HS

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/d ... n_1932.jpg
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Reservhjulen är med också ser jag!Henrik Schütz skrev:Kära SL styrelse, förhasta er inte, jag uppmanar er att överväga kombinerade låggolvsvagnar, med traditionellt utseende, med Djrgådsfärjans elegans, se bifogad länk!
HS![]()
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/d ... n_1932.jpg
Ett samarbetsprojekt mellan Djurgårdslinjen och Waxholmsbolaget, (som driver Djurgårdsfärjorna). Ett amfibiefordon för att kunna frakta folk från Räntmästartrappan över Strömmen till Allmänna Gränd och sedan fortsätta på gatuspåren fram till Skansen!bark skrev:Någon som vet får gärna förklara vad det är för monster vi ser på bilden.
Men på samma ram?Henrik Schütz skrev:Det är SANT, en tidig prototyp till en låggolvssläpvagn, ingenjören konstruerade ett underrede först, och satte en gammal korg på till provkörningarna , som , kan man anta gjordes utan resande, när allt var intrimmat byggdes en mer konventionell korg, .
HS
Har Du någon källa för det påståendet?spårlasse skrev:Och vinnaren blev...Norrköping! Ett gott val, snygga vagnar och rätt trevliga att åka i...
Här hemma är det väl bättre med Herrgård, Präst och Grevé, om vi nu inte skall till Wästerbotten förstås.Björn Ehnberg skrev: Alphen, Boskop och Gouda osv.
En av styrelseledamöterna har angett att det beslutats att köpa in Norrköpingsspårvagnarna och även att spårvägssällskapet har fått i uppgift att köra trafiken.Björn Ehnberg skrev:Har Du någon källa för det påståendet?spårlasse skrev:Och vinnaren blev...Norrköping! Ett gott val, snygga vagnar och rätt trevliga att åka i...
Däremot har jag andrahandsuppgifter om att frågan om inköp av HTM:s 6 begagnade A32-or verkligen var uppe i SL:s styrelse 23/2 (bla. detta inlägg i Postvagnen). Tyvärr har jag inte lyckats få fram föredragningslistan i original, inte heller någon information om hur beslutet blev. Samt vilken användning vagnarna ska ha. Skulle det vara så att en annan vagntyp väljs för cityspårvägens inledande år finns det ändå god användning för HTM-vagnarna på Tvärbanan.
Man kan t.om. behålla utrop och informationstexter på nederländska, det piggar alltid upp - bortsett från det faktum att ändå ingen tar del av denna information. Då får man utrop för hållplatser som Alphen, Boskop och Gouda osv.
Jaså. Ja, det är väl ändå inte möjligt att det kan vara fråga om att köpa in M06, förhyrning har såvitt jag förstår varit det föredragna alternativet. Sedan är det förstås inte Spårvägssällskapet som i så fall får uppdraget att vara trafikentreprenör, utan AB SS.spårlasse skrev:En av styrelseledamöterna har angett att det beslutats att köpa in Norrköpingsspårvagnarna och även att spårvägssällskapet har fått i uppgift att köra trafiken.Björn Ehnberg skrev:Har Du någon källa för det påståendet?spårlasse skrev:Och vinnaren blev...Norrköping! Ett gott val, snygga vagnar och rätt trevliga att åka i...
Däremot har jag andrahandsuppgifter om att frågan om inköp av HTM:s 6 begagnade A32-or verkligen var uppe i SL:s styrelse 23/2 (bla. detta inlägg i Postvagnen). Tyvärr har jag inte lyckats få fram föredragningslistan i original, inte heller någon information om hur beslutet blev. Samt vilken användning vagnarna ska ha. Skulle det vara så att en annan vagntyp väljs för cityspårvägens inledande år finns det ändå god användning för HTM-vagnarna på Tvärbanan.
Man kan t.om. behålla utrop och informationstexter på nederländska, det piggar alltid upp - bortsett från det faktum att ändå ingen tar del av denna information. Då får man utrop för hållplatser som Alphen, Boskop och Gouda osv.
Ursäkta en petimitär men det bör vara Boskoop* sedan har vi ju Waddinxveen ocksåBjörn Ehnberg skrev..
Man kan t.om. behålla utrop och informationstexter på nederländska, det piggar alltid upp - bortsett från det faktum att ändå ingen tar del av denna information. Då får man utrop för hållplatser som Alphen, Boskop och Gouda osv.![]()
Bra att Du griper in, C! Jag vet ju att Du som gammal Erasmus-student - till skillnad från undertecknad - behärskar det nederländska språket. Boskoop ska det ju vara - orten har troligtvis också givit namn åt den gamla fina äppelsorten Belle de Boskoop (kop är väl nederländskans motsvarighet till tyskans kopf). Så här kan det se ut i Boskoop, fastän inget tåg stod inne då bilden togsCS skrev:Ursäkta en petimitär men det bör vara Boskoop* sedan har vi ju Waddinxveen ocksåBjörn Ehnberg skrev..
Man kan t.om. behålla utrop och informationstexter på nederländska, det piggar alltid upp - bortsett från det faktum att ändå ingen tar del av denna information. Då får man utrop för hållplatser som Alphen, Boskop och Gouda osv.![]()
![]()
* Det är lite skillnad mellan skogsköp och skogshuvud
En av styrelseledamöterna har angett att det beslutats att köpa in Norrköpingsspårvagnarna och även att spårvägssällskapet har fått i uppgift att köra trafiken.[/quote]Björn Ehnberg skrev: Har Du någon källa för det påståendet?
Det heter "petimeter" alternativt "petimäter"....CS skrev:Björn Ehnberg skrev..
Ursäkta en petimitär men det bör vara Boskoop* sedan har vi ju Waddinxveen också![]()
* Det är lite skillnad mellan skogsköp och skogshuvud
Det korrekta enligt SAOL är petimäterTorbjörn skrev:Det heter "petimeter" alternativt "petimäter"....CS skrev:Björn Ehnberg skrev..
Ursäkta en petimitär men det bör vara Boskoop* sedan har vi ju Waddinxveen också![]()
* Det är lite skillnad mellan skogsköp och skogshuvud!
Torbjörn J
Tack, Lasse. Givetvis tror jag inte på något sätt att Du far med osanning, utan jag misstänkte att det var som Du beskriver.spårlasse skrev:Jo, jag har också uppfattat det så som du skriver, men återgav vad jag fick höra. Sedan fattades det förstås också enligt föredragningslistan beslut om Haag-vagnarna. Handlingarna lär väl inte bli tillgängliga förrän protokollet är justerat, så vi får väl vänta några veckor till detaljerna runt det. Föredragningslistan finns dock utlagd: https://sl.se/Upload/styrelsen/Styrelse ... %20rev.pdf (webbläsaren tycks inte klara av ö i länken, vilket jag inte lyckats lösa...)Björn Ehnberg skrev: Jaså. Ja, det är väl ändå inte möjligt att det kan vara fråga om att köpa in M06, förhyrning har såvitt jag förstår varit det föredragna alternativet. Sedan är det förstås inte Spårvägssällskapet som i så fall får uppdraget att vara trafikentreprenör, utan AB SS.