Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
TKO skrev:
Ja inte ska vi tänka på Norrköpingsborna inte!
Det är ju till exempel jättenkelt att försöka få på en barnvagn i en höggolvsvagn t ex - det är bara larvigt med moderna påfund som låggolv. Ja för söndagsutflykten till Djurgårn är visst sådana bra - men det är skillnad på folk och folk... för en del är det är ju bara att "lyfta lite extra på fötterna"!
Så utan att du själv är medveten om det har du skrivit ett av de mest "politiska" inläggen i den här tråden.
vänligen
Thomas K Ohlsson
Du försöker få det att framstå som om SL har tvingat Norrköping att hyra ut spårvagnarna. Såvitt jag kan förstå har SL inga sådana maktmedel, utan Norrköpings Trafiknämnd (som väl är huvudman för spårvägen där) tagit ett självständigt beslut att det, med alla parametrar beaktade, är förmånligare att under en tid hyra ut spårvagnarna.
Så eventuell kritik mot det beslutet skall väl rimligen riktas mot Norrköping, inte SL och Cityspårvägen.
Ja precis det har jag redan skrivit!
(Skrolla och kolla om du inte tror mej...)
Men jag visste inte att det här debattforumet endast var till för stockholmsfrågor?
vänligen
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Jag tror nog att Bombardier har haft "ett finger" med i affären också. De har nog hjälpt till för att ha större chans att få leverera vagnar till Stockholm innerstadsspårvägar i framtiden också. Så frågan är vad SL (Stockholmarna) betalat och vad Norrköping (och Frankfurt)fått från Bombardier.
TKO skrev:
Ja inte ska vi tänka på Norrköpingsborna inte!
Det är ju till exempel jättenkelt att försöka få på en barnvagn i en höggolvsvagn t ex - det är bara larvigt med moderna påfund som låggolv. Ja för söndagsutflykten till Djurgårn är visst sådana bra - men det är skillnad på folk och folk... för en del är det är ju bara att "lyfta lite extra på fötterna"!
Så utan att du själv är medveten om det har du skrivit ett av de mest "politiska" inläggen i den här tråden.
vänligen
Thomas K Ohlsson
Du försöker få det att framstå som om SL har tvingat Norrköping att hyra ut spårvagnarna. Såvitt jag kan förstå har SL inga sådana maktmedel, utan Norrköpings Trafiknämnd (som väl är huvudman för spårvägen där) tagit ett självständigt beslut att det, med alla parametrar beaktade, är förmånligare att under en tid hyra ut spårvagnarna.
Så eventuell kritik mot det beslutet skall väl rimligen riktas mot Norrköping, inte SL och Cityspårvägen.
Men jag visste inte att det här debattforumet endast var till för stockholmsfrågor?
vänligen
Thomas K Ohlsson
Är det någon som har sagt att forumet endast är till för Stockholmsfrågor?
Men din plötsliga omtanke om Norrköpingsborna verkar helt bottna i din önskan att svartmåla Stockholmspolitikerna i SL-styrelsen.
Erland skrev:
vänligen
Thomas K Ohlsson
Är det någon som har sagt att forumet endast är till för Stockholmsfrågor?
Men din plötsliga omtanke om Norrköpingsborna verkar helt bottna i din önskan att svartmåla Stockholmspolitikerna i SL-styrelsen.
Nej jag vill bara svartmåla dom som påstog att det var "lätt som en plätt" att hyra in spårvagnar - tillverkarna stog nästan i kö för att göra det...
Men det jag egentligen vill veta har jag också skrivit i inledningen av denna tråd:
- Vad kostar kalaset?
Att det sedan blivit ett evinnerligt babblande om hur bra det är att rösta på högern kan jag faktiskt inte lastas för!
/TKO
Men det jag egentligen vill veta har jag också skrivit i inledningen av denna tråd:
- Vad kostar kalaset?
Är du så säker på att det kostar jättesummor för Stockholmarna.
Jag citerar mig själv.
Sven Blomberg skrev:Jag tror nog att Bombardier har haft "ett finger" med i affären också. De har nog hjälpt till för att ha större chans att få leverera vagnar till Stockholm innerstadsspårvägar i framtiden också. Så frågan är vad SL (Stockholmarna) betalat och vad Norrköping (och Frankfurt)fått från Bombardier.
- Vad kostar kalaset?
Är du så säker på att det kostar jättesummor för Stockholmarna.
Jag citerar mig själv.
Sven Blomberg skrev:Jag tror nog att Bombardier har haft "ett finger" med i affären också. De har nog hjälpt till för att ha större chans att få leverera vagnar till Stockholm innerstadsspårvägar i framtiden också. Så frågan är vad SL (Stockholmarna) betalat och vad Norrköping (och Frankfurt)fått från Bombardier.
Nej jag vet inte - det är därför jag ställer frågan.
Något svar kommer säkert inte här - utan vi får vänta på att frågan dyker upp i SL:s styrelse...
Däremot har jag svårt att se hur Bombardier tror att det skall hjälpa dom i en kommande vagnupphandling för Cityspårvägen. Enligt all nu tillgänglig information blir det ingen sådan upphandling - utan bygge, vagnar och drift handlas upp i ett paket.
/TKO
Henrik Schütz skrev:Om du preciserar vad "Kalaset" är skall jag försöka leta fram siffror, för det är väl knappast Kronprinsessans bröllop som du avser?
HS
Nej den uppgiften lär ju stå i Aftonbladet!
Hyreskostnaden för spårvagnarna är det jag är intresserad av - det kan ju vara bra att veta vad det kan få kosta när man anstränger sej jämfört med det vanliga "nej vi har inte råd det blir alldeles för dyrt men det blir bättre om 3/7/9 år"...
/TKO
Jag vet inte än, men i Projektbudgeten var det avsatt 45 Mkr för vagnar, samt 65 M kr till driften, om det var per år eller per projekt framgick inte riktigt, men förmodligen per år. 1999 Kostade en A32 1 miljon per år att hyra, en ny A32 förmodligen det dubbla. (Från SL till Veolia/ SL Tunnelbanan ) I vagnskostnaden ingår förmodligen alla kringkostnader kring vagnarna, men inte Anpassning av verkstäder mm.
Om den verkliga fordonskostnaden blev lägre så kommer det att krypa fram.
Det hade dock inte blivit billigare med A32 för projektet, eftersom SL hade tagit en saftig hyra för dessa i en så kallad Moneygoround.
Frågan är vad Bombardier kan pytsa in utan att komma i konflikt med gällande lagstiftning. Just nu pågår två större vagnupphandlingar i Stockholms län: ny tunnelvagn C30 och ny (light rail)spårvagn A35.
Såväl Bombardier som Alstom har förstås varit med som "mäklare" för respektive städer. Bombardier för Norrköping och Frankfurt samt Alstom för Madrid och Dublin. För SL är det ju enklare att vända sig till leverantörerna som har koll på vilka kunder de sålt till och som kan ha vagnöverskott av olika skäl (Madrid t.ex. för att finanskrisen stoppade utbyggnaden av linjer som man redan hade köpt vagnar till).
Själva hyresaffären görs sedan upp med ägaren av vagnarna. Denne vill i sin tur ha med tillverkaren bland annat för att underhållsfrågorna ska skötas på ett sådant sätt att det inte är "vrak" som kommer tillbaka efter uthyrningen.
Henrik Schütz skrev:Det hade dock inte blivit billigare med A32 för projektet, eftersom SL hade tagit en saftig hyra för dessa i en så kallad Moneygoround.
HS
Saftig hyra av sig själva?
Är det inte SL som skall hyra vagnarna?
Eller köper resp. driftsbolag hela vagnparken när det är dags att byta entrepenör?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Huvudupplägget är att SL hyr vagnarna och ställer dem till trafikutövarens förfogande. På motsvarande sätt ställer SL vagnhall till trafikutövarens förfogande. I den mån hyra ska tas ut av SL kommer trafikutövaren att få ta in motsvarande belopp i sin kostnad till SL enligt metoden Moneygoround. Det kan tyckas vara onödig rundgång, men har den fördelen att man synliggör kostnaderna i verksamheten. Transparens kallas det av en del.
Thomas Lange skrev:Huvudupplägget är att SL hyr vagnarna och ställer dem till trafikutövarens förfogande. På motsvarande sätt ställer SL vagnhall till trafikutövarens förfogande. I den mån hyra ska tas ut av SL kommer trafikutövaren att få ta in motsvarande belopp i sin kostnad till SL enligt metoden Moneygoround. Det kan tyckas vara onödig rundgång, men har den fördelen att man synliggör kostnaderna i verksamheten. Transparens kallas det av en del.
Men såvida man inte ändrat strategi igen så är det inte så det är tänkt att fungera på Cityspårvägen när väl etapperna 2 och 3 kommer igång.
Vilket bör tilläggas för att debatten skall bli begriplig...
(Jag tror att det finns dom som gärna ser att debatten inte blir begriplig!)
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Thomas Lange skrev:Såväl Bombardier som Alstom har förstås varit med som "mäklare" för respektive städer. Bombardier för Norrköping och Frankfurt samt Alstom för Madrid och Dublin. För SL är det ju enklare att vända sig till leverantörerna som har koll på vilka kunder de sålt till och som kan ha vagnöverskott av olika skäl (Madrid t.ex. för att finanskrisen stoppade utbyggnaden av linjer som man redan hade köpt vagnar till).
Själva hyresaffären görs sedan upp med ägaren av vagnarna. Denne vill i sin tur ha med tillverkaren bland annat för att underhållsfrågorna ska skötas på ett sådant sätt att det inte är "vrak" som kommer tillbaka efter uthyrningen.
Så det var dyrare att hyra av Madrid som verkligen har vagnar man inte har användning av än att hyra från Norrköping som egentligen inte har något vagnöverskott? Eller vad var orsaken till att Norrköpingvagnarna valdes?
undrar
Thomas K Ohlsson
Henrik Schütz skrev:Jag vet inte än, men i Projektbudgeten var det avsatt 45 Mkr för vagnar, samt 65 M kr till driften, om det var per år eller per projekt framgick inte riktigt, men förmodligen per år. 1999 Kostade en A32 1 miljon per år att hyra, en ny A32 förmodligen det dubbla. (Från SL till Veolia/ SL Tunnelbanan ) I vagnskostnaden ingår förmodligen alla kringkostnader kring vagnarna, men inte Anpassning av verkstäder mm.
Om den verkliga fordonskostnaden blev lägre så kommer det att krypa fram.
Det hade dock inte blivit billigare med A32 för projektet, eftersom SL hade tagit en saftig hyra för dessa i en så kallad Moneygoround.
HS
Om SL hyr av SL så spelar hyresbeloppet egentligen ingen roll - eller hur?
Men nu hyr inte SL av SL utan bland annat av Norrköpings kommun, som ju har en alternativ användning för vagnarna. Det finns därför all anledning att tro att SL får betala ett "påslag" (stort eller litet") jämfört med om man hyr av någon som inte kan använda vagnarna till något annat. Så vinsten med den valda lösningen är ju inte att det blir billigt - utan att det blir av! Det kan man kanske erkänna från dom som hejar ivrigast på det här projektet? Istället för att framställa det som en "smart affärsuppgörelse"...
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Henrik Schütz skrev:Det hade dock inte blivit billigare med A32 för projektet, eftersom SL hade tagit en saftig hyra för dessa i en så kallad Moneygoround.
HS
Men nu hyr inte SL av SL utan bland annat av Norrköpings kommun, som ju har en alternativ användning för vagnarna. Det finns därför all anledning att tro att SL får betala ett "påslag" (stort eller litet") jämfört med om man hyr av någon som inte kan använda vagnarna till något annat. Så vinsten med den valda lösningen är ju inte att det blir billigt - utan att det blir av! Det kan man kanske erkänna från dom som hejar ivrigast på det här projektet? Istället för att framställa det som en "smart affärsuppgörelse"...
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Handlade inte detta inlägg om vad SL debiterar i hyra till trafikutövaren?
Det har inget med att göra vad SL betalar å sin sida.Nu har Thomaas Lange förklarat hur det ligger till med detta i sitt inlägg ovan.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
HS
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Handlade inte detta inlägg om vad SL debiterar i hyra till trafikutövaren?
Det har inget med att göra vad SL betalar å sin sida.Nu har Thomaas Lange förklarat hur det ligger till med detta i sitt inlägg ovan.
-Per
Jag trodde den här tråden handlade om att SL skall hyra vagnar från Norrköping... det står så i rubriken åtminstone!
Om du vill diskutera något annat kanske du ska göra det utan att blanda in mej?
Så den intressanta frågan återstår - vad betalar SL till Norrköpings kommun i hyra? Det är nämligen jag och andra innevånare i Stockholms län som får stå för denna kostnad och ingen annan!
(Så var det tydligt nog?)
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson