Eketräg. vs Wavrinsky vs Marklandsg. vs Gammelstadstorget

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Stefan_Brännström

Eketräg. vs Wavrinsky vs Marklandsg. vs Gammelstadstorget

Inlägg av Stefan_Brännström »

Vilken av dessa fyra platser/knutpunkter...

*Eketrägatan (L5, L6, L10)

*Wavrinskys Plats (L6, L7, L8, L10, L13)

*Marklandsgatan (L1, L2, L3, L7, L8, L13)

*Gammelstadstorget (L4, L6, L7, L8, L9, L11)

...tycker du är trafiktekniskt bäst uppförd/kompletterad? Motivera gärna ang. varje plats, alltså även för de som inte vinner "tävlingen".

Som boende nära Eketrä kan jag bara säga att vänthallen är ett plus. Det borde egentligen finnas en vänthall i alla fall vid Marklandsgatan för frostiga vintermorgnar i Götet... Man har ju dessutom flera stora gräsytor på Marklandsgatan som bara väntar på att bebyggas.... :cheesygrin:
Satsa på Spårvägarna
Användarens profilbild
Jona
Kontakt:

Re: Eketräg. vs Wavrinsky vs Marklandsg. vs Gammelstadstorget

Inlägg av Jona »

(Fläkt) insåg just att jag har besökt alla dessa platser och fotat utom en. Gammelstadstorget har jag missat. jaja inget och göra åt alltså. Eller missat, beror på hur man ser, fotade faktiskt det dubbelspåriga enkelspåret där.

Marklandsgatan tycker jag man skulle bygga om till 4 spår och mer perronger. det kan stå vagn vid hållplatsen och 2 i kö, hade varit bättre om man haft fler spår och perronger alltså.

Varför luktar hela marklandsgatan urin? Det sänker kvalitet tycker jag...
Eketrä är annars bra, där har Arnold Schwarzenegger sin grill och pizzeria.

Gammalstadstorget är ett blåshål. Men det var ju dom andra också.
Bytesmässigt mellan fordon buss vagn är dom flesta bra, och på grund av att det inte luktade urin, och att det blåste mindre, plus att jag fått jämföra alla dom 4 kandidaterna mer ingående i mitt huvud så skulle jag vilja lägga min röst på Eketrä..

/Jona
Jona i Söv
Användarens profilbild
Michael

Inlägg av Michael »

Absolut Eketrägatan vänthall separation spårvagn buss
Fram för spår mot framtiden...
hej

Inlägg av hej »

Wawrinsky har som sin fördel den mycket tydliga markeringen, nålen.. men i övrigt så ser jag den inte som en hållplats att jämföra med de andra tre, ingen större skillnad mot hållplatsen Chalmers som jag dagligen frekventerar.
Eketrä är en väldigt bra hållplats som bara saknar en sak, tidpunkt. Här finns Pressbyrå, vänthall, trafikseperation, god skyltning och möjlighet att äta i ett bra gatukök.
Gamlestaden är som ett typiskt göteborgskt provisorium, det funkar knappt men ingen bryr sig för det skall snart byggas om (vilket har sagts sedan det byggdes).
Marklandsgatan förstår jag mig bara inte på, dock tycker jag om att 3an glatt inte vänder där utan vid Slottskogsvallen,,,
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

hej skrev: Gamlestaden är som ett typiskt göteborgskt provisorium, det funkar knappt men ingen bryr sig för det skall snart byggas om (vilket har sagts sedan det byggdes).
Marklandsgatan förstår jag mig bara inte på, dock tycker jag om att 3an glatt inte vänder där utan vid Slottskogsvallen,,,
Fast nu blir man väl illa pinkad att bygga om i samband med pendeltågsstationen som öppnar om två år.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Stefan_Brännström

Det känns ju som att det kunde vara läge att på något sätt inordna Gammelstadstorgets hållplatslägen i en större inomhus-"hall" eller liknande.

Inte sällan står det folk mittemellan perongerna (Bergsjön/Kortedala mot City) och (Angered mot City) för att lättare hinna med den första vagnen som kommer från förorterna mot stan. Där skulle det ju

1. Kunna vara under tak, med kanske en Pressbyrå i anslutning.

2. Annars kanske (?) vara möjligt att flytta hållplatslägena närmare punkten där spåren viker av från varandra, så att det är kortare mellan perongerna?
Satsa på Spårvägarna
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Nu kommer du inte att känna igen "Lilla Beirut" är pendeltågsstationen är klar. Det blir ny spårlayout.

/T
Nupski

Inlägg av Nupski »

Lista:

1: Eketrägatan
2: Gamlestadstorget
3: Wawrinskys
4: Marklandsgatan
Senast redigerad av Nupski den tisdag 08 december 2009 9:45, redigerad totalt 1 gånger.
hej

Inlägg av hej »

TonyM skrev:
hej skrev: Gamlestaden är som ett typiskt göteborgskt provisorium, det funkar knappt men ingen bryr sig för det skall snart byggas om (vilket har sagts sedan det byggdes).
Fast nu blir man väl illa pinkad att bygga om i samband med pendeltågsstationen som öppnar om två år.

//Tony
Det kan nog komma ett nytt provisorium för att få in pendeltågsstationen, vi är i Göteborg 8)
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

hej skrev:
TonyM skrev:

//Tony
Det kan nog komma ett nytt provisorium för att få in pendeltågsstationen, vi är i Göteborg 8)
Jag skrev "bygga om", inte bygga en permanent lösning :S
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Är man tvungen att bygga om spårväg med tillhörande hållplatser vid Gamlestadstorget för att över huvud taget kunna bygga pendeltågstationen som tänkt, eller är tanken att ändå bygga om allt när man är i farten så att säga?
hej

Inlägg av hej »

M_M skrev:Är man tvungen att bygga om spårväg med tillhörande hållplatser vid Gamlestadstorget för att över huvud taget kunna bygga pendeltågstationen som tänkt, eller är tanken att ändå bygga om allt när man är i farten så att säga?
Allt hänger samman med att hela Gamlestaden skall ses över. Det icke färdigbyggda 60-tals motet ska bort och hela området mellan Slakthuset och Bellevue ska rustas upp. Tanken på det glada 60-talet var att Artellerigatan skulle bli en 6 filig stadsmotorväg, bara för något år sedan klassades landshövdingehusen där som rivningsfastigheter liksom de i kvarvarande landshövdingehusen i Gårda. Likaså är spåranläggningen ett provisorium i avvaktan på stadsbanan...
Men stadsbyggnadskontoret har nu börjat planera för det nya Gamlestaden och i den ingår det att spränga motet, öppna en pendeltågsstation samt dra om spårväg. Här en länk till själva planen vid Gamlestadstorget.
http://www5.goteborg.se/prod/fastighets ... enDocument
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

M_M skrev:Är man tvungen att bygga om spårväg med tillhörande hållplatser vid Gamlestadstorget för att över huvud taget kunna bygga pendeltågstationen som tänkt, eller är tanken att ändå bygga om allt när man är i farten så att säga?
Det är tekniskt svårt att bygga pendeltågsstationen utan att stänga av sträckan upp till Angered.

//Tony
Stefan_Brännström

Tony: När, och hur länge kommer A-banan att vara avstängd på ett ungefär?

Ser annars fram emot det här; Precis som andra upputsningar/ombyggnationer, t.ex. Korsvägen, så har det ju blivit mycket bättre efteråt. :D
Satsa på Spårvägarna
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Stefan_Brännström skrev:Tony: När, och hur länge kommer A-banan att vara avstängd på ett ungefär?
Vet inte om det är klart ännu.

Stefan_Brännström skrev: Ser annars fram emot det här; Precis som andra upputsningar/ombyggnationer, t.ex. Korsvägen, så har det ju blivit mycket bättre efteråt. :D
Snyggare, ja, men bättre..... nja det är inte nödvändigt.
Användarens profilbild
Zawaq

Inlägg av Zawaq »

Är det inte dumt att ta bort den planfria korsningen mellan spårvägen och gamlestadsvägen?
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

En jättebra sak med planen är att bygga bostäder där det idag är parkering på västra sidan av SKF-byggnaderna.

Jag håller dock med Zawaqs ifrågasättande av att ta bort den planfria korsningen.

Argumentet är väl att den sägs ta mycket plats, men det är väl också en fråga om hur man planerar omgivningen kring plankorsningen. Det finns idag redan gång/cykelvägar som utan behov av nya korsningar med väg/spårvagn ger möjlighet till att nå alla dagens grönytor (man behöver dock passera det som idag är en inhägnad parkering för att nå den grönyta som man har till höger om sig när man gör 270graders-högerkurvan som krävs för att åka från Artillerigatan mot t.ex. Redbergsplatsen/E20.

Man skulle kunna behålla planskiljdheten, göra en mycket rundare form av det husblock som är ritat mellan Slakthusgatan/Gamlestadsvägen/Artillerigatan och låta det ha sin tillfart genom den väg som åtminstone på eniro.se är utmärkt som "Gamlestadstorget" (idag återvändsgata/enkelriktad gata och gång/cykelväg för cyklande mellan t.ex. Alelyckan och Redbergsplatsen). Under de delar av planskiljdhetens broar där det inte går någon väg så skulle man kunna anlägga någon form av lokaler, lämpligtvis butikslokaler. Sankt Pedersgatan och Johan Gertssons gata tycker jag däremot att man kan bygga om bästa man vill.

Jag är helt med på att det skulle vara dumt att bygga planskiljdheten om den inte redan funnits idag, men det gör det inte nödvändigtvis till en bra idé att riva den. I princip varje sätt att undvika olycksrisk mellan fotgängare/cyklister och vägtrafik/spårvagnar är bra, tycker jag.

Edit: glöm inte att trafiken bullrar lika mycket oavsett vilken höjd den körs på (förutsatt att bullerskydd o.s.v. är likvärdiga)

En fråga angående Angeredsbanan och pendeltågstationsbygget:
Kan det tänkas vara så att ersättningsbussar under längre tid kostar såpass mycket att det lönar sig att anlägga någon form av provisorisk dragning av spårvägen förbi byggarbetsplatsen?
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

M_M skrev:En jättebra sak med planen är att bygga bostäder där det idag är parkering på västra sidan av SKF-byggnaderna.

Jag håller dock med Zawaqs ifrågasättande av att ta bort den planfria korsningen.

Argumentet är väl att den sägs ta mycket plats, men det är väl också en fråga om hur man planerar omgivningen kring plankorsningen. Det finns idag redan gång/cykelvägar som utan behov av nya korsningar med väg/spårvagn ger möjlighet till att nå alla dagens grönytor (man behöver dock passera det som idag är en inhägnad parkering för att nå den grönyta som man har till höger om sig när man gör 270graders-högerkurvan som krävs för att åka från Artillerigatan mot t.ex. Redbergsplatsen/E20.
Glöm inte att en stor del av den trafik som idag går denna väg i en framtid kommer att gå över den nya förbindelsen mellan E20 och E45 som just nu byggs.

//Tony
Stefan_Brännström

Är det Helsingborgs kommunsköld du kör med, Tony?
Satsa på Spårvägarna
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

TonyM skrev:
M_M skrev:En jättebra sak med planen är att bygga bostäder där det idag är parkering på västra sidan av SKF-byggnaderna.

Glöm inte att en stor del av den trafik som idag går denna väg i en framtid kommer att gå över den nya förbindelsen mellan E20 och E45 som just nu byggs.
Det är absolut en stor poäng!

Jag är dock tveksam till just argumentet att planskiljdheten tar stor plats. Jag får intrycket att någon av princip vill ta bort den, och därför kokat ihop ett argument som förhoppningsvis "går hem" hos de flesta läsare. Jag kan förstås ha fel, det är förstås mycket möjligt att många anser att planskiljdheten faktiskt tar stor plats. (Med minskat trafik så kan de nuvarande "kringlorna" bli som vilka kvartersgator som helst, om man vill, med skillnaden att vissa hus får "två gatuplan").

Ett bra sätt att belysa hur stora skillnader det kan vara mellan olika varianter av överdäckade/inbyggda gator är att jämföra t.ex. Nordstan, t.ex. gångarna mellan husen eller gångarna inne i "femmanhuset" med "urinröret" = gångvägen mellan Nordstan och centralen, eller för den delen jämföra det gamla utförandet på spårvagnshållplatsen vid Frölunda Torg med gångarna inne i Frölunda Torg. Med butiker (eller liknande, matställen, service eller liknande) och någon som håller ett område fräscht så kan det bli enormt mycket trevligare än om det håller sämsta tänkbara standard.

Jag säger dock absolut inte mot att överdäckade/inbyggda gångar lättare blir ofräscha/otrevliga än helt öppna områden om de får uselt underhåll.
Skriv svar