Snöproblem

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
kildor

Snöproblem

Inlägg av kildor »

Det går rätt dåligt för kollektivtrafiken just nu. Pendeltågen i Stockholm har haft stora problem hela dagen, och det har i princip varit alla tänkbara problem: Signalfel, växelfel, dörrfel, bromsfel, varmgång... Lyckligtvis inga personolyckor eller nedrivna kontaktledningar. Men det stora snöovädret har ju inte börjat än. Det kommer med all säkerhet bli mycket besvärligt i helgen.

SL/Stockholmståg/Banverket har redan beslutat om reducerad trafik på söndag och måndag:
http://sl.se/Templates/Article.aspx?id=15629
Harald
Kontakt:

Re: Snöproblem

Inlägg av Harald »

kildor skrev:Det går rätt dåligt för kollektivtrafiken just nu.
Underförstått i Stockholm då? Jag har varit ute och åkt spårvagn i Göteborg idag och det var inga större problem trots snöfallet. Regulariteten var kanske lite sämre än normalt, men spårvagnarna gick och man behövde inte vänta någon längre stund.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Det verkar som om det värsta, åtminstone här i Stockholmsområdet, kommer i morgon, lördag. Utan att ha statistik så känns det som om dessa svåra snöväder kommer oproportionerligt ofta under veckosluten.
Tågen till Stockholm var ju regelmässigt ca 1 tim. sena i eftermiddag. Både från norr och söder. (Tittade som hastigast in på centralen och läste på stora tavlan vid 18-tiden.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Kloker

Inlägg av Kloker »

Harald skrev:
Underförstått i Stockholm då?
Va?! Finns det en värld utanför tullarna?! :wink:
Harald skrev:Jag har varit ute och åkt spårvagn i Göteborg idag och det var inga större problem trots snöfallet. Regulariteten var kanske lite sämre än normalt, men spårvagnarna gick och man behövde inte vänta någon längre stund.
Nej, jag har inte heller haft några problem. Valde dock att åka 20 minuter tidigare för säkerhets skull.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Kloker skrev:
Harald skrev:
Va?! Finns det en värld utanför tullarna?! :wink:
Visst finns det! Kallas "lanndet"! Det är ju där ute någonstans som T-banan och pendeltågen har sina ändstationer! :D
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

LÅ1 skrev: Va?! Finns det en värld utanför tullarna?! :wink:
Visst finns det! Kallas "lanndet"! Det är ju där ute någonstans som T-banan och pendeltågen har sina ändstationer! :D[/quote]

Som någorlunda flitig tågresenär med Cst som en normalstation kan jag avslöja att det finns en värld väster om Gnesta (för er riktigt ålderdomligt kalenderbitna kan vi sträcka oss till Skebokvarn eller Flen där byte kunna företagas)

/T
Med reservation för tyckfel.
gek
Kontakt:

Inlägg av gek »

SL/Stockholmståg/Banverket har redan beslutat om reducerad trafik på söndag och måndag:
http://sl.se/Templates/Article.aspx?id=15629
Märkligt att man vågar satsa på att ersätta inställda pendeltåg med buss + tunnelbana. Av spårtrafiken i Stockholmsområdet är det ju just tunnelbanan som haft stora problem med inställd trafik i dag. Många pendeltåg har förvisso varit försenade, men min egen hemresa gick med ett väl fungerande X1-tåg som var tre minuter sent.
/Gunnar Ekeving
AndersNilsson

Inlägg av AndersNilsson »

Inget märkligt, men förutseende. Detta har skett tidigare i vinter. Med indragna extratåg minskar riskerna för tågköer, bla på sträckan Stockholm C-Bålsta, där pendeltågen samt SJ:s regional- och Inter Citytåg samsas om Sundbybergs Station på två spår.
Resenärerna kan, om de anstränger sig, välja tidigare avgångar än vad de vanligtvis reser med.

Anders
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Problemet är bara att insatstågen från Jakobsberg och Tumba på morgnarna behövs! Indragna insatståg innebär halverad turtäthet och kapacitet på dessa sträckor. De flesta resenärer kan säkert klämma sig in i befintliga tåg, men minsta störning eller försening kommer skapa stora problem. Trots detta tror jag att en reducering är nödvändig. Men det hade varit smart att behålla de två mest belastade avgångarna från Tumba respektive Jakobsberg i morgonrusningen.
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Harald skrev:
Tja, tre ord senare i mitt inlägg så skrev jag just Stockholm. Men jag misstänkte att det var problem igår även på andra håll, framförallt i tågtrafiken. Och om jag förstår det rätt så fungerar det ganska dåligt även på västkusten just nu. Ser t.ex. att Västtrafik åberopar force majure.
Björn Ehnberg

Inlägg av Björn Ehnberg »

Det vore ju synd om en seriös tråd urartade i någon form av pajkastning. Bifogar - utan vidare kommentarer - övergripande information om trafikläget hos Västtrafik resp. SL, aktuell ca. per kl. 12 2010-02-20:
Västtrafik skrev:Vädret skapar problem för Västtrafik
Resegarantin gäller ej!
På grund av de just nu svåra väderförhållandena så har vi mycket svårt att upprätthålla någon trafik. Detta gäller all trafik i hela Västra Götalands län och Kungsbacka. På grund av detta gäller inte resegarantin från lördag klockan 09.00.

Vi kommer att uppdatera denna text när ny information om trafikläget finns. Se i första hand trafikförändringar i rutan här till höger för aktuellt läge.
SL skrev:Risk för stora trafikproblem i helgen
[2010-02-20] Stora snömängder väntas komma i Stockholmsområdet fram till söndag morgon.
Busstrafiken runt om i länet drabbas beroende på hur väglaget är. Hinner plogbilarna inte röja undan så har SLs bussar lika svårt att komma fram som alla annan trafik.

Kraftigt snöfall i kombination med vind gör det ockå svårt att hålla växlarna i spårtrafiken fria från snö och is.

Under helgen är all tillgänglig personal ute och skottar och röjer snö för att minimera störningarna, men kommer det så mycket snö som SMHI förutspår kommer det inte att räcka.

Extra trafikvärdar som kan informera om trafikläget finns på plats på bussterminaler, och trafikledningarna har stärkts upp med extra resurser.

Om du inte absolut måste ge dig i väg kan det vara ett tips att försöka stanna hemma. Annars är det bra att vara ute i extra god tid, följa störningsinformationen här på sl.se samt väderprognoserna.

Resegarantin gäller. Riskerar du att bli mer än tjugo minuter sen kan du få ersättning för att resa med taxi, privatbil eller annat trafikbolag som till exempel SJs tåg om de tar dig samma sträcka. SL ersätter dina utlägg med upp till 800 kronor.

Uppdaterad störningsinformation
SL-trafiken just nu på startsidan uppdateras löpande med störningsinformation.

Du kan också vända dig till SLs kundtjänst för att få aktuell information om trafikläget. De har öppet dygnet runt och nås på telefonnummer: 08-600 10 00.
Tittar man på SMHI:s sida för aktuella observationer ser man att Göteborg under den senaste rullande 24-timmarsperioden (kl. 12 - 12) fått betydligt mer snö, motsvarande nästan 16 mm. nederbörd i smält form. Dock med reservation för att jag inte vet exakt var SMHI:s station i Göteborg ligger. För Stockholms del används värdena från Tullinge, som ju inte ligger i centrala Stockholm utan mitt ute på Södertörnslandet.

Tur att man för en gångs skull åtnjuter lite ledighet
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Göteborgsstationen ligger enligt koordinaterna som SMHI anger över Tingstadstunneln på älvens södra sida. Det är inte säkert att den ligger precis där för koordinaterna är givna med ganska få siffror, men någonstans inom en halv kilometer därifrån bör den finnas.

SMHI har utfärdat varning klass två för delar av Götaland, Svealand och Bottenhavskusten. Jag har en liten kluven inställning till dessa varningar. Tanken är förstås god. Man ska kunna förbereda sig, men det verkar som om en del aktörer snarare använder dem som en ursäkt för att inte ens försöka hålla trafiken igång. När trafiken inte fungerar kan man hänvisa till att SMHI har utfärdat en varning.

Spårvagnstrafiken har som sagt fungerat tidigare, men nu har nog snömassorna blivit övermäktiga. Enligt tidigare störningsmeddelanden har det varit en hel del växelfel. Växelvärmen hinner väl inte med helt enkelt.
Johan A

Inlägg av Johan A »

Trafiken fungerar jätte dåligt . Jag fick vännta 25 minuter för att komma till Älvsjö . Hur kan man låta folk vännta sål änge när det är 13 GRADER UTE ?
Spårvagnsintreserad från ÄLVSJÖ
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Johan A skrev:Trafiken fungerar jätte dåligt . Jag fick vännta 25 minuter för att komma till Älvsjö . Hur kan man låta folk vännta sål änge när det är 13 GRADER UTE ?
Enkelt: Ju kallare det är, desto mer sannolikt är det att folk får vänta länge! :D
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Bara 25 minuter? Då hade du tur... :cheesygrin:
Tågläget för pendeltågen just nu... skrev: (tågnummer - position - avvikelse i minuter)
2844 * BÅL **+62
2846 KÄN **+49
2848 KHÄ **+18
2850 * SST +26
2746 * HU *+88
2648 FLB +49
2748 FLB *+62
2650 TU +26
2750 ÖTE *+49
12554 * ÖSO **+9
2753 MR +28
2851 * BRO +48
2651 SKBY +38
2751 HEL +35
2849 * SUB +54
2649 * SO +46
2749 * RÖN +23
2847 * VHE *+42
2647 ÖTE +31
2747 ÖTE **+38
2745 * SÖD **+63
12547 * ÖSO +18
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

kildor skrev:Bara 25 minuter? Då hade du tur... :cheesygrin:
Precis, det är få förunnat att hinna med ett tåg som egentligen skulle ha gått för en timme sedan! :wink:
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

kildor skrev:Bara 25 minuter? Då hade du tur... :cheesygrin:
Tågläget för pendeltågen just nu... skrev: (tågnummer - position - avvikelse i minuter)
2844 * BÅL **+62
2846 KÄN **+49
2848 KHÄ **+18
2850 * SST +26
2746 * HU *+88
2648 FLB +49
2748 FLB *+62
2650 TU +26
2750 ÖTE *+49
12554 * ÖSO **+9
2753 MR +28
2851 * BRO +48
2651 SKBY +38
2751 HEL +35
2849 * SUB +54
2649 * SO +46
2749 * RÖN +23
2847 * VHE *+42
2647 ÖTE +31
2747 ÖTE **+38
2745 * SÖD **+63
12547 * ÖSO +18
Frågan är..... (se detta som ett exempel)
Om man har en linje med 15-minuterstrafik, och alla turer är ca 75 min sena, är då alla turer sena, eller är trafiken i rätt tid, men går bara med fel fordon ?? Detta då sett ur den resande allmänhetens ögon.
För oss som arbetar i trafiken, som ska ha raster och kanske gå hem för dagen, är ju trafiken sen, med 75 min, men resenärerna borde inet ens märka detta.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Johan A skrev:Trafiken fungerar jätte dåligt . Jag fick vännta 25 minuter för att komma till Älvsjö . Hur kan man låta folk vännta sål änge när det är 13 GRADER UTE ?
Tror du man med flit står bakom hörnet och väntar med tåget i 25 minuter bara för att låta dej plågas lite extra ??
Använd gärna det du har mössan på.... eller kanske är förfruset :lol:
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

kildor skrev:Problemet är bara att insatstågen från Jakobsberg och Tumba på morgnarna behövs! Indragna insatståg innebär halverad turtäthet och kapacitet på dessa sträckor. De flesta resenärer kan säkert klämma sig in i befintliga tåg, men minsta störning eller försening kommer skapa stora problem. Trots detta tror jag att en reducering är nödvändig. Men det hade varit smart att behålla de två mest belastade avgångarna från Tumba respektive Jakobsberg i morgonrusningen.
Tror nog att alla tåg behövs, även tomtågen, annars tar det ju slut med tåg i ena änden....
Men detta kallas ju prioritering, då tror jag att man ser saker o ting på ett annat plan än just enbart resenärers bekvämlighet.

F.ö. ett märkligt uttryck detta med "insatståg". Mig veterligt så står de ju i tidtabellen, då är det väl lika ordinarie trafik som allt annat som står i tidtabellen. En insatstur, buss, tåg eller spårvagn, är i min värld något som sätt sin oplanerat då ett behov uppstår och som även kan tas bort lika plötsligt.
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

leifd skrev:Frågan är..... (se detta som ett exempel)
Om man har en linje med 15-minuterstrafik, och alla turer är ca 75 min sena, är då alla turer sena, eller är trafiken i rätt tid, men går bara med fel fordon ?? Detta då sett ur den resande allmänhetens ögon.
För oss som arbetar i trafiken, som ska ha raster och kanske gå hem för dagen, är ju trafiken sen, med 75 min, men resenärerna borde inet ens märka detta.
Nej, naturligtvis inte. Men varken nu eller vid andra tillfällen är alla tågen lika mycket försenade. För att ta ett färskt exempel: Nyss (kl 18.33) avgick tåg 2748 från Stockholm C mot Märsta 103 minuter försenad. Innan dess har det inte gått ett tåg mot Märsta sedan kl 16.34. Det är mellanrummen mellan tågen som resenärerna märker av.
Skriv svar