Tolvan rullar när inget annat rullar....

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
A32

Tolvan rullar när inget annat rullar....

Inlägg av A32 »

Bild
Den nästsista A32.an

Bild
Om än lite slirigt och halt så blev det inte många förseningar på gamla tolvan

Bild
Ett känt ansikte på uppdrag

/a32 :wink:
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Sparkfot
Kontakt:

Re: Tolvan rullar när inget annat rullar....

Inlägg av Sparkfot »

Är det herr piggelin som är ute och går i Nockeby? :wink:
Användarens profilbild
Robban Ftm

Inlägg av Robban Ftm »

Hörru PCC det ser lite knepigt ut att ta sig in i "Sticket" i Nockeby :D

/Robban
tutf

Inlägg av tutf »

Tolvan rullar men i sin egen värld numer tycks det. Ingen koll på tuben överhuvudtaget.
I vinterkylan när väntan på tåg som aldrig kommer känns evig så är glädjen stor när ett varmt tunneltåg äntligen kommer. Glädjen varar dock bara tills tåget anländer Alvik. Där möts en stor skara resenärer som vill åka vidare med tolvan av en tom plattform. "Nockeby 19 minuter" står det på skylten. Minus 15 är det ute. Något uppskattande kommentar över att en nästan tom spårvagn i alla fall gick enligt tidtabell kan inte höras.
Björn Ehnberg

Inlägg av Björn Ehnberg »

tutf skrev:Tolvan rullar men i sin egen värld numer tycks det. Ingen koll på tuben överhuvudtaget.
I vinterkylan när väntan på tåg som aldrig kommer känns evig så är glädjen stor när ett varmt tunneltåg äntligen kommer. Glädjen varar dock bara tills tåget anländer Alvik. Där möts en stor skara resenärer som vill åka vidare med tolvan av en tom plattform. "Nockeby 19 minuter" står det på skylten. Minus 15 är det ute. Något uppskattande kommentar över att en nästan tom spårvagn i alla fall gick enligt tidtabell kan inte höras.
Vad är det där för anonymt skitsnack? Det här regleras i ett särskilt instruktionsmeddelande som (eftersom det har intresse även för allmänheten) återges här in extenso:
När den gula samtrafiksignalen i norrände av pfd 2 lyser, ankommer ett tunneltåg från stan. Lyser lampan vid avgångstid skall linje 12 invänta trafikanterna från ankommande tunneltåg även om det innebär en smärre försening. Samtrafiksignalen gäller ej under rusningstrafiken.

Kvällstid efter kl. 22:00 finns markeringar i turlistan då linje 12 har särskilda anslutande tunneltåg som vi ska invänta före avgång. Om anslutande tunneltåg
inte har ankommit till Alvik före spårvagnens avgångstid skall TLC anropas som i sin tur gör bedömning om tunneltåg skall inväntas.
Det kan väl hända att någon förare på 12-an gör bedömningen att "nu har jag väntat tillräckligt länge", men att komma och påstå att "Tolvan rullar men i sin egen värld numer tycks det" är ingenting annat än rent :evil: -la förtal. Mycket ska man höra från tunnelbanan......
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
tutf

Inlägg av tutf »

Björn Ehnberg skrev:
tutf skrev:Tolvan rullar men i sin egen värld numer tycks det. Ingen koll på tuben överhuvudtaget.
Vad är det där för anonymt skitsnack? Det här regleras i ett särskilt instruktionsmeddelande som (eftersom det har intresse även för allmänheten) återges här in extenso:
När den gula samtrafiksignalen i norrände av pfd 2 lyser, ankommer ett tunneltåg från stan. Lyser lampan vid avgångstid skall linje 12 invänta trafikanterna från ankommande tunneltåg även om det innebär en smärre försening. Samtrafiksignalen gäller ej under rusningstrafiken.

Kvällstid efter kl. 22:00 finns markeringar i turlistan då linje 12 har särskilda anslutande tunneltåg som vi ska invänta före avgång. Om anslutande tunneltåg
inte har ankommit till Alvik före spårvagnens avgångstid skall TLC anropas som i sin tur gör bedömning om tunneltåg skall inväntas.
Det kan väl hända att någon förare på 12-an gör bedömningen att "nu har jag väntat tillräckligt länge", men att komma och påstå att "Tolvan rullar men i sin egen värld numer tycks det" är ingenting annat än rent :evil: -la förtal. Mycket ska man höra från tunnelbanan......

Precis så arg som din fula gubbe känner den sig som blir blåst på tolvan i Alvik med knappt ett par minuter när det råder 20 minuterstrafik och därtill ett antal minusgrader. Speciellt när väntan på resan till Alvik varit lång pga krånglande tunnelbanetrafik. Är vid sådana situationer med strul i tunnelbanan ta mig sjuttsingen inte för mycket begärt att trafikledning och förare anstränger sig lite extra för att ge service till sina kunder genom att ta reda på om det ev kan finnas ett tunneltåg i analkande genom radioanrop och inte bara stirra sig blind på en gul lampa som tänds när tågen redan är på infart. Inte så svårt...
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

tutf skrev: ...
Precis så arg som din fula gubbe känner den sig som blir blåst på tolvan i Alvik med knappt ett par minuter när det råder 20 minuterstrafik och därtill ett antal minusgrader. Speciellt när väntan på resan till Alvik varit lång pga krånglande tunnelbanetrafik. Är vid sådana situationer med strul i tunnelbanan ta mig sjuttsingen inte för mycket begärt att trafikledning och förare anstränger sig lite extra för att ge service till sina kunder genom att ta reda på om det ev kan finnas ett tunneltåg i analkande genom radioanrop och inte bara stirra sig blind på en gul lampa som tänds när tågen redan är på infart. Inte så svårt...
Märkligt. Vi har krav på oss att avgå i tid men vi har även krav på oss att avgå för sent... Hur man än gör blir det tydligen fel.

Frågan är då, skall man prioritera dom som är sena eller skall man premiera dom som faktiskt är i tid... Det kan ju faktiskt finnas dom som vill hinna med bussarna mot Tappström i Nockeby...

Notera att Veolia kan få betala vite för att man inväntar ett försenat tunneltåg.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
996

Inlägg av 996 »

Får jeg spørre om en ting?
Det er selvsagt ergerlig at man blir frakjørt med liten margin av en ivrig "tolva", men sagde "tolva" skal jo også dekke opp en avgang ute i ødemarka, Nockeby, og rekker den ikke det så vil jo de som står der ute få forsinket avgang. De skal innover mot Storstaden og kanskje rekke både en og flere avganger og MÅ bytte i Alvik mens de som er på vei utover jo her i det store og hele "bare" komer for seint i seng eller hjem til middag eller hva de nå skal.
Det er jo åpenbart, syns jeg, at utgående Tolva har et begrenset "vindu" å vente i slik at den har en rimelig sjanse til å nå avgangen i Nockeby igjen. Sett fra mitt ståsted har jo de som skal innover mot sentrum også et krav på noenlunde rett avgang og de skal også ha korrespondeanse i Alvik, de utover er det vel vesentlig mindre sjanse skal ha korrespondanse.
Altså, det er ergerlig å stå og henge i kulde og snø i Alvik, men et eller annet sted må noen gjøre det...., og i Alvik kunne jo SL endog kanskje ha et venterum som ikke var helt Nordpolen...

Mvh Bjørn
Björn Ehnberg

tutf skrev:Precis så arg som din fula gubbe känner den sig som blir blåst på tolvan i Alvik med knappt ett par minuter när det råder 20 minuterstrafik och därtill ett antal minusgrader. Speciellt när väntan på resan till Alvik varit lång pga krånglande tunnelbanetrafik. Är vid sådana situationer med strul i tunnelbanan ta mig sjuttsingen inte för mycket begärt att trafikledning och förare anstränger sig lite extra för att ge service till sina kunder genom att ta reda på om det ev kan finnas ett tunneltåg i analkande genom radioanrop och inte bara stirra sig blind på en gul lampa som tänds när tågen redan är på infart. Inte så svårt...
Ojojoj, det var värst vad herrn känner för att försvara Nockebybornas intressen . Sköt du ditt istället, och se till att komma i tid till Alvik så uppstår inte de här problemen. Eller hur länge tycker du att Nockebytågen ska stå och vänta medan ni häckar i Kristineberg eller någon annanstans - 1 minut, 2 minuter, 3 minuter? De regler jag citerat är dessutom ett ensidigt åtagande från Veolia Transport, och när Ångpanneföreningen mäter punktligheten på 12:an skiter de högaktningsfullt i om något "anslutande" tunneltåg varit försenat. En försenad 12-a är en försenad 12:a! Rätt magstarkt av en tunneltågförare att komma med sådant här efter det att t-banan stått stilla in flera dygn, med tanke på allt skrävel från MTR tidigare.

Hur tror du Nockebyborna känner sig när de kommer till Alvik med 12-an och föraren på ett innestående tunneltåg slår igen dörrarna mitt framför nosen på dem, trycker på snabbstarten och drar iväg?
Björn Ehnberg

Odd skrev:
tutf skrev: ...
Märkligt. Vi har krav på oss att avgå i tid men vi har även krav på oss att avgå för sent... Hur man än gör blir det tydligen fel.

Frågan är då, skall man prioritera dom som är sena eller skall man premiera dom som faktiskt är i tid... Det kan ju faktiskt finnas dom som vill hinna med bussarna mot Tappström i Nockeby...

Notera att Veolia kan få betala vite för att man inväntar ett försenat tunneltåg.
Egentligen är det här ingent att bry sig om, Odd. Samtrafiken mellan TUB1 och L12 fungerar, det vet både Du och jag. Relationerna mellan tunneltågförare och lokalbaneförare är också hyggliga, även efter delningen. Men provokatörer och bråkstakar finns ju alltid!
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Såja, nu tycker jag att vi sjunger en rolig sång allihop...
Björn Ehnberg

daniel_s skrev:Såja, nu tycker jag att vi sjunger en rolig sång allihop...
Visst! Vi kan ju göra som tutf föreslår här, sjunga the MTR Song. De är ju bäst, tydligen!

Björn Ehnberg

A32 skrev:Bild
Den nästsista A32.an

/a32 :wink:
Fin färgskala, både blåsticket i snön och det varma röda ljuset på höghusets fasad. Hur klarade kamerans vitbalanskontroll det där (förr talade man om färgtemperatur, eftersom de gamla analoga filmerna var avstämda för en viss belysningskälla som ex. dagsljus, elljus etc.)
Nationalencyklopedin skrev:färgtemperatur, temperaturuppskattning för en stjärnas atmosfär eller annat lysande objekt, som erhålls från mätningar av energiutstrålningen vid två (ev. flera) olika våglängder i spektret, t.ex. genom bestämning av färgindex för objektet. De uppmätta värdena jämförs med Plancks strålningslag, varur temperaturen direkt kan beräknas. De blåaste stjärnorna har färgtemperaturer över 30 000 K, vita stjärnor kring 10 000 K, medan de rödaste är kallare än 3 000 K.

Inom fotografin är färgtemperaturen ett mått på "vitheten" hos olika belysningskällor vid färgfotografering. Uppgifter om färgtemperatur underlättar val av färgfilm och/eller den filtrering som behöver göras för att återge motivets färger korrekt. Färgtemperaturen kan bestämmas för alla lampor med glödkroppar. För gasurladdningslampor (lysrör) är det svårare att ange en exakt färgtemperatur då de inte har ett kontinuerligt spektrum.
tutf

Inlägg av tutf »

Björn Ehnberg skrev:
tutf skrev:Precis så arg som din fula gubbe känner den sig som blir blåst på tolvan i Alvik med knappt ett par minuter när det råder 20 minuterstrafik och därtill ett antal minusgrader. Speciellt när väntan på resan till Alvik varit lång pga krånglande tunnelbanetrafik. Är vid sådana situationer med strul i tunnelbanan ta mig sjuttsingen inte för mycket begärt att trafikledning och förare anstränger sig lite extra för att ge service till sina kunder genom att ta reda på om det ev kan finnas ett tunneltåg i analkande genom radioanrop och inte bara stirra sig blind på en gul lampa som tänds när tågen redan är på infart. Inte så svårt...
Ojojoj, det var värst vad herrn känner för att försvara Nockebybornas intressen . Sköt du ditt istället, och se till att komma i tid till Alvik så uppstår inte de här problemen. Eller hur länge tycker du att Nockebytågen ska stå och vänta medan ni häckar i Kristineberg eller någon annanstans - 1 minut, 2 minuter, 3 minuter? De regler jag citerat är dessutom ett ensidigt åtagande från Veolia Transport, och när Ångpanneföreningen mäter punktligheten på 12:an skiter de högaktningsfullt i om något "anslutande" tunneltåg varit försenat. En försenad 12-a är en försenad 12:a! Rätt magstarkt av en tunneltågförare att komma med sådant här efter det att t-banan stått stilla in flera dygn, med tanke på allt skrävel från MTR tidigare.

Hur tror du Nockebyborna känner sig när de kommer till Alvik med 12-an och föraren på ett innestående tunneltåg slår igen dörrarna mitt framför nosen på dem, trycker på snabbstarten och drar iväg?
Vet inte vad farbror svammlar om. "Försvara Nockebybornas intressen" " Sköta mitt" Det enda jag vill är att spårvagnen väntar på oss som vill åka hem även då tunneltågen är lite sena. Vänta ett par minuter extra om det är strul i tunnelbanan kostar inte mycket men ger en massa tillbaka som nöjda kunder.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

tutf skrev:
Vet inte vad farbror svammlar om. "Försvara Nockebybornas intressen" " Sköta mitt" Det enda jag vill är att spårvagnen väntar på oss som vill åka hem även då tunneltågen är lite sena. Vänta ett par minuter extra om det är strul i tunnelbanan kostar inte mycket men ger en massa tillbaka som nöjda kunder.
Som beskrivits. Veolia får viten om de gör det. Du bör alltså framföra dina synpunkter till SL kundtjänst.

Sen är det också frågan om hur en sådan försening drabbar i andra änden - blir Nockebyborna glada när de kommer försent och missar tunneltågen mot stan?

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Björn Ehnberg

tutf skrev:
Björn Ehnberg skrev:

Jaså. Det var ju tråkigt - för dig. Är du någon slags självutnämnd talesman för trafikanterna på L12? I så fall är receptet, precis som Tony skriver, att vända sig till SL. Är du - som signaturen antyder - tunneltågförare, och det fanns minsta intresse att att hantera det här - som du anser - problemet - på ett konstruktivt sätt så hade du kunnat ta kontakt med Veolia Transports trafikledarchef för lokalbanorna. Men det gjorde du inte, istället skriver du inlägg här med svepande generaliseringar - du har i själva verket inte ens kunnat visa att problemet existerar i någon nämvärd omfattning.

Dessutom tar jag mig friheten att påpeka att detta är en bildtråd, inte en diskussionstråd. Om du anser att lösningen på "problemet" är att skriva inlägg här på SSS forum så borde du åtminstone bekväma dig att starta en diskussionstråd istället för att skräpa ned en bildtråd som egentligen handlar om något helt annat.
CS

Inlägg av CS »

Tony M skrev...Som beskrivits. Veolia får viten om de gör det. Du bör alltså framföra dina synpunkter till SL kundtjänst.

Sen är det också frågan om hur en sådan försening drabbar i andra änden - blir Nockebyborna glada när de kommer försent och missar tunneltågen mot stan?

//Tony
Nja det är en sanning med modifikation
fritt ur min föreställningsvärld, bättre insatta må gärna komplettera.
Om tvivel finns har envar grundlagsskyddad rätt att begära ut dessa avtal av SL, troligtvis utan prisuppgifter

I SL:s tunnelbanan AB:s trafikavtal från 1998 och diverse tilläggsavtal som reglerar ersättningen mellan Veolia Transport AB och AB SL för utförda och outförda tjänster. finns visserligen förseningsböter. Det finns också klausul om att samtrafik med tunnelbanan skall inakttages både i planskedet och i det operativa skedet. Generellt sett gällar att försenad part ska anmäla försening till anslutande part. Det kan finnas i trafikavtalen föreskrivna tekniska hjälpmedel ävensom.

Avgång anses som försenad om den sker mer än 3 minuter efter annonserad avgångstid
Avgång anses som inställd om den sker mer eller lika med 10 minuter efter annonserad avgångstid eller 1 minut eller mer före annonserad avgångstid

Försening kan mätas genom manuell rapportering eller maskinell dito
linje 12 saknar fjärrstyrning och således ställverkslogg för maskinell inhämnting av leveransuppföljning. Således är det trafikutövarens som själv rapporterar. Möjligtvis kan tunnelbanans ställverkslogg i Alvik leverera detta.

Vid de månatliga uppföljningsmötena mellan trafikutövare och beställare gås den avlöpna månadens leveranser igenom, för att fördela förseningsböter på orsak.
Beror orsaken av infrastrukturhållaren (konstruktionsfel på fordon, dåligt skick på banan) eller exogena förhållanden (polisingripande, ordningsstörning, inväntande av försenad anslutning), utgår inga böter
Beror orsaken på trafikutövaren (handhavandefel, underhållsfel, personalbrist) utgår förseningsböter

Alltså: Har en 12:a avgått från Alvik innan anslutande tunneltåg har inkommit är det huvudsakligen Veolias personal som har brustit i kollektivtrafikleveransen enligt Björn Ehnbergs citerade instruktionsmeddelande.
Observera att spårvagnen kan gå 3 min sent från Alvik utan att rendera förseningsböter åt Veolia
Dessutom kan Veolia i de flesta fall slippa undan böter med hänsyn till att spårvagnen inväntade sent tunneltåg
Sedan finns det ju som sagt en rimlighetsbedömning som trafikutövaren må göra.

Är tunneltåget försening extremt stor så att samtrafiksignalen inte har kunnat tändas innnan spårvagnens avgångstid bör även MTR:s trafikledning meddela Veolias dito. Min erfarenhet är att inom detta område finns en stor förbättringspotential. :D
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
Användarens profilbild
BaardB
Kontakt:

Inlägg av BaardB »

Men skal ikke påstigende reisende langs linje 12 mot Nockeby også få sin vogn i tid?
Videre må jo ikke avgangen fra Alvik være så sen at man ikke rekker avgang fra Nockeby i tid. Og der må det ihvertfall være tid til endebytte.
Hvor er det føreren skal ha "personlig tid" - toa og røyke med mer...

/Baard :-)
CS

Inlägg av CS »

Hej Baard roligt att få lite kommentarer.
Du får gärna repliker med hur ni gör på andra sidan kölen
Men skal ikke påstigende reisende langs linje 12 mot Nockeby også få sin vogn i tid?
SL har i sin avtalsstruktur prioriterat övergångsresenärerna i Alvik före lokalresenärerna längs linja och det är nog en klok prioritering. Vi talar här i allmänhet om förseningar inom spannet 0-3 min
Videre må jo ikke avgangen fra Alvik være så sen at man ikke rekker avgang fra Nockeby i tid. Og der må det ihvertfall være tid til endebytte.

Vi talar här i allmänhet om förseningar inom spannet 0-3 min, I regel finns det så mycket reglertid att returen sker i rute.
Hvor er det føreren skal ha "personlig tid" - toa og røyke med mer...

Ska man vara lite brutal stipulerar kollektivavtalet att "personlig tid" inträffar efter 3h05min i det planerade läget och efter 6h vid trafikstörning. Sen finns det ju alltid olika former av nödsituation. Vi skulle kunna fördjupa oss i den svenska arbetsrättens praktik och teori, men jag tror att jag hoppar över det just i kväll. :D Men kanske nån annan gång för specialintresserade :wink:

Trafiktjänsten på linje 12 erbjuder sällan trafikstörningar av den kalibern att toabesök omöjliggörs efter mer än 40minuter.
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
996

Inlägg av 996 »

.., men CS, hva er da problemet? Da er det jo bare å stå der og vente er det ikke til den rette T-banen kommer?
Mvh Bjørn
Skriv svar