
Den nästsista A32.an

Om än lite slirigt och halt så blev det inte många förseningar på gamla tolvan

Ett känt ansikte på uppdrag
/a32

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Vad är det där för anonymt skitsnack? Det här regleras i ett särskilt instruktionsmeddelande som (eftersom det har intresse även för allmänheten) återges här in extenso:tutf skrev:Tolvan rullar men i sin egen värld numer tycks det. Ingen koll på tuben överhuvudtaget.
I vinterkylan när väntan på tåg som aldrig kommer känns evig så är glädjen stor när ett varmt tunneltåg äntligen kommer. Glädjen varar dock bara tills tåget anländer Alvik. Där möts en stor skara resenärer som vill åka vidare med tolvan av en tom plattform. "Nockeby 19 minuter" står det på skylten. Minus 15 är det ute. Något uppskattande kommentar över att en nästan tom spårvagn i alla fall gick enligt tidtabell kan inte höras.
Det kan väl hända att någon förare på 12-an gör bedömningen att "nu har jag väntat tillräckligt länge", men att komma och påstå att "Tolvan rullar men i sin egen värld numer tycks det" är ingenting annat än rentNär den gula samtrafiksignalen i norrände av pfd 2 lyser, ankommer ett tunneltåg från stan. Lyser lampan vid avgångstid skall linje 12 invänta trafikanterna från ankommande tunneltåg även om det innebär en smärre försening. Samtrafiksignalen gäller ej under rusningstrafiken.
Kvällstid efter kl. 22:00 finns markeringar i turlistan då linje 12 har särskilda anslutande tunneltåg som vi ska invänta före avgång. Om anslutande tunneltåg
inte har ankommit till Alvik före spårvagnens avgångstid skall TLC anropas som i sin tur gör bedömning om tunneltåg skall inväntas.
Björn Ehnberg skrev:Vad är det där för anonymt skitsnack? Det här regleras i ett särskilt instruktionsmeddelande som (eftersom det har intresse även för allmänheten) återges här in extenso:tutf skrev:Tolvan rullar men i sin egen värld numer tycks det. Ingen koll på tuben överhuvudtaget.
I vinterkylan när väntan på tåg som aldrig kommer känns evig så är glädjen stor när ett varmt tunneltåg äntligen kommer. Glädjen varar dock bara tills tåget anländer Alvik. Där möts en stor skara resenärer som vill åka vidare med tolvan av en tom plattform. "Nockeby 19 minuter" står det på skylten. Minus 15 är det ute. Något uppskattande kommentar över att en nästan tom spårvagn i alla fall gick enligt tidtabell kan inte höras.
Det kan väl hända att någon förare på 12-an gör bedömningen att "nu har jag väntat tillräckligt länge", men att komma och påstå att "Tolvan rullar men i sin egen värld numer tycks det" är ingenting annat än rentNär den gula samtrafiksignalen i norrände av pfd 2 lyser, ankommer ett tunneltåg från stan. Lyser lampan vid avgångstid skall linje 12 invänta trafikanterna från ankommande tunneltåg även om det innebär en smärre försening. Samtrafiksignalen gäller ej under rusningstrafiken.
Kvällstid efter kl. 22:00 finns markeringar i turlistan då linje 12 har särskilda anslutande tunneltåg som vi ska invänta före avgång. Om anslutande tunneltåg
inte har ankommit till Alvik före spårvagnens avgångstid skall TLC anropas som i sin tur gör bedömning om tunneltåg skall inväntas.-la förtal. Mycket ska man höra från tunnelbanan......
Märkligt. Vi har krav på oss att avgå i tid men vi har även krav på oss att avgå för sent... Hur man än gör blir det tydligen fel.tutf skrev: ...
Precis så arg som din fula gubbe känner den sig som blir blåst på tolvan i Alvik med knappt ett par minuter när det råder 20 minuterstrafik och därtill ett antal minusgrader. Speciellt när väntan på resan till Alvik varit lång pga krånglande tunnelbanetrafik. Är vid sådana situationer med strul i tunnelbanan ta mig sjuttsingen inte för mycket begärt att trafikledning och förare anstränger sig lite extra för att ge service till sina kunder genom att ta reda på om det ev kan finnas ett tunneltåg i analkande genom radioanrop och inte bara stirra sig blind på en gul lampa som tänds när tågen redan är på infart. Inte så svårt...
Ojojoj, det var värst vad herrn känner för att försvara Nockebybornas intressen . Sköt du ditt istället, och se till att komma i tid till Alvik så uppstår inte de här problemen. Eller hur länge tycker du att Nockebytågen ska stå och vänta medan ni häckar i Kristineberg eller någon annanstans - 1 minut, 2 minuter, 3 minuter? De regler jag citerat är dessutom ett ensidigt åtagande från Veolia Transport, och när Ångpanneföreningen mäter punktligheten på 12:an skiter de högaktningsfullt i om något "anslutande" tunneltåg varit försenat. En försenad 12-a är en försenad 12:a! Rätt magstarkt av en tunneltågförare att komma med sådant här efter det att t-banan stått stilla in flera dygn, med tanke på allt skrävel från MTR tidigare.tutf skrev:Precis så arg som din fula gubbe känner den sig som blir blåst på tolvan i Alvik med knappt ett par minuter när det råder 20 minuterstrafik och därtill ett antal minusgrader. Speciellt när väntan på resan till Alvik varit lång pga krånglande tunnelbanetrafik. Är vid sådana situationer med strul i tunnelbanan ta mig sjuttsingen inte för mycket begärt att trafikledning och förare anstränger sig lite extra för att ge service till sina kunder genom att ta reda på om det ev kan finnas ett tunneltåg i analkande genom radioanrop och inte bara stirra sig blind på en gul lampa som tänds när tågen redan är på infart. Inte så svårt...
Egentligen är det här ingent att bry sig om, Odd. Samtrafiken mellan TUB1 och L12 fungerar, det vet både Du och jag. Relationerna mellan tunneltågförare och lokalbaneförare är också hyggliga, även efter delningen. Men provokatörer och bråkstakar finns ju alltid!Odd skrev:Märkligt. Vi har krav på oss att avgå i tid men vi har även krav på oss att avgå för sent... Hur man än gör blir det tydligen fel.tutf skrev: ...
Precis så arg som din fula gubbe känner den sig som blir blåst på tolvan i Alvik med knappt ett par minuter när det råder 20 minuterstrafik och därtill ett antal minusgrader. Speciellt när väntan på resan till Alvik varit lång pga krånglande tunnelbanetrafik. Är vid sådana situationer med strul i tunnelbanan ta mig sjuttsingen inte för mycket begärt att trafikledning och förare anstränger sig lite extra för att ge service till sina kunder genom att ta reda på om det ev kan finnas ett tunneltåg i analkande genom radioanrop och inte bara stirra sig blind på en gul lampa som tänds när tågen redan är på infart. Inte så svårt...
Frågan är då, skall man prioritera dom som är sena eller skall man premiera dom som faktiskt är i tid... Det kan ju faktiskt finnas dom som vill hinna med bussarna mot Tappström i Nockeby...
Notera att Veolia kan få betala vite för att man inväntar ett försenat tunneltåg.
Visst! Vi kan ju göra som tutf föreslår här, sjunga the MTR Song. De är ju bäst, tydligen!daniel_s skrev:Såja, nu tycker jag att vi sjunger en rolig sång allihop...
Fin färgskala, både blåsticket i snön och det varma röda ljuset på höghusets fasad. Hur klarade kamerans vitbalanskontroll det där (förr talade man om färgtemperatur, eftersom de gamla analoga filmerna var avstämda för en viss belysningskälla som ex. dagsljus, elljus etc.)A32 skrev:
Den nästsista A32.an
/a32
Nationalencyklopedin skrev:färgtemperatur, temperaturuppskattning för en stjärnas atmosfär eller annat lysande objekt, som erhålls från mätningar av energiutstrålningen vid två (ev. flera) olika våglängder i spektret, t.ex. genom bestämning av färgindex för objektet. De uppmätta värdena jämförs med Plancks strålningslag, varur temperaturen direkt kan beräknas. De blåaste stjärnorna har färgtemperaturer över 30 000 K, vita stjärnor kring 10 000 K, medan de rödaste är kallare än 3 000 K.
Inom fotografin är färgtemperaturen ett mått på "vitheten" hos olika belysningskällor vid färgfotografering. Uppgifter om färgtemperatur underlättar val av färgfilm och/eller den filtrering som behöver göras för att återge motivets färger korrekt. Färgtemperaturen kan bestämmas för alla lampor med glödkroppar. För gasurladdningslampor (lysrör) är det svårare att ange en exakt färgtemperatur då de inte har ett kontinuerligt spektrum.
Vet inte vad farbror svammlar om. "Försvara Nockebybornas intressen" " Sköta mitt" Det enda jag vill är att spårvagnen väntar på oss som vill åka hem även då tunneltågen är lite sena. Vänta ett par minuter extra om det är strul i tunnelbanan kostar inte mycket men ger en massa tillbaka som nöjda kunder.Björn Ehnberg skrev:Ojojoj, det var värst vad herrn känner för att försvara Nockebybornas intressen . Sköt du ditt istället, och se till att komma i tid till Alvik så uppstår inte de här problemen. Eller hur länge tycker du att Nockebytågen ska stå och vänta medan ni häckar i Kristineberg eller någon annanstans - 1 minut, 2 minuter, 3 minuter? De regler jag citerat är dessutom ett ensidigt åtagande från Veolia Transport, och när Ångpanneföreningen mäter punktligheten på 12:an skiter de högaktningsfullt i om något "anslutande" tunneltåg varit försenat. En försenad 12-a är en försenad 12:a! Rätt magstarkt av en tunneltågförare att komma med sådant här efter det att t-banan stått stilla in flera dygn, med tanke på allt skrävel från MTR tidigare.tutf skrev:Precis så arg som din fula gubbe känner den sig som blir blåst på tolvan i Alvik med knappt ett par minuter när det råder 20 minuterstrafik och därtill ett antal minusgrader. Speciellt när väntan på resan till Alvik varit lång pga krånglande tunnelbanetrafik. Är vid sådana situationer med strul i tunnelbanan ta mig sjuttsingen inte för mycket begärt att trafikledning och förare anstränger sig lite extra för att ge service till sina kunder genom att ta reda på om det ev kan finnas ett tunneltåg i analkande genom radioanrop och inte bara stirra sig blind på en gul lampa som tänds när tågen redan är på infart. Inte så svårt...
Hur tror du Nockebyborna känner sig när de kommer till Alvik med 12-an och föraren på ett innestående tunneltåg slår igen dörrarna mitt framför nosen på dem, trycker på snabbstarten och drar iväg?
Som beskrivits. Veolia får viten om de gör det. Du bör alltså framföra dina synpunkter till SL kundtjänst.tutf skrev:
Vet inte vad farbror svammlar om. "Försvara Nockebybornas intressen" " Sköta mitt" Det enda jag vill är att spårvagnen väntar på oss som vill åka hem även då tunneltågen är lite sena. Vänta ett par minuter extra om det är strul i tunnelbanan kostar inte mycket men ger en massa tillbaka som nöjda kunder.
Jaså. Det var ju tråkigt - för dig. Är du någon slags självutnämnd talesman för trafikanterna på L12? I så fall är receptet, precis som Tony skriver, att vända sig till SL. Är du - som signaturen antyder - tunneltågförare, och det fanns minsta intresse att att hantera det här - som du anser - problemet - på ett konstruktivt sätt så hade du kunnat ta kontakt med Veolia Transports trafikledarchef för lokalbanorna. Men det gjorde du inte, istället skriver du inlägg här med svepande generaliseringar - du har i själva verket inte ens kunnat visa att problemet existerar i någon nämvärd omfattning.tutf skrev:Vet inte vad farbror svammlar om. "Försvara Nockebybornas intressen" " Sköta mitt" Det enda jag vill är att spårvagnen väntar på oss som vill åka hem även då tunneltågen är lite sena. Vänta ett par minuter extra om det är strul i tunnelbanan kostar inte mycket men ger en massa tillbaka som nöjda kunder.Björn Ehnberg skrev:Ojojoj, det var värst vad herrn känner för att försvara Nockebybornas intressen . Sköt du ditt istället, och se till att komma i tid till Alvik så uppstår inte de här problemen. Eller hur länge tycker du att Nockebytågen ska stå och vänta medan ni häckar i Kristineberg eller någon annanstans - 1 minut, 2 minuter, 3 minuter? De regler jag citerat är dessutom ett ensidigt åtagande från Veolia Transport, och när Ångpanneföreningen mäter punktligheten på 12:an skiter de högaktningsfullt i om något "anslutande" tunneltåg varit försenat. En försenad 12-a är en försenad 12:a! Rätt magstarkt av en tunneltågförare att komma med sådant här efter det att t-banan stått stilla in flera dygn, med tanke på allt skrävel från MTR tidigare.tutf skrev:Precis så arg som din fula gubbe känner den sig som blir blåst på tolvan i Alvik med knappt ett par minuter när det råder 20 minuterstrafik och därtill ett antal minusgrader. Speciellt när väntan på resan till Alvik varit lång pga krånglande tunnelbanetrafik. Är vid sådana situationer med strul i tunnelbanan ta mig sjuttsingen inte för mycket begärt att trafikledning och förare anstränger sig lite extra för att ge service till sina kunder genom att ta reda på om det ev kan finnas ett tunneltåg i analkande genom radioanrop och inte bara stirra sig blind på en gul lampa som tänds när tågen redan är på infart. Inte så svårt...
Hur tror du Nockebyborna känner sig när de kommer till Alvik med 12-an och föraren på ett innestående tunneltåg slår igen dörrarna mitt framför nosen på dem, trycker på snabbstarten och drar iväg?
Nja det är en sanning med modifikationTony M skrev...Som beskrivits. Veolia får viten om de gör det. Du bör alltså framföra dina synpunkter till SL kundtjänst.
Sen är det också frågan om hur en sådan försening drabbar i andra änden - blir Nockebyborna glada när de kommer försent och missar tunneltågen mot stan?
//Tony
SL har i sin avtalsstruktur prioriterat övergångsresenärerna i Alvik före lokalresenärerna längs linja och det är nog en klok prioritering. Vi talar här i allmänhet om förseningar inom spannet 0-3 minMen skal ikke påstigende reisende langs linje 12 mot Nockeby også få sin vogn i tid?
Videre må jo ikke avgangen fra Alvik være så sen at man ikke rekker avgang fra Nockeby i tid. Og der må det ihvertfall være tid til endebytte.
Hvor er det føreren skal ha "personlig tid" - toa og røyke med mer...