Jag tror att en viktig aspekt är stadsbilden. Har man sett hur Gamlestadstorget såg ut innan ombyggnaden som ledde fram till dagens trafikapparat så förstår man skillnaden. Området har mist sina mänskliga dimensioner och upplevelsen av ett torg eller snarare plats, har helt försvunnit. I stället har det blivit en otrygg och otrivsam trafikapparat, helt överdimensionerad för sitt nuvarande behov. Man ska komma ihåg att det som byggdes bara var en del av den trafikanläggning som planerades. Det finns oavslutade avfartsramper och en märklig (för sig själv liggande) cykelbana på bron som dessutom upptar ett oerhört mycket större område än om en planskildhet skulle byggas för dagens behov. Hela området är ett resultat av de fantastiska planerna för nordostsektorn som fanns på 70-talet. Jag kan bara bejaka förslaget att riva broeländet och i pincip återställa den ursprungliga bron över Säveån och på så sätt den mänskliga stadsbilden. Signalprioritering räcker gott där.M_M skrev:Jag är dock tveksam till just argumentet att planskiljdheten tar stor plats. Jag får intrycket att någon av princip vill ta bort den, och därför kokat ihop ett argument som förhoppningsvis "går hem" hos de flesta läsare. Jag kan förstås ha fel, det är förstås mycket möjligt att många anser att planskiljdheten faktiskt tar stor plats. (Med minskat trafik så kan de nuvarande "kringlorna" bli som vilka kvartersgator som helst, om man vill, med skillnaden att vissa hus får "två gatuplan").
Eketräg. vs Wavrinsky vs Marklandsg. vs Gammelstadstorget
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Eketräg. vs Wavrinsky vs Marklandsg. vs Gammelstadstorget
Re: Eketräg. vs Wavrinsky vs Marklandsg. vs Gammelstadstorget
Hur många som har sett Gamlestadstorget före ombyggnaden kommer att leva i området efter ytterligare en eventuell ombyggnad?
Jag håller med om att området mer eller mindre saknar "mänskliga dimensioner" men håller inte med om att rivning är den självklara åtgärden.
För övrigt så är det väl mest hållplatsområdet och inte planskiljdhetsområdet som har absolut störst behov av att få bättre "mänskliga dimensioner"?
Något jag däremot anser vara absolut nödvändigt att riva (åtminstone södra delen av) är huset som har adressen Sankt Pedersgata 5-7, det ligger som en stoppkloss för många former av förbättringar.
Jag röstar för att göra resten först och spara planskiljdheten till sist vid en ombyggnad.
(Liten fråga: var finns det en cykelbana på själva brosystemet)?
Edit:
Det känns för övrigt som att en rivande av planskiljdheten är 40-talisternas sista jobb före pension och de gör det för att radera spår av att deras 70-talsplaner inte blev som de tänkt.
Jag håller med om att området mer eller mindre saknar "mänskliga dimensioner" men håller inte med om att rivning är den självklara åtgärden.
För övrigt så är det väl mest hållplatsområdet och inte planskiljdhetsområdet som har absolut störst behov av att få bättre "mänskliga dimensioner"?
Något jag däremot anser vara absolut nödvändigt att riva (åtminstone södra delen av) är huset som har adressen Sankt Pedersgata 5-7, det ligger som en stoppkloss för många former av förbättringar.
Jag röstar för att göra resten först och spara planskiljdheten till sist vid en ombyggnad.
(Liten fråga: var finns det en cykelbana på själva brosystemet)?
Edit:
Det känns för övrigt som att en rivande av planskiljdheten är 40-talisternas sista jobb före pension och de gör det för att radera spår av att deras 70-talsplaner inte blev som de tänkt.
Re: Eketräg. vs Wavrinsky vs Marklandsg. vs Gammelstadstorget
Nu var inte tanken med det jag skrev att tillfredsstäla de som sett hur det såg ut, utan en referens till en kunskap om hur området faktiskt har "havererat". Det går lätt att skaffa sig den blden ändå genom att studera bilder från Gamlestadstorget före ombyggnaden för att du ska förstå. Jag tror på att knyta ihop områdena på var sida om trafikleden för att skapa en sammanhängande stadbild. Där blir bron ett oöverstigligt hinder. Släpp lite på teknikern i dig och försök att tänk dig in i hur området skulle vinna på att få fram en öppen siktlinje SKF-Gamlestadstorget.M_M skrev:Hur många som har sett Gamlestadstorget före ombyggnaden kommer att leva i området efter ytterligare en eventuell ombyggnad?
Re: Eketräg. vs Wavrinsky vs Marklandsg. vs Gammelstadstorget
Här: http://kartor.eniro.se/m/MOuEHM_M skrev:(Liten fråga: var finns det en cykelbana på själva brosystemet)?
När jag klickar på länken vill den inte riktigt. Om ni får smma problem, klicka på pilen längst upp till vänster "Tillbaka till karta" så kanske den kommer fram.
-
- Inlägg: 1088
- Blev medlem: onsdag 11 oktober 2006 9:54
Re: Eketräg. vs Wavrinsky vs Marklandsg. vs Gammelstadstorget
Har man presenterat ritningar på hur spårvägen och hållplatsen Gammelstadstorget kommer att förändras/byggas om?
Rent spårvägstekniskt hade väl en fyrspårig samlad hållplats som klarade av samliga sex linjer varit att föredra, jämfört med dagens två hållplatslägen med tre linjer var, som folk tvingas kuta mellan när det verkligen gäller att komma på nästa vagn till City.
Skall man på bio så offrar man inte tre minuter om man redan är försenad, utan då kutar man över till "Angeredsperrongen" om någon av de linjerna kommer först.
Rent spårvägstekniskt hade väl en fyrspårig samlad hållplats som klarade av samliga sex linjer varit att föredra, jämfört med dagens två hållplatslägen med tre linjer var, som folk tvingas kuta mellan när det verkligen gäller att komma på nästa vagn till City.
Skall man på bio så offrar man inte tre minuter om man redan är försenad, utan då kutar man över till "Angeredsperrongen" om någon av de linjerna kommer först.
Satsa på Spårvägarna
Re: Eketräg. vs Wavrinsky vs Marklandsg. vs Gammelstadstorget
1. Ritning på lösning: När inte den slutgiltiga lösningen är klar är det svårt att presentera ritningar på den.
2. Mathews Swedot: Huset, liksom bron, kommer att rivas. Detta för att kunna knyta ihop staden med spårvägen och pendeltågsstationen. Det finns utvecklignsplaner för att knyta samman även slakthusområdet med Gamlestadens fabriker.
3. "Cykelbanan": Går längs rampen upp från slakthusgatan till artillerigatan. Rätt svår att upptäcka eftersom den är oanvänd.
4. 40-talisterna: Får ta mycket stryk just nu, men är det inte orättvist att de skall bära skulden för de planer som var 00- och 10-talisternas krona på verket före pension?
//Tony
2. Mathews Swedot: Huset, liksom bron, kommer att rivas. Detta för att kunna knyta ihop staden med spårvägen och pendeltågsstationen. Det finns utvecklignsplaner för att knyta samman även slakthusområdet med Gamlestadens fabriker.
3. "Cykelbanan": Går längs rampen upp från slakthusgatan till artillerigatan. Rätt svår att upptäcka eftersom den är oanvänd.
4. 40-talisterna: Får ta mycket stryk just nu, men är det inte orättvist att de skall bära skulden för de planer som var 00- och 10-talisternas krona på verket före pension?
//Tony
Med reservation för tyckfel.
-
- Inlägg: 1088
- Blev medlem: onsdag 11 oktober 2006 9:54
Re: Eketräg. vs Wavrinsky vs Marklandsg. vs Gammelstadstorget
Går det öht att använda "cykelbanan" eller talar vi om en avstängd/igenslummad (sten, skräp och annat bös) sträcka?
Satsa på Spårvägarna
Re: Eketräg. vs Wavrinsky vs Marklandsg. vs Gammelstadstorget
Vi pratar om en sträcka som börjar i ingenting och slutar i en korsning varifrån det inte går att ta sig vidare på ett bra sätt på cykel.Stefan_Brännström skrev:Går det öht att använda "cykelbanan" eller talar vi om en avstängd/igenslummad (sten, skräp och annat bös) sträcka?
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Re: Eketräg. vs Wavrinsky vs Marklandsg. vs Gammelstadstorget
Har du kollat länken?Stefan_Brännström skrev:Går det öht att använda "cykelbanan" eller talar vi om en avstängd/igenslummad (sten, skräp och annat bös) sträcka?
Re: Eketräg. vs Wavrinsky vs Marklandsg. vs Gammelstadstorget
Jag fick inte länken att funka.B Thomas skrev:Har du kollat länken?Stefan_Brännström skrev:Går det öht att använda "cykelbanan" eller talar vi om en avstängd/igenslummad (sten, skräp och annat bös) sträcka?
Kan man inte låta spårvägen gå under vägen?
Hur bred/många filer kommer den nya bron att få?
Re: Eketräg. vs Wavrinsky vs Marklandsg. vs Gammelstadstorget
Har du provat att klicka på pilen längst upp till vänster "Tillbaka till karta"?Zawaq skrev:Jag fick inte länken att funka.
Funkar för mig varje gång.
http://kartor.eniro.se/m/MOuEH
Jag gjorde en ny länk som verkar funka på rätt sätt (Eniro är lite "labilt") Prova denna i stället:
http://kartor.eniro.se/m/MOUFF
Re: Eketräg. vs Wavrinsky vs Marklandsg. vs Gammelstadstorget
Den övre länken funkar fortfarande inte för mig. Får bara fram en grå bakgrund och sedan en blå när jag klickade på "Tillbaka till karta".B Thomas skrev:Har du provat att klicka på pilen längst upp till vänster "Tillbaka till karta"?Zawaq skrev:Jag fick inte länken att funka.
Funkar för mig varje gång.
http://kartor.eniro.se/m/MOuEH
Jag gjorde en ny länk som verkar funka på rätt sätt (Eniro är lite "labilt") Prova denna i stället:
http://kartor.eniro.se/m/MOUFF
Den nya funkar dock bra.
Ser verkligen jättekonstigt ut, men här finns en liten förklaring: http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.946 ... ingenstans
Re: Eketräg. vs Wavrinsky vs Marklandsg. vs Gammelstadstorget
Finns en del om planeringen runt Gamlestadstorget på Göteborgs kommuns obegripliga websida, tur att man kan göra site sök på Google
.
http://www.goteborg.se/wps/portal/!ut/p ... amlestaden

http://www.goteborg.se/wps/portal/!ut/p ... amlestaden
Re: Eketräg. vs Wavrinsky vs Marklandsg. vs Gammelstadstorget
Jag hittade lite info om de gamla planerna för Gamlestadstorget!
https://www.flashback.org/sp21165192
För den som inte är sugen på att surfa in på ovan länkade forum så finns en direktlänk till bifogad bild:
http://img683.imageshack.us/img683/8460 ... en1968.jpg
Den där oanvända filen är fortfarande ett mysterium för mig!
Jag ser att den stämmer hyggligt med cykelbanan på länkad bild, men inte kan väl planerna ens på 60-talet tänkt sig att en cykelbanan skulle korsa en "stadsmotorväg" i plan på en i övrigt planskiljd korsning?
Jag gissar att cyklelbanan på länkad bild antagligen var tänkt att gå ungefär i markplan och de öst-väst-gående filerna under viadukten skulle ligga en bit under markplan, under cykelbanan.
Eller så kanske det faktiskt var tänkt att ha korsningar i plan på vissa ställen? Om man tittar på ritningen så verkar det faktiskt vara så. DET var kanske det galnaste med hela idén?
https://www.flashback.org/sp21165192
För den som inte är sugen på att surfa in på ovan länkade forum så finns en direktlänk till bifogad bild:
http://img683.imageshack.us/img683/8460 ... en1968.jpg
Den där oanvända filen är fortfarande ett mysterium för mig!
Jag ser att den stämmer hyggligt med cykelbanan på länkad bild, men inte kan väl planerna ens på 60-talet tänkt sig att en cykelbanan skulle korsa en "stadsmotorväg" i plan på en i övrigt planskiljd korsning?
Jag gissar att cyklelbanan på länkad bild antagligen var tänkt att gå ungefär i markplan och de öst-väst-gående filerna under viadukten skulle ligga en bit under markplan, under cykelbanan.
Eller så kanske det faktiskt var tänkt att ha korsningar i plan på vissa ställen? Om man tittar på ritningen så verkar det faktiskt vara så. DET var kanske det galnaste med hela idén?