Stefan Widén skrev:
1 Är du medlem i sällskapet finns information om den frågan i denna länk
http://www.sparvagssallskapet.se/svensk ... php?id=325
Är du inte medlem så bli det.
2 Denna fråga har besvartas i ett par tidigare trådar men vi tar det igen. vid sväng in på Nmt vill man undvika att korsa en bilfil därför blir det 3 spår i hamngatan och vagnarnag kan enkelt svänga in på Nmt. Man säga att det blir precis som idag.
Vidare vill man idag placera växeltungorna på ett så skyddat ställe som möjligt och det är vid hlp Nbp.
3 Orsaken är att man vill slippa en växel i Hamngatan då den ligger som sagt väldigt oskyddad (vi har haft problem med den som ligger där idag) Om det spåret hade vart av störst vikt för trafiken hade man lagt tvillingspår från Nbp. Nu komme det bara att användas för extrauppställning och då räcker det attkunna backa in från smålandsgatan.
4 Det finns en massa tankar på trafikering, linjer nummer mm, men inget som är spikat.
Stefan
Tack för svaren.
1. Jo, jag är medlem, men har inte aktiverat kontot här. Får leta reda på aktiveringskoden, vet att jag har den liggande någonstans. Men såg nu på morgonen en liten hint i senaste mfss.
2. OK! Man skall alltså nu göra två riktiga filer väster ut på den stumpen av Hamngatan. Det har väl inte varit så bra där nu, efter vad jag har anat.
bruse skrev:Vad gäller linjenummer, är väl SL:s ursprungliga plan med stomnätet att den ska få nummer 5. Linje 7 har ju under dessa 18 år blivit vårt (SSS) varumärke för museilinjen. Skulle vara olyckligt och mycket förvirrande för resenärerna om den moderna riktiga trafiken tog linjenummer 7. Även strategiskt och politiskt är det dumt, att den moderna linjen får en museilinjens nummer. Belackarna (läs Handelskammaren, Sossarna) får då vatten på sin kvarn att det bara är en förlängd museilinje.
för att visa att det är en ny modern linje med moderna vagnar, bör den psykologiskt få ett nytt linjenummer, precis som linje 54 blev 4, 48 blev 3 och 46 blev 2. Linje 47 ska bli 5 anser jag.
Jag hoppas verkligen att styrelserna för SSS, SSS-S och SS ser över våra varumärken, och inte låter andra stjäla dom! Linje 7 är vårat varumärke för museispårvägslinjen Djurgårdslinjen. Den ska SL helt enkelt ge fan i! (annars får styrelserna rätt jobbiga motioner från mig framöver, vi ska vara rädda om våra inarbetade varumärken!)
Kanske borde vi regga varumärket "Linje 7" hos patentverket, eller om det är hos Bolagsverket.
"Linje 7" borde nog gå att varumärkesskydda. Men det kan nog inte hindra att ett trafikbolag att använde 7 som ett linjenummer i trafiken. Allmänna begrepp, som just siffror är nog svåra att skydda, tror jag.
Telekombolaget 3 kan knappast få SL att ändra nummer på sin stombusslinje 3, men här rör det sig i och för sig om lite olika verksamheter, även om båda sysslar med kommunikation.
Frågan är om ett starkt varumärke för linje 7, eller 7:an gör det mer attraktivt för SL att använda just det linjenumret. Det är ju historiskt sett deras linjenummer. Och en av de mer kända spårvägslinjerna i Stockholm bland de som är gamla nog att kommas ihåg spårvägstrafiken.
Tyvärr är det knappast läge att marknadsföra "linje 7" som ett begrepp just nu när det blir en längre paus i museitrafiken.
Så förslaget är alltså linje 5 till Waldermarsudde och linje 6 till Värtan, eller något sådant. Och nästa nya stombuss- eller spårvägslinje i innerstaden bör sedan heta 8.