- image041x.jpg (96.67 KiB) Visad 4525 gånger

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
För att få fler sittplatser. På samma sätt gjorde man på GL:s (Göteborg) och VL:s (Västmanland) X10-fordon (numera X11).Tramman skrev:Jag har alltid undrat:
Varför tog man bort mitten dörrarna på Saltsjöbane vagnarna?
Tja, stationsuppehållen skulle ta längre tid men fler skulle få sittplats.Tramman skrev:Och hur tror ni det skulle vara om vagnarna rullade så här i t-banan?
Det är väl ändå skillnad på "riktiga" sittplatser och fällstolar, och vad skulle annars syftet med färre dörrar varit? Enda anledningen jag kan komma på skulle vara förekomst av plattformar i skarpa kurvor (om det nu finns sådant, vilket jag inte vet iofs) som skulle kunna ge problem med för stort "gapp".Henrik Schütz skrev:Men daniel då!, Mittdörrarna togs bort för att få färre dörrar, Eftersom saltis har fällstolar vid dörrarna så blev det inte fler sittplatser på detta vis än om mittdörrarna fått fällsitsar!![]()
HS
De finns för att inte folk ska ramla ned mellan plattformen och vagnen när tåget gör uppehåll.Johan A skrev:Varför har man dessa "kjolar ? Dessa är ju bara ivägen . Blir ju inte mer utryme i kupen ?
Antagligen har väl både Saltsjöbanan och spårvägen (alltså T-banan) importerat samma standard från USA, men med närmare 60 års mellanrum.besa skrev:Är det inte fantastiskt att Saltsjöbanan hade höga plattformar långt innan det fanns någon annan stans och att den höjd man valde är den som tunnelbanan fick låååååååååångt senare.
Er dette Slakthussporet? Hvorfor transporteres vognene den veien?Lennart Hjelm. skrev:
Ja, tåget är här för det var den vägen som fanns från SJ till tunnelbanan (och med andra ord från tunnelbanan till Saltsjöbanan). En komplett färd från Nyboda till Neglinge bör ha sett ut så här:BaardB skrev:Er dette Slakthussporet? Hvorfor transporteres vognene den veien?