Varför stå det S för spårvagn på denna skylt när de skivit L som i Lokal Bana på linjekartorna? Är äntligen ett förnuftstagande på G?

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Jag skulle tro att "J" är vanligast på RB och SB.LÅ1 skrev:
Hur ser motsvarande bussskyltar ut vid Nockebybanan? L- eller S-symbol? Vid Roslagsbanan och Saltsjöbanan antar jag att det är L-symbolen som gäller!
Liksom för pendeltågen.Karsten skrev: Jag skulle tro att "J" är vanligast på RB och SB.
Fast det borde det inte vara... längre...Henrik Schütz skrev:Och på Lidingö
HS
Tvärbanan är spårväg. Att växlarna är centralt omläggningsbara saknar betydelse i sammanhanget, även Nockebybanan och Lidingöbanan (som numera är spårväg) har sådana anläggningar.besa skrev:Är verkligen "tvärbanan" en spårväg. Med sådan avser jag då man styr växlarna lokalt från vagnen. Sköts allt centralt från ett ställverk ställer jag mig frågande om det kan klassas som "spårväg".
besa
Det är det som man i gamla tider brukade kalla "en diskussion om längden på påvens skägg". Alltså att diskutera nått som var helt utan reelt värde, bara för diskuterandets skull.daniel_s skrev:Ingenting är oklart, Tvärbanan är en spårväg och sedan är det inte mer med det.
Visst kan vi ha en diskussion om huruvida Tvärbanan är en "riktig" spårväg, precis som man kan diskutera huruvida Volvo är en "riktig" bil eller huruvida den och den kändisen är en "riktig" kändis.
Sant, men det hindrar inte SL från att kalla den lokalbana i all sin kommunikation med allmänheten.Harald skrev:Nu är vi i den lyckliga (?) situationen att vi inte behöver bry våra vackra huvuden med vad tvärbanan är. Det finns en tillsynsmyndighet som har bestämt att den är en spårväg och således är den en spårväg.
Min favoritfråga, tunnelbanan är givetvis en spårväg eftersom den har ärvt hästspårvägens ledningskultur i rakt nedstigande led! Men åter till tillsynsmyndigheten, var någonstans påstår den det?Henrik Schütz skrev:Samma tillsynsmyndighet hävdar också att tunnelbana är en spårväg utan plankorsningar. Är då Tunnelbanan i Stockholm en spårväg?
HS
Vad betyder "tillsynsmyndigheten hävdar"? Står det i tillståndet att det är en "spårväg utan plankorsningar"? eller är det bara någon tjänsteman hos myndigheten som beskriver tunnelbana på detta sätt? Lagen skiljer mellan "tunnelbana" och "spårväg" och den föreskriver att "Tillsynsmyndigheten bestämmer om en spåranläggning är tunnelbana eller spårväg." Det som är avgörande är givetvis vad som står i tillståndet att driva spåranläggningen, inte vad någon enskild tjänsteman tycker. Utöver dessa två finns förstås järnväg som har en egen lagstiftning. Några fler juridiska kategorier finns inte. Om man sedan i sin marknadsföring väljar att kalla en bana för lokalbana, tvärbana, sillabana eller vad det vara må så kan man förstås göra det, men juridiskt finns bara järnväg, spårväg och tunnelbana, och som sagt är det tillsynsmyndigheten som bestämmer vad det är.daniel_s skrev:Min favoritfråga, tunnelbanan är givetvis en spårväg eftersom den har ärvt hästspårvägens ledningskultur i rakt nedstigande led! Men åter till tillsynsmyndigheten, var någonstans påstår den det?Henrik Schütz skrev:Samma tillsynsmyndighet hävdar också att tunnelbana är en spårväg utan plankorsningar. Är då Tunnelbanan i Stockholm en spårväg?
HS