Buss 57 gick var åttonde minut i morgonrusningen, precis lika ofta som 44 och 64 gick.TKO skrev:Innan det blev klart med Citybanan var planerna att bygga en ny bro väster om S:t Eriksbron för att kunna köra buss 54/4 via Karlbergs station. Nu verkar man låta allt vara som det är tills pendeltågsstationen i Karlberg läggs ner.daniel_s skrev:Det sistnämnda får ses som ett högst teoretiskt alternativ, ingen vettig människa väljer den metoden mer än en gång! Om man går till S:t Eriksplan och tar tunnelbanan därifrån tar det omkring tio minuter. Men visst, jag tycker också att det är konstigt att det inte finns någon buss mellan Karlberg och Kungsholmen. Det fanns väl det fram till mitten av 90-talet, åkte någon med den?Calipo skrev:Men från Karlberg till Kungsholmen finns idag ingen riktigt bra förbindelse, boende längs Märstagrenen som jobbar vid tex Fridhemsplan har några alternativ:
* En kvarts promenad från Karlberg
* Buss till St-Eriksplan och därifrån buss eller tunnelbana, tar ungefär en kvart inklusive bytet.
Bussen från Karlberg till Kungsholmen (vad hade den för nummer?) gick för sällan för att någon skulle orka vänta på den...
/TKO
SL:s förslag till trafikförändringar 2010
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
- Karsten
Re: SL:s förslag till trafikförändringar 2010
Det var för sällan om man skulle till Fridhemsplan eller någon annan plats dit det gick t-bana. Väntetiden plus bussens körtid gjorde att det gick fortare att gå till S:t Eriksplan och sedan åka vidare med tunnelbanan.Karsten skrev:Buss 57 gick var åttonde minut i morgonrusningen, precis lika ofta som 44 och 64 gick.
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Tråkigt att inte den fanns när jag jobbade på Stora Essingen. De gånger jag reste norrifrån så åkte jag ibland med buss till StEriksplan (de gånger jag va trött och bussen precis kom).Karsten skrev: Linje 57 gick Karlberg-Fridhemsplan-Stora Essingen under morgonens rusningstrafik. När jag åkte till gymnasiet vid Västerbroplan åkte jag oftast med 57:an från hpl S:t Eriksgatan (på linje 57 tur 21 gick oftast vagn 5721, såklart), och det var då ganska mycket folk som redan satt på bussen. Linjen försvann i samband med införandet av linje 1.
Klart man inte ska satsa för mycket på att skapa bättre tillgänglighet till Karlberg med nya broar och grejer, men det är många år tills tågtunneln är klar, tills dess vore någon mer buss på Karlberg ganska trevligt.
- Ulrik Berggren
- Kontakt:
Är inte en anledning att SL drar sig för att dra fler busslinjer till Karlberg att grannarna längs Norrbackagatan är ganska griniga över de bussar som redan går där, och ogärna släpper till fler? De lyckades väl stoppa stomlinje 2 som var tänkt att terminera vid stationen?
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
om jag bodde utmed pendeltågsnätet, och gick i en skola i fridhemsplan, skulle jag ha åkt till stockholms C och bytt till T-10, T-11 eller linje 1.
- Karsten
Det tror jag inte många skulle hålla med dig om, framförallt inte om det faktiskt gick en buss direkt från Karlberg till Fridhemsplan.charmander skrev:om jag bodde utmed pendeltågsnätet, och gick i en skola i fridhemsplan, skulle jag ha åkt till stockholms C och bytt till T-10, T-11 eller linje 1.
nä, då skulle jag självklart ha tagit den bussen. jag utgick ifrån dagsläget.
Fast det var snarare ledbussar som väl - som överallt i Stockholm när det gäller lokalgator - som var det stora problemet och ledde till klagomål. Nu kommer det hela att lösa dig när Citybanan blir klar, men annars tror jag problemet är lite grann att eftersom stäckan s:t Eriksplan - Karlberg är så pass kort, är det egentligen i regel bättre att gå till S:t Eriksplan och byta där. För du skulle behöva ha ganska hög trafik om det ska konkurrera med att gå de 4 minuterna till S:t Eriksplan och där kunna ta 3, 4, eller 77: an (eller tunnelbanan som går varannan minut) i högtrafik om man bara ska till Fridhemsplan. Vitsen med busstrafik blir alltså främst att kunna "slippa ett byte", genom att kunna ta bussen direkt från stationen. Och där har vi lite av grundproblemet - att ska man ha tät busstrafik (så att passagerarna hellre väntar än tar en annan buss/går för att det går fortare), så blir det väldigt många linjer i olika riktningar i tät trafik och då blir det en väldig överkapacitet (och svårt att få plats med vid stationen). Jag tror därför i sådana fall att det viktiga skulle vara att det fanns en buss som passade till/från varje pendeltåg norr och söder ifrån och som kunde innebära en snabb transport till S:t Eriksplan eller Odenplan (kan ju för den skull bestå av olika linjer). Jag tror - som en följd av detta - att det är betydligt fler som tar bussen från Karlberg - än till, just för att man på eftermiddagen tar den busss som kommer först och går från S:t Eriksplan, eftersom det tar lika lång tid, emedan det är mer attraktivt att ta bussen när de går ofta och alltid står inne på morgonen.Ulrik Berggren skrev:Är inte en anledning att SL drar sig för att dra fler busslinjer till Karlberg att grannarna längs Norrbackagatan är ganska griniga över de bussar som redan går där, och ogärna släpper till fler? De lyckades väl stoppa stomlinje 2 som var tänkt att terminera vid stationen?
Eller - om man inte hade valt att flytta pendeltågstationen i och med Citybanan, hade nog någon form av rullband (i tunnel eller annan snabb transport - något slags spårbilar däremellan varit att föredra.)
Nu har beslutsunderlaget kommit till trafkförändringarna som skall ha beslutats om idag (Tyvärr inte upplagt på nätet ännu), där tar man upp förändringarna med spårvagn till djurgården. Spårvagnen skall trafikera från Djurgården m-fr 5.15-1.45, lördag 5.45-1.45, söndag 6.15-1.45 från Sergels torg (eller egentligen Hamngatan), m-f 5.30-2, lö 6.00-2, sö 6.30-2. Efter 23.00 blir det bara trafik till/från Skansen och som bekant är det 6 vagnar som skall trafikera med kompletterande busstrafik vid behov. 47 kortas av till Sergels torg och döps om till linje 57. På språvagnen blir det 7,5 minuterstrafik dagtid 8-18 (10-18 helger) och 10-20 minuterstrafik övrig tid (sena kvällar 30-minuterstrafik). Man kommer också återinföra vår-och hösttidtabell (som ju fanns på 47:an förr i tiden). När det gäller gröna linjen planerar man att utöka 2-minuterstrafiken en halvtimme (till cirka 8.45) vilket skall utredas. Röda linjer fortsätter man utöka med 5-minuterstafiken till Mörby, när det gäller Norsborgslinnjen är man dock inne på att se om det går att göra ökningar på den, utan att minska turtätheten på Fruängenslinjen. Långa tåg på blåa linjen och tätare trafik under maxkvarten (eller rättare sagt 20-minuter) vilket också skall utredas. Roslagsbanan får ju kvartstrafik på kvällarna till både Rimbo och Kårstabanan (till Ormsta, gäler även lördagar) och Saltsjöbanan frå 20-minuterstrafik på helgerna (dagtid). 10-minuterstrafiken förlängs på Lidingöbanan och det blir trevagnarståg på lördagar (vintertid). Tvärbanan får långa tåg även på lördagar och 10-minuterstrafik till 21 på helgerna och 15-minuterstrafik efter 24.00 på helgerna.
När det gäller bussar är det några nya linjer på gång, men egentligen bara i högtrafik som en linje till Marabou och Infra city från Cityterminalen och förlängning av vissa turer på 435 och 446 till cityterminalen. Ny linje också från Vallentuna till Kista i högtrafik, som exempel. Annars blir det mycket satsningar på att öka trafiken på stombussarna. En trend tycks vara också att man försöker i så stor utsträckning som möjligt köra med samma tidtabeller på lördagar och söndagar.
När det gäller bussar är det några nya linjer på gång, men egentligen bara i högtrafik som en linje till Marabou och Infra city från Cityterminalen och förlängning av vissa turer på 435 och 446 till cityterminalen. Ny linje också från Vallentuna till Kista i högtrafik, som exempel. Annars blir det mycket satsningar på att öka trafiken på stombussarna. En trend tycks vara också att man försöker i så stor utsträckning som möjligt köra med samma tidtabeller på lördagar och söndagar.
- Karsten
Kvartstrafik till Ormsta och Åkersberga m-f 8-16 och 18-21, lör 9-18. Under samma tid 30-minuterstrafik till Lindholmen.spårlasse skrev:Roslagsbanan får ju kvartstrafik på kvällarna till både Rimbo och Kårstabanan (till Ormsta, gäler även lördagar)
-
Men det har man ju redan! Tillkoppling sker idag mellan 11.00 och 12.00spårlasse skrev:Tvärbanan får långa tåg även på lördagar ....
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Tack för påpekandet (vilket ju stämmer - ibland skriver man lite fort), det som är nytt är att det skall förlängas till klockan 19.00 på lördagskvällar, och på vardagar i mellantrafiktid (alltså långa tåg på vardagar mellan 5.00-19.30.)Björn Ehnberg skrev:Men det har man ju redan! Tillkoppling sker idag mellan 11.00 och 12.00spårlasse skrev:Tvärbanan får långa tåg även på lördagar ....
Hejsan!
http://sl.se/upload/rapporter/trafikfor ... r_2010.pdf
Nu har jag läst igenom dokumentet och för mig finns en del funderingar:
Sid 35:
* Kommer nya linje 411 från Slussen till Ektorps C ha anslutning mot Slussen vid Ektorps C som kommer att visas tydligt i tidtabellen, för t.ex. resande från Skuru torg som vill åka snabbaste vägen till Slussen? (Samma fråga gäller såklart omvänd riktning också)
Sid 70:
* Kommer det att upprättas en vändslinga vid Gustavsgården eller kommer bussen att vända vid en gatukorsning där?
(Den kör ju samma sträcka mellan Gustavsbergs C - Gustavsgården via Hästhagen)
Sid 71:
* Hur kommer trafiken på linje 420 och 422 att påverkas under den tid på dygnet som linje 445 trafikeras till/från Gustavsbergs Centrum?
Fundering:
* Varför förses inte platser bortom Hemmesta med direktbussar till/från Stockholm utan byte i Hemmesta utanför rusningstrafik om nu både Stavsnäs, Djurö/Vindö + Ingarö har det? Alternativt tycker jag 436 - 440 + 461 - 463 skall förlängas till/från Ålstäket då de inte trafikerar Slussen så att resenärer ges möjlighet att resa direkt till/från Slussen utan att behöva åka via Gustavsberg med anslutning till/från Slussen med buss 432 - 434.
http://sl.se/upload/rapporter/trafikfor ... r_2010.pdf
Nu har jag läst igenom dokumentet och för mig finns en del funderingar:
Sid 35:
* Kommer nya linje 411 från Slussen till Ektorps C ha anslutning mot Slussen vid Ektorps C som kommer att visas tydligt i tidtabellen, för t.ex. resande från Skuru torg som vill åka snabbaste vägen till Slussen? (Samma fråga gäller såklart omvänd riktning också)
Sid 70:
* Kommer det att upprättas en vändslinga vid Gustavsgården eller kommer bussen att vända vid en gatukorsning där?
(Den kör ju samma sträcka mellan Gustavsbergs C - Gustavsgården via Hästhagen)
Sid 71:
* Hur kommer trafiken på linje 420 och 422 att påverkas under den tid på dygnet som linje 445 trafikeras till/från Gustavsbergs Centrum?
Fundering:
* Varför förses inte platser bortom Hemmesta med direktbussar till/från Stockholm utan byte i Hemmesta utanför rusningstrafik om nu både Stavsnäs, Djurö/Vindö + Ingarö har det? Alternativt tycker jag 436 - 440 + 461 - 463 skall förlängas till/från Ålstäket då de inte trafikerar Slussen så att resenärer ges möjlighet att resa direkt till/från Slussen utan att behöva åka via Gustavsberg med anslutning till/från Slussen med buss 432 - 434.
Senast redigerad av at1981 den torsdag 17 december 2009 20:41, redigerad totalt 1 gånger.
MVH Alexander från Värmdö
-
Ja, det var verkligen glädjande nyheter, Lasse! Situationen är ju helt ohållbar nu. Idag, med torsdagens snöväder ville många - helt naturligt - åka kollektivt istället. Det tog en evig tid att få av och på alla trafikanterna efter det att trafiken övergått till enkelvagnståg fram på förmiddagen. Gissar att en övergång till dubbelvagnståg dagtid sker först i och med vintertidtabellen i augusti 2010?spårlasse skrev:Tack för påpekandet (vilket ju stämmer - ibland skriver man lite fort), det som är nytt är att det skall förlängas till klockan 19.00 på lördagskvällar, och på vardagar i mellantrafiktid (alltså långa tåg på vardagar mellan 5.00-19.30.)Björn Ehnberg skrev:Men det har man ju redan! Tillkoppling sker idag mellan 11.00 och 12.00spårlasse skrev:Tvärbanan får långa tåg även på lördagar ....
Och själva dokumentet - i det skick som det lämnades till SL-styrelsen - finns fortfarande inte publicerat på nätet?
Mvh.
Björn
-
Är det jag som är korkad, eller kan man läsa ut av detta dokument att det är valår? Förra året gjorde man ju inte så mycket förändringar...Björn Ehnberg skrev:http://sl.se/upload/rapporter/trafikfor ... r_2010.pdf
Så där mycket förändringar har man nog inte gjort något år på en bra lång tid, valår eller ej. Jag noterar dock att ett antal förändringar är korrigeringar av tidigare gjorda misstag, alternativt sådant som borde ha gjorts för länge sedan. Jag får intrycket att man har skjutit upp en del angelägna förbättringar till slutet av mandatperioden, vilket jag tycker är bra om det kan få folk att i större utsträckning väga in kollektivtrafiken när de fattar sitt valbeslut. Allt som gör kollektivtrafiken till en valfråga är bra, oavsett vad man tycker om själva sakinnehållet i förändringarna, anser jag!Calipo skrev:Är det jag som är korkad, eller kan man läsa ut av detta dokument att det är valår? Förra året gjorde man ju inte så mycket förändringar...Björn Ehnberg skrev:http://sl.se/upload/rapporter/trafikfor ... r_2010.pdf
Det är väl ett klassiskt sätt att bedriva politik. Minns 2006 då den S-ledda styrelsen införde enhetstaxan fyra månader före valet.
Stämmer att en del är "korrigeringar" av gamla fel, samt saker som redan borde gjorts. Sist vi såg ett liknande paket var väl när Stockholmsförsöket skulle rullas ut.daniel_s skrev: Så där mycket förändringar har man nog inte gjort något år på en bra lång tid, valår eller ej. Jag noterar dock att ett antal förändringar är korrigeringar av tidigare gjorda misstag, alternativt sådant som borde ha gjorts för länge sedan. Jag får intrycket att man har skjutit upp en del angelägna förbättringar till slutet av mandatperioden, vilket jag tycker är bra om det kan få folk att i större utsträckning väga in kollektivtrafiken när de fattar sitt valbeslut. Allt som gör kollektivtrafiken till en valfråga är bra, oavsett vad man tycker om själva sakinnehållet i förändringarna, anser jag!
Och angående enhetstaxan så vann man ju inget val på den, får se ifall den frågan fortfarande är aktuell i år...
LInje 57 tänker du på?TKO skrev:
Bussen från Karlberg till Kungsholmen (vad hade den för nummer?) gick för sällan för att någon skulle orka vänta på den...
/TKO
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.