Rättelse:Nupski skrev:Björn Ehnberg skrev:Trampade på tårna? Njae, det vet jag väl inte. Varför det? Den inlänkade skriften är ju ingen nationell regelsamling. Vilka värderingar som ligger till grund för regelverken inom SL, liksom rimligheten i dessa, ser jag ingen anledning att diskutera här. Lika lite som att t.ex. påstå att Västtrafik har ett för rigoröst regelverk (vilket jag alltså inte påstår). Jag har mig veterligen aldrig uttryckt några åsikter om Västtrafiks verksamhet överhuvud taget. Anledningen är helt enkelt att jag anser mig veta för lite om kollektivtrafiken i Västa Götalandsregionen. Jag har t.ex. inte besökt Göteborg på de senaste 20 åren, och bara åkt spårvagn där en enda gång. Det var valborgsmässoaftonen 1974 och vi åkte till Kortedala, det minns jag tydligt. Hur vi kom därifrån har jag däremot inga minnen av, men på något sätt måste vi ha gjort det, för jag är ju inte kvar där.
En fråga istället: På sid. 9 i skriften talas om "skoter". Är det ett sådant här fordon:
Ett sådan får tydligen inte tas med i kollektivtrafiken hos er? Sådana ser man nämligen ibland hos oss både på T-banan och Tvärbanan, kanske också på Saltsjöbanan och pendeltåget - de sistnämnda trafikslagen åker jag så lite med att jag inte kan säga säkert.
Jupp enligt anslag skall det vara en sådan. Får icke tas med pga vältrisk.
Får inte tas med där det saknas rullstolsplats, av säkerhetskäl!
Om du och din flickvän ville åka tillsammans varför då inte välja att åka med en vagn som har två avsedda platser?
Om jag är i behov av en hiss, då väljer jag inte trappan, om jag är i behov av en truck väljer jag inte skottkärran, om jag är i behov av en tång, då väljer jag inte hammaren. Så är det för alla, eller?