Citybanan Stockholm, namn på "centralstationen"

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
B Thomas

Re: Citybanan Stockholm, namn på "centralstationen"

Inlägg av B Thomas »

Höj blicken från Stockholm till andra orter med en centralstation och lokaltrafik med hållplats intill. Hur ser det ut då?
Först får vi räkna bort alla orter där det finns namn som Resecentrum och liknande.

Jag gjorde en snabb och enkel snabbtitt. Principen är denna:

För järnvägstrafiken: (inklusive eventuell regional/lokal dito) Ortnamnet C eller Ortnamnet Central eller Ortnamnet
För den lokala (buss/spv)trafiken: Centralstationen eller Centralen eller Järnvägsstationen eller Stationen

I några enstaka fall förekommer andra upplägg.
Det finns ingen anledning att Stockholm ska bryta detta mönster.
Stockholm Klara, Klara, City, T-Centralen, m.m. bryter detta mönster! 8)

Slutligen måste jag säga att jag inte riktigt kan köpa argumentet att gemensamma namn skapar förvirring för larmnumret 112.
I så fall borde det inte kunna heta Fridhemsplan (T1,T3), Odenplan (T1,J), T-Centralen (T1+2,T3) Slussen (T1+2,SB).
Om detta är ett problem, sätt upp (om det inte redan finns) skyltar med unika spårnummer så borde det räcka.
------------------------------
Edit:
I Malmö finns en hållplatskarta (för i huvudsak bussar) och där kallas hållplatsen vid Malmö C för Malmö Central
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

djth skrev:Ja det var typ det jag menade. Den nya pendeltågsstationen kan få heta Centralen, tunnelbanedelen kallas T-Centralen och fjärrtågsstationen Stockholms central. I folkmun blir det förstås Centralen alltihop... Att få folk att kalla T-Centralen eller Stockholms central för Stockholm Klara kräver en informations- och marknadsföringsinsats som inte är av denna värld. Oavsett vad man hittar på för namn för den nya stationen så kommer folk att säga Centralen ändå. Och att ha en Stockholm Klara intill T-Centralen och Stockholms central känns inte heller praktiskt genomförbart.

Så japp, man ger upp direkt och kallar den nya stationen för Centralen. :)
Det du beskriver var precis vad jag inte menade. Dvs i mitt resonemang är det inte rimligt att pendeltågsstationen heter Centralen.

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
djth

Inlägg av djth »

TonyM skrev:Det du beskriver var precis vad jag inte menade. Dvs i mitt resonemang är det inte rimligt att pendeltågsstationen heter Centralen.
Ditt resonemang baserade sig på att fjärrtåg inte borde gå till "Centralen"?
TonyM skrev:Centralen är inte bra för Fjärrtåg. Det finns många fjärrtåg som går från Centralen till Centralen. Exempelvis det som i Malmö kallas för Centralen... e.t.c.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

djth skrev:
TonyM skrev:Det du beskriver var precis vad jag inte menade. Dvs i mitt resonemang är det inte rimligt att pendeltågsstationen heter Centralen.
TonyM skrev:Centralen är inte bra för Fjärrtåg. Det finns många fjärrtåg som går från Centralen till Centralen. Exempelvis det som i Malmö kallas för Centralen... e.t.c.
Även pendeltågen går till andra samhällen med egen geografi. Det är samma problem som i fjärrtågssammanhanget. Alla stationer kan inte heta "Centralen" och "Stationen". Därför bör "Stockholm(s)" ingå i alla eventuella stationsnamn som innehåller bestämningar som "central", "södra" och så vidare.
B Thomas

Inlägg av B Thomas »

daniel_s skrev:Även pendeltågen går till andra samhällen med egen geografi. Det är samma problem som i fjärrtågssammanhanget. Alla stationer kan inte heta "Centralen" och "Stationen". Därför bör "Stockholm(s)" ingå i alla eventuella stationsnamn som innehåller bestämningar som "central", "södra" och så vidare.
Instämmer, men huru med Odenplan? Det finns ett Odenplan i Vellinge (apropå ingenting :cheesygrin: )
Användarens profilbild
Joakim Runnedal
Kontakt:

Inlägg av Joakim Runnedal »

Daniel har en poäng med att begreppen "södra" och "central" finns i andra orter som pendel- och fjärrtågen tågen betjänar. Därför är namn som enbart "Centralen" och "Södra station" mindre bra, eftersom man då inte vet vilken ort som avses. Jag tycker därför att "Stockholms central", eller ännu bättre kortformen "Stockholm C", är det namn den nya pendeltågsstationen bör ha. Spåren måste förstås tydligt numreras med spårnummer som inte redan används, t ex 21, 22, 23 och 24 (rätta mig om jag har fel). Som stationssignatur i Banverkets system kanske skulle det kanske kunna funka med "Xst".

Med samma resonemang som ovan borde även den nya pendeltågsstationen vid Odenplan egentligen heta "Stockholm Vasa". Jag känner i o f s inte till något "Odenplan" i någon annan av de orter pendeltågen idag betjänar, men "Odenplan" känns ändå som ett klart möjligt lokalt platsnamn i vilken svensk ort som helst. Om man exempelvis skulle bygga en ny stadsdel i t ex Märsta, Nynäshamn eller Södertälje, så kanske man skulle vilja benämna en viss plats där för "Odenplan", och då vore det ju synd om ett sådant stationsnamn redan finns. Kanske inte ett jättetungt argument, men ändå. Resonemanget gäller ju för övrigt även "Karlberg", som redan skulle ha kunnat döpts om till "Stockholm Vasa", men nu har den ju inte gjort det, så det namnet är ju ledigt.
Användarens profilbild
Joakim Runnedal
Kontakt:

Måste tillägga att det känns väldigt märkligt att döpa en pendeltågsstation till T-centralen; det blir ju då liksom som den uppkallas efter en tunnelbanestations namn och inte efter den plats där den ligger.
Tunneltåg manövreras bäst med körvev och bromsklubba
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

djth skrev:
Om du läser hela inlägget så ser du vad jag skriver om pendeltågsstationen.
Daniel S skrev: Även pendeltågen går till andra samhällen med egen geografi. Det är samma problem som i fjärrtågssammanhanget. Alla stationer kan inte heta "Centralen" och "Stationen". Därför bör "Stockholm(s)" ingå i alla eventuella stationsnamn som innehåller bestämningar som "central", "södra" och så vidare.
Ja... fast nej... eller snarare kanske. Tittade på pendeltågssystemet och konstaterade att det finns bara en centralstation där SL-pendlar angör. Övriga med epitetet C hette Centrum. (Åtminstone på SL:s kartor - jag har inte undersökt Banverkets)
B Tomas skrev: Instämmer, men huru med Odenplan? Det finns ett Odenplan i Vellinge
Skyltat namn "Stockholm O(denplan)"
Signatur: Ost

Skämt å sido, Det stannar väl inga tåg på Odenplan i Vellinge?

//Tony
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Men allvarligt: Vi kan väl inte kräva kommun- eller länsnamn före varje stationsnamn som råkar finnas som ort/håla någon annanstans i Sverige? Det finns t.ex. mer än 40 Jakobsberg och UIriksdal i Sverige. Men det är orimligt att vi ska döpa om pendeltågsstationerna till Järfälla Jakobsberg och Solna Ulriksdal bara för den sakens skull. Vi pratar alltså om stationer som bara betjänas av Stockholms pendeltåg. Varken Jakobsberg, Odenplan eller Karlberg är problematiska stationsnamn i sammanhanget.
Joakim Runnedal skrev:Måste tillägga att det känns väldigt märkligt att döpa en pendeltågsstation till T-centralen; det blir ju då liksom som den uppkallas efter en tunnelbanestations namn och inte efter den plats där den ligger.
Tja, varför inte? T-Centralen är ju döpt efter en järnvägsstation, så varför kan inte en pendeltågsstation döpas efter en tunnelbanestation, när den dessutom ligger på exakt samma plats och kommer ha samma ingångar? Se T-Centralen som en förkortning för Tunnelcentralen så kanske det känns bättre :D Om man vill förtydliga ortsnamnet så kan man ju skriva Stockholm T-Centralen, förkortat Stockholm T med signaturen Tst.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

kildor skrev:Tja, varför inte? T-Centralen är ju döpt efter en järnvägsstation, så varför kan inte en pendeltågsstation döpas efter en tunnelbanestation
Av samma skäl som man inte döper en järnvägsstation efter en busshållplats!
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

daniel_s skrev:Av samma skäl som man inte döper en järnvägsstation efter en busshållplats!
Och vilka skäl skulle det vara?

Jag har svårt att se likheten. Tunnelbana och pendeltåg är jämförbara trafikslag. Tunnelbanan har dessutom långt fler resenärer än pendeltågen har.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

kildor skrev:Men allvarligt: Vi kan väl inte kräva kommun- eller länsnamn före varje stationsnamn som råkar finnas som ort/håla någon annanstans i Sverige? Det finns t.ex. mer än 40 Jakobsberg och UIriksdal i Sverige. Men det är orimligt att vi ska döpa om pendeltågsstationerna till Järfälla Jakobsberg och Solna Ulriksdal bara för den sakens skull. Vi pratar alltså om stationer som bara betjänas av Stockholms pendeltåg. Varken Jakobsberg, Odenplan eller Karlberg är problematiska stationsnamn i sammanhanget.
Då kan man ju fråga sig var namnbildningar som Skånes Fagerhult, Skåne Tranås, Upplands Väsby, Dals Långed, m.fl. kommer ifrån.
Före järnvägens intåg hette flera av dessa orter bara ortsnamnet, efter järnvägens intåg fick även landskapsnamnet följa med.

Men ingen har väl å andra sidan krävt att man skall döpa om Jakobsberg till "Järfälla Jakobsberg" Stationen skall heta som orten den ligger i. Stockholm C ligger föga förvånande i just Stockholm.

Nu kan jag ha missat något här, men har jag helt missuppfattat om regionaltågen, exempelvis Tåg i Mälardalen, under vissa omständigheter skulle ledas via tunneln?

//Tony
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Varför inte Stockholm U - Stockholm Undre?
Professionell tyckare
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

TonyM skrev:Nu kan jag ha missat något här, men har jag helt missuppfattat om regionaltågen, exempelvis Tåg i Mälardalen, under vissa omständigheter skulle ledas via tunneln?
Det lär inte bli aktuellt eftersom man förmodligen kommer installera plattformsdörrar med passning för X60. Och det kommer vara mer ledig kapacitet ovan jord än under...
Användarens profilbild
djth

Inlägg av djth »

daniel_s skrev:Även pendeltågen går till andra samhällen med egen geografi. Det är samma problem som i fjärrtågssammanhanget. Alla stationer kan inte heta "Centralen" och "Stationen". Därför bör "Stockholm(s)" ingå i alla eventuella stationsnamn som innehåller bestämningar som "central", "södra" och så vidare.
Pendeltågsstationen i fråga ÄR centralen i pendeltågssystemet. Vilken annan central kan man tro att man kommit till? Och hur ska man få folk att kalla stationen för något annat än Centralen?
B Thomas

Inlägg av B Thomas »

djth skrev:Pendeltågsstationen i fråga ÄR centralen i pendeltågssystemet. Vilken annan central kan man tro att man kommit till? Och hur ska man få folk att kalla stationen för något annat än Centralen?
Ingen annan pendeltågs- eller regionaltågsstation i Sverige kallas "Centralen" utan heter "Malmö Central", "Göteborg Central" etc. För LOKAL trafik däremot, som rör sig inom samma ort/tätort, är namnet "Centralen" högst relevant, men t.ex Stockholm Central funkar ävan där trots att det är lite överinformation. Men eftersom det blev ett jädra liv om namnet Stockholm Södra i st f Södra Station så anar jag ett Stockholmskt trauma här (inget personligt mot dig djth!). Är man alltings centrum så är ju namndelen "Stockholm" överflödig :wink: :mrgreen:
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Jag har gått igenom hela tråden och försökt fånga upp de olika förslagen. Mer eller mindre seriösa. Här är listan:
City
T-centralen
Centralen
Stockholm C
Sergels Torg
P-Centralen (P-pillercentralen? Parkeringscentralen? P-rullecentralen? Det kan bli kul det här!)
J-Centralen
Stockholms undre station (Stockholm U)
Cenntralstationen Undre
Klara källare
De Profundis
Stockholm City (förkortat Stockholm C)
Stockholm Sergels Torg
Stockholms östra Central
Klara
Stockholm T
Norrmalm
Halvvägs ner till H-vetet
Stockholm C/T-Centralen
City/Stockholm C
Sergel City
Klara City
Pundarplatsen
T+P-Centralen (skulle säkert uttalas TP-Centralen av Stockholmarna)
Stockholm C, spår 51-54
City-Centralen
Stockholms central - västra + Stockholms central - östra
Stockholm U - Stockholm Undre
En sak som slog mig var hur många som ogillade namnet Klara för att det inte används i dag. Men då tycker jag att det vore utmärkt att börja använda det igen, istället för att det skall falla ner i ännu djupare glömska.
Å andra sidan kanske det trots allt inte är så bra namn på stationskomplexet. I alla fall inte ensamt.

Min bestämda åsikt är att hela komplexet dagens T-centralen + nya pendeltågsstationen skall ha samma namn. T-centalen eller Centralen är nog de bästa alternativen.

Här finns en omröstningstråd också!

TILLÄGG
För tydlighetens skull så vill jag påpeka att även kommentarerna inom parentes i citatrutan är citat från tidigare inlägg.
Senast redigerad av LÅ1 den onsdag 18 november 2009 9:20, redigerad totalt 1 gånger.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Joakim Runnedal
Kontakt:

Alltså, man skulle ju faktiskt, som också framförts tidigare i den här och andra trådar, kunna använda samma logik som man gjorde 1958 när man döpte om tunnelbanestationen Centralen till T-Centralen, genom att helt enkelt döpa den nya pendeltågsstationen till P-Centralen. På detta sätt särskiljs den tydligt från både fjärr- och regionaltågscentralen (Stockholms central) och tunnelbanecentralen (T-Centralen). Den nya stationen P-Centralen får då spåren 1-4. Alternativt så döper man (om) både tunnelbanecentralen och den nya pendeltågscentralen till det gemensamma namnet PT-Centralen alternativt TP-Centralen med spåren spåren/plattformsdelarna 1-10 (1-6 för T-tåg, 7-10 för P-tåg). Namnen PT-Centralen alternativt TP-Centralen marknadsför ju också automatiskt att här finns bytesmöjlighet mellan P- och T-tåg. Jag tycker faktiskt PT-Centralen/TP-Centralen är det roligaste förslaget hittills! :lol:
Tunneltåg manövreras bäst med körvev och bromsklubba
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Joakim Runnedal skrev:Alltså, man skulle ju faktiskt, som också framförts tidigare i den här och andra trådar, kunna använda samma logik som man gjorde 1958 när man döpte om tunnelbanestationen Centralen till T-Centralen, genom att helt enkelt döpa den nya pendeltågsstationen till P-Centralen. På detta sätt särskiljs den tydligt från både fjärr- och regionaltågscentralen (Stockholms central) och tunnelbanecentralen (T-Centralen). Den nya stationen P-Centralen får då spåren 1-4. Alternativt så döper man (om) både tunnelbanecentralen och den nya pendeltågscentralen till det gemensamma namnet PT-Centralen alternativt TP-Centralen med spåren spåren/plattformsdelarna 1-10 (1-6 för T-tåg, 7-10 för P-tåg). Namnen PT-Centralen alternativt TP-Centralen marknadsför ju också automatiskt att här finns bytesmöjlighet mellan P- och T-tåg. Jag tycker faktiskt PT-Centralen/TP-Centralen är det roligaste förslaget hittills! :lol:
Jo visst, ett roligt, men inte särskilt troligt alternativ. T-Centralen spår 1 - 10 är troligare.

Även om jag tror att det slutar med City. Kort och gott.

Märkligt - liger City runt 30 m under stockholms innerstad?
Professionell tyckare
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

TP-centralen var fraktiskt väldigt bra, åtminstone för oss som gillar frågespel!
Kantorn skrev: Märkligt - liger City runt 30 m under stockholms innerstad?
Fniss! Annars kan man väl då kalla den för "Malmskillnadsgatan Under", det rimmar bra med "P-Centralen"...

//T
Skriv svar