Inför dagens sl möte, Uppmaning.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Inför dagens sl möte, Uppmaning.
Kära SL styrelse, förhasta er inte, jag uppmanar er att överväga kombinerade låggolvsvagnar, med traditionellt utseende, med Djrgådsfärjans elegans, se bifogad länk!
HS
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/d ... n_1932.jpg
HS
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/d ... n_1932.jpg
Re: Inför dagens sl möte, Uppmaning.
Ser ut att kunna användas även när det är djup snö. I alla fall i nedförsbacke.
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
Re: Inför dagens sl möte, Uppmaning.
Och vinnaren blev...Norrköping! Ett gott val, snygga vagnar och rätt trevliga att åka i...
Re: Inför dagens sl möte, Uppmaning.
En 3-fas strömavtagare och jag är förälskad
"Haha I did it and I am proud of it" - D. Duck
Re: Inför dagens sl möte, Uppmaning.
Någon som vet får gärna förklara vad det är för monster vi ser på bilden.
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
Re: Inför dagens sl möte, Uppmaning.
Reservhjulen är med också ser jag!Henrik Schütz skrev:Kära SL styrelse, förhasta er inte, jag uppmanar er att överväga kombinerade låggolvsvagnar, med traditionellt utseende, med Djrgådsfärjans elegans, se bifogad länk!
HS
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/d ... n_1932.jpg
Re: Inför dagens sl möte, Uppmaning.
Ett samarbetsprojekt mellan Djurgårdslinjen och Waxholmsbolaget, (som driver Djurgårdsfärjorna). Ett amfibiefordon för att kunna frakta folk från Räntmästartrappan över Strömmen till Allmänna Gränd och sedan fortsätta på gatuspåren fram till Skansen!bark skrev:Någon som vet får gärna förklara vad det är för monster vi ser på bilden.
Tror du mig inte?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: Inför dagens sl möte, Uppmaning.
Det är SANT, en tidig prototyp till en låggolvssläpvagn, ingenjören konstruerade ett underrede först, och satte en gammal korg på till provkörningarna , som , kan man anta gjordes utan resande, när allt var intrimmat byggdes en mer konventionell korg, .
HS
HS
Re: Inför dagens sl möte, Uppmaning.
Men på samma ram?Henrik Schütz skrev:Det är SANT, en tidig prototyp till en låggolvssläpvagn, ingenjören konstruerade ett underrede först, och satte en gammal korg på till provkörningarna , som , kan man anta gjordes utan resande, när allt var intrimmat byggdes en mer konventionell korg, .
HS
Man får anta att de införde sidodörrar, eller kortare korg, eftersom med korgen på bilden så får man halvt klättra över boggierna för att komma in. Det tycker jag lite grann förtar fördelen med låggolvsvagn, om det nu inte var just låg tyngdpunkt man var ute efter.
/ragge s
-
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18
Re: Inför dagens sl möte, Uppmaning.
Har Du någon källa för det påståendet?spårlasse skrev:Och vinnaren blev...Norrköping! Ett gott val, snygga vagnar och rätt trevliga att åka i...
Däremot har jag andrahandsuppgifter om att frågan om inköp av HTM:s 6 begagnade A32-or verkligen var uppe i SL:s styrelse 23/2 (bla. detta inlägg i Postvagnen). Tyvärr har jag inte lyckats få fram föredragningslistan i original, inte heller någon information om hur beslutet blev. Samt vilken användning vagnarna ska ha. Skulle det vara så att en annan vagntyp väljs för cityspårvägens inledande år finns det ändå god användning för HTM-vagnarna på Tvärbanan.
Man kan t.om. behålla utrop och informationstexter på nederländska, det piggar alltid upp - bortsett från det faktum att ändå ingen tar del av denna information. Då får man utrop för hållplatser som Alphen, Boskop och Gouda osv.
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Re: Inför dagens sl möte, Uppmaning.
Här hemma är det väl bättre med Herrgård, Präst och Grevé, om vi nu inte skall till Wästerbotten förstås.Björn Ehnberg skrev: Alphen, Boskop och Gouda osv.
/T
Med reservation för tyckfel.
Re: Inför dagens sl möte, Uppmaning.
En av styrelseledamöterna har angett att det beslutats att köpa in Norrköpingsspårvagnarna och även att spårvägssällskapet har fått i uppgift att köra trafiken.Björn Ehnberg skrev:Har Du någon källa för det påståendet?spårlasse skrev:Och vinnaren blev...Norrköping! Ett gott val, snygga vagnar och rätt trevliga att åka i...
Däremot har jag andrahandsuppgifter om att frågan om inköp av HTM:s 6 begagnade A32-or verkligen var uppe i SL:s styrelse 23/2 (bla. detta inlägg i Postvagnen). Tyvärr har jag inte lyckats få fram föredragningslistan i original, inte heller någon information om hur beslutet blev. Samt vilken användning vagnarna ska ha. Skulle det vara så att en annan vagntyp väljs för cityspårvägens inledande år finns det ändå god användning för HTM-vagnarna på Tvärbanan.
Man kan t.om. behålla utrop och informationstexter på nederländska, det piggar alltid upp - bortsett från det faktum att ändå ingen tar del av denna information. Då får man utrop för hållplatser som Alphen, Boskop och Gouda osv.
-
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18
Re: Inför dagens sl möte, Uppmaning.
Jaså. Ja, det är väl ändå inte möjligt att det kan vara fråga om att köpa in M06, förhyrning har såvitt jag förstår varit det föredragna alternativet. Sedan är det förstås inte Spårvägssällskapet som i så fall får uppdraget att vara trafikentreprenör, utan AB SS.spårlasse skrev:En av styrelseledamöterna har angett att det beslutats att köpa in Norrköpingsspårvagnarna och även att spårvägssällskapet har fått i uppgift att köra trafiken.Björn Ehnberg skrev:Har Du någon källa för det påståendet?spårlasse skrev:Och vinnaren blev...Norrköping! Ett gott val, snygga vagnar och rätt trevliga att åka i...
Däremot har jag andrahandsuppgifter om att frågan om inköp av HTM:s 6 begagnade A32-or verkligen var uppe i SL:s styrelse 23/2 (bla. detta inlägg i Postvagnen). Tyvärr har jag inte lyckats få fram föredragningslistan i original, inte heller någon information om hur beslutet blev. Samt vilken användning vagnarna ska ha. Skulle det vara så att en annan vagntyp väljs för cityspårvägens inledande år finns det ändå god användning för HTM-vagnarna på Tvärbanan.
Man kan t.om. behålla utrop och informationstexter på nederländska, det piggar alltid upp - bortsett från det faktum att ändå ingen tar del av denna information. Då får man utrop för hållplatser som Alphen, Boskop och Gouda osv.
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Re: Inför dagens sl möte, Uppmaning.
Ursäkta en petimitär men det bör vara Boskoop* sedan har vi ju Waddinxveen ocksåBjörn Ehnberg skrev..
Man kan t.om. behålla utrop och informationstexter på nederländska, det piggar alltid upp - bortsett från det faktum att ändå ingen tar del av denna information. Då får man utrop för hållplatser som Alphen, Boskop och Gouda osv.
* Det är lite skillnad mellan skogsköp och skogshuvud
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
-
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18
Re: Inför dagens sl möte, Uppmaning.
Bra att Du griper in, C! Jag vet ju att Du som gammal Erasmus-student - till skillnad från undertecknad - behärskar det nederländska språket. Boskoop ska det ju vara - orten har troligtvis också givit namn åt den gamla fina äppelsorten Belle de Boskoop (kop är väl nederländskans motsvarighet till tyskans kopf). Så här kan det se ut i Boskoop, fastän inget tåg stod inne då bilden togsCS skrev:Ursäkta en petimitär men det bör vara Boskoop* sedan har vi ju Waddinxveen ocksåBjörn Ehnberg skrev..
Man kan t.om. behålla utrop och informationstexter på nederländska, det piggar alltid upp - bortsett från det faktum att ändå ingen tar del av denna information. Då får man utrop för hållplatser som Alphen, Boskop och Gouda osv.
* Det är lite skillnad mellan skogsköp och skogshuvud
(fotograf M.Minderhoud, published under the terms of the GNU Free Documentation License)
På videoklippet nedan ser vi ett A32-tåg avgå från Boskoop
Dessa tåg trafikerade tydligen sträckan Gouda - Waddinxveen - Waddinxveen Noord - Boskoop - Alphen a/d Rijn. Du har säkert åkt den, själv hann jag ju aldrig med det. Min erfarenhet av Nederländerna inskränker sig till ett kort stopp på Schipol i slutet av 90-talet, då jag bl.a. kom i kontakt med EU:s nya regler för införsel av alk.drycker.
Tågmöte i Boskoop:
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
-
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18
Re: Inför dagens sl möte, Uppmaning.
Waddinxveen, ja. Här ser vi ett A32-tåg på väg in dit. De nederländska A32-orna har tydligen försetts med en betydligt bättre (och som det verkar 2-tonig) tyfon än sina släktingar i Stockholm. Den hoppas jag att de får behålla om de nu kommer hit. Trafikanterna vid Årstaberg kommer att få hjärtsnörp!
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Re: Inför dagens sl möte, Uppmaning.
En av styrelseledamöterna har angett att det beslutats att köpa in Norrköpingsspårvagnarna och även att spårvägssällskapet har fått i uppgift att köra trafiken.[/quote]Björn Ehnberg skrev: Har Du någon källa för det påståendet?
Däremot har jag andrahandsuppgifter om att frågan om inköp av HTM:s 6 begagnade A32-or verkligen var uppe i SL:s styrelse 23/2 (bla. detta inlägg i Postvagnen). Tyvärr har jag inte lyckats få fram föredragningslistan i original, inte heller någon information om hur beslutet blev. Samt vilken användning vagnarna ska ha. Skulle det vara så att en annan vagntyp väljs för cityspårvägens inledande år finns det ändå god användning för HTM-vagnarna på Tvärbanan.
Man kan t.om. behålla utrop och informationstexter på nederländska, det piggar alltid upp - bortsett från det faktum att ändå ingen tar del av denna information. Då får man utrop för hållplatser som Alphen, Boskop och Gouda osv.
Jaså. Ja, det är väl ändå inte möjligt att det kan vara fråga om att köpa in M06, förhyrning har såvitt jag förstår varit det föredragna alternativet. Sedan är det förstås inte Spårvägssällskapet som i så fall får uppdraget att vara trafikentreprenör, utan AB SS.[/quote]
Jo, jag har också uppfattat det så som du skriver, men återgav vad jag fick höra. Sedan fattades det förstås också enligt föredragningslistan beslut om Haag-vagnarna. Handlingarna lär väl inte bli tillgängliga förrän protokollet är justerat, så vi får väl vänta några veckor till detaljerna runt det. Föredragningslistan finns dock utlagd: https://sl.se/Upload/styrelsen/Styrelse ... %20rev.pdf (webbläsaren tycks inte klara av ö i länken, vilket jag inte lyckats lösa...)
Re: Inför dagens sl möte, Uppmaning.
Det heter "petimeter" alternativt "petimäter".... !CS skrev:Björn Ehnberg skrev..
Ursäkta en petimitär men det bör vara Boskoop* sedan har vi ju Waddinxveen också
* Det är lite skillnad mellan skogsköp och skogshuvud
Torbjörn J
Torbjörn Jansson
Re: Inför dagens sl möte, Uppmaning.
Det korrekta enligt SAOL är petimäterTorbjörn skrev:Det heter "petimeter" alternativt "petimäter".... !CS skrev:Björn Ehnberg skrev..
Ursäkta en petimitär men det bör vara Boskoop* sedan har vi ju Waddinxveen också
* Det är lite skillnad mellan skogsköp och skogshuvud
Torbjörn J
/Torbjörn J alias Tobba
Standarder är bra. Alla borde ha en.
-
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18
Re: Inför dagens sl möte, Uppmaning.
Tack, Lasse. Givetvis tror jag inte på något sätt att Du far med osanning, utan jag misstänkte att det var som Du beskriver.spårlasse skrev:Jo, jag har också uppfattat det så som du skriver, men återgav vad jag fick höra. Sedan fattades det förstås också enligt föredragningslistan beslut om Haag-vagnarna. Handlingarna lär väl inte bli tillgängliga förrän protokollet är justerat, så vi får väl vänta några veckor till detaljerna runt det. Föredragningslistan finns dock utlagd: https://sl.se/Upload/styrelsen/Styrelse ... %20rev.pdf (webbläsaren tycks inte klara av ö i länken, vilket jag inte lyckats lösa...)Björn Ehnberg skrev: Jaså. Ja, det är väl ändå inte möjligt att det kan vara fråga om att köpa in M06, förhyrning har såvitt jag förstår varit det föredragna alternativet. Sedan är det förstås inte Spårvägssällskapet som i så fall får uppdraget att vara trafikentreprenör, utan AB SS.
Det verkar synnerligen egendomligt om SL verkligen skulle köpa in M06-or! Långsiktigt har de ju inget värde för SL, bl.a. eftersom de är för små. Cityspårvägen projekteras ju för en fordonsbredd på 2,65 m. Om Din sagesman verkligen har sagt att Spårvägssällskapet ska bli trafikentreprenör under etapp 1 så kan man ju undra hur vederbörande hänger med i styrelsens ärenden. Undrar just vem i styrelsen det kan vara (obs. att detta är en retorisk fråga - självklart skyddar både Du och jag våra källor).
Här ser man också att anskaffning av fordon till cityspårvägen, etapp 1, och inköp av HTM:s A32-or är två skilda ärenden. Tyvärr brukar protokollen, när de väl läggs ut - vilket brukat ta låååång tid - sällan innehålla alla bilagor och handlingar som styrelsen tidigare fått ta del av.
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????