Några frågor om Spårväg City

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1

Några frågor om Spårväg City

Inlägg av LÅ1 »

Några frågor:

1. Vem skall vara trafikutföra under första tiden på denna linje? Med de inhyrda vagnarna?

2. Varför lägger man växeln för trafik in till Normalmstorgsslingan ända nere vid Nybroplan?

3. Finns det någon bra anledning till att man inte kommer att kunna köra in på det högra spåret vid Norrmalmstorg från Hamngatan? (Det enkla svaret är naturligtvis "Ja", men jag vill veta mer! :roll: )

4. Är det någon här som vet hur den framtida trafikeringen är tänkt? (Linje 5 Värtan - Hornsberg, Linje 7 Djurgården - Centralen, kanske?)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Stefan Widén

Re: Några frågor om Spårväg City

Inlägg av Stefan Widén »

LÅ1 skrev:Några frågor:

1. Vem skall vara trafikutföra under första tiden på denna linje? Med de inhyrda vagnarna?

2. Varför lägger man växeln för trafik in till Normalmstorgsslingan ända nere vid Nybroplan?

3. Finns det någon bra anledning till att man inte kommer att kunna köra in på det högra spåret vid Norrmalmstorg från Hamngatan? (Det enkla svaret är naturligtvis "Ja", men jag vill veta mer! :roll: )

4. Är det någon här som vet hur den framtida trafikeringen är tänkt? (Linje 5 Värtan - Hornsberg, Linje 7 Djurgården - Centralen, kanske?)
1 Är du medlem i sällskapet finns information om den frågan i denna länk http://www.sparvagssallskapet.se/svensk ... php?id=325

Är du inte medlem så bli det.

2 Denna fråga har besvartas i ett par tidigare trådar men vi tar det igen. vid sväng in på Nmt vill man undvika att korsa en bilfil därför blir det 3 spår i hamngatan och vagnarnag kan enkelt svänga in på Nmt. Man säga att det blir precis som idag.

Vidare vill man idag placera växeltungorna på ett så skyddat ställe som möjligt och det är vid hlp Nbp.

3 Orsaken är att man vill slippa en växel i Hamngatan då den ligger som sagt väldigt oskyddad (vi har haft problem med den som ligger där idag) Om det spåret hade vart av störst vikt för trafiken hade man lagt tvillingspår från Nbp. Nu komme det bara att användas för extrauppställning och då räcker det attkunna backa in från smålandsgatan.

4 Det finns en massa tankar på trafikering, linjer nummer mm, men inget som är spikat.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Vad gäller linjenummer, är väl SL:s ursprungliga plan med stomnätet att den ska få nummer 5. Linje 7 har ju under dessa 18 år blivit vårt (SSS) varumärke för museilinjen. Skulle vara olyckligt och mycket förvirrande för resenärerna om den moderna riktiga trafiken tog linjenummer 7. Även strategiskt och politiskt är det dumt, att den moderna linjen får en museilinjens nummer. Belackarna (läs Handelskammaren, Sossarna) får då vatten på sin kvarn att det bara är en förlängd museilinje.

för att visa att det är en ny modern linje med moderna vagnar, bör den psykologiskt få ett nytt linjenummer, precis som linje 54 blev 4, 48 blev 3 och 46 blev 2. Linje 47 ska bli 5 anser jag.

Jag hoppas verkligen att styrelserna för SSS, SSS-S och SS ser över våra varumärken, och inte låter andra stjäla dom! Linje 7 är vårat varumärke för museispårvägslinjen Djurgårdslinjen. Den ska SL helt enkelt ge fan i! (annars får styrelserna rätt jobbiga motioner från mig framöver, vi ska vara rädda om våra inarbetade varumärken!)

Kanske borde vi regga varumärket "Linje 7" hos patentverket, eller om det är hos Bolagsverket.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Stefan Widén skrev: 1 Är du medlem i sällskapet finns information om den frågan i denna länk http://www.sparvagssallskapet.se/svensk ... php?id=325

Är du inte medlem så bli det.

2 Denna fråga har besvartas i ett par tidigare trådar men vi tar det igen. vid sväng in på Nmt vill man undvika att korsa en bilfil därför blir det 3 spår i hamngatan och vagnarnag kan enkelt svänga in på Nmt. Man säga att det blir precis som idag.

Vidare vill man idag placera växeltungorna på ett så skyddat ställe som möjligt och det är vid hlp Nbp.

3 Orsaken är att man vill slippa en växel i Hamngatan då den ligger som sagt väldigt oskyddad (vi har haft problem med den som ligger där idag) Om det spåret hade vart av störst vikt för trafiken hade man lagt tvillingspår från Nbp. Nu komme det bara att användas för extrauppställning och då räcker det attkunna backa in från smålandsgatan.

4 Det finns en massa tankar på trafikering, linjer nummer mm, men inget som är spikat.

Stefan
Tack för svaren.
1. Jo, jag är medlem, men har inte aktiverat kontot här. Får leta reda på aktiveringskoden, vet att jag har den liggande någonstans. Men såg nu på morgonen en liten hint i senaste mfss.
2. OK! Man skall alltså nu göra två riktiga filer väster ut på den stumpen av Hamngatan. Det har väl inte varit så bra där nu, efter vad jag har anat.

bruse skrev:Vad gäller linjenummer, är väl SL:s ursprungliga plan med stomnätet att den ska få nummer 5. Linje 7 har ju under dessa 18 år blivit vårt (SSS) varumärke för museilinjen. Skulle vara olyckligt och mycket förvirrande för resenärerna om den moderna riktiga trafiken tog linjenummer 7. Även strategiskt och politiskt är det dumt, att den moderna linjen får en museilinjens nummer. Belackarna (läs Handelskammaren, Sossarna) får då vatten på sin kvarn att det bara är en förlängd museilinje.

för att visa att det är en ny modern linje med moderna vagnar, bör den psykologiskt få ett nytt linjenummer, precis som linje 54 blev 4, 48 blev 3 och 46 blev 2. Linje 47 ska bli 5 anser jag.

Jag hoppas verkligen att styrelserna för SSS, SSS-S och SS ser över våra varumärken, och inte låter andra stjäla dom! Linje 7 är vårat varumärke för museispårvägslinjen Djurgårdslinjen. Den ska SL helt enkelt ge fan i! (annars får styrelserna rätt jobbiga motioner från mig framöver, vi ska vara rädda om våra inarbetade varumärken!)

Kanske borde vi regga varumärket "Linje 7" hos patentverket, eller om det är hos Bolagsverket.
"Linje 7" borde nog gå att varumärkesskydda. Men det kan nog inte hindra att ett trafikbolag att använde 7 som ett linjenummer i trafiken. Allmänna begrepp, som just siffror är nog svåra att skydda, tror jag.
Telekombolaget 3 kan knappast få SL att ändra nummer på sin stombusslinje 3, men här rör det sig i och för sig om lite olika verksamheter, även om båda sysslar med kommunikation.

Frågan är om ett starkt varumärke för linje 7, eller 7:an gör det mer attraktivt för SL att använda just det linjenumret. Det är ju historiskt sett deras linjenummer. Och en av de mer kända spårvägslinjerna i Stockholm bland de som är gamla nog att kommas ihåg spårvägstrafiken.

Tyvärr är det knappast läge att marknadsföra "linje 7" som ett begrepp just nu när det blir en längre paus i museitrafiken.

Så förslaget är alltså linje 5 till Waldermarsudde och linje 6 till Värtan, eller något sådant. Och nästa nya stombuss- eller spårvägslinje i innerstaden bör sedan heta 8.
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Det jobbas för fullt på SL med att slutligen bestämma de nya linjenumren. Självklart har AB SS/SSS-S påtalat att vi gärna vill ha kvar 7:an som vi kör idag. tids nog är det klart och då slipper vi spekulera....även om det något av forumskribenternas högsta nöje... :D

/Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

du har rätt, stefan! :D

Men just nu kan väl SL "låna" 7:an för att trafikera Walldermarsudde-Sergels torg under denna lilla period som ska börja snart?
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Min nyfikenhet på linjer handlade mest om hur de skulle trafikeras, inte hur de skulle numreras. Även om det kan bara intressant, det också.
Tydligen har inte planerna tagit någon fastare form ännu, vilket inte är så konstigt. Det dröjer ju ett tag innan banan har tre ändpunkter.

Med tanke på vändmöjlighet och samordning mellan Värtan- och Djurgårdståg så borde den framtida moderna SL-trafiken till och från Djurgården bli betydligt mer regelbunden än dagens 47:a. Samtidigt kan den inte vara lika flexibel med en massa väntande fordon. Men det kan förmodligen vägas upp med just regelbundenheten.
Traesk

Inlägg av Traesk »

Vilken turtäthet planerar man för? Vad blir skillnaden i kapacitet gentemot dagens 47:a?
TKO

Inlägg av TKO »

Får jag haka på med en fråga?

Hur stor del av den förlängning som byggs nu kommer man att vara tvungen att riva upp när ledningar och tätskikt under Hamngatan skall förnyas inom några år? Och hur kommer trafiken att fungera då - blir det bussersättning hela vägen Centralen-Djurgården eller skall övergångsresenärer tvingas gå från Centralen/T-centralen till Norrmalmstorg?
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

TKO skrev:Får jag haka på med en fråga?

Hur stor del av den förlängning som byggs nu kommer man att vara tvungen att riva upp när ledningar och tätskikt under Hamngatan skall förnyas inom några år? Och hur kommer trafiken att fungera då - blir det bussersättning hela vägen Centralen-Djurgården eller skall övergångsresenärer tvingas gå från Centralen/T-centralen till Norrmalmstorg?
Som jag sagt tidigare. Under den relativt korta period då inkoppling av sträckan över Sergels Torg sker kommer vagnarna att kunna vända Kungsträdgården.
Det framgår av det ritningsmaterial som är offentligt.

Exakt hur mycket spår som kommer att rivas är inte klart förrän den delförläningen är projekterad, dvs du får hia dig!

//Tony
Med reservation för tyckfel.
TKO

Inlägg av TKO »

TonyM skrev:
TKO skrev:Får jag haka på med en fråga?

Som jag sagt tidigare. Under den relativt korta period då inkoppling av sträckan över Sergels Torg sker kommer vagnarna att kunna vända Kungsträdgården.
Det framgår av det ritningsmaterial som är offentligt.

Exakt hur mycket spår som kommer att rivas är inte klart förrän den delförläningen är projekterad, dvs du får hia dig!

//Tony
Jag tror du missat att det är mer än "Inkopplingen" vid Sergels Torg som skall göras... man väljer ju att bygga spåren framför NK innan man renoverat tätskikt och ledningar som finns under gatan. Så hur mycket som måste rivas där beror inte på förlängningens utformning...

Men vi kan lämna det - det är i sammanhanget småpengar!

/TKO
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

TKO skrev: Jag tror du missat att det är mer än "Inkopplingen" vid Sergels Torg som skall göras... man väljer ju att bygga spåren framför NK innan man renoverat tätskikt och ledningar som finns under gatan. Så hur mycket som måste rivas där beror inte på förlängningens utformning...
Du får tro vad du vill. Och jag är nog mer väl medveten om saker och ting än vad jag skriver här.

//Tony
TKO

Inlägg av TKO »

Det gör du säkert.

Men varför skriver du då följande:
"Under den relativt korta period då inkoppling av sträckan över Sergels Torg sker kommer vagnarna att kunna vända Kungsträdgården."

Det var ju inte det min fråga gällde utan hur man gör under den tid Hamngatan utanför NK rivs upp för byta tätskikt och ledningar. det lär inte handla om en "relativt kort period"...

/TKO
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

TKO skrev:Det gör du säkert.

"Under den relativt korta period då inkoppling av sträckan över Sergels Torg sker kommer vagnarna att kunna vända Kungsträdgården."

Det var ju inte det min fråga gällde utan hur man gör under den tid Hamngatan utanför NK rivs upp för byta tätskikt och ledningar. det lär inte handla om en "relativt kort period"...

/TKO
Utan att veta detaljer i ämnet, men kan det vara så att det är under fontänen som det är läckageproblem och inte hela däcket?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
TKO

Inlägg av TKO »

Odd skrev:
TKO skrev:Det gör du säkert.

/TKO
Utan att veta detaljer i ämnet, men kan det vara så att det är under fontänen som det är läckageproblem och inte hela däcket?
Enligt uppgifter jag har så är det under Hamngatan framför NK - dvs där ändhållplatsen nu byggs.

/TKO
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

När man tidigare haft läckage här så var det inte fontänen. Läckagen kom bara vid regnväder.

Men det som är aktuellt nu var väl inget akut? Det har låtit som om det är underhåll som var inplanerad om några år, men som man nu försöker tidigarelägga. Problemet är att butikerna under däcket måste evakueras under arbetet. Så det tar tid att organisera med evakueringslokaler etc.
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Så här ligger det till

Etapp 1 byggs med en hlp direkt efter kungsträdgårdsgatan, det blir fö bytespunkten mellan ex 2:an och spårvägen. Refugerna ligger mitt för varandra och strax bakom riktning mot Sergelstorg ligger en övergångsväxel, linjen går sen vidare mot Sergels torg där ändhållplastsen ligger mitt under Malmskillnadsgatan. Hållplatsen är lång nog att rymma två vagnar om man får en tras aoch behöver ställa undan den. I normalläget går vagen ända fram till övergångsstället som går mot nedgången vi SE Banken.

Bron och det berömda tätskiktet börjar strax innan Regeringsgatan och som den finurliga och som Tony M försökte beskriva så kan man vända vagnar genom den övergångs växeln som byggs till synes i onödan. Arbetena med tätskikten påbörjas runt själva fontänen och ner mot Drottninggatan där det slutar. Denna del av hela sträcka är den mest kompliserade som alla har förstått och är den som styr tidplanen på öppnandet. Sista delen är just den mellan den provisoriska ändhållplatsen och ner mot där tätskiktet slutar men den delen har man bedömt kunna gå ganska fort. Och kanske kan man genom lite finurlig kreativ spårläggning av provisorieformat kunna få ett enkelspår för bi platsen men det återstår att se.

Hoppas det klarnat

Annars så finns ritningar och allt detta i Stadens underlag till beslut i nämder och fullmäktige. fanns en länk i en annan tråd i ämnet.

Stefan
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

Jaha - så var det dags för Svenska Dagbladet att slå på med storsläggan. I skrivande stund är detta toppnyheten på deras webbplats!

Länk: http://www.svd.se/ego/_s185/http://www. ... 775517.svd

mvh/Jörgen G

(Postar i denna tråd eftersom den för närvarande är mest aktuell. Webmaster kan ju flytta inlägget om det passar bättre någon av de andra ctyspårvägstrådarna.)
TKO

Inlägg av TKO »

Stefan Widén skrev:Så här ligger det till

Etapp 1 byggs med en hlp direkt efter kungsträdgårdsgatan, det blir fö bytespunkten mellan ex 2:an och spårvägen. Refugerna ligger mitt för varandra och strax bakom riktning mot Sergelstorg ligger en övergångsväxel, linjen går sen vidare mot Sergels torg där ändhållplastsen ligger mitt under Malmskillnadsgatan. Hållplatsen är lång nog att rymma två vagnar om man får en tras aoch behöver ställa undan den. I normalläget går vagen ända fram till övergångsstället som går mot nedgången vi SE Banken.

Bron och det berömda tätskiktet börjar strax innan Regeringsgatan och som den finurliga och som Tony M försökte beskriva så kan man vända vagnar genom den övergångs växeln som byggs till synes i onödan. Arbetena med tätskikten påbörjas runt själva fontänen och ner mot Drottninggatan där det slutar. Denna del av hela sträcka är den mest kompliserade som alla har förstått och är den som styr tidplanen på öppnandet. Sista delen är just den mellan den provisoriska ändhållplatsen och ner mot där tätskiktet slutar men den delen har man bedömt kunna gå ganska fort. Och kanske kan man genom lite finurlig kreativ spårläggning av provisorieformat kunna få ett enkelspår för bi platsen men det återstår att se.

Hoppas det klarnat

Annars så finns ritningar och allt detta i Stadens underlag till beslut i nämder och fullmäktige. fanns en länk i en annan tråd i ämnet.

Stefan
Det låter ju genomtänkt. Men det är ingen orimlig åsikt att det hade varit bättre att först renovera det som finns under asfalten och sen bygga spårväg - det är så man brukar göra. Liknande beslut har tagits i samband med tvärbanans förlängning till Solna, där man låter bli att renovera ledningar som hamnar under spåret. Man hoppas dom ska hålla ett tag till, annars ska man ta till universalmedlet "relining"... För mej som byggtekniker känns allt detta lite konstigt - man skjuter problem och kostnader framför sej på ett sätt som inte känns bra. Jag vet att detta påpekats av fackfolket inom SL - men beslutsfattarna vill inte lyssna. Vi får hoppas att det går bra och att det inte blir allt för stora kostnader under nästa mandatperiod - risken är då att vi får höra utrop som "se vad dyrt och dåligt det blir när man bygger spårväg"... Och så blir det BRT för hela slanten!

/TKO
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

TKO skrev: Det låter ju genomtänkt. Men det är ingen orimlig åsikt att det hade varit bättre att först renovera det som finns under asfalten och sen bygga spårväg - det är så man brukar göra.
Det är väl inte någon hemlighet att 19/9 - 10 styr hela det här projektet. Om det kan man tycka mycket, beroende på partifärg.

//Tony
Skriv svar