Snöproblem
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Snöproblem
Nu tycks ju SL nästan ha gett upp tunnelbanetrafiken på måndag. Först talade man om att korta av trafiken något, nu att bara köra under jord (Gullmarsplan-Thorildsplan på gröna och till Liljeholmen på röda och ha ersättningsbussar för resterande del. Antalet extrabussar för att "täcka upp" för denna trafik är ju helt omöjligt att ordna fram. En sådan här planerad indragning av tågtrafiken har jag nog aldrig hört talas om (när det inte varit strejk). Bara att klara av gröna linjen mellan Hässelby och Thorildsplan skulle ju kräva 100 ledbussar minst. Plusa ca 100 till för de södra grenarna, så inser var och att detta kommer blir fullständigt kaos. Dessutom - särskilt för gröna linjen västerut går det egentligen inte att sätta in bussar i morgonrusningen då de fastnar i trafikköerna. Och inte kan man ta pendeltåget heller. Det är väl snudd på om man kommer att få 15-minuterstrafiken att fungera. Tror nog man kommer att få revidera den till 30-minuterstrafik ganska fort under morgonen. Man får verkligen hoppas att så många som möjligt arbetar hemma, tur iaf att det är sportlov, vilket väl innebär iaf lite mindre tryck på trafiken...
Re: Snöproblem
Snöar det fortfarande i Stockholm, eller varför riskerar stora delar av tunnelbanan(banorna?) att vara stängd imorgon bitti?
Borde man inte hinna fixa de/den tyngsta grenen?
Borde man inte hinna fixa de/den tyngsta grenen?
Re: Snöproblem
En förare beskriver söndagens arbetssituation på T-banan i denna bloggpostning!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Snöproblem
Enligt vad som framkommer av den bloggen så tycks säkerhetsskäl (bromsproblem) vara den främsta anledningen till de stora avstängningarna i tunnelbanan.
Pendeltågen inledde dagen med försök till 15-minuterstrafik, bortsett från sträckan Södertälje-Stockholm där det enbart var 30-minuterstrafik pga ett urspårat fjärrtåg i Huddinge. Ett av tågen från Södertälje i morgonrusningen fick problem vilket resulterade i ett glapp på över en timma mellan tågen. Tåg 2712 som avgick Södertälje hamn kl 7.09 (i rätt tid!) och ankom Stockholm C kl 8.24 (36 minuter försenad) lär ha varit fullt till bristningsgränsen.
Ett antal fordonsfel under morgonen gjorde att man så småningom tvingades dra in kvartstrafiken även mellan Kungsängen och Västerhaninge. Fastfrusna tåg i Västerhaninge, Märsta och Bålsta gjorde det dessutom besvärligt för de tågen som faktiskt gick. Sträckan Märsta-Stockholm fungerade hyffsat med någorlunda regelbunden trafik (nåja), men strax före lunch inträffade en påkörningsolycka i Upplands Väsby, så nu är det inte mycket till trafik på den banan heller. Eftersom det inte finns några växlar som fungerar så går det inte att vända tågen på normalt sätt, så jag misstänker att den enda trafiken som går att bedriva är med ett enda tåg som får gå fram och tillbaka på samma spår mellan Rotebro och Stockholm C. Eftermiddagsrusningen lär bli katastrofal, och bättre än 30-minuterstrafik kan man knappast räkna med.
Pendeltågen inledde dagen med försök till 15-minuterstrafik, bortsett från sträckan Södertälje-Stockholm där det enbart var 30-minuterstrafik pga ett urspårat fjärrtåg i Huddinge. Ett av tågen från Södertälje i morgonrusningen fick problem vilket resulterade i ett glapp på över en timma mellan tågen. Tåg 2712 som avgick Södertälje hamn kl 7.09 (i rätt tid!) och ankom Stockholm C kl 8.24 (36 minuter försenad) lär ha varit fullt till bristningsgränsen.
Ett antal fordonsfel under morgonen gjorde att man så småningom tvingades dra in kvartstrafiken även mellan Kungsängen och Västerhaninge. Fastfrusna tåg i Västerhaninge, Märsta och Bålsta gjorde det dessutom besvärligt för de tågen som faktiskt gick. Sträckan Märsta-Stockholm fungerade hyffsat med någorlunda regelbunden trafik (nåja), men strax före lunch inträffade en påkörningsolycka i Upplands Väsby, så nu är det inte mycket till trafik på den banan heller. Eftersom det inte finns några växlar som fungerar så går det inte att vända tågen på normalt sätt, så jag misstänker att den enda trafiken som går att bedriva är med ett enda tåg som får gå fram och tillbaka på samma spår mellan Rotebro och Stockholm C. Eftermiddagsrusningen lär bli katastrofal, och bättre än 30-minuterstrafik kan man knappast räkna med.
Re: Snöproblem
Man kan undra över prioriteringarna nu när trafiken ska igång igen. Borde det till exempel inte göra större nytta att få igång trafiken på den ganska korta sträckan Alvik-Åkeshov, hellre än trafiken till Skarpnäck? Jag tänker på de stora resandeströmmarna från Brommaplan där alla Ekerö-bussar landar, kombinerat med att det är mer eller mindre omöjligt att köra ersättningsbuss på Drottningsholmsvägen i rusningstid. Det går fortare att promenera där då.
Det skulle också ge ytterligare en vändmöjlighet i västerort. Två vändmöjligheter i Alvik och en i Åkeshov rimmar ganska bra med två i Hagsätra och en i Högdalen, så kan man få en tätare trafik genom innerstan.
Vissa sträckor måste vara svårare att ersätta med buss än andra. Liljeholmen-Fruängen innebär bussar på småvägar, samtidigt som denna tunnelbanesträcka till stor del går i tunnel. Borde inte trafikering till åtminstone Telefonplan vara möjlig att få igång med relativt små insatser? Varje lättnad i Liljeholmen underlättar situationen där en hel del och dessutom skulle inte alla tåg behöva vändas i Liljeholmen med den kapacitetssänkning som det innebär.
Bara lite funderingar på bekvämt avstånd från SLs planeringsrum.
Det skulle också ge ytterligare en vändmöjlighet i västerort. Två vändmöjligheter i Alvik och en i Åkeshov rimmar ganska bra med två i Hagsätra och en i Högdalen, så kan man få en tätare trafik genom innerstan.
Vissa sträckor måste vara svårare att ersätta med buss än andra. Liljeholmen-Fruängen innebär bussar på småvägar, samtidigt som denna tunnelbanesträcka till stor del går i tunnel. Borde inte trafikering till åtminstone Telefonplan vara möjlig att få igång med relativt små insatser? Varje lättnad i Liljeholmen underlättar situationen där en hel del och dessutom skulle inte alla tåg behöva vändas i Liljeholmen med den kapacitetssänkning som det innebär.
Bara lite funderingar på bekvämt avstånd från SLs planeringsrum.

Re: Snöproblem
Eftersom jag sitter i skiten, på sätt och vis så tänkte jag ut en liknelse, som även fungerar som svar på ditt inlägg.LÅ1 skrev:Att det varit stora problem i Götaland pga stor snömängd har jag förstått. Men här i Stockholm har mängden nyfallen snö i helgen varit tämligen måttlig, 10, 15 cm kanske? Däremot har det yrt en del, och varit betydligt kallare än det brukar vid snöfall. Runt 12 minusgrader. I natt sjunker temperaturen ytterliggare! Men är detta verkligen extremt?
Jag är förvånad att detta fått så stora konsekvenser på all lokal spårtrafik här.
Kollektivtrafiken är som ett hockeylag som spelar en match varje dag. Vid normala matcher uppstår en del problem ibland, men det mesta löser sig. De marginaler man har gör att man ändå kan matcha tre femmor i varje match. Men vintertid blir den här matchen som en slutspelsmatch. Och under snöstormar blir det som en match mot ett hårdspelande topplag. Man blir inte bara sliten, skador uppstår också som reducerar antalet tillgängliga spelare. Allting blir jobbigare i snön, precis som det är lättare att gå ut och gå en vårdag än under snöstorm så är det jobbigare för tågen att gå. Det är inte bara så att marginalerna tar slut, återhämtningsperioderna (nätterna) är för korta för att laget skall återhämta sig till nästa dag. Istället blir problemen sakta värre för varje dag, hela vintern.
Problemen har blivit uppenbara den senaste veckan, efter ett par speciellt hårda duster mot Färjestad och Frölunda....ehhh, jag menar Bore. Är slutspelsperioden kort är detta inget problem. Men slutspelsmatcherna har pågått varje dag sedan mitten av december och ingen ljusning synes. Och det blir allt svårare att hålla igång laget på grund av alla skador. När en tredjedel av laget är skadat, en tredjedel spelar med förband och resten är trötta av allt extraarbete.....
Edit: Min poäng är att man inte bara kan titta på senaste veckan för att se om något är extremt. Även om den skulle ta slut i morgon så har det varit en lång, kall och snörik vinter. Och den har följt på flera år av relativt milda vintrar.
På grund av tidigare skador har man inte tillräckligt med vagnar att sätta i trafik. Och desto färre man sätter i trafik, desto färre behöver man underhålla under natten. Man spelar så att säga bara två eller tom bara en period med laget, med förhoppningen att antalet hel- eller halvfriska spelare skall öka.LÅ1 skrev:På T-banan har man glesa ut trafiken. Mellan Liljeholmen och Skärholmen har det i dag endast gått tre eller fyra tåg i timmen. Ökar inte problemen med gles trafik?
Re: Snöproblem
Vi skippar liknelserna, eftersom jag inte begriper något om fotboll, eller vad det var.Chrille B skrev:Eftersom jag sitter i skiten, på sätt och vis så tänkte jag ut en liknelse, som även fungerar som svar på ditt inlägg.LÅ1 skrev:Att det varit stora problem i Götaland pga stor snömängd har jag förstått. Men här i Stockholm har mängden nyfallen snö i helgen varit tämligen måttlig, 10, 15 cm kanske? Däremot har det yrt en del, och varit betydligt kallare än det brukar vid snöfall. Runt 12 minusgrader. I natt sjunker temperaturen ytterliggare! Men är detta verkligen extremt?
Jag är förvånad att detta fått så stora konsekvenser på all lokal spårtrafik här.
Kollektivtrafiken är som ett hockeylag som spelar en match varje dag. Vid normala matcher uppstår en del problem ibland, men det mesta löser sig. De marginaler man har gör att man ändå kan matcha tre femmor i varje match. Men vintertid blir den här matchen som en slutspelsmatch. Och under snöstormar blir det som en match mot ett hårdspelande topplag. Man blir inte bara sliten, skador uppstår också som reducerar antalet tillgängliga spelare. Allting blir jobbigare i snön, precis som det är lättare att gå ut och gå en vårdag än under snöstorm så är det jobbigare för tågen att gå. Det är inte bara så att marginalerna tar slut, återhämtningsperioderna (nätterna) är för korta för att laget skall återhämta sig till nästa dag. Istället blir problemen sakta värre för varje dag, hela vintern.
Problemen har blivit uppenbara den senaste veckan, efter ett par speciellt hårda duster mot Färjestad och Frölunda....ehhh, jag menar Bore. Är slutspelsperioden kort är detta inget problem. Men slutspelsmatcherna har pågått varje dag sedan mitten av december och ingen ljusning synes. Och det blir allt svårare att hålla igång laget på grund av alla skador. När en tredjedel av laget är skadat, en tredjedel spelar med förband och resten är trötta av allt extraarbete.....
Edit: Min poäng är att man inte bara kan titta på senaste veckan för att se om något är extremt. Även om den skulle ta slut i morgon så har det varit en lång, kall och snörik vinter. Och den har följt på flera år av relativt milda vintrar.
På grund av tidigare skador har man inte tillräckligt med vagnar att sätta i trafik. Och desto färre man sätter i trafik, desto färre behöver man underhålla under natten. Man spelar så att säga bara två eller tom bara en period med laget, med förhoppningen att antalet hel- eller halvfriska spelare skall öka.LÅ1 skrev:På T-banan har man glesa ut trafiken. Mellan Liljeholmen och Skärholmen har det i dag endast gått tre eller fyra tåg i timmen. Ökar inte problemen med gles trafik?

OK! Det har varit kalt (under 0) länge! I princip sedan före jul, tror jag. Och det kan säkert vara en del av problemet.
Och nu ser det ut att bli mer snö inom några dagar. Och milt under en kortare period. Får se hur det går!
Hörde att någon SL-representant ville att stan skulle prioritera gator med busstrafik när man snöröjer! Kanske något som skulle vara en normal prioritering?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
- Inlägg: 466
- Blev medlem: torsdag 19 september 2002 3:55
- Ort: Narrowsburg, NY, USA
Re: Snöproblem
Här i New York området har vi fått ett ordentligt snöoväder med upp till 70 cm djup snö och stora drivor på grund av den starka vinden.
Pendeltågen Metro North och LIRR , båda har strömskena, hade inga större problem med de höga drivorna. Tågen gick med smärre förseningar på grund av snö på plattformar som gjorde att på och avstigning tog lite längre än vanligt. Tunnelbanan hade bara lite problem på linjen som går ut till Rockaways. All express service var inställd så de kunde parkera de flesta tågen i tunnlarna på expresspåren, för att de inte skulle bli insnöade i vagnhallarnas bangård.
mvh Dennis
Pendeltågen Metro North och LIRR , båda har strömskena, hade inga större problem med de höga drivorna. Tågen gick med smärre förseningar på grund av snö på plattformar som gjorde att på och avstigning tog lite längre än vanligt. Tunnelbanan hade bara lite problem på linjen som går ut till Rockaways. All express service var inställd så de kunde parkera de flesta tågen i tunnlarna på expresspåren, för att de inte skulle bli insnöade i vagnhallarnas bangård.
mvh Dennis
.Är intresserad av balance mellan de olika trafikmedlen. Är inte helt galen men nästan......
Re: Snöproblem
Nu har man visst fått till riktlinjerna för hur kaos skall undvikas vid framtida snöväder! (Eller vid snöoväde, som rubrikmakarna skulle skriva.)
20 punkter för bättre snöberedskap
20 punkter för bättre snöberedskap
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Snöproblem
Mer intressant läsning är SL:s egen rapport om saken:
Rapport och åtgärdsplan avseende störningarna i trafiken på grund av vinterns snöoväder.
Rapport och åtgärdsplan avseende störningarna i trafiken på grund av vinterns snöoväder.
- Micke Asklander
- Inlägg: 474
- Blev medlem: söndag 30 oktober 2005 0:58
- Kontakt:
Re: Snöproblem
Visst är det vackra ord det hela.
Men nu ska ju Slakthuset bort, samt då Hammarby ska byggas om, vart ska vi då ställa fordon under "snöfattiga" delen av året.
5 nya maskiner, det kommer ta tid innan dom kommer att levereras, man måste ju lägga ut det på anbud, samt då även skicka ut anbudsunderlagg till olika tillverkare, så man kan ta beslut om inköp.
Ska dessa 5 ersätta typ "idioten, noshörningen, kosken" etc,, eller snöblåsarna.
En sak denna rapport inte ens tar upp, det är dom problem vi hade.
Vi skulle ut med fordon, men fick inte komma ut eftersom det var problem i trafiken sa TLC, vilket vi visste, men för att få igång trafiken hyggligt så behövdes vi komma ut för att rensa/ avvisa etc,,.
Man fick ringa runt hela tiden, samt dom man ringde till ringde runt i sin tur, men liksom förbaskat kom vi inte ut snabbare.
Vissa fordon kan man inte köra snabbt med under arbetet, vilket vissa trafikledare trodde.
Så det finns mycket annat som behövs göras också runt dte hela.
Micke
Men nu ska ju Slakthuset bort, samt då Hammarby ska byggas om, vart ska vi då ställa fordon under "snöfattiga" delen av året.
5 nya maskiner, det kommer ta tid innan dom kommer att levereras, man måste ju lägga ut det på anbud, samt då även skicka ut anbudsunderlagg till olika tillverkare, så man kan ta beslut om inköp.
Ska dessa 5 ersätta typ "idioten, noshörningen, kosken" etc,, eller snöblåsarna.
En sak denna rapport inte ens tar upp, det är dom problem vi hade.
Vi skulle ut med fordon, men fick inte komma ut eftersom det var problem i trafiken sa TLC, vilket vi visste, men för att få igång trafiken hyggligt så behövdes vi komma ut för att rensa/ avvisa etc,,.
Man fick ringa runt hela tiden, samt dom man ringde till ringde runt i sin tur, men liksom förbaskat kom vi inte ut snabbare.
Vissa fordon kan man inte köra snabbt med under arbetet, vilket vissa trafikledare trodde.
Så det finns mycket annat som behövs göras också runt dte hela.
Micke
ännu en dag
Re: Snöproblem
Ska bli intressant att se hur dom löser snöröjningen på förlängda Djurgårdslinjen (eller Mitt-banan eller vad det nu hette), och på norra förlängningen av Tvärbanan...
Hur ofta ska det plogas, hur djupt ner mot gatan/rälen ska det skrapas, var får plogmassor läggas? Hur är det med det juridiska, har kommunerna monopol på att ploga, eller får andra göra det också? Vad händer om privata entrepenörer anlitas, får dom röja/ploga även på gatuspår? Kommer det att göras några överrenskommelser med GK i Sthlm och Sundbyberg-Solna om hur röjningen ska skötas?
Hur ofta ska det plogas, hur djupt ner mot gatan/rälen ska det skrapas, var får plogmassor läggas? Hur är det med det juridiska, har kommunerna monopol på att ploga, eller får andra göra det också? Vad händer om privata entrepenörer anlitas, får dom röja/ploga även på gatuspår? Kommer det att göras några överrenskommelser med GK i Sthlm och Sundbyberg-Solna om hur röjningen ska skötas?
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 1999
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Re: Snöproblem
I Oslo er snørydding i gatene satt bort til private bolag efter upphandling.
- Stefan Widén
- Inlägg: 3072
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Snöproblem
Mr Bo skrev:Ska bli intressant att se hur dom löser snöröjningen på förlängda Djurgårdslinjen (eller Mitt-banan eller vad det nu hette), och på norra förlängningen av Tvärbanan...
Hur ofta ska det plogas, hur djupt ner mot gatan/rälen ska det skrapas, var får plogmassor läggas? Hur är det med det juridiska, har kommunerna monopol på att ploga, eller får andra göra det också? Vad händer om privata entrepenörer anlitas, får dom röja/ploga även på gatuspår? Kommer det att göras några överrenskommelser med GK i Sthlm och Sundbyberg-Solna om hur röjningen ska skötas?
SL sluter avtal med respektive komun om hur samorningen och gränsdragningarna ska se ut.
AB SS kommer att snöröja spåren på Djl i avseende att säkerställa framkomligheten för spårvagnarna. Staden har genom sin entreprenör ansvaret för övrig snöröjning.
På tvären är det kanske en annan uppgörelse.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Snöproblem
Det tycker jag låter bra, till att börja med. Om jag får utveckla det lite här, så anser jag att all snöröjning av infrastrukturen (spår, hållplatser, ändamålsbyggda gångvägar till/från hållplatser) ska skötas av trafikutövaren, eftersom det är den part som bäst förstår spårvägens speciella behov. Ett exempel som illustrerar det är att moderna låggolvsvagnar har mycket liten markfrigång och det ställer krav på att snö skrapas bort nästan ända ner till asfalten, helst innan snön hunnit packas ihop till is. Gatans snöröjning är oftast inte tillräckligt frekvent för att förhindra det.Stefan Widén skrev: AB SS kommer att snöröja spåren på Djl...
Jag anser också att snöröjningen ska vara strikt reglerad genom överenskommelser med gatans entrepenörer och röjare, syftet med sådana överenskommelser ska vara att dom håller sig borta från infrastrukturen ("ni röjer gatan och vi tar hand om våra egna spår, hållplatser & gångvägar till/från"). Jag misstänker att det är sällan som en gata plogas av samma lastbilsförare flera dagar i rad, regler och överenskommelser måste alltså förmedlas till ett stort antal personer och då är det lätt hänt att det blir fel eller att nånting inte går fram. Därför bör överenskommelserna säga att dom håller sig borta helt och hållet. Det är lättare för trafikutövarens personal att ha den detaljkännedom som krävs.
Att sköta snöröjningen själv är väl i stort sett enda alternativet för Djl, eftersom spårförbindelse med andra system saknas. På Tvärbanan är det annorlunda, där finns ju spårförbindelse via tunnelbanan till Slakthuset och Infra's maskiner, men jag anser ändå att snöröjningen bör skötas av Tvärbanans egen personal med egna maskiner anpassade efter spårvägens behov. Dels pga den ovan nämnda detaljkännedomen, och dels pga att Infra ibland har rätt stora problem med att över huvud taget komma ut från Slakthuset (se Micke A's inlägg i denna tråd, 27:e april. En finsk flicka har dessutom berättat för mig om problem med frusna växlar i Slakthuset och en vägövergång täckt av 10 cm is). Tvärbanan ligger på andra sidan stan sett från Slakthuset. Om målet är att spårvägen aldrig ska stå still oavsett hur mycket snö som faller ner, så måste snöröjningsredskap o maskiner finnas tillgängliga i Bromma/Ulvsunda och röjningsarbetet ska skötas av Tvärbanans egen personal.
- Stefan Widén
- Inlägg: 3072
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Snöproblem
Mr Bo skrev:Det tycker jag låter bra, till att börja med. Om jag får utveckla det lite här, så anser jag att all snöröjning av infrastrukturen (spår, hållplatser, ändamålsbyggda gångvägar till/från hållplatser) ska skötas av trafikutövaren, eftersom det är den part som bäst förstår spårvägens speciella behov. Ett exempel som illustrerar det är att moderna låggolvsvagnar har mycket liten markfrigång och det ställer krav på att snö skrapas bort nästan ända ner till asfalten, helst innan snön hunnit packas ihop till is. Gatans snöröjning är oftast inte tillräckligt frekvent för att förhindra det.Stefan Widén skrev: AB SS kommer att snöröja spåren på Djl...
Jag anser också att snöröjningen ska vara strikt reglerad genom överenskommelser med gatans entrepenörer och röjare, syftet med sådana överenskommelser ska vara att dom håller sig borta från infrastrukturen ("ni röjer gatan och vi tar hand om våra egna spår, hållplatser & gångvägar till/från"). Jag misstänker att det är sällan som en gata plogas av samma lastbilsförare flera dagar i rad, regler och överenskommelser måste alltså förmedlas till ett stort antal personer och då är det lätt hänt att det blir fel eller att nånting inte går fram. Därför bör överenskommelserna säga att dom håller sig borta helt och hållet. Det är lättare för trafikutövarens personal att ha den detaljkännedom som krävs.
Att sköta snöröjningen själv är väl i stort sett enda alternativet för Djl, eftersom spårförbindelse med andra system saknas. På Tvärbanan är det annorlunda, där finns ju spårförbindelse via tunnelbanan till Slakthuset och Infra's maskiner, men jag anser ändå att snöröjningen bör skötas av Tvärbanans egen personal med egna maskiner anpassade efter spårvägens behov. Dels pga den ovan nämnda detaljkännedomen, och dels pga att Infra ibland har rätt stora problem med att över huvud taget komma ut från Slakthuset (se Micke A's inlägg i denna tråd, 27:e april. En finsk flicka har dessutom berättat för mig om problem med frusna växlar i Slakthuset och en vägövergång täckt av 10 cm is). Tvärbanan ligger på andra sidan stan sett från Slakthuset. Om målet är att spårvägen aldrig ska stå still oavsett hur mycket snö som faller ner, så måste snöröjningsredskap o maskiner finnas tillgängliga i Bromma/Ulvsunda och röjningsarbetet ska skötas av Tvärbanans egen personal.
Du har rätt i dina tankar när det gäller snöröjning i spårområdet. På 9207 som används på Djl har plogarna riktigt slitgummi varför vi kan ploga ända ner till asfalten. Detta är väldigt bra då det är moddigt, då man får bort sörjan. För att sedan säkerställa rillan har vi skenskrapor och borstar som sköter det arbetet.
/Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Snöproblem
Ursäkta jag lyfter tråden, men nu är det dags igen:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/smhi-v ... -1.1204337
Hoppas SL och Banverket står rustade...
http://www.dn.se/nyheter/sverige/smhi-v ... -1.1204337
Hoppas SL och Banverket står rustade...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."