Inför dagens sl möte, Uppmaning.

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Henrik Schütz
Inlägg: 1878
Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27

Inför dagens sl möte, Uppmaning.

Inlägg av Henrik Schütz »

Kära SL styrelse, förhasta er inte, jag uppmanar er att överväga kombinerade låggolvsvagnar, med traditionellt utseende, med Djrgådsfärjans elegans, se bifogad länk!

HS 8)

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/d ... n_1932.jpg
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Inför dagens sl möte, Uppmaning.

Inlägg av bark »

Ser ut att kunna användas även när det är djup snö. I alla fall i nedförsbacke. :lol:
spårlasse
Inlägg: 1916
Blev medlem: måndag 02 november 2009 23:24

Re: Inför dagens sl möte, Uppmaning.

Inlägg av spårlasse »

Och vinnaren blev...Norrköping! Ett gott val, snygga vagnar och rätt trevliga att åka i...
Användarens profilbild
Vardon
Inlägg: 241
Blev medlem: fredag 31 mars 2006 0:44

Re: Inför dagens sl möte, Uppmaning.

Inlägg av Vardon »

En 3-fas strömavtagare och jag är förälskad :)
"Haha I did it and I am proud of it" - D. Duck
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Inför dagens sl möte, Uppmaning.

Inlägg av bark »

Någon som vet får gärna förklara vad det är för monster vi ser på bilden.
daniel_s
Inlägg: 14260
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Inför dagens sl möte, Uppmaning.

Inlägg av daniel_s »

Henrik Schütz skrev:Kära SL styrelse, förhasta er inte, jag uppmanar er att överväga kombinerade låggolvsvagnar, med traditionellt utseende, med Djrgådsfärjans elegans, se bifogad länk!

HS 8)

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/d ... n_1932.jpg
Reservhjulen är med också ser jag!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Inför dagens sl möte, Uppmaning.

Inlägg av LÅ1 »

bark skrev:Någon som vet får gärna förklara vad det är för monster vi ser på bilden.
Ett samarbetsprojekt mellan Djurgårdslinjen och Waxholmsbolaget, (som driver Djurgårdsfärjorna). Ett amfibiefordon för att kunna frakta folk från Räntmästartrappan över Strömmen till Allmänna Gränd och sedan fortsätta på gatuspåren fram till Skansen! :D
Tror du mig inte? :shock:
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Henrik Schütz
Inlägg: 1878
Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27

Re: Inför dagens sl möte, Uppmaning.

Inlägg av Henrik Schütz »

Det är SANT, en tidig prototyp till en låggolvssläpvagn, ingenjören konstruerade ett underrede först, och satte en gammal korg på till provkörningarna , som , kan man anta gjordes utan resande, när allt var intrimmat byggdes en mer konventionell korg, .

HS
ragge
Inlägg: 201
Blev medlem: tisdag 18 mars 2003 7:36

Re: Inför dagens sl möte, Uppmaning.

Inlägg av ragge »

Henrik Schütz skrev:Det är SANT, en tidig prototyp till en låggolvssläpvagn, ingenjören konstruerade ett underrede först, och satte en gammal korg på till provkörningarna , som , kan man anta gjordes utan resande, när allt var intrimmat byggdes en mer konventionell korg, .

HS
Men på samma ram?

Man får anta att de införde sidodörrar, eller kortare korg, eftersom med korgen på bilden så får man halvt klättra över boggierna för att komma in. Det tycker jag lite grann förtar fördelen med låggolvsvagn, om det nu inte var just låg tyngdpunkt man var ute efter. :-)

/ragge s
Björn Ehnberg
Inlägg: 2157
Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18

Re: Inför dagens sl möte, Uppmaning.

Inlägg av Björn Ehnberg »

spårlasse skrev:Och vinnaren blev...Norrköping! Ett gott val, snygga vagnar och rätt trevliga att åka i...
Har Du någon källa för det påståendet?

Däremot har jag andrahandsuppgifter om att frågan om inköp av HTM:s 6 begagnade A32-or verkligen var uppe i SL:s styrelse 23/2 (bla. detta inlägg i Postvagnen). Tyvärr har jag inte lyckats få fram föredragningslistan i original, inte heller någon information om hur beslutet blev. Samt vilken användning vagnarna ska ha. Skulle det vara så att en annan vagntyp väljs för cityspårvägens inledande år finns det ändå god användning för HTM-vagnarna på Tvärbanan.

Man kan t.om. behålla utrop och informationstexter på nederländska, det piggar alltid upp - bortsett från det faktum att ändå ingen tar del av denna information. Då får man utrop för hållplatser som Alphen, Boskop och Gouda osv. :D
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9756
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Inför dagens sl möte, Uppmaning.

Inlägg av 2763 »

Björn Ehnberg skrev: Alphen, Boskop och Gouda osv. :D
Här hemma är det väl bättre med Herrgård, Präst och Grevé, om vi nu inte skall till Wästerbotten förstås.

/T
Med reservation för tyckfel.
spårlasse
Inlägg: 1916
Blev medlem: måndag 02 november 2009 23:24

Re: Inför dagens sl möte, Uppmaning.

Inlägg av spårlasse »

Björn Ehnberg skrev:
spårlasse skrev:Och vinnaren blev...Norrköping! Ett gott val, snygga vagnar och rätt trevliga att åka i...
Har Du någon källa för det påståendet?

Däremot har jag andrahandsuppgifter om att frågan om inköp av HTM:s 6 begagnade A32-or verkligen var uppe i SL:s styrelse 23/2 (bla. detta inlägg i Postvagnen). Tyvärr har jag inte lyckats få fram föredragningslistan i original, inte heller någon information om hur beslutet blev. Samt vilken användning vagnarna ska ha. Skulle det vara så att en annan vagntyp väljs för cityspårvägens inledande år finns det ändå god användning för HTM-vagnarna på Tvärbanan.

Man kan t.om. behålla utrop och informationstexter på nederländska, det piggar alltid upp - bortsett från det faktum att ändå ingen tar del av denna information. Då får man utrop för hållplatser som Alphen, Boskop och Gouda osv. :D
En av styrelseledamöterna har angett att det beslutats att köpa in Norrköpingsspårvagnarna och även att spårvägssällskapet har fått i uppgift att köra trafiken.
Björn Ehnberg
Inlägg: 2157
Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18

Re: Inför dagens sl möte, Uppmaning.

Inlägg av Björn Ehnberg »

spårlasse skrev:
Björn Ehnberg skrev:
spårlasse skrev:Och vinnaren blev...Norrköping! Ett gott val, snygga vagnar och rätt trevliga att åka i...
Har Du någon källa för det påståendet?

Däremot har jag andrahandsuppgifter om att frågan om inköp av HTM:s 6 begagnade A32-or verkligen var uppe i SL:s styrelse 23/2 (bla. detta inlägg i Postvagnen). Tyvärr har jag inte lyckats få fram föredragningslistan i original, inte heller någon information om hur beslutet blev. Samt vilken användning vagnarna ska ha. Skulle det vara så att en annan vagntyp väljs för cityspårvägens inledande år finns det ändå god användning för HTM-vagnarna på Tvärbanan.

Man kan t.om. behålla utrop och informationstexter på nederländska, det piggar alltid upp - bortsett från det faktum att ändå ingen tar del av denna information. Då får man utrop för hållplatser som Alphen, Boskop och Gouda osv. :D
En av styrelseledamöterna har angett att det beslutats att köpa in Norrköpingsspårvagnarna och även att spårvägssällskapet har fått i uppgift att köra trafiken.
Jaså. Ja, det är väl ändå inte möjligt att det kan vara fråga om att köpa in M06, förhyrning har såvitt jag förstår varit det föredragna alternativet. Sedan är det förstås inte Spårvägssällskapet som i så fall får uppdraget att vara trafikentreprenör, utan AB SS.
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
CS
Inlägg: 662
Blev medlem: fredag 30 december 2005 16:41

Re: Inför dagens sl möte, Uppmaning.

Inlägg av CS »

Björn Ehnberg skrev..

Man kan t.om. behålla utrop och informationstexter på nederländska, det piggar alltid upp - bortsett från det faktum att ändå ingen tar del av denna information. Då får man utrop för hållplatser som Alphen, Boskop och Gouda osv. :D
Ursäkta en petimitär men det bör vara Boskoop* sedan har vi ju Waddinxveen också :D
* Det är lite skillnad mellan skogsköp och skogshuvud
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
Björn Ehnberg
Inlägg: 2157
Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18

Re: Inför dagens sl möte, Uppmaning.

Inlägg av Björn Ehnberg »

CS skrev:
Björn Ehnberg skrev..

Man kan t.om. behålla utrop och informationstexter på nederländska, det piggar alltid upp - bortsett från det faktum att ändå ingen tar del av denna information. Då får man utrop för hållplatser som Alphen, Boskop och Gouda osv. :D
Ursäkta en petimitär men det bör vara Boskoop* sedan har vi ju Waddinxveen också :D
* Det är lite skillnad mellan skogsköp och skogshuvud
Bra att Du griper in, C! Jag vet ju att Du som gammal Erasmus-student - till skillnad från undertecknad - behärskar det nederländska språket. Boskoop ska det ju vara - orten har troligtvis också givit namn åt den gamla fina äppelsorten Belle de Boskoop (kop är väl nederländskans motsvarighet till tyskans kopf). Så här kan det se ut i Boskoop, fastän inget tåg stod inne då bilden togs

Bild
(fotograf M.Minderhoud, published under the terms of the GNU Free Documentation License)

På videoklippet nedan ser vi ett A32-tåg avgå från Boskoop



Dessa tåg trafikerade tydligen sträckan Gouda - Waddinxveen - Waddinxveen Noord - Boskoop - Alphen a/d Rijn. Du har säkert åkt den, själv hann jag ju aldrig med det. Min erfarenhet av Nederländerna inskränker sig till ett kort stopp på Schipol i slutet av 90-talet, då jag bl.a. kom i kontakt med EU:s nya regler för införsel av alk.drycker.

Tågmöte i Boskoop:

Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Björn Ehnberg
Inlägg: 2157
Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18

Re: Inför dagens sl möte, Uppmaning.

Inlägg av Björn Ehnberg »

Waddinxveen, ja. Här ser vi ett A32-tåg på väg in dit. De nederländska A32-orna har tydligen försetts med en betydligt bättre (och som det verkar 2-tonig) tyfon än sina släktingar i Stockholm. Den hoppas jag att de får behålla om de nu kommer hit. Trafikanterna vid Årstaberg kommer att få hjärtsnörp! :)

Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
spårlasse
Inlägg: 1916
Blev medlem: måndag 02 november 2009 23:24

Re: Inför dagens sl möte, Uppmaning.

Inlägg av spårlasse »

Björn Ehnberg skrev: Har Du någon källa för det påståendet?

Däremot har jag andrahandsuppgifter om att frågan om inköp av HTM:s 6 begagnade A32-or verkligen var uppe i SL:s styrelse 23/2 (bla. detta inlägg i Postvagnen). Tyvärr har jag inte lyckats få fram föredragningslistan i original, inte heller någon information om hur beslutet blev. Samt vilken användning vagnarna ska ha. Skulle det vara så att en annan vagntyp väljs för cityspårvägens inledande år finns det ändå god användning för HTM-vagnarna på Tvärbanan.

Man kan t.om. behålla utrop och informationstexter på nederländska, det piggar alltid upp - bortsett från det faktum att ändå ingen tar del av denna information. Då får man utrop för hållplatser som Alphen, Boskop och Gouda osv. :D
En av styrelseledamöterna har angett att det beslutats att köpa in Norrköpingsspårvagnarna och även att spårvägssällskapet har fått i uppgift att köra trafiken.[/quote]

Jaså. Ja, det är väl ändå inte möjligt att det kan vara fråga om att köpa in M06, förhyrning har såvitt jag förstår varit det föredragna alternativet. Sedan är det förstås inte Spårvägssällskapet som i så fall får uppdraget att vara trafikentreprenör, utan AB SS.[/quote]

Jo, jag har också uppfattat det så som du skriver, men återgav vad jag fick höra. Sedan fattades det förstås också enligt föredragningslistan beslut om Haag-vagnarna. Handlingarna lär väl inte bli tillgängliga förrän protokollet är justerat, så vi får väl vänta några veckor till detaljerna runt det. Föredragningslistan finns dock utlagd: https://sl.se/Upload/styrelsen/Styrelse ... %20rev.pdf (webbläsaren tycks inte klara av ö i länken, vilket jag inte lyckats lösa...)
Torbjörn
Inlägg: 122
Blev medlem: torsdag 11 februari 2010 17:13

Re: Inför dagens sl möte, Uppmaning.

Inlägg av Torbjörn »

CS skrev:
Björn Ehnberg skrev..



Ursäkta en petimitär men det bör vara Boskoop* sedan har vi ju Waddinxveen också :D
* Det är lite skillnad mellan skogsköp och skogshuvud
Det heter "petimeter" alternativt "petimäter".... :wink: !
Torbjörn J
Torbjörn Jansson
Användarens profilbild
Tobba
Inlägg: 317
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:15
Ort: Vendelsö

Re: Inför dagens sl möte, Uppmaning.

Inlägg av Tobba »

Torbjörn skrev:
CS skrev:
Björn Ehnberg skrev..



Ursäkta en petimitär men det bör vara Boskoop* sedan har vi ju Waddinxveen också :D
* Det är lite skillnad mellan skogsköp och skogshuvud
Det heter "petimeter" alternativt "petimäter".... :wink: !
Torbjörn J
Det korrekta enligt SAOL är petimäter :wink:
/Torbjörn J alias Tobba
Standarder är bra. Alla borde ha en.
Björn Ehnberg
Inlägg: 2157
Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18

Re: Inför dagens sl möte, Uppmaning.

Inlägg av Björn Ehnberg »

spårlasse skrev:
Björn Ehnberg skrev: Jaså. Ja, det är väl ändå inte möjligt att det kan vara fråga om att köpa in M06, förhyrning har såvitt jag förstår varit det föredragna alternativet. Sedan är det förstås inte Spårvägssällskapet som i så fall får uppdraget att vara trafikentreprenör, utan AB SS.
Jo, jag har också uppfattat det så som du skriver, men återgav vad jag fick höra. Sedan fattades det förstås också enligt föredragningslistan beslut om Haag-vagnarna. Handlingarna lär väl inte bli tillgängliga förrän protokollet är justerat, så vi får väl vänta några veckor till detaljerna runt det. Föredragningslistan finns dock utlagd: https://sl.se/Upload/styrelsen/Styrelse ... %20rev.pdf (webbläsaren tycks inte klara av ö i länken, vilket jag inte lyckats lösa...)
Tack, Lasse. Givetvis tror jag inte på något sätt att Du far med osanning, utan jag misstänkte att det var som Du beskriver.

Det verkar synnerligen egendomligt om SL verkligen skulle köpa in M06-or! Långsiktigt har de ju inget värde för SL, bl.a. eftersom de är för små. Cityspårvägen projekteras ju för en fordonsbredd på 2,65 m. Om Din sagesman verkligen har sagt att Spårvägssällskapet ska bli trafikentreprenör under etapp 1 så kan man ju undra hur vederbörande hänger med i styrelsens ärenden. Undrar just vem i styrelsen det kan vara (obs. att detta är en retorisk fråga - självklart skyddar både Du och jag våra källor).

Här ser man också att anskaffning av fordon till cityspårvägen, etapp 1, och inköp av HTM:s A32-or är två skilda ärenden. Tyvärr brukar protokollen, när de väl läggs ut - vilket brukat ta låååång tid - sällan innehålla alla bilagor och handlingar som styrelsen tidigare fått ta del av.
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Skriv svar