Nyboda 1970-talet

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Lennart Hjelm.
Inlägg: 126
Blev medlem: fredag 02 januari 2009 14:13

Nyboda 1970-talet

Inlägg av Lennart Hjelm. »

image041x.jpg
image041x.jpg (96.67 KiB) Visad 4514 gånger
:o
Jan_Bäckström
Inlägg: 110
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:36
Ort: Saltsjöbaden - Stockholm
Kontakt:

Re: Nyboda 1970-talet

Inlägg av Jan_Bäckström »

Ett av de blivande vagnparen för Saltsjöbanan minsann! Bilden borde därmed vara tagen på vintern/våren 75-76?!

/ Janne
Användarens profilbild
Robban Ftm
Inlägg: 151
Blev medlem: tisdag 21 september 2004 23:49
Ort: Haninge, Vid 807:ans ändhållplats.

Re: Nyboda 1970-talet

Inlägg av Robban Ftm »

Wohooo :D
Niiiiice det här är trevligt att se meeeera
/R
Lennart Hjelm.
Inlägg: 126
Blev medlem: fredag 02 januari 2009 14:13

Re: Nyboda 1970-talet

Inlägg av Lennart Hjelm. »

image145x.jpg
image145x.jpg (142.48 KiB) Visad 4355 gånger
:roll:
Claes-Göran Kaselli
Inlägg: 18
Blev medlem: onsdag 18 december 2002 15:27

Re: Nyboda 1970-talet

Inlägg av Claes-Göran Kaselli »

Fin bild vid gamla spårvägsstationen.
Den hade platsat fint i artikeln om Slakthuset!

CGK
Användarens profilbild
Tramman
Inlägg: 503
Blev medlem: tisdag 11 november 2008 20:13
Ort: Sundbyberg, Stockholm

Re: Nyboda 1970-talet

Inlägg av Tramman »

Jag har alltid undrat:
Varför tog man bort mitten dörrarna på Saltsjöbane vagnarna?
Och hur tror ni det skulle vara om vagnarna rullade så här i t-banan?
"Spårvagn till Ropsten! All aboard!"
daniel_s
Inlägg: 14449
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Nyboda 1970-talet

Inlägg av daniel_s »

Tramman skrev:Jag har alltid undrat:
Varför tog man bort mitten dörrarna på Saltsjöbane vagnarna?
För att få fler sittplatser. På samma sätt gjorde man på GL:s (Göteborg) och VL:s (Västmanland) X10-fordon (numera X11).
Tramman skrev:Och hur tror ni det skulle vara om vagnarna rullade så här i t-banan?
Tja, stationsuppehållen skulle ta längre tid men fler skulle få sittplats.
Henrik Schütz
Inlägg: 1878
Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27

Re: Nyboda 1970-talet

Inlägg av Henrik Schütz »

Men daniel då!, Mittdörrarna togs bort för att få färre dörrar, Eftersom saltis har fällstolar vid dörrarna så blev det inte fler sittplatser på detta vis än om mittdörrarna fått fällsitsar! :cheesygrin:

HS
B Thomas
Inlägg: 389
Blev medlem: torsdag 19 oktober 2006 16:18

Re: Nyboda 1970-talet

Inlägg av B Thomas »

Henrik Schütz skrev:Men daniel då!, Mittdörrarna togs bort för att få färre dörrar, Eftersom saltis har fällstolar vid dörrarna så blev det inte fler sittplatser på detta vis än om mittdörrarna fått fällsitsar! :cheesygrin:

HS
Det är väl ändå skillnad på "riktiga" sittplatser och fällstolar, och vad skulle annars syftet med färre dörrar varit? Enda anledningen jag kan komma på skulle vara förekomst av plattformar i skarpa kurvor (om det nu finns sådant, vilket jag inte vet iofs) som skulle kunna ge problem med för stort "gapp".
daniel_s
Inlägg: 14449
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Nyboda 1970-talet

Inlägg av daniel_s »

Tänkte inte på det... BÄTTRE sittplatser då! :D Och långsammare utkylning av kupén vid kyla.

(Det vore förstås intressant att veta om man beslutade om mittdörrarna och fällsätena samtidigt, eller i två steg och i så fall i vilken ordning!)

En annan lustig sak är att på detta sätt fick vagnarna färre dörr(p)ar än de gamla. I och för sig är det gamla dörrarrangemanget ganska opraktiskt eftersom det är stora tunga dörrar som öppnas inåt, men jag tror ändå att uppehållen vid småstationerna kunde gå något fortare bl a eftersom dörrförregling saknades.

PS. Visst finns det plattformar i ytterkurvor. Men det hindrade inte att man hade mittdörrar på de äldre vagnarna, möjligen ville man undvika detta. När jag tänker på saken undrar jag om jag inte läst om detta någonstans, ska kolla!
Bobban
Inlägg: 73
Blev medlem: måndag 03 december 2007 20:12

Re: Nyboda 1970-talet

Inlägg av Bobban »

Lite nyfiken.
Skulle det gå att koppla ihop dessa saltisvagnar med övriga Cx (C6/C14) för att tillfälligt parkera de i tex Nyboda eller Högdalen om det skulle råka bli "platsbrist" i Hammarby?
Tänker nu inte på sådana saker som att C6 och saltisvagnarna inte kan rulla på bana 1 pga av ATP, utan om det rent tekniskt skulle gå om man har vagnparet i mitten på tåget och köra de till annan depå? Laddningen skulle iofs kunna vara ett problem, men vagnarna får väl laddning via kopplen?
Och skulle det sedan i depån gå att rangera/köra från en saltisvagn med tunnelvagnar tillkopplade bakom?

Lite nyfiken som sagt. 8)
Användarens profilbild
Micke Asklander
Inlägg: 474
Blev medlem: söndag 30 oktober 2005 0:58
Kontakt:

Re: Nyboda 1970-talet

Inlägg av Micke Asklander »

Det borde inte vara några problem att koppla Cx vagnar med C10-C11 vagnar, samma koppel och eldel är det ju.
Lägga dom som "döingar" i mitten av en transport däremot, ja det går, men vet inte hur det är med elektroniken.
Vet däremot att man rangerat med Cx vagn uppe i Högdalen när en C11 var på besök där för några år sedan.
Det hade fått sig en smäll på Saltis och reparerats i Norge tydliegn och tog svängen förbi Högdalen (via trailer) innan Saltis fick tillbaka den.
Var något jobb som gjordes på den och för att flytta, då användes Cx.
Micke
ännu en dag
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2130
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Hägersten
Kontakt:

Re: Nyboda 1970-talet

Inlägg av ADDE »

Det svåraste är ju att köra dom utmed tunnelbanan på grund av deras "Kjolar"
Johan A
Inlägg: 462
Blev medlem: fredag 03 augusti 2007 20:10

Re: Nyboda 1970-talet

Inlägg av Johan A »

Varför har man dessa "kjolar ? Dessa är ju bara ivägen . Blir ju inte mer utryme i kupen ?
Spårvagnsintreserad från ÄLVSJÖ
daniel_s
Inlägg: 14449
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Nyboda 1970-talet

Inlägg av daniel_s »

Johan A skrev:Varför har man dessa "kjolar ? Dessa är ju bara ivägen . Blir ju inte mer utryme i kupen ?
De finns för att inte folk ska ramla ned mellan plattformen och vagnen när tåget gör uppehåll.
besa
Inlägg: 103
Blev medlem: fredag 20 december 2002 21:50

Re: Nyboda 1970-talet

Inlägg av besa »

Snälla rara. Det trodde jag alla visste. Stlms T-bana åker ju omkring med smalspårsvagnar fast på normalspår. Orsak södertunneln som fått måttbestämma hela nätet. Saltsjöbanans vagnar däremot hade normalbredd. I stället för att bygga om alla stationer till smalspår valde man i stället att "kraga ut" smalspårsvagnarna till normalbredd. Om det blir spårvagnar måste alla stationer byggas om. Är det inte fantastiskt att Saltsjöbanan hade höga plattformar långt innan det fanns någon annan stans och att den höjd man valde är den som tunnelbanan fick låååååååååångt senare.
båtist
daniel_s
Inlägg: 14449
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Nyboda 1970-talet

Inlägg av daniel_s »

besa skrev:Är det inte fantastiskt att Saltsjöbanan hade höga plattformar långt innan det fanns någon annan stans och att den höjd man valde är den som tunnelbanan fick låååååååååångt senare.
Antagligen har väl både Saltsjöbanan och spårvägen (alltså T-banan) importerat samma standard från USA, men med närmare 60 års mellanrum.
Användarens profilbild
BaardB
Inlägg: 1765
Blev medlem: fredag 06 september 2002 7:19
Ort: Oslo, utflyttet fra Trondheim!
Kontakt:

Re: Nyboda 1970-talet

Inlägg av BaardB »

Lennart Hjelm. skrev:Bild

:roll:
Er dette Slakthussporet? Hvorfor transporteres vognene den veien?
daniel_s
Inlägg: 14449
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Nyboda 1970-talet

Inlägg av daniel_s »

BaardB skrev:Er dette Slakthussporet? Hvorfor transporteres vognene den veien?
Ja, tåget är här för det var den vägen som fanns från SJ till tunnelbanan (och med andra ord från tunnelbanan till Saltsjöbanan). En komplett färd från Nyboda till Neglinge bör ha sett ut så här:

Nyboda-Slussen (Östermalmstorg, Hötorget) riktningsändring
Slussen (Östermalmstorg, Hötorget) - Gullmarsplan - Slakthuset - Slakthusbanan - Älvsjö godsbangård (riktningsändring)
Älvsjö gbg - Stockholm S (riktningsändring)
Stockholm S - Skansbangården - Stadsgården - Slussen SB (riktningsändring)
Slussen SB - Neglinge

Idag skulle man i princip kunna åka via Tvärbanan i stället, dock kommer man bara till Stadsgården för sedan är spåret brutet. Men det finns billigare och bättre lastbilstransporter nu än för 30 år sedan :(

Jag vet inte åt vilket håll foran är på väg på Lennarts bild, men jag gissar godtyckligt att loket skjuter vagnarna och att man alltså är på väg från Gullmarsplan till Slakthuset (fvb Neglinge). Eller så är tåget på väg åt andra hållet, man har stannat för att låsa upp grinden till T-banan och biträdet är på väg tillbaka upp i vagnarna. Tror även att vagnarna levererades på egna hjul från Örnsköldsvik till Slakthuset.
Sparkfot
Inlägg: 3592
Blev medlem: söndag 14 augusti 2005 12:43
Kontakt:

Re: Nyboda 1970-talet

Inlägg av Sparkfot »

Intressant att se hur området kring Globen ändrat sig på gamla dar..
Skriv svar