"Salig på sin fason". Ja, särskilt salig känner jag mig inte, men det är nästan som någon blivit trampad på sin ömma tå. Jag vet inte om du Björn har någon pesonlig del i kontaktledningsbygget genom Gröndal, men det verkar vara munkavle på som gäller här. OK, jag kan läsa innantill vad du skriver. Upphanling i ett svep och billigast (!), stadens sak att stå för konstnärliga krumelurer och så är ju inte Tvärbanan någon gatuspårväg. Dock - hade ansvariga på SL varit lite vakna för och intresserade av hur det byggs OCH SAMTIDIGT vårdas om estetik i gatumiljön ute i den stora vida världen, kunde kontakter i stadshuset knutits, kompetens efterfrågats och resultatet blivit annorlunda. Eller? Rätta mig om jag har fel. Om frågan är uttjatad ber jag om ursäkt, jag är tämligen ny på det här forumet. I Frankrike anses det tydligen så angeläget med estetik på vissa delsträckor att trådlösa system har efterfrågats och utvecklats. Men Tvärbanan är ju inte gatuspårväg? Eftersom den innehåller gatuspårssträckor förutom i befintlig del även i Solnagrenen så är det ju på dessa sträckor frågan är intressantBjörn Ehnberg skrev: Jaså jaha. Ja, var och en blir förstås salig på sin fason.
Du tänker förstås på Tvärbanans sträckning genom Gröndal? Det finns en del som anser att det inte nog ofta kan framhållas hur ful kontaktledningsanläggningen är där. Nu var det ju så att SL handlade upp allt i ett svep och tog det som blev billigast. Eftersom Stockholms stad inte var på hugget och/eller inte ville betala mellanskillnaden för en kontaktledningsanläggning som den i Hammarby sjöstad blev det som det blev i Gröndal. Jag tror knappast att Sten Nordin vill slanta upp för någon ändring nu.
I övrigt förstår jag inte vilka hjul SL anses ha uppfunnit. Är det den indirekta kontaktledningsupphängningen? Den finns på på Lidingö och i Göteborg t.ex. Tekiken har en del fördelar, i synnerhet när man kör lite fortare. Tvärbanan är som bekant i huvudsak inte en gatuspårväg.
På förfrågan om hur det blir på Solnagrenen svarar SL “Kontaktledningsanläggningen genom Sundbybergs centrum och genom Solna Business Park kommer INTE att utföras som anläggningen genom Gröndal.
Den kommer att ha mittstolpe, vara utan bärlina och utliggarna är tänkta att byggas av kompositrör. Detta kommer att ge en visuell smäcker anläggning.â€
Tack för det. Alltid något. Hoppas man har lärt sig nått, ingen är fullärd i detta, ty som
Stefan skrev “I dag är det otroligt viktigt att väga in den estestiska gestaltningen kringa all byggnation inte minst av spårväg.†Right.
Jag väntar med min dom till vi ser hur det blir.