S som i spårvagn, T som i tunnelbana, L som i ...

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

S som i spårvagn, T som i tunnelbana, L som i ...

Inlägg av Olle »

Bild

Varför stå det S för spårvagn på denna skylt när de skivit L som i Lokal Bana på linjekartorna? Är äntligen ett förnuftstagande på G?

:D lle.
:-)lle
LÅ1

Re: S som i spårvagn, T som i tunnelbana, L som i ...

Inlägg av LÅ1 »

Det där är väl en sådan där fråga som brukar kategoriseras som "bra fråga"! :D

Men SL är ju inte känt för att vara konsekvent i sådana här sammanhang. Åtminstone inte över tiden. Sedan en tid tillbaka har man börjat använda begreppet lokalbana för all spårtrafik som inte är T-bana. Eller finns det undantag?

Men snart finns det nog anledning att införa spårväg som ett tredje begrepp. Det passar sig bättre för Spårväg City. Och jag skulle då definitivt vilja att Tvärbanan föll inom det begreppet. Kanske kan man dra gränsen vid om man endast kör på helt egna banvallar eller om man blandar tågen med bilar och andra fordon. Detta skulle då förstås leda till att Nockebybanan och Tvärbanan blev olika trafikslag men körs med likadana vagnar. Förvirrande?

Hur ser motsvarande bussskyltar ut vid Nockebybanan? L- eller S-symbol? Vid Roslagsbanan och Saltsjöbanan antar jag att det är L-symbolen som gäller!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Patrick

Inlägg av Patrick »

Jag håller med! Dags att renodla dessa förkortningar. Viktigt att separera Spårvagnar från Lokalbanorna då införandet av spårvagnslinjer ökar! Dessutom vill inte jag kalla Spårvagn City för lokalbana.

T = Tunnelbana
B = Buss
S = Spårvagnar (typ Spårvagn City, Tvärbanan och Nockebybanan)
L = Lokalbanor (Typ Roslagsbanan, Saltsjöbanan och t.v. Lidingöbanan)
J = Järnväg (Pendeltågen)
Senast redigerad av Patrick den tisdag 09 februari 2010 21:35, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Karsten

Inlägg av Karsten »

LÅ1 skrev:
Hur ser motsvarande bussskyltar ut vid Nockebybanan? L- eller S-symbol? Vid Roslagsbanan och Saltsjöbanan antar jag att det är L-symbolen som gäller!
Jag skulle tro att "J" är vanligast på RB och SB.
Användarens profilbild
Thomas Lange

Inlägg av Thomas Lange »

Karsten skrev: Jag skulle tro att "J" är vanligast på RB och SB.
Liksom för pendeltågen.
Ju förr dess bättre.
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

Och på Lidingö

HS
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Henrik Schütz skrev:Och på Lidingö

HS
Fast det borde det inte vara... längre...

/T
Med reservation för tyckfel.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Vad står det på skylten för ersättningsbussar för hissar och rulltrappor? Förekommer väll vid Liljeholmen resp. Alby, tror jag! Finns det fler sådana udda transportslag som ersätts med bussar? Misstänker att hiss-stopp vid Kungsklippan (T-Rådhuset) inte medför bussersättning.

Är ganska säker på att det står H vid Liljeholmen.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Bild
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
besa

Inlägg av besa »

Är verkligen "tvärbanan" en spårväg. Med sådan avser jag då man styr växlarna lokalt från vagnen. Sköts allt centralt från ett ställverk ställer jag mig frågande om det kan klassas som "spårväg".
besa
båtist
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

besa skrev:Är verkligen "tvärbanan" en spårväg. Med sådan avser jag då man styr växlarna lokalt från vagnen. Sköts allt centralt från ett ställverk ställer jag mig frågande om det kan klassas som "spårväg".
besa
Tvärbanan är spårväg. Att växlarna är centralt omläggningsbara saknar betydelse i sammanhanget, även Nockebybanan och Lidingöbanan (som numera är spårväg) har sådana anläggningar.
besa

Inlägg av besa »

Om den motiveringen bortfaller blir definitionsfrågan något knepigare.
besa
båtist
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Det är ju lätt att tro att Tvärbanan är en höghastighetsjärnväg med tanke på den överbyggda kontaktledningen.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Ingenting är oklart, Tvärbanan är en spårväg och sedan är det inte mer med det.

Visst kan vi ha en diskussion om huruvida Tvärbanan är en "riktig" spårväg, precis som man kan diskutera huruvida Volvo är en "riktig" bil eller huruvida den och den kändisen är en "riktig" kändis.
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Inlägg av Olle »

daniel_s skrev:Ingenting är oklart, Tvärbanan är en spårväg och sedan är det inte mer med det.

Visst kan vi ha en diskussion om huruvida Tvärbanan är en "riktig" spårväg, precis som man kan diskutera huruvida Volvo är en "riktig" bil eller huruvida den och den kändisen är en "riktig" kändis.
Det är det som man i gamla tider brukade kalla "en diskussion om längden på påvens skägg". Alltså att diskutera nått som var helt utan reelt värde, bara för diskuterandets skull.

:wink: lle.
:-)lle
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Nu är vi i den lyckliga (?) situationen att vi inte behöver bry våra vackra huvuden med vad tvärbanan är. Det finns en tillsynsmyndighet som har bestämt att den är en spårväg och således är den en spårväg.
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

Samma tillsynsmyndighet hävdar också att tunnelbana är en spårväg utan plankorsningar. Är då Tunnelbanan i Stockholm en spårväg?

HS
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Harald skrev:Nu är vi i den lyckliga (?) situationen att vi inte behöver bry våra vackra huvuden med vad tvärbanan är. Det finns en tillsynsmyndighet som har bestämt att den är en spårväg och således är den en spårväg.
Sant, men det hindrar inte SL från att kalla den lokalbana i all sin kommunikation med allmänheten.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Henrik Schütz skrev:Samma tillsynsmyndighet hävdar också att tunnelbana är en spårväg utan plankorsningar. Är då Tunnelbanan i Stockholm en spårväg?

HS
Min favoritfråga, tunnelbanan är givetvis en spårväg eftersom den har ärvt hästspårvägens ledningskultur i rakt nedstigande led! Men åter till tillsynsmyndigheten, var någonstans påstår den det?
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

daniel_s skrev:
Henrik Schütz skrev:Samma tillsynsmyndighet hävdar också att tunnelbana är en spårväg utan plankorsningar. Är då Tunnelbanan i Stockholm en spårväg?

HS
Min favoritfråga, tunnelbanan är givetvis en spårväg eftersom den har ärvt hästspårvägens ledningskultur i rakt nedstigande led! Men åter till tillsynsmyndigheten, var någonstans påstår den det?
Vad betyder "tillsynsmyndigheten hävdar"? Står det i tillståndet att det är en "spårväg utan plankorsningar"? eller är det bara någon tjänsteman hos myndigheten som beskriver tunnelbana på detta sätt? Lagen skiljer mellan "tunnelbana" och "spårväg" och den föreskriver att "Tillsynsmyndigheten bestämmer om en spåranläggning är tunnelbana eller spårväg." Det som är avgörande är givetvis vad som står i tillståndet att driva spåranläggningen, inte vad någon enskild tjänsteman tycker. Utöver dessa två finns förstås järnväg som har en egen lagstiftning. Några fler juridiska kategorier finns inte. Om man sedan i sin marknadsföring väljar att kalla en bana för lokalbana, tvärbana, sillabana eller vad det vara må så kan man förstås göra det, men juridiskt finns bara järnväg, spårväg och tunnelbana, och som sagt är det tillsynsmyndigheten som bestämmer vad det är.

I förarbetena till järnvägssäkerhetslagen gjordes ett försök att definiera spårväg och tunnelbana. Spårväg definierades som en särskild anläggning som var avsedd huvudsakligen för lokal persontrafik och tunnelbana som en sådan anläggning som var helt avskild från annan trafik. Möjligen är det detta som spökar i någon tjänstemans hjärna, men definitionen kom aldrig in i lagen, utan i stället valde man att låta tillsynsmyndigheten bestämma.
Skriv svar