Rullstolar på spårvagn

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Michael

Re: Rullstolar på spårvagn

Inlägg av Michael »

Nupski skrev:
Björn Ehnberg skrev:Trampade på tårna? Njae, det vet jag väl inte. Varför det? Den inlänkade skriften är ju ingen nationell regelsamling. Vilka värderingar som ligger till grund för regelverken inom SL, liksom rimligheten i dessa, ser jag ingen anledning att diskutera här. Lika lite som att t.ex. påstå att Västtrafik har ett för rigoröst regelverk (vilket jag alltså inte påstår). Jag har mig veterligen aldrig uttryckt några åsikter om Västtrafiks verksamhet överhuvud taget. Anledningen är helt enkelt att jag anser mig veta för lite om kollektivtrafiken i Västa Götalandsregionen. Jag har t.ex. inte besökt Göteborg på de senaste 20 åren, och bara åkt spårvagn där en enda gång. Det var valborgsmässoaftonen 1974 och vi åkte till Kortedala, det minns jag tydligt. Hur vi kom därifrån har jag däremot inga minnen av, men på något sätt måste vi ha gjort det, för jag är ju inte kvar där.

En fråga istället: På sid. 9 i skriften talas om "skoter". Är det ett sådant här fordon:

Bild

Ett sådan får tydligen inte tas med i kollektivtrafiken hos er? Sådana ser man nämligen ibland hos oss både på T-banan och Tvärbanan, kanske också på Saltsjöbanan och pendeltåget - de sistnämnda trafikslagen åker jag så lite med att jag inte kan säga säkert.

Jupp enligt anslag skall det vara en sådan. Får icke tas med pga vältrisk.
Rättelse:
Får inte tas med där det saknas rullstolsplats, av säkerhetskäl!

Om du och din flickvän ville åka tillsammans varför då inte välja att åka med en vagn som har två avsedda platser?
Om jag är i behov av en hiss, då väljer jag inte trappan, om jag är i behov av en truck väljer jag inte skottkärran, om jag är i behov av en tång, då väljer jag inte hammaren. Så är det för alla, eller?
Fram för spår mot framtiden...
Johnny

Inlägg av Johnny »

Björn Ehnberg skrev:Svensk Kollektivtrafik är t.ex. företrädda, men de har inget mandat att företräda sina medlemmar här.

Varför har man inte det?
8)
Björn Ehnberg

Inlägg av Björn Ehnberg »

Michael skrev:
Nupski skrev:
Jupp enligt anslag skall det vara en sådan. Får icke tas med pga vältrisk.
Rättelse:
Får inte tas med där det saknas rullstolsplats, av säkerhetskäl!

Om du och din flickvän ville åka tillsammans varför då inte välja att åka med en vagn som har två avsedda platser?
Om jag är i behov av en hiss, då väljer jag inte trappan, om jag är i behov av en truck väljer jag inte skottkärran, om jag är i behov av en tång, då väljer jag inte hammaren. Så är det för alla, eller?
Var det där riktat till mig? Då säger vi såhär:

1. Jag har ingen flickvän
2. Jag är inte rullstolsburen (det av mig avbildade fordonet innehas dock av en funktionshindrad person - det är sk. Mini Crosser, och tydligen ett handikappfordon som även tillhandahålls/förmedlas via hjälpmedelscentralerna i Västra Götalandsregionen)
3. Jag åker inte med kollektivtrafiken i Västa Götalandsregionen

Jag har alltså inget personligt intresse i detta.

Däremot borde jag, i anslutning till min fråga ha citerat vad som står i skriften, sid. 10, om detta
Rullstolar i kollektivtrafiken skrev:En skoter är inte avsedd att användas i ett annat fordon. En skoter har inte den stabilitet som krävs och kan orsaka skador på passagerare i händelse av en olycka. Följaktligen kan en rullstolsburen person som använder en sådan typ av förflyttningshjälpmedel inte åka med det på bussen och spårvagnen.
I slutet av skriften finns arbetsblad benämnda "Rullstolar och bussresor", "Rullstolar och spårvagn" etc. - dessa anser Svensk kollektivtrafik tydligen vara nationella rekommendationer. Arbetsbladen finns också i en regionalt anpassad variant på Västtrafiks sida om att resa i rullstol. I båda varianterna av bladet "Rullstolar och spårvagn" finns meningen "Med skotrar, terrängfordon och liknande får du inte åka spårvagn" vilket jag tolkar som en del av Västtrafiks regelverk.
Senast redigerad av Björn Ehnberg den onsdag 20 januari 2010 18:47, redigerad totalt 1 gånger.
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Björn Ehnberg

Inlägg av Björn Ehnberg »

Johnny skrev:
Björn Ehnberg skrev:Svensk Kollektivtrafik är t.ex. företrädda, men de har inget mandat att företräda sina medlemmar här.

Varför har man inte det?
8)
Det är varje trafikhuvudmans ansvar och uppgift att tolka och tillämpa gällande lagstiftning i sitt regelverk. Detta ansvar kan inte en branschorganisation ta över, man kan på sin höjd uttala rekommendationer. Du kan läsa mer om Svensk Kollektivtrafik på deras hemsida.
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Johnny

Inlägg av Johnny »

Björn Ehnberg skrev:Du kan läsa mer om Svensk Kollektivtrafik på deras hemsida.

Jag kan redan en del om Svensk Kollektivtrafik, därav min fråga...
8)
Skriv svar