Byggandet av Spårväg city
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
- Stefan Widén
- Inlägg: 3082
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Byggandet av Spårväg city
Arbetena vid Konsthallen/Gröna lund består i nya ledningsschakter samt att man passar på att justera kantstenarna. Kanske blir det plattor/asfalt även på den delen som inte haft det idag.
Utformningen av den nya hållplatsen eller vad den skall heta är ännu inte klart. Alla väntar med spänning på förslaget.
/Stefan
Utformningen av den nya hållplatsen eller vad den skall heta är ännu inte klart. Alla väntar med spänning på förslaget.
/Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Byggandet av Spårväg city
Tack tack tack!
Ni som följer debatten mer lokalt, klagar folk på avstängningarna på Hamngatan? Det ser ju rätt stökigt ut på bild i alla fall.
Ni som följer debatten mer lokalt, klagar folk på avstängningarna på Hamngatan? Det ser ju rätt stökigt ut på bild i alla fall.
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
Re: Byggandet av Spårväg city
Det är hatobjekt N:o 1 i alla diskussioner om favoritsamtalsämnet klaga på trafiken i sta'n mellan vanliga människor just nu...bark skrev:Tack tack tack!
Ni som följer debatten mer lokalt, klagar folk på avstängningarna på Hamngatan? Det ser ju rätt stökigt ut på bild i alla fall.

Re: Byggandet av Spårväg city
Synd att folk ser allt i ett så snävt perspektiv! Jag menar, det är ju inte särskilt många månader som bygget pågår...
Re: Byggandet av Spårväg city
Hoppas du inte tog illa upp!carltram skrev:Nej, jag har inte tagit semester än. Under den gångna helgen fotograferade jag byggetLÅ1 skrev:(Har carltram tagit semester?)

Noterade bara att du varit flitig och kommit med bilder i stort sett varje vecka, och plötsligt så var det 4 veckor utan bilder!
Jörgen_G skrev:Det är hatobjekt N:o 1 i alla diskussioner om favoritsamtalsämnet klaga på trafiken i sta'n mellan vanliga människor just nu...bark skrev:Tack tack tack!
Ni som följer debatten mer lokalt, klagar folk på avstängningarna på Hamngatan? Det ser ju rätt stökigt ut på bild i alla fall.
Nog är det rörigt. Inte minst för bilister och bussförare.carltram skrev:
Porträtt av Hamngatan!
Att sedan bilar parkerar så att breda fordon inte kommer fram, eller ställer sig och blockerar korsningarna, ibland för svängar som enligt skyltningen inte är tillåtna, lättar ju inte upp situationen.
De som klagar mest är bussförarna, tycker jag. (Åker dock sällan taxi, så jag vet inte vad taxichaufförerna säger. Förmodligen inte så vackra ord!)
Jag tycker det händer rätt mycket från dag till dag i Hamngatan f.n. Men det behövs nog om det skall bli färdigt i tid.
Ett visst datum, (ett antal dagar före det stora bröllopet) måste allt vara fixt och färdigt. Annars fixar staden till gatan på entreprenörens bekostnad, varefter entreprenören får fortsätta arbetet efter 19 juni. Allt enligt vad jag har läst någonstans, och kommer ihåg. Rent praktiskt finns det nog delar av arbetet som går att avvakta med till efter bröllopet, som t.ex. montering av luftledning. Men det kanske medför försening som ger böter.
Får man vara lite pessimistisk?

Med tanke på att bilar svänger in framför spårvagnar i en stad som Göteborg, där de flesta är vana vid, eller i alla fall medvetna om, spårvagnarna, så kan man undra hur olycksstatistiken kommer att se ut på Hamngatan den första tiden. Visserliggen tycker jag att bilisterna i allmänhet är uppmärksamma, men samtidigt lite nonchalanta och risktagande. Det sista gäller också fotgängare som går mot röd gubbe. (Cyklister skall vi inte tala om.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Byggandet av Spårväg city
Det som tillkommit under veckans arbeten sedan Carltram tog sina bilder under helgen är att det första nya spåret av totalt tre stycken på hamngatan mellan Nybroplan och Norrmalmstorg påbörjats: det spåret som ska leda in till den befintliga slingan.
- Stefan Widén
- Inlägg: 3082
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Byggandet av Spårväg city
När det gäller svängande bilar vid Regeringsgatan så få de en egen svängfil med tillhörande trafikljus och då brukar man få mindre eller inga kollisioner i den riktingen. Värre är det ute på Djurgården där det finns ett par platser som är kinkiga. Nu vet förarna som kör att detta är ett problem och anpassarsig därefter. Man lär sig läsa av osäkra bilförare efter ett tag och vet att den där gör nog en toksväng utan att se sig för.
/Stefan
/Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Byggandet av Spårväg city
Varför drar man in hållplats Hazeliusporten?
Det är ganska långt mellan Djurgårdsbron och Liljevalchs och kort mellan Liljevalchs och Skansen.
-Per
Det är ganska långt mellan Djurgårdsbron och Liljevalchs och kort mellan Liljevalchs och Skansen.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Re: Byggandet av Spårväg city
Riktigt så många hållplatser ska man väl nu inte dra in. Hållplatsavstånden är idag (avstånd inom parentes i motsatt riktning):Per Lind skrev:Varför drar man in hållplats Hazeliusporten?
Det är ganska långt mellan Djurgårdsbron och Liljevalchs och kort mellan Liljevalchs och Skansen.
-Per
Nordiska museet-Hazeliusporten 267 m (268 m)
Hazeliusporten-Konsthallen 317 m (304 m)
Konsthallen-Skansen 312 m (210 m)
Hazeliusporten mot stan har en plattform i ytterkurva, som det om inte annat vore bra att få bort ur säkerhetssynpunkt.
Till detta bör läggas att det faktiskt inte finns så särskilt mycket mellan Nordiska museet och Konsthallen, annat än just diverse saker vid hpl Hazeliusporten, av vilka de flesta pga avståndet i sidled till banan bara får marginellt längre till närmaste hållplats.
Re: Byggandet av Spårväg city
Diverse saker? Ett museum, en entré, en bergbana, flera krogar, "ingång" till promenadvägen utmed Djurgårdsviken.daniel_s skrev:Till detta bör läggas att det faktiskt inte finns så särskilt mycket mellan Nordiska museet och Konsthallen, annat än just diverse saker vid hpl Hazeliusporten, av vilka de flesta pga avståndet i sidled till banan bara får marginellt längre till närmaste hållplats.
Vi kan väl ta bort alla hållplatser mellan Nybroplan och Waldemarsudde, det är ju bara diverse saker mellan.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
- Karsten
- Inlägg: 1483
- Blev medlem: måndag 13 september 2004 23:54
- Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!
Re: Byggandet av Spårväg city
Vilken tråkig inställning Bruse! Det är väldigt nära mellan Nordiska muséet och Hazeliusporten idag, och det är bra både ur säkerhetssynpunkt och effektivitetssynpunkt att slå ihop dessa hållplatser.bruse skrev:Diverse saker? Ett museum, en entré, en bergbana, flera krogar, "ingång" till promenadvägen utmed Djurgårdsviken.daniel_s skrev:Till detta bör läggas att det faktiskt inte finns så särskilt mycket mellan Nordiska museet och Konsthallen, annat än just diverse saker vid hpl Hazeliusporten, av vilka de flesta pga avståndet i sidled till banan bara får marginellt längre till närmaste hållplats.
Vi kan väl ta bort alla hållplatser mellan Nybroplan och Waldemarsudde, det är ju bara diverse saker mellan.
Re: Byggandet av Spårväg city
Tråkig inställning? Tycker det är ni som har det som anser att en hållplats inge behövs. Det finns ju en anledning att det alltid legat en hållplats där. Vad jag ville ironisera över, att vill man effektivisera, kan man ta bort alla mellanliggande hållplatser.
Det är ju längre mellan Nordiska museet och Hazeliusporten än mellan Konsthallen och Skansen enligt Daniel ovan.
Det är ju längre mellan Nordiska museet och Hazeliusporten än mellan Konsthallen och Skansen enligt Daniel ovan.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
- Sven Blomberg
- Inlägg: 927
- Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15
Re: Byggandet av Spårväg city
Varför inte flytta hållplats Nordiska Museet närmare Hazeliusporten, så att den hamnar 100 m längre fram? Men det kanske redan år på gång. Bildtexten kan tydas så.
Medlem nr 266
- Karsten
- Inlägg: 1483
- Blev medlem: måndag 13 september 2004 23:54
- Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!
Re: Byggandet av Spårväg city
Som jag har förstått det är det precis så det är tänkt att bli.Sven Blomberg skrev:Varför inte flytta hållplats Nordiska Museet närmare Hazeliusporten, så att den hamnar 100 m längre fram? Men det kanske redan år på gång. Bildtexten kan tydas så.
- Stefan Widén
- Inlägg: 3082
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Byggandet av Spårväg city
Kan bekräfta att det är så det kommer att bli. Den nya hållplatsen kommer att börja där den gamla slutade sett från Djurgårdsbron. Det gör även att den smygpassage som bygges blir lättare att passera då man knappt kommit upp i fart efter hållplatsen respektive håller på att bromsa in till hlp mot stan. Och den kommer att ligga i rakspår vilket som sagt är väldigt bra.
Stefan
Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Byggandet av Spårväg city
Jo nog är det så, det hade vi sluppit om man (enligt min mening) hade valt den enda vettiga dragningen av Spårväg City, nämligen Kungsgatan som redan från det att den anlades var planerad för spårvägstrafik, saknar rondeller och har få korsningar. En stor del av Kungsgatan är redan i dag reserverad för kollektivtrafik OCH den ansluter via Kungsbron direkt till Fleminggatan där ju linjen skall dras vidare. Mao jag är benägen att hålla med TKO i princip all hans kritik, trots att jag inte är motståndare till Spårväg City.bark skrev:Tack tack tack!
Ni som följer debatten mer lokalt, klagar folk på avstängningarna på Hamngatan? Det ser ju rätt stökigt ut på bild i alla fall.
Re: Byggandet av Spårväg city
Att inte passera T-Centralen och Centralen tycker du är en bra idé?hgsldf skrev:Jo nog är det så, det hade vi sluppit om man (enligt min mening) hade valt den enda vettiga dragningen av Spårväg City, nämligen Kungsgatan som redan från det att den anlades var planerad för spårvägstrafik, saknar rondeller och har få korsningar. En stor del av Kungsgatan är redan i dag reserverad för kollektivtrafik OCH den ansluter via Kungsbron direkt till Fleminggatan där ju linjen skall dras vidare. Mao jag är benägen att hålla med TKO i princip all hans kritik, trots att jag inte är motståndare till Spårväg City.bark skrev:Tack tack tack!
Ni som följer debatten mer lokalt, klagar folk på avstängningarna på Hamngatan? Det ser ju rätt stökigt ut på bild i alla fall.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Re: Byggandet av Spårväg city
Det där stämmer inte alls! Tror signaturen hgsldf verkligen på fullt allvar att det skulle bli enklare att dra spårvägen i Kungsgatan och att därefter kunna upprätthålla en god framkomlighet efter byggnationens slutfas? Faktum är att den efter klararivningarna breddade delen av Hamngatan (och Klarabergsgatan) torde vara en av de fysiskt mest lämpade gatuspårvägssträckorna i Stockholms innerstad (helt bortsett från behov och efterfrågan), inte minst pga gatans bredd och att varuförsörjningen till fastigheterna inte är beroende av kantstensparkering. De kollektivkörfält som idag finns på delsträckor mellan Stureplan och Sveavägen (längs med kantstenen) kan sägas vara av en högst nominell karaktär, och det är knappast förvånande att Kungsgatan är den delsträcka längs med linje 1 med lägst medelhastighet i högtrafik.hgsldf skrev:Jo nog är det så, det hade vi sluppit om man (enligt min mening) hade valt den enda vettiga dragningen av Spårväg City, nämligen Kungsgatan som redan från det att den anlades var planerad för spårvägstrafik, saknar rondeller och har få korsningar. En stor del av Kungsgatan är redan i dag reserverad för kollektivtrafik OCH den ansluter via Kungsbron direkt till Fleminggatan där ju linjen skall dras vidare.bark skrev:Tack tack tack!
Ni som följer debatten mer lokalt, klagar folk på avstängningarna på Hamngatan? Det ser ju rätt stökigt ut på bild i alla fall.
Re: Byggandet av Spårväg city
I dag (den 19/03-10) fotograferade jag bygget:

På Nybroplan har man grävt upp mycket.

Nu har man flyttat in spåret som ska leda in på Norrmalmstorg.

Här slutar spåret!




Nyasfalterat!




Alkärrshallen.

På Nybroplan har man grävt upp mycket.

Nu har man flyttat in spåret som ska leda in på Norrmalmstorg.

Här slutar spåret!




Nyasfalterat!




Alkärrshallen.