konsthallen-Skansen 312 m (210 m)

Hazeliusporten mot stan har en plattform i ytterkurva, som det om inte annat vore bra att få bort ur säkerhetssynpunkt.

Till detta bör läggas att det faktiskt inte finns så särskilt mycket mellan Nordiska museet och Konsthallen, annat än just diverse saker vid hpl Hazeliusporten, av vilka de flesta pga avståndet i sidled till banan bara får marginellt längre till närmaste hållplats.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

daniel_s skrev:Till detta bör läggas att det faktiskt inte finns så särskilt mycket mellan Nordiska museet och Konsthallen, annat än just diverse saker vid hpl Hazeliusporten, av vilka de flesta pga avståndet i sidled till banan bara får marginellt längre till närmaste hållplats.
Diverse saker? Ett museum, en entré, en bergbana, flera krogar, "ingång" till promenadvägen utmed Djurgårdsviken.

Vi kan väl ta bort alla hållplatser mellan Nybroplan och Waldemarsudde, det är ju bara diverse saker mellan.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Karsten

Inlägg av Karsten »

bruse skrev:
daniel_s skrev:Till detta bör läggas att det faktiskt inte finns så särskilt mycket mellan Nordiska museet och Konsthallen, annat än just diverse saker vid hpl Hazeliusporten, av vilka de flesta pga avståndet i sidled till banan bara får marginellt längre till närmaste hållplats.
Diverse saker? Ett museum, en entré, en bergbana, flera krogar, "ingång" till promenadvägen utmed Djurgårdsviken.

Vi kan väl ta bort alla hållplatser mellan Nybroplan och Waldemarsudde, det är ju bara diverse saker mellan.
Vilken tråkig inställning Bruse! Det är väldigt nära mellan Nordiska muséet och Hazeliusporten idag, och det är bra både ur säkerhetssynpunkt och effektivitetssynpunkt att slå ihop dessa hållplatser.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Tråkig inställning? Tycker det är ni som har det som anser att en hållplats inge behövs. Det finns ju en anledning att det alltid legat en hållplats där. Vad jag ville ironisera över, att vill man effektivisera, kan man ta bort alla mellanliggande hållplatser.

Det är ju längre mellan Nordiska museet och Hazeliusporten än mellan Konsthallen och Skansen enligt Daniel ovan.
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Inlägg av Sven Blomberg »

Varför inte flytta hållplats Nordiska Museet närmare Hazeliusporten, så att den hamnar 100 m längre fram? Men det kanske redan år på gång. Bildtexten kan tydas så.
Medlem nr 266
Användarens profilbild
Karsten

Inlägg av Karsten »

Sven Blomberg skrev:Varför inte flytta hållplats Nordiska Museet närmare Hazeliusporten, så att den hamnar 100 m längre fram? Men det kanske redan år på gång. Bildtexten kan tydas så.
Som jag har förstått det är det precis så det är tänkt att bli.
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Kan bekräfta att det är så det kommer att bli. Den nya hållplatsen kommer att börja där den gamla slutade sett från Djurgårdsbron. Det gör även att den smygpassage som bygges blir lättare att passera då man knappt kommit upp i fart efter hållplatsen respektive håller på att bromsa in till hlp mot stan. Och den kommer att ligga i rakspår vilket som sagt är väldigt bra.

Stefan
hgsldf

Inlägg av hgsldf »

Jo nog är det så, det hade vi sluppit om man (enligt min mening) hade valt den enda vettiga dragningen av Spårväg City, nämligen Kungsgatan som redan från det att den anlades var planerad för spårvägstrafik, saknar rondeller och har få korsningar. En stor del av Kungsgatan är redan i dag reserverad för kollektivtrafik OCH den ansluter via Kungsbron direkt till Fleminggatan där ju linjen skall dras vidare. Mao jag är benägen att hålla med TKO i princip all hans kritik, trots att jag inte är motståndare till Spårväg City.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

hgsldf skrev:

Jo nog är det så, det hade vi sluppit om man (enligt min mening) hade valt den enda vettiga dragningen av Spårväg City, nämligen Kungsgatan som redan från det att den anlades var planerad för spårvägstrafik, saknar rondeller och har få korsningar. En stor del av Kungsgatan är redan i dag reserverad för kollektivtrafik OCH den ansluter via Kungsbron direkt till Fleminggatan där ju linjen skall dras vidare. Mao jag är benägen att hålla med TKO i princip all hans kritik, trots att jag inte är motståndare till Spårväg City.
Att inte passera T-Centralen och Centralen tycker du är en bra idé?
RVR

Inlägg av RVR »

hgsldf skrev:

Jo nog är det så, det hade vi sluppit om man (enligt min mening) hade valt den enda vettiga dragningen av Spårväg City, nämligen Kungsgatan som redan från det att den anlades var planerad för spårvägstrafik, saknar rondeller och har få korsningar. En stor del av Kungsgatan är redan i dag reserverad för kollektivtrafik OCH den ansluter via Kungsbron direkt till Fleminggatan där ju linjen skall dras vidare.
Det där stämmer inte alls! Tror signaturen hgsldf verkligen på fullt allvar att det skulle bli enklare att dra spårvägen i Kungsgatan och att därefter kunna upprätthålla en god framkomlighet efter byggnationens slutfas? Faktum är att den efter klararivningarna breddade delen av Hamngatan (och Klarabergsgatan) torde vara en av de fysiskt mest lämpade gatuspårvägssträckorna i Stockholms innerstad (helt bortsett från behov och efterfrågan), inte minst pga gatans bredd och att varuförsörjningen till fastigheterna inte är beroende av kantstensparkering. De kollektivkörfält som idag finns på delsträckor mellan Stureplan och Sveavägen (längs med kantstenen) kan sägas vara av en högst nominell karaktär, och det är knappast förvånande att Kungsgatan är den delsträcka längs med linje 1 med lägst medelhastighet i högtrafik.
carltram
Kontakt:

Inlägg av carltram »

I dag (den 19/03-10) fotograferade jag bygget:
Bild
På Nybroplan har man grävt upp mycket.
Bild
Nu har man flyttat in spåret som ska leda in på Norrmalmstorg.
Bild
Här slutar spåret!
Bild
Bild
Bild
Bild
Nyasfalterat!
Bild
Bild
Bild
Bild
Alkärrshallen.