SL:s förslag till trafikförändringar 2010
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
SL:s förslag till trafikförändringar 2010
I år har jag glömt att hålla utkik efter detta dokument, men idag råkade jag hitta det av en slump:
Förslag till trafikförändringar 2010:
http://insyn.stockholm.se/bromma/docume ... ar2010.pdf
Jag antar att detta är remissutgåvan, och förändringarna är således inte beslutade.
Jag antar att detta är remissutgåvan, och förändringarna är således inte beslutade.
-
Re: SL:s förslag till trafikförändringar 2010
Tack Patrik. Jag har letat som en galning efter detta dokument, men inte funnit något - typiskt att det ligger hos Stockholms stad och inte hos SL. Det slutliga beslutet om trafikförändringarna tar väl SL:s styrelse i slutet av detta år eller början på nästa (se vidare beslutsunderlaget inför år 2009), när landstingsfullmäktige fastställt berörda budgetar.kildor skrev:I år har jag glömt att hålla utkik efter detta dokument, men idag råkade jag hitta det av en slump:
Tyvärr ser det inte ut att bli någon förändring av trafiken på Tvärbanan nästa år. Vad som skulle behövas, men som SL vägrar inse, är att banan nu skulle behöva trafikeras med dubbelvagnståg dagtid vardagar, alltså ända fram till kvällsfrånkopplingen. Som det nu är förflyter det några futtiga timmar mellan förmiddagsfrånkopplingen och fram till eftermiddagstillkopplingen. Bara tillkomsten av Liljeholmens nya köpcentrum har ökat belastningen på banan påtagligt, även mitt på dagen.
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
inte ett ord om förkortning av linje 47 och införande av spårväg mellan NK och walermasudde
Hälsingborgare i själ o hjärta
Roligt att alla blåbusslinjer (alla fall dem som går i krans runt stan) föreslås få utökad turtäthet. Om behovet föreligger vet jag inte, men behovet lär alla fall skapas.
Undrar dock vad dom menar angående skrivningen om Nykvarn. Det snabbaste är väl att åka med TIM-tåget istället för via Södertälje?
En del saker tycker jag mig ha sett i det där dokumentet från tidigare år, bland annat bussen från Årstaberg till Fridhemsplan. När kommer den? Och vad är det för hållplatsläge strax norr om Årstaberg som dom avser?
Spännande att flera norrortskommuner föreslås få direktbussar till Kista.
Undrar dock vad dom menar angående skrivningen om Nykvarn. Det snabbaste är väl att åka med TIM-tåget istället för via Södertälje?
En del saker tycker jag mig ha sett i det där dokumentet från tidigare år, bland annat bussen från Årstaberg till Fridhemsplan. När kommer den? Och vad är det för hållplatsläge strax norr om Årstaberg som dom avser?
Spännande att flera norrortskommuner föreslås få direktbussar till Kista.
Vagnkilometrar kostar tyvärr, och motsvarande diskussion har förts angående pendeltågen i flera år, men då för helgtrafiken. Kul att man nu konkret ska undersöka möjligheten att köra långa tåg på Bålsta/Västerhaninge-linjen på lördagar och tidigarelägga kvartstrafiken på söndagar.Björn Ehnberg skrev:Tyvärr ser det inte ut att bli någon förändring av trafiken på Tvärbanan nästa år. Vad som skulle behövas, men som SL vägrar inse, är att banan nu skulle behöva trafikeras med dubbelvagnståg dagtid vardagar, alltså ända fram till kvällsfrånkopplingen. Som det nu är förflyter det några futtiga timmar mellan förmiddagsfrånkopplingen och fram till eftermiddagstillkopplingen. Bara tillkomsten av Liljeholmens nya köpcentrum har ökat belastningen på banan påtagligt, även mitt på dagen.
Tänk på att dokumentet skrevs i april. Då var väl inte besluten om Djurgårdslinjen klara.Leif A skrev:inte ett ord om förkortning av linje 47 och införande av spårväg mellan NK och walermasudde
-
Jo naturligtvis, Patrik. Billigast blir förstås att inte köra någon trafik alls....kildor skrev:Vagnkilometrar kostar tyvärr, och motsvarande diskussion har förts angående pendeltågen i flera år, men då för helgtrafiken. Kul att man nu konkret ska undersöka möjligheten att köra långa tåg på Bålsta/Västerhaninge-linjen på lördagar och tidigarelägga kvartstrafiken på söndagar.Björn Ehnberg skrev:Tyvärr ser det inte ut att bli någon förändring av trafiken på Tvärbanan nästa år. Vad som skulle behövas, men som SL vägrar inse, är att banan nu skulle behöva trafikeras med dubbelvagnståg dagtid vardagar, alltså ända fram till kvällsfrånkopplingen. Som det nu är förflyter det några futtiga timmar mellan förmiddagsfrånkopplingen och fram till eftermiddagstillkopplingen. Bara tillkomsten av Liljeholmens nya köpcentrum har ökat belastningen på banan påtagligt, även mitt på dagen.

Nu är det ju så att man måste inse att när efterfrågan växer måste utbudet också hänga med. Dubbelvagnståg under högtrafik även under juli månad satt

Vad man sparar in är naturligtvis personalkostnaderna för koppleriverksamheten samt minskat slitage på kopplen. Så gott som samtliga vagnar i delserie 1 och 2 har fått nya koppel.
Mvh.
Björn
Björn Ehnberg skrev:Jo naturligtvis, Patrik. Billigast blir förstås att inte köra någon trafik alls....kildor skrev:Vagnkilometrar kostar tyvärr, och motsvarande diskussion har förts angående pendeltågen i flera år, men då för helgtrafiken. Kul att man nu konkret ska undersöka möjligheten att köra långa tåg på Bålsta/Västerhaninge-linjen på lördagar och tidigarelägga kvartstrafiken på söndagar.Björn Ehnberg skrev:Tyvärr ser det inte ut att bli någon förändring av trafiken på Tvärbanan nästa år. Vad som skulle behövas, men som SL vägrar inse, är att banan nu skulle behöva trafikeras med dubbelvagnståg dagtid vardagar, alltså ända fram till kvällsfrånkopplingen. Som det nu är förflyter det några futtiga timmar mellan förmiddagsfrånkopplingen och fram till eftermiddagstillkopplingen. Bara tillkomsten av Liljeholmens nya köpcentrum har ökat belastningen på banan påtagligt, även mitt på dagen.![]()
Nu är det ju så att man måste inse att när efterfrågan växer måste utbudet också hänga med. Dubbelvagnståg under högtrafik även under juli månad satt
-ligt långt inne, det krävdes proppfulla tåg och störtfloder av trafikantklagomål (för att inte tala om alla utskällningar trafikpersonalen fick) innan det genomfördes.
Vad man sparar in är naturligtvis personalkostnaderna för koppleriverksamheten samt minskat slitage på kopplen. Så gott som samtliga vagnar i delserie 1 och 2 har fått nya koppel.
Mvh.
Björn
Har du Björn (eller någon annan) en uppfattning om vad merkostnaden är för att köra två enheter jämfört med en är på L22 idag?
Jag gissar att det handlar om växelpengar - men jag kan ju för en gångs skull ha fel!
(Jo jag tycker också det behövs långa tåg dagtid måndag-lördag)
/Thomas
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Intressant dokument minsann!
En mystisk paradox är att det i Danderyd står att linje 629 ska utökas mellan Danderyd och Arninge, medan det i Åkersberga står att 629 ska kortas vissa turer till att enbart gå Åkersberga - Kulla vägskäl, linjen Danderyd - Arninge får nytt nummer. Men det är väl bara en petitess.
Intressant också med alla busslinjer som ska gå över Västerbron för att avlasta stomlinje 4. Kanske dags för spårvagn
En mystisk paradox är att det i Danderyd står att linje 629 ska utökas mellan Danderyd och Arninge, medan det i Åkersberga står att 629 ska kortas vissa turer till att enbart gå Åkersberga - Kulla vägskäl, linjen Danderyd - Arninge får nytt nummer. Men det är väl bara en petitess.
Intressant också med alla busslinjer som ska gå över Västerbron för att avlasta stomlinje 4. Kanske dags för spårvagn

Professionell tyckare
Det har länge varit dags för spårvagn över Västerbron!Kantorn skrev:Intressant dokument minsann!
--klipp--
Men de nya busslinjerna över Västerbron har inte främst som uppgift att avlasta 4:an utan att skapa nya attraktiva förbindelser, t ex Årstaberg-Hornstull-Fridhemsplan-Karlberg utan byte. Fast om 4:an blir spårväg så kanske man kan kosta på sej spår över Liljeholmsbron också, så går det ju att köra den förbindelsen med spårvagn!
/TKO
Det finns väl redan en förbindelse Årstaberg-Karlberg utan byte. På spår dessutom!TKO skrev:...skapa nya attraktiva förbindelser, t ex Årstaberg-Hornstull-Fridhemsplan-Karlberg utan byte.

Tycker på något vis att den linjen blir lite som en ny variant av linje 77.
Att studera en förlängning av 74:an till "Nordvästra Kungsholmen, Lindhagensgatans slut" (= Hornsberg) verkar intressant. Och även det ger en ny förbindelse över Västerbron. En som inte går fram till Fridhemsplan, vilket kommer att skapa förvirring och frågor vid framför allt vid Hornstulls hållplats, innan alla lärt sig.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Okejdå.LÅ1 skrev:Det finns väl redan en förbindelse Årstaberg-Karlberg utan byte. På spår dessutom!TKO skrev:...skapa nya attraktiva förbindelser, t ex Årstaberg-Hornstull-Fridhemsplan-Karlberg utan byte.![]()
Att studera en förlängning av 74:an till "Nordvästra Kungsholmen, Lindhagensgatans slut" (= Hornsberg) verkar intressant. Och även det ger en ny förbindelse över Västerbron. En som inte går fram till Fridhemsplan, vilket kommer att skapa förvirring och frågor vid framför allt vid Hornstulls hållplats, innan alla lärt sig.
Men det saknas för Årstaberg-Hornstull-Fridhemsplan och Liljeholmen-Hornstull-Karlberg!
Nu tror jag inte att en sådan linje får så många trafikanter - om man inte kör spårvagn förstås...
Det var inte meningen att dissa ditt inlägg. Jag insåg att du menade att det ger bra förbindelse till pendeltåg från platser utmed linjen. (Det var det där "utan byte" som lätt kan misstolkas! Åtminstone om viljan finnsTKO skrev:Okejdå.
Men det saknas för Årstaberg-Hornstull-Fridhemsplan och Liljeholmen-Hornstull-Karlberg!
Nu tror jag inte att en sådan linje får så många trafikanter - om man inte kör spårvagn förstås...

Och jag håller absolut med om att det bör vara spårvägstrafik!
-
Den här frågan var naturligtvis uppe när vi diskuterade motsvarande dokument för ca. ett år sedan. Nej, jag har ingen uppfattning om hur SL:s kalkylmodell för kostnaden för producerade vagnkilometrar ser ut. Då förde Du och Daniel S - i tråden jag refererar - en esoterisk diskussion om underhållsbehov i förekommande fall. Den diskussionen deltog jag inte i då och tänker heller inte ta upp nu (annat än genom min hänvisning).TKO skrev:
Har du Björn (eller någon annan) en uppfattning om vad merkostnaden är för att köra två enheter jämfört med en är på L22 idag?
Jag gissar att det handlar om växelpengar - men jag kan ju för en gångs skull ha fel!
(Jo jag tycker också det behövs långa tåg dagtid måndag-lördag)
/Thomas
Nej, men det står "avlastar bl a stomlinje 4" på både linje 74 och 77. Behöver den avlastas så har den för låg kapacitet. Och fyran som aldrig går in i centrum riktigt skulle kunna gå med 54-metersvagnar a la Budapest. Men där kommer jag säkert bli emotsagd. Budapest är ett exempel på en stad där inte alla spårvagnslinjer går med samma slags vagnar.TKO skrev:Det har länge varit dags för spårvagn över Västerbron!Kantorn skrev:Intressant dokument minsann!
--klipp--
Men de nya busslinjerna över Västerbron har inte främst som uppgift att avlasta 4:an utan att skapa nya attraktiva förbindelser, t ex Årstaberg-Hornstull-Fridhemsplan-Karlberg utan byte. Fast om 4:an blir spårväg så kanske man kan kosta på sej spår över Liljeholmsbron också, så går det ju att köra den förbindelsen med spårvagn!
/TKO
Professionell tyckare
Kan ju trösta er med att inte ens SL:s styrelse har fått se dokumentet! Förra året blev det en hel de förändringar inför utbudsplanen när den väl togs av styrelsen (vilket skedde först i feburari i år- och då hade styrelsen kommit med många nya friska idéer om Roslagsbana till Arlanda och andra saker. Årets plan hoppas man dock skall tas på nästa styrelsemöte i SL - alltså det i december.
Sträckan Årstaberg-Karlberg finns som sagt redan en bra förbindelse.LÅ1 skrev:Det finns väl redan en förbindelse Årstaberg-Karlberg utan byte. På spår dessutom!TKO skrev:...skapa nya attraktiva förbindelser, t ex Årstaberg-Hornstull-Fridhemsplan-Karlberg utan byte.![]()
Men från Karlberg till Kungsholmen finns idag ingen riktigt bra förbindelse, boende längs Märstagrenen som jobbar vid tex Fridhemsplan har några alternativ:
* En kvarts promenad från Karlberg
* Buss till St-Eriksplan och därifrån buss eller tunnelbana, tar ungefär en kvart inklusive bytet.
* Stockholm City Bikes (bra alternativ om man jobbar nära någon av de stationer som finns vid Fridhemsplan)
Kungsholmens kontakt med pendeltåget skulle avsevärt förbättras med denna linjen.
Även Årsta har idag oförskämt dålig kontakt med Kungsholmen, sett till hur nära det faktiskt är. Denna buss löser problemet. Då ju 4ans bussar inte kör helt fulla mellan GUP och Hornstull (främst är det trångt över Västerbron) så tycker jag lösningen är extra bra! Visst kommer linjen likna 77an, men de båda linjerna har ju olika stationer i respektive ända, vilket gör att fler får möjlighet till smidiga resor till/från Kungsholmen.
Det sistnämnda får ses som ett högst teoretiskt alternativ, ingen vettig människa väljer den metoden mer än en gång! Om man går till S:t Eriksplan och tar tunnelbanan därifrån tar det omkring tio minuter. Men visst, jag tycker också att det är konstigt att det inte finns någon buss mellan Karlberg och Kungsholmen. Det fanns väl det fram till mitten av 90-talet, åkte någon med den?Calipo skrev:Men från Karlberg till Kungsholmen finns idag ingen riktigt bra förbindelse, boende längs Märstagrenen som jobbar vid tex Fridhemsplan har några alternativ:
* Buss till St-Eriksplan och därifrån buss eller tunnelbana, tar ungefär en kvart inklusive bytet.
- Karsten
Linje 57 gick Karlberg-Fridhemsplan-Stora Essingen under morgonens rusningstrafik. När jag åkte till gymnasiet vid Västerbroplan åkte jag oftast med 57:an från hpl S:t Eriksgatan (på linje 57 tur 21 gick oftast vagn 5721, såklart), och det var då ganska mycket folk som redan satt på bussen. Linjen försvann i samband med införandet av linje 1.daniel_s skrev:Det sistnämnda får ses som ett högst teoretiskt alternativ, ingen vettig människa väljer den metoden mer än en gång! Om man går till S:t Eriksplan och tar tunnelbanan därifrån tar det omkring tio minuter. Men visst, jag tycker också att det är konstigt att det inte finns någon buss mellan Karlberg och Kungsholmen. Det fanns väl det fram till mitten av 90-talet, åkte någon med den?Calipo skrev:Men från Karlberg till Kungsholmen finns idag ingen riktigt bra förbindelse, boende längs Märstagrenen som jobbar vid tex Fridhemsplan har några alternativ:
Innan det blev klart med Citybanan var planerna att bygga en ny bro väster om S:t Eriksbron för att kunna köra buss 54/4 via Karlbergs station. Nu verkar man låta allt vara som det är tills pendeltågsstationen i Karlberg läggs ner.daniel_s skrev:Det sistnämnda får ses som ett högst teoretiskt alternativ, ingen vettig människa väljer den metoden mer än en gång! Om man går till S:t Eriksplan och tar tunnelbanan därifrån tar det omkring tio minuter. Men visst, jag tycker också att det är konstigt att det inte finns någon buss mellan Karlberg och Kungsholmen. Det fanns väl det fram till mitten av 90-talet, åkte någon med den?Calipo skrev:Men från Karlberg till Kungsholmen finns idag ingen riktigt bra förbindelse, boende längs Märstagrenen som jobbar vid tex Fridhemsplan har några alternativ:
Bussen från Karlberg till Kungsholmen (vad hade den för nummer?) gick för sällan för att någon skulle orka vänta på den...
/TKO
Jag har sett ett förslag på gångbro i direkt anslutning till Karlbergs station, men aldrig en bro för busstrafik. Men det var för minst 10 år sedan.TKO skrev:Innan det blev klart med Citybanan var planerna att bygga en ny bro väster om S:t Eriksbron för att kunna köra buss 54/4 via Karlbergs station. Nu verkar man låta allt vara som det är tills pendeltågsstationen i Karlberg läggs ner.