M32?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: M32?
433 har det på prov. Vet dock inte om det blev någon succé!Zawaq skrev:Var det inte så att nya vagnar skulle få elektroniska linjeskyltar istället för rullar?
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
-
Det blev INTE bra.
Såg den vagnen skyltad för L1, ståendes utanför Vagnhallen Majorna (vilket medförde att jag verkligen kunde studera skyltningen ordentligt). I fler än 50% av vinklarna ser det som skall lysa vitt, rosa ut. Nu är det bara bonntur att just rosa är den enda vanliga färg som faktiskt inte finns bland Göteborgs linjefärger, men det är ju inte bara för L1 som fel färg uppstår.
Vill minnas att L6 i flera vinklar ser röd eller röd-rosa ut så det tycks finnas en benägenhet att rött ljus strålas ut i sidled (?) från lysdioderna.
I vilket fall har lysdiodmatriserna varit betydligt mer otydliga att uppfatta totalt sett, och hade jag varit turist hade jag säkert blivit konfunderad och osäker p.g.a. detta. Man kan ju misstänka att L3 går mot lila i vissa lägen och att L2 går mot orange, nej ...förvirringen blir till slut total om du som turist kanske bara har koll på linjefärgen. Om då en skylt först visar gul och sedan orange, kan det bli förvirrande i centrala Gbg och kring Linnéplatsen.
Man vill inte hamna på Marklandsgatan om man skall till Sahlgrenska, bara för att L2 såg orange ut och verkade vara L6.
Såg den vagnen skyltad för L1, ståendes utanför Vagnhallen Majorna (vilket medförde att jag verkligen kunde studera skyltningen ordentligt). I fler än 50% av vinklarna ser det som skall lysa vitt, rosa ut. Nu är det bara bonntur att just rosa är den enda vanliga färg som faktiskt inte finns bland Göteborgs linjefärger, men det är ju inte bara för L1 som fel färg uppstår.
Vill minnas att L6 i flera vinklar ser röd eller röd-rosa ut så det tycks finnas en benägenhet att rött ljus strålas ut i sidled (?) från lysdioderna.
I vilket fall har lysdiodmatriserna varit betydligt mer otydliga att uppfatta totalt sett, och hade jag varit turist hade jag säkert blivit konfunderad och osäker p.g.a. detta. Man kan ju misstänka att L3 går mot lila i vissa lägen och att L2 går mot orange, nej ...förvirringen blir till slut total om du som turist kanske bara har koll på linjefärgen. Om då en skylt först visar gul och sedan orange, kan det bli förvirrande i centrala Gbg och kring Linnéplatsen.
Man vill inte hamna på Marklandsgatan om man skall till Sahlgrenska, bara för att L2 såg orange ut och verkade vara L6.
Satsa på Spårvägarna
Fast de nuvarande rullarna på M32 är ju inte helt perfekta heller.
Varför har linje 9 på M32 annan färg än på de andra vagntyperna (som alla har likadana)?
Varför har linje 9 på M32 annan färg än på de andra vagntyperna (som alla har likadana)?
Det är inget fel på rullarna. Felet är att ljusdioderna som lyser med allt för smalbandingt ljus.M_M skrev:Fast de nuvarande rullarna på M32 är ju inte helt perfekta heller.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Aha, intressant!TonyM skrev:Det är inget fel på rullarna. Felet är att ljusdioderna som lyser med allt för smalbandingt ljus.M_M skrev:Fast de nuvarande rullarna på M32 är ju inte helt perfekta heller.
Finns det nån slags "åtgärdsplan", eller låter man det vara som det är eftersom man ändå funderar på LED-displayer?
-
Appropå variationer mellan spårvagnsmodellerna, så kan L7 på pedalvagnar ibland bli för mörk, precis som om någon rasist medvetet dragit två svarta linjer till Bergsjön, vilket i sig kanske hade passat med tanke på att det åker rätt många mörkhyade passagerare mellan Brunnsparken och Bergsjön
Nå, samtidigt tycker jag den bruna färgen får en för gul ton på nattkörandes M31, medan den bruna färgen faktiskt tycks bäst på M32.
precis som L7:s brun så är väl slutligen L3:s blå lite mörkare än vad linjens färg skall vara?
Min favoritfärg är för övrigt lila. Därför tycker jag att vagnar på L8 ser lite extra bra ut

Nå, samtidigt tycker jag den bruna färgen får en för gul ton på nattkörandes M31, medan den bruna färgen faktiskt tycks bäst på M32.
precis som L7:s brun så är väl slutligen L3:s blå lite mörkare än vad linjens färg skall vara?
Min favoritfärg är för övrigt lila. Därför tycker jag att vagnar på L8 ser lite extra bra ut

Satsa på Spårvägarna
-
Sen skulle det vara intressant att veta om det var bestämt innan 11 september 2001 att man skulle ha ett linjepar i 9/11 mellan Kungssten och Sannaplan?
Det sägs ju att endel amerikanare får ångest när de ser sifferkombinationen 9/11, så någon diplomatisk förändring var det ju inte när L4 byttes mot L11 i februari 2002. Rent faktiskt kunde man ju lika gärna gett Angered-Guldheden svart 11, och Bergsjön-Saltholmen ljusgrön 10.
L10 har dessutom trafikerat ut till Saltholmen tidigare, så egentligen kanske man faktiskt gjorde ett fel som ej tog chansen att byta L4 mot ett på sträckan annat bekant nummer?
Det sägs ju att endel amerikanare får ångest när de ser sifferkombinationen 9/11, så någon diplomatisk förändring var det ju inte när L4 byttes mot L11 i februari 2002. Rent faktiskt kunde man ju lika gärna gett Angered-Guldheden svart 11, och Bergsjön-Saltholmen ljusgrön 10.
L10 har dessutom trafikerat ut till Saltholmen tidigare, så egentligen kanske man faktiskt gjorde ett fel som ej tog chansen att byta L4 mot ett på sträckan annat bekant nummer?
Satsa på Spårvägarna
Dagens i-lands-problem?Stefan_Brännström skrev:Sen skulle det vara intressant att veta om det var bestämt innan 11 september 2001 att man skulle ha ett linjepar i 9/11 mellan Kungssten och Sannaplan?
-
Dock är det väl så att man vid tidigare linjeomläggningar ofta sett till så att man drar linjer på gammal bekant mark.
När L9 gjorde comeback 1993 så hamnade den ju längs den bekanta sträckan Kungssten-Järntorget.
När L2 gjorde comeback 2006 så lät man den återigen gå mellan Brunnsparken och Högsbotorp.
Och även 2004 var det ju på samma sätt när L6 återigen fick svänga upp till Sahlgrenska från Linnéplatsen...om än på dubbelspår denna gången
Klassiska sträckor - klassiska linjer. L10 kunde faktiskt på samma sätt ha ersatt L4 ut till Saltholmen, men linjen fick nummer 11 istället.
Och visst kan det vara ett I-landsproblem, men ändå intressant att spekulera i för oss som har ett ovanligt stort intresse för spårvagnstrafiken...
När L9 gjorde comeback 1993 så hamnade den ju längs den bekanta sträckan Kungssten-Järntorget.
När L2 gjorde comeback 2006 så lät man den återigen gå mellan Brunnsparken och Högsbotorp.
Och även 2004 var det ju på samma sätt när L6 återigen fick svänga upp till Sahlgrenska från Linnéplatsen...om än på dubbelspår denna gången

Klassiska sträckor - klassiska linjer. L10 kunde faktiskt på samma sätt ha ersatt L4 ut till Saltholmen, men linjen fick nummer 11 istället.
Och visst kan det vara ett I-landsproblem, men ändå intressant att spekulera i för oss som har ett ovanligt stort intresse för spårvagnstrafiken...
Satsa på Spårvägarna
Försöker du ens vara seriös? Precis på samma sätt som du resonerar om klassiska sträckor kan man ju påpeka att linje 9 inte gick Kungsten-Saltholmen men däremot Järntorget-Angered. Samt att tvåan inte gick på den klassiska sträckan Linnéplatsen-Järntorget-Valand-Centralen-Lilla Bommen-Domkyrkan.Stefan_Brännström skrev:Dock är det väl så att man vid tidigare linjeomläggningar ofta sett till så att man drar linjer på gammal bekant mark.
Och även 2004 var det ju på samma sätt när L6 återigen fick svänga upp till Sahlgrenska från Linnéplatsen...om än på dubbelspår denna gången![]()
Om du verkligen studerar hur linjerna har gått så kan du konstatera att det går inte att dra den sortens slutsatser.
//Tony
-
Det kanske inte framgick tydligt, men det handlar ju om delsträckor som återfått gamla linjer som t.ex. Kungssten-Järntorget.
Med tanke på resenärer och gamla vanor var det förmodligen ett bra val av linjenummer (L10 fanns ju tillgängligt på rullarna vid tillfället som alternativ), det sämsta som kan hända är ju om man helt slumpmässigt delar ut linjenummer, men jag tror inte att dagens linjenät ser ut som det gör av en slump, utan ovan nämnda sträcka har L9 precis som på "den gamla goda tiden", för att gamla vanor funkar bättre än att dela ut helt nya nummer.
Således skulle jag förorda L14 om man väljer att lägga till en linje längs evenemangsstråket.
L12 är väl en gammal förstärkningslinje till Liseberg, men ryktet gör ju gällande att linjen delvis kommer att bli det första numret på sitt spår, och tänker jag på delsträckan Frihamnen-Pölsebo.
Med tanke på resenärer och gamla vanor var det förmodligen ett bra val av linjenummer (L10 fanns ju tillgängligt på rullarna vid tillfället som alternativ), det sämsta som kan hända är ju om man helt slumpmässigt delar ut linjenummer, men jag tror inte att dagens linjenät ser ut som det gör av en slump, utan ovan nämnda sträcka har L9 precis som på "den gamla goda tiden", för att gamla vanor funkar bättre än att dela ut helt nya nummer.
Således skulle jag förorda L14 om man väljer att lägga till en linje längs evenemangsstråket.
L12 är väl en gammal förstärkningslinje till Liseberg, men ryktet gör ju gällande att linjen delvis kommer att bli det första numret på sitt spår, och tänker jag på delsträckan Frihamnen-Pölsebo.
Satsa på Spårvägarna
De som sätter nummer på linjer är nog inte så insnöade på sifferexercis. Linje 9 har sitt nummer för att numren 1-8 var upptagna när den inrättades. Man tog alltså nästa lediga nummer. Sedan fortsatte man uppåt. Den 10 februari 2002 tillkom linjerna 10 och 11. De två nya linjerna gick Angered-Guldheden och Bergsjön-Saltholmen. Eftersom Angered sedan tidigare trafikerades av linjerna 8 och 9 så det låg väl nära till hands att ge den tredje linjen nummer 10. Drygt ett och ett halvt år senare var det dags för ytterligare två nya linjer, men då hoppade man av någon anledning över nummer 12. Det har aldrig sagts officiellt vad jag har sett, men jag tror att det hänger ihop med att Ringlinien använder nummer 12 på Lisebergslinjen. Av de två linjerna skulle en vara tillfällig, nämligen linjen Centralstationen-Krokslätt och den fick naturligt nog det högsta numret, alltså nummer 14.
Stefan_Brännström skrev:Sen skulle det vara intressant att veta om det var bestämt innan 11 september 2001 att man skulle ha ett linjepar i 9/11 mellan Kungssten och Sannaplan?
Glöm dessutom inte bort att:
Linje 1: Får oss alla att tänka på den onskefulla nr 1 i James Bond, och vi är många som får ångest av ondsinta banditer som ska ha världsherravälde. Nu är ju ettan i sig äldre än James Bond men nån gång borde man ju kunnat byta...
Linje 2: Tvåan ser ju helt klart ut som en styck-krok. Med tanke på de s.k. allmännläkaren och obducenten borde den linjen nu kunna få ett annat nummer.
Linje 3: Trean bildar antingen låsblecken till skamstocken eller vissa kvinnliga kroppsdelar, många är vi som tar illa upp.
Linje 4: Smaka på ordet, fyra => sätta fyr => Backaplansbranden, say no more
Linje 5:
Linje 6: Här får ni tänka själva
Linje 7: Se tvåan
Linje 8: Med hållplatsskylten 8 och när 8:an inkommer får man 2 st 8:or, ta 8e bokstaven i aflabetet, H och du får HH, vilket är initialer för en tysk som var verksam till april/maj 1945.
Linje 9: Redan tagits upp
Linje 10:
Linje 11: Redan tagits upp
Linje 13: Varför önskar man resenärer otur?
Så kanske 5an och 10 skulle funka... eller så kan det vara som Harald tror... jag vet inte...
"Haha I did it and I am proud of it" - D. Duck
Ånej! 5:an ser ju ut som ett "S". "S" är som vi vet nationalitetsbokstaven för Sverige. 5:an är alltså exkluderande mot våra invandrare och inte blir det bättre när de får se 10:an för då kommer de att tänka på ramsan "Tio små negerpojkar". Skandal att vi har två rasistiska linjenummer.Vardon skrev:Så kanske 5an och 10 skulle funka
Vardon skrev:Stefan_Brännström skrev:Sen skulle det vara intressant att veta om det var bestämt innan 11 september 2001 att man skulle ha ett linjepar i 9/11 mellan Kungssten och Sannaplan?
Glöm dessutom inte bort att:
Linje 1: Får oss alla att tänka på den onskefulla nr 1 i James Bond, och vi är många som får ångest av ondsinta banditer som ska ha världsherravälde. Nu är ju ettan i sig äldre än James Bond men nån gång borde man ju kunnat byta...
Linje 2: Tvåan ser ju helt klart ut som en styck-krok. Med tanke på de s.k. allmännläkaren och obducenten borde den linjen nu kunna få ett annat nummer.
Linje 3: Trean bildar antingen låsblecken till skamstocken eller vissa kvinnliga kroppsdelar, många är vi som tar illa upp.
Linje 4: Smaka på ordet, fyra => sätta fyr => Backaplansbranden, say no more
Linje 5:
Linje 6: Här får ni tänka själva
Linje 7: Se tvåan
Linje 8: Med hållplatsskylten 8 och när 8:an inkommer får man 2 st 8:or, ta 8e bokstaven i aflabetet, H och du får HH, vilket är initialer för en tysk som var verksam till april/maj 1945.
Linje 9: Redan tagits upp
Linje 10:
Linje 11: Redan tagits upp
Linje 13: Varför önskar man resenärer otur?
Så kanske 5an och 10 skulle funka... eller så kan det vara som Harald tror... jag vet inte...
Helt enkelt är det endast linje 12 som funkar. Ringlinjen. Som har det heliga talet, som bland annat hänsyftas till diverse bibliska företeelser: Tolv apostlar, de tolv bröderna Jakobsson. Någon har sagt att det är en multiplikation mellan det jordiska (fyra väderstreck) och det himmelska (treenigheten) men om det är en efterkonstruktion så skulle inte jag vara förvånad.Harald skrev:Ånej! 5:an ser ju ut som ett "S". "S" är som vi vet nationalitetsbokstaven för Sverige. 5:an är alltså exkluderande mot våra invandrare och inte blir det bättre när de får se 10:an för då kommer de att tänka på ramsan "Tio små negerpojkar". Skandal att vi har två rasistiska linjenummer.
Tolv är bra helt enkelt.
Professionell tyckare
Harald skrev:Ånej! 5:an ser ju ut som ett "S". "S" är som vi vet nationalitetsbokstaven för Sverige. 5:an är alltså exkluderande mot våra invandrare och inte blir det bättre när de får se 10:an för då kommer de att tänka på ramsan "Tio små negerpojkar". Skandal att vi har två rasistiska linjenummer.Vardon skrev:Så kanske 5an och 10 skulle funka
Underbart att läsa allt detta hemska om våra linjer.
Glöm inte att 5:an är röd, vilket för tanken till blod.... och sånt kan vi ju inte ha i finrummet.
/T