Göteborgs spårvagnsnät 2050

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Stefan_Brännström

Göteborgs spårvagnsnät 2050

Inlägg av Stefan_Brännström »

Varsågod, gör en lista på de övergripande förändringar Du tror har skett när vi skriver år 2050.

Född 1981 så tycker jag mig ha en hyfsad chans att överleva tills dess. Däremot är det väl lite lätt kört för er som är födda på 40-talet t.ex. Även om folk blir 100+, så är det faktiskt väldigt få svenskar som når den aktningsvärda åldern.

Själv gissar jag:

* Man har byggt spårväg till Backa, men framför allt har man byggt längs Södra Älvstranden. Tre linjer till Länsmansgården, (10:an förlängs).

* Man har byggt spårväg till Partille, förmodligen via Vallhamra Torg.

* Munkebäckslänken är väl nära förestående

* Man har byggt spårväg förbi vallgraven längs allén, det måste ju ske inom 50 år.

* Om man bygger mycket bostadslängor; En förlängning från Mölndal till Kållered kanske kan vara aktuell?

* På samma sätt bör vi väl kunna få den där Billdalslinjen till sist? Riktigt nice hade det varit om det gick att bygga hela vägen ner till
den gamla stationsbyggnaden i Särö, men då krävs att man bygger en hel del söderöver.

* Spårvagn till och från Landvetter skulle kunna vara något. Här kanske man t.o.m. kunde investera i snabbspår, tunnlar etc. och ev. använda speciella spårvagnar som kan nå 100 km/h?

* Delvis luftbana. Tänk vad trevlig t.ex. Avenyn kunde bli om spårvägen gick i hängbana :D , och att man tog bort samtliga bilar och bussar från området.

Jaja, det var lite framtidsdrömmande. Låt se vad herrarna har att komma med...
Satsa på Spårvägarna
Användarens profilbild
Kantorn

Re: Göteborgs spårvagnsnät 2050

Inlägg av Kantorn »

Låt se - när jag är 82 år - då har man inte bara byggt spårväg till Backa utan ända till Kungälv, kanske i någon form av Duospårväg - ett begrepp som inte finns längre, eftersom det då är norm snarare än exotisk företeelse. Detsamma gäller både Kungsbacka och Jonsered - däremot är det oklart hur långt inåt landet.

Höghastighetståg från Göteborg går till Stockholm, Oslo och Köpenhamn. Landvetter är nedlagt, inrikesflyget är dött i Sverige. Höghastighetståg har tagit över för stor del av marknaden för att det ska löna sig med flyg. Men det gör inte så mycket då det bara tar en dryg timme med tåg till Kastrup.
All busstrafik är utbytt mot antingen trådbuss eller spårbundet.

(Oljan har i princip tagit slut, därför behövs eltrafiken)

Eller har jag hamnat 2100 nu?
Professionell tyckare
Stefan_Brännström

Landvetter vore väl iofs synd att lägga ner. Ibland tar jag flygbussen dit när det är mörkt och sätter mig i den första stora salen och drömmer mig bort att jag egentligen var på väg att resa till Madeira, NY eller liknande...
Satsa på Spårvägarna
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Stefan_Brännström skrev:Landvetter vore väl iofs synd att lägga ner. Ibland tar jag flygbussen dit när det är mörkt och sätter mig i den första stora salen och drömmer mig bort att jag egentligen var på väg att resa till Madeira, NY eller liknande...
Det kan du glömma 2050. Då får du gå ned till hamnen och titta på segelfartygen i stället och låtsas att du ska mönstra på ett skepp till Jamaica. :D
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

Kantorn skrev:. Landvetter är nedlagt, inrikesflyget är dött i Sverige. Höghastighetståg har tagit över för stor del av marknaden för att det ska löna sig med flyg. Men det gör inte så mycket då det bara tar en dryg timme med tåg till Kastrup.
Det hoppas jag verkligen inte. Jag använder Landvetter alldeles för mycket...
Om det ska vara på tal att åka tåg till Kastrup för vidare flyg ut i världen så vill jag bli av med mitt bagage redan på stationen i Göteborg och hämta ut det på resmålet.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

MartinW skrev:
Kantorn skrev:. Landvetter är nedlagt, inrikesflyget är dött i Sverige. Höghastighetståg har tagit över för stor del av marknaden för att det ska löna sig med flyg. Men det gör inte så mycket då det bara tar en dryg timme med tåg till Kastrup.
Det hoppas jag verkligen inte. Jag använder Landvetter alldeles för mycket...
Om det ska vara på tal att åka tåg till Kastrup för vidare flyg ut i världen så vill jag bli av med mitt bagage redan på stationen i Göteborg och hämta ut det på resmålet.
Självklart kommer incheckning att fungera även på tåget. Jag gick en gång på tåget på Victoria Station för att åka till Gatwick och flyga hem. Bagaget lämnade jag på Victoria Station. Funkade utmärkt. (London alltså). Borde funka i Götet också.
Professionell tyckare
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Kantorn skrev:Självklart kommer incheckning att fungera även på tåget. Jag gick en gång på tåget på Victoria Station för att åka till Gatwick och flyga hem. Bagaget lämnade jag på Victoria Station. Funkade utmärkt. (London alltså). Borde funka i Götet också.
Liknar gammal hederlig pollettering alltså! Sånt har ju SJ slutat med för länge sedan!

Men fri konkurrens och kundernas påtryckning kan kanske ge effekt. Kanske kan det t.o.m. vara ett flygbolag eller Luftfartsverket (eller framtida ägare av Kastrup m.fl. flygplatser) som står för vissa tåglägen på höghastighetsbanorna 2050.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

LÅ1 skrev:
Kantorn skrev:Självklart kommer incheckning att fungera även på tåget. Jag gick en gång på tåget på Victoria Station för att åka till Gatwick och flyga hem. Bagaget lämnade jag på Victoria Station. Funkade utmärkt. (London alltså). Borde funka i Götet också.
Liknar gammal hederlig pollettering alltså! Sånt har ju SJ slutat med för länge sedan!

Men fri konkurrens och kundernas påtryckning kan kanske ge effekt. Kanske kan det t.o.m. vara ett flygbolag eller Luftfartsverket (eller framtida ägare av Kastrup m.fl. flygplatser) som står för vissa tåglägen på höghastighetsbanorna 2050.
Nåt sånt ja. Men pollettering av gods - kom bagaget automatiskt med på flygplanet då? Var man inte tvungen att hämta ut det på stationen? Här var det verkligen fråga om incheckning på Victoria. Har ingen aning om bagaget åkte med samma tåg, ett annat tåg eller möjligen med landsvägsfordon.

Sen SJ... De var förut ett statligt företag, och då med viss servicefunktion. Det följde med en resgodsvagn med i stort sett varje tåg (är min minnesbild iaf), och man kunde pollettera gods hyggligt lätt. Numera består den fantastiska servicen att personalen ler när man betalar sin surt förvärvade smörgås, och att - i allra bästa fall - konduktörerna (nej, tågvärdarna heter det visst) kan meddela varför tåget är försenat eller har stannat en längre tid mellan två stationer.

Det är bra att det blir konkurrens. Då får SJ rycka upp sig servicemässigt, alternativt sänka grundpriset på biljetterna, annars får de göra sig av med lite vagnpark.
Professionell tyckare
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Kantorn skrev:
LÅ1 skrev:

Nåt sånt ja. Men pollettering av gods - kom bagaget automatiskt med på flygplanet då? Var man inte tvungen att hämta ut det på stationen? Här var det verkligen fråga om incheckning på Victoria. Har ingen aning om bagaget åkte med samma tåg, ett annat tåg eller möjligen med landsvägsfordon.

Sen SJ... De var förut ett statligt företag, och då med viss servicefunktion. Det följde med en resgodsvagn med i stort sett varje tåg (är min minnesbild iaf), och man kunde pollettera gods hyggligt lätt. Numera består den fantastiska servicen att personalen ler när man betalar sin surt förvärvade smörgås, och att - i allra bästa fall - konduktörerna (nej, tågvärdarna heter det visst) kan meddela varför tåget är försenat eller har stannat en längre tid mellan två stationer.

Det är bra att det blir konkurrens. Då får SJ rycka upp sig servicemässigt, alternativt sänka grundpriset på biljetterna, annars får de göra sig av med lite vagnpark.
Jämförelsen med pollettering handlade om att lämna in bagage på en järnvägsstation för att det skall följa med tåget. (Men som sagt, att bagaget följer med exakt samma tåg är ju inte nödvändigt. Bara det kommer fram i tid. Och att få det säkerhetskontrollerat och vidare på nästa transportslag är ju nytt!)
Ett problem, som naturligtvis går att lösa, är att man absolut vill undvika att en passagerare uteblir från flyget, men att hans eller hennes bagage följer med planet. Säkerhetsrisk!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Stefan_Brännström

Fast om din tanke är att man till varje pris måste hindra någon från att skicka med t.ex. en bomb med planet, så är det väl tyvärr inte svårt för en person att, om han väl lyckas smuggla med sig en bomb in på planet, montera bomben någonstans eller kanske spola ner den i toaletten (vattentåliga bomber måste ju gå att tillverka år 2009) så att han/hon själv kan lämna planet och hamna i säkerhet, för att sedan fjärrspränga planet från någon lämplig "sommarstuga" när planet lyft igen. Resultat: alla på planet dör med 99,8% sannolikhet.

Ovanstående rader kan få en att oroat fundera på vad som händer när en riktigt begåvad person finner några kumpaner på samma nivå, och sätter dylika diaboliska planer i verket. :(

Rent principiellt kan det ju lika gärna vara ett långt tåg på väg från Sthlm till Gbg. Eller ett stort fartyg, jag är faktiskt osäker på vart det potentiellt kan finnas flest passagerare.

Faran med t.ex. ett tåg är ju att det kan beskjutas utifrån utan att förövaren behöver ta sig igenom en massa säkerhetskontroller. Det är väl nästa steg kanske, för de dårar som ger sig på räddningsfordon, där var ju åtminstone vid ett tillfälle ungjävlarna beväpnade med raketer (i Göteborg nyligen).
Satsa på Spårvägarna
Johan A

Inlägg av Johan A »

Dom flesta spår vagnar har nog tagits bort då . Man åker mer med hellikopter och det blir köer i luften i stälet . Så kan man gå på gatan utan proglem .
Spårvagnsintreserad från ÄLVSJÖ
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Johan A skrev:Dom flesta spår vagnar har nog tagits bort då . Man åker mer med hellikopter och det blir köer i luften i stälet . Så kan man gå på gatan utan proglem .
Så sa man 1950 också. Om år 2000...
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Johan A skrev:Dom flesta spår vagnar har nog tagits bort då . Man åker mer med hellikopter och det blir köer i luften i stälet . Så kan man gå på gatan utan proglem .
Och helikoptrarna drivs med...?
Professionell tyckare
Björn Stråhle
Kontakt:

Inlägg av Björn Stråhle »

Bästa spårvägsvänner!

Denna tråd är ett lysande exempel på hur man kan lämna ämnet ”Göteborgs spårvägsnät 2050” och hamna i en diskussion om pollettering! Åter till ämnet och potentiella utvecklingsmöjligheter.

Södra Älvstranden, ja; Billdal, nja (verbala sakägare brukar kunna hindra det mesta med hjälp av plan- och bygglagen), möjligen når spårvägen Askim; Landvetter? Har ni inte läst på? Snabbtågen mellan Stockholm och Göteborg går genom Landvetters ankomsthall, precis som en viss Arlandabana på annat håll; Allén – glöm det; Kållered kan vara en intressant möjlighet, Partille likaså; Munkebäckslänken genomförd sedan länge; möjligen kan Torslanda också bli verklighet - där finns utmärkta exploateringsmöjligheter; Nya Björlandavägen har ett gammalt spårvägsreservat och i en framtid kan området mot Björlanda blir exploaterat och då följer spårvägen med.

Det finns också en minussida! Långedragslinjen finns inte längre, möjligen till Älvsborgskyrkan; Södra Guldheden kan också diskuteras, liksom spårvägen genom Annedal. Bangatan då? Jo, den överlever nog.

En linjedragning som man bör fundera över är Avenyn. Spårvagnar på Avenyn är som Eifeltornet i Paris eller Big Ben i London. De tillhör stadsbilden. Starka intressenter har önskat flytta spåren till Södra Vägen i stället. Kanske har de inte följt med utvecklingen i andra städer och spårvägens positiva effekter på handel, etc. Hur som helst, det blir intressant att följa dessa strömningar.

Hälsningar/Björn
B Thomas

Inlägg av B Thomas »

Björn Stråhle skrev:Landvetter? Har ni inte läst på? Snabbtågen mellan Stockholm och Göteborg går genom Landvetters ankomsthall, precis som en viss Arlandabana på annat håll;
Nu gissar jag att man kanske tänkte på det faktum att Götalandsbanan helt missar den relativt stora tätorten Landvetter. Varför inte konvertera gamla banan till spårväg (alternativt duospårväg om spåret behövs för godstågen) Almedal-Mölndals övre-Pixbo-Mölnlycke-Landvetter med förlängning in till Landvetter centrum?
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Vad gäller Partille så är det kanske mer realistiskt att spårväg byggs via Utby?

Det finns ju redan planer på att göra Bellevue till grenstation och dra en gren rakt österut. Förvisso skulle en sådan förlängning till Partille idag ha sämre resandeunderlag än en förlängning från Östra Sjukhuset, men i planerna ingår också mer bebyggelse mellan Bellevue och Utby. Det finns rätt gott om grönytor där man skulle kunna bygga hus utan att för den skull göra sig av med all växtlighet. Dessutom lär körtiden bli kortare över Bellevue än över Östra sjukhuset.

Vad gäller Östra Sjukhuset så är det väl däremot högst troligt att det blir spårväg av något som liknar dagen stombuss 17.

Stampgatan kommer troligen att vara helt reserverad för spårtrafiken med staket som skydd mellan spårtrafiken och övrig trafik. Landsväg-flyovern som planeras över centralstationen förlängs så att den har en gren som "landar" söder om Stampgatan, Ullevigatan får kapacité nog att hantera biltrafiken som idag går på Friggagatan som mer blir en lokalgata. Med minskad biltrafik på Friggagatan så kan man anlägga ett "rapit-bussfält" mitt i, och enkelrikta den år 2009 invigda bussgatan så att det då enda körfältet blir bredare och därmed tillåter snabbare busstrafik.

Om man får visionera lite mer så har det byggts paralella snabbspår på många sträckor som gör att trafiken till ytterområdena går snabbare in mot centrum, samtidigt som nätet förlängts åt många håll. Dessutom har man skaffat vagnar och byggt banan så att man kan köra klart snabbare än idag på de separata banvallarna, kanske 120km/h eller liknande på snabbspåren.

Dessutom kan man väl gissa att man äntligen lyckats lösa nöten att lagra energi på ett portabelt sätt med lägre förluster än dagens ca 40% i batterier, varpå vagnarnas "ombordbatterier" laddas dels av bromsenergin och dels styrs uppladdning så att vagnarna får extra mycket laddning på de platser där förlusterna i elöverföringen är som lägst.
Stefan_Brännström

En spårväg till Partille skulle aldrig locka till sig pendlare som åker Partille-Göteborg City, dom har ju redan det nu existerande pendeltåget som trafikerar både ofta och effektivt.

Av samma anledning kommer det förmodligen heller aldrig bli aktuellt med en förlängning av L4 från Mölndal till Kungsbacka; Järnvägen försörjer redan de områdena väl.

Tankar kring spårväg genom Utby ger mig snarare en vision om en snabbana mellan Bellevue och Bergsjön. Det är ju en ganska seg väg mellan dessa stationer som det är idag.

Bor man i Bergsjon Centrum sa far man faktiskt aka i en bage med manga hallplatser for att komma till Bellevue.
Satsa på Spårvägarna
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

I 2050 er alle spårvägar borte. Når vi skal reise kjøres vi gjennom en stor scanner og sendes som vedlegg til e-mail. Dette konstruerte oppfinnar-Jocke redan på 1950-talet.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Stefan:

Det är förvisso helt sant gällande de som ska åka mellan en plats i närheten av stationen i Partille och nån plats nära eller väster om Göteborg C. Däremot finns det kanske utrymme för ett antal andra resor. Jämför att man idag kör buss på sträckan med halvtimmestrafik trots att det finns plats att bygga en hel del mer byggnader längs sträckan.

L4 till Kungsbacka tror jag inte heller på. Det som möjligen kanske kan vara en tanke vore att anlägga något liknande en återbyggd säröbana dragen ända in till Kungsbacka och med fordon som kan köra på hela spårvägsnätet. Det går trots allt rätt tät busstrafik idag (linje 58, 80, blå express och nån förstärklingslinje typ 158) längs åtminstone delar av ungefär den sträckan som gamla Säröbanan gick längs.

Vad gäller snabbväg till Bergsjön så är frågan dels hur mycket man skulle vinna på att ansluta till en Utby-spårväg som på sträckan Bellevue-Utby-Fjällbo/Jennyhill har hållplatser som vilken "långsamspårväg" som helst, och dels är frågan hur möjligheterna är att dra spårvägen i så stor lutning. Om man provar att åka Mellbyleden så ser man hur stor lutningen är. (Jag har för övrigt provat att cykla dels Bellevue-Bergsjön och dels Jennyhill-Bergsjön och kan intyga att den sistnämnda sträckan är klart mest ansträngande).

Just Bergsjön är väl å andra sidan ett av de områden som redan har riktigt bra kollektivtrafik. Restiden Bergjön-Centralen är klart lägre än t.ex. Frölunda-Centralen trots att det fågelvägen är ungefär lika långt (med halvdåligt ögonmåttande på kartan).
Stefan_Brännström

Bergsjöbanan har ju planskildhet nästan hela vägen till snabbspåret.

Frölundabanan i jämförelse har förvisso planskildhet fram till Linneplatsen, men sedan finns ju inget snabbspår att klippa den sista biten på.
Satsa på Spårvägarna
Skriv svar