Rullstolar på spårvagn
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Rullstolar på spårvagn
Ni som har koll - hur många rullstolar får man plats med på en spårvagn i Norrköping resp. en Tvärbanevagn i Stockholm?
Re: Rullstolar på spårvagn
i A32 (tvärbanan) får man plats med ett gäng mellan dörrarna där stolarna är placerade utmed fönstrerna och inte i fyr/två-sits.
Hur många är ett gäng?
Svarar du för att du vet eller svarar du för att du tror?
Svarar du för att du vet eller svarar du för att du tror?
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
jag svarar för att jag vet. jag bor i stockholm, använder kort och kan när som helst åka en ny A32:a.
om jag säger 4 st, vad säger du då, grovsnus?
om jag säger 4 st, vad säger du då, grovsnus?
-
Det beror naturligtvis på vad man menar med "får plats". På Tvärbanan är det alltid tågpersonalen som avgör hur många rullstolar, eller för den delen barnvagnar eller dessa moderna skrindor med plats för 6 småbarn - som en del dagis har börjat använda - som kan tas med. Måttsatta skisser på vagn A32
kan man se i Bombardiers datablad för vagntypen.
Motsvarande info. om Norrköpings vagntyp M06 hittar man här - M06 är såvitt jag förstår identisk med den vagn som går i Frankfurt.
kan man se i Bombardiers datablad för vagntypen.
Motsvarande info. om Norrköpings vagntyp M06 hittar man här - M06 är såvitt jag förstår identisk med den vagn som går i Frankfurt.
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Det finns väl ingen iordningsställd rullstolsplats på vare sig M06 eller A32. Det innebär att det egentliga svaret på din fråga Erik är 0.
Fast det har inte länshuvuman och trafikoperatör tagit hänsyn till.
För er som inte vet så är Erik den person som igår höll en M31 gisslan på Järntorget så att folk kom sent till jobbet. Se gp.se.
//Tony
För er som inte vet så är Erik den person som igår höll en M31 gisslan på Järntorget så att folk kom sent till jobbet. Se gp.se.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
-
Ja, nu gällde ju inte frågan "iordningställd rullstolsplats" (vad nu det kan tänkas vara). I Bombardiers datablad anges uppgiften 2 platser om "wheelchair and bicycle locations" vilket antagligen avser platserna invid fällstolarna (cyklar är som bekant inte tillåtna på Tvärbanan) i den mån breddmåttet räcker till - även om SL inte använder denna terminologi. Annars brukar det gå bra att ställa upp elektriska rullstolar e. dyl. i vestibulerna anslutning till dubbeldörrparen. På Tvärbanan brukar man försöka lösa dehär problemen rätt så pragmatiskt. SL:s inställning till kollektivtrafikens tillgänglighet i AB-län kan man läsa om här
Konflikterna i Göteborg tycker jag vi kan hålla utanför denna tråd, då trådinledaren faktiskt inte tog upp detta ämne.
Konflikterna i Göteborg tycker jag vi kan hålla utanför denna tråd, då trådinledaren faktiskt inte tog upp detta ämne.
jag berättade enligt vad jag kom ihåg hur den såg ut. inte efter några ritningar eller datablad eller så.
och då ansåg jag, efter bästa smidigast sätt, få plats med 8 st /vagn, utan att stå ivägen invid en dörr.
och då ansåg jag, efter bästa smidigast sätt, få plats med 8 st /vagn, utan att stå ivägen invid en dörr.
- trafikbefäl
I Göteborg är det oerhört enkelt hur många rullstolar som får åka med en spårvagn - En rullstol per rullstolsplats. Han har fått sina 15 femton minuter i rampljuset. Låt det räcka med det.TonyM skrev:Det finns väl ingen iordningsställd rullstolsplats på vare sig M06 eller A32. Det innebär att det egentliga svaret på din fråga Erik är 0.
//Tony
Jag kör hellre motorcykel!
-
Men nu var det ju faktiskt inte Göteborg som tråden gällde!trafikbefäl skrev:I Göteborg är det oerhört enkelt hur många rullstolar som får åka med en spårvagn - En rullstol per rullstolsplats. Han har fått sina 15 femton minuter i rampljuset. Låt det räcka med det.TonyM skrev:Det finns väl ingen iordningsställd rullstolsplats på vare sig M06 eller A32. Det innebär att det egentliga svaret på din fråga Erik är 0.
//Tony
Bifogar en interiörbild av A32, som komplement till tidigare uppgifter

Det kan tänkas vara en plats som är iordningställd så att en rullstol med resenär kan färdas säkert, d.v.s. med låg risk för att vare sig rullstolsresenären eller andra resenärer skadas exempelvis vid en hård inbromsning. Den kan se ut så här: http://www.vasttrafik.se/upload/Dokumen ... rvagn1.pdfBjörn Ehnberg skrev:Ja, nu gällde ju inte frågan "iordningställd rullstolsplats" (vad nu det kan tänkas vara)
Västtrafik har alltså gjort en riskbedömning och gjort något för att minska risken medan SL tycks ha valt att inte göra något särskilt och chansa på att det går bra. Det kan man förstås göra, men det är ovanligt att man gör så numera, särskilt i spårtrafikverksamhet.
Det är väl ganska uppenbart att det implicit var Göteborg tråden gällde, alltså en jämförelse mellan Göteborg å ena sidan och Stockholm och Norrköping å den andra.Björn Ehnberg skrev:Men nu var det ju faktiskt inte Göteborg som tråden gällde!
Man ska inte svara på en teknisk fråga som man inte har kunskap i, eftersom man kan vara relativt anonym på ett forum kan ju inte undertecknad lita på att det svar ju du ger är korrekt, därför ställde jag frågorna.charmander skrev:jag berättade enligt vad jag kom ihåg hur den såg ut. inte efter några ritningar eller datablad eller så.
Men ur stockholmssynpunkt är detta inte en teknisk fråga på det sättet. Trafikantutrymmet disponeras av trafikanterna, och vad de tar med sig är inget man kan styra med tekniska specifikationer utan det blir mer en fråga om vad som faktiskt ryms. Därför skulle jag ha svarat precis likadant som charmander: "ett gäng".Grovsnus skrev:Man ska inte svara på en teknisk fråga som man inte har kunskap i, eftersom man kan vara relativt anonym på ett forum kan ju inte undertecknad lita på att det svar ju du ger är korrekt, därför ställde jag frågorna.charmander skrev:jag berättade enligt vad jag kom ihåg hur den såg ut. inte efter några ritningar eller datablad eller så.
Som Harald skriver, det är ganska självklart att denna tråd rör Göteborg.Björn Ehnberg skrev: Men nu var det ju faktiskt inte Göteborg som tråden gällde!
Bifogar en interiörbild av A32, som komplement till tidigare uppgifter
Vad jag kan se, har A32 inte någon iordningsställd rullstolsplats.
//Tony
Enligt min mening är det inte antalet som avgör utan hur de placeras.
Den rullstolsburna trafikanten måste först och främst förvissa sig om att denne kan ta sig av från vagnen när det är dags. På en del hållplatser är det bara den främre vagnen som har jämnt insteg i vagnen och på vissa hållplatser är det till och med endast det första dörrparet som har det.
I praktiken innebär det att skall man till/från Trekanten eller Gröndal så kan man bara åka med en tung rullstol eftersom det annars blockerar dörrarna. En rullstol kan förflytta sig mellan långsidorna när dörrarna byter sida. I övrigt får det väl plats en per dörr i den främre vagnen. I bakre vagnen är det olämpligt att ha rullstol överhuvudtaget om man skall till/från Liljeholmen Söderut, Gröndal, Trekanten samt alla hållplatser i Hammarby Sjöstad.
Man måste tänka på att, oavsett handikapp eller barnvagnar etc, inte dörrarna blockeras så att vagnen inte går att utrymma i en akut situation.
Den rullstolsburna trafikanten måste först och främst förvissa sig om att denne kan ta sig av från vagnen när det är dags. På en del hållplatser är det bara den främre vagnen som har jämnt insteg i vagnen och på vissa hållplatser är det till och med endast det första dörrparet som har det.
I praktiken innebär det att skall man till/från Trekanten eller Gröndal så kan man bara åka med en tung rullstol eftersom det annars blockerar dörrarna. En rullstol kan förflytta sig mellan långsidorna när dörrarna byter sida. I övrigt får det väl plats en per dörr i den främre vagnen. I bakre vagnen är det olämpligt att ha rullstol överhuvudtaget om man skall till/från Liljeholmen Söderut, Gröndal, Trekanten samt alla hållplatser i Hammarby Sjöstad.
Man måste tänka på att, oavsett handikapp eller barnvagnar etc, inte dörrarna blockeras så att vagnen inte går att utrymma i en akut situation.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Vilka regler finns det när det gäller transport av exempelvis rullstol i de regelverk som styr godkännande av spårvagn. Det borde finnas någon allmän regel skriven av någon myndighet som specificerar hur en säker rullstolsplats bör vara. Eller är det något som man "glömt" reglera?
Det finns flera regler. Regler går alltid att tolka och vilken regel som har företräde när är svårt att säga utan rättslig prövning. Jag får känslan att man i Väster har prioriterat passagerarnas (inte bara de rullstolsburna) säkerhet genom att vara tydlig med vad som är tillåtet och genom att tillse att de platser som finns är säkra för rullstolsresenärerna. I Öster fokuserar man på tillgängligheten ser inte samma behov av säkerhetsnivå.hej skrev:Vilka regler finns det när det gäller transport av exempelvis rullstol i de regelverk som styr godkännande av spårvagn. Det borde finnas någon allmän regel skriven av någon myndighet som specificerar hur en säker rullstolsplats bör vara. Eller är det något som man "glömt" reglera?
Detta gäller en ansvarsfråga, dvs på Västkusten har man valt att ta ett högre ansvar för att transporten är säker än på östkusten. Det medför vissa regleringar.
Därför är frågan som Erik ställer irelevant när man svarar ur stockholmsperspektiv med de bedömningar av lagtext som görs i Stockholm. Det är därför jag har svarat att A32 får ta 0 rullstolar - det är det svaret som är relevant för Erik.
För övrigt pratade jag och min sambo om det här och konstaterade att egentligen kan ingen räkna med att få åka på samma tur tillsammans. Är turen fullsatt eller så pass fullsatt att bara den ena/e kan följa med får den andre/a eller båda vänta.
Så regler finns det, frågan är bara hur man valt att tillämpa dem.
//T
Visst, du är ju känd för att slänga ur dig sådana ord här inne, eller hur?daniel_s skrev:Men ur stockholmssynpunkt är detta inte en teknisk fråga på det sättet. Trafikantutrymmet disponeras av trafikanterna, och vad de tar med sig är inget man kan styra med tekniska specifikationer utan det blir mer en fråga om vad som faktiskt ryms. Därför skulle jag ha svarat precis likadant som charmander: "ett gäng".Grovsnus skrev:Man ska inte svara på en teknisk fråga som man inte har kunskap i, eftersom man kan vara relativt anonym på ett forum kan ju inte undertecknad lita på att det svar ju du ger är korrekt, därför ställde jag frågorna.charmander skrev:jag berättade enligt vad jag kom ihåg hur den såg ut. inte efter några ritningar eller datablad eller så.

Vad jag läst och fått för uppfattning om dig Daniel är att du svarar på saker du vet någonting om, att spekulera är inte riktigt din grej så här blir jag lite förvånad faktiskt.
Jag får ta de saker du skriver med en nypa salt helt enkelt och hoppas på att jag inte far med osanning om jag "lärt" mig något nytt här inne.
För övrigt så fortsätter farsen i GP´s pappersupplaga idag. Kan ju finnas en anledning till trådens begynnelsefråga som en eventuell jämförelse mellan städerna inför intervjun men det är ju en ren spekulation?
Nä ,nu blir det IKEA med ett gäng...nej, med en folksamling...nej, med ett läkarteam...nej, med ett fotbollslag...nej, med min sambo är det ju.

Det förvånar mig faktiskt att man inte, ur stockholmssynpunkt, funderar lite på vad det strikta ansvaret för trafikanterna egentligen innebär. Det är det som är skillnaden mellan Stockholm och Göteborg i det här fallet.daniel_s skrev: Men ur stockholmssynpunkt är detta inte en teknisk fråga på det sättet. Trafikantutrymmet disponeras av trafikanterna, och vad de tar med sig är inget man kan styra med tekniska specifikationer utan det blir mer en fråga om vad som faktiskt ryms. Därför skulle jag ha svarat precis likadant som charmander: "ett gäng".
//Tony