Från det inledande inlägget med länk till Lidingös egen hemsida läser jag följande citat: "Det innebär att man kommer att kunna åka från Gåshaga på Lidingö genom city ända till Kungsholmen utan omstigning, kommenterar Paul Lindquist (M), kommunstyrelsens ordförande på Lidingö."
Jag har tidigare efterlyst besked om tåglängder, och utgår från följande för vidare diskussion:
Av det första citatet från kommunalrådet, drar jag slutsatsen att det är politiskt omöjligt att tågen från Gåshaga Brygga vare sig ska vända vid Ropsten, Karlaplan, Centralen eller andra platser som föreslagits. Varken nu eller tidigare utgår jag från något annat än att det blir genomgående tåg Gåshaga Brygga - Hornsbergs Strand.Björn Ehnberg skrev:Även om jag inte säkert vet detta förefaller det av allt att döma som om SL nu satsar på vagnar med modulen 2,65 X 30 m. ca.
Med vagnslängden 30 m, uppstår frågan om dessa vagnar kan dubbleras genom innerstan. Jag anser det inte vara politiskt möjligt att köra 60 m tåg längre än till Ropsten från Lidingö. Vi har väl tidigare konstaterat att 60 m spårvagnståg genom Stockholms innerstad skulle upplevas som alltför långt och blockerande. Och inte heller tror jag på att man vill köra 60 m spårvagnståg ens genom det flotta bostadsområde som planeras vid Värtan. Från Paul Lindquists uttalande och annat (om jag t ex släpper tanken på koppling i Ropsten) blir slutsatsen att 30 m spårvagnståg kommer att köras även på Lidingöbanan.
Det jag skrivit tidigare kvarstår. På sikt dubbelspår överallt, utom på de mest kostnadskrävande delarna Lidingöbron och Torsvik-Baggeby, lär bli verklighet så småningom. Med mötesplatser klarar Ropsten-Baggeby 5-minuterstrafik även på längre sikt, utan dubbelspår men med mötesplats/er och med ett bra nytt signalssytem (som utlovats) och aktiv tågklarering. Mötesplatserna bör utformas så att det är möjligt att mötas med två 30 m tåg i konvoj, inte tidtabellsmässigt men som en möjlighet för att minska störningarna vid trafikförseningar. Mötesmöjligheter med två tåg i konvoj, bör även längre ut belägna mötesplatser utformas för. Går det inte att förlänga på någon mötesplats, kan man också tänka sig trippelspår där (OBS! inget jag rekommenderar, bara något jag påpekar, för alla som står med sågen i hand). I början får man lite längre ut på banan hanka sig fram med provisoriska lösningar med lite väntetider här och var på mötande tåg, om man vill klara 5-minuterstrafik lite längre ut till t ex Aga/Skärsätra. Tills politikerna fått nog av detta, och satsar de resterande slantarna på dubbelspårskomplettering. Då man alltså kan köra hela vägen ut till Gåshaga Brygga i 5-minutertrafik. Och dessutom lätt kan labba med andra turtätheter på hela sträckan. Som blir mer optimala ur kostnads- och belastningssynpunkt.
Och för att klara kapaciteten med 30 m-tåg, så får man alltså komplettera med ytterligare tåg delen Ropsten-Aga/Skärsätra som går mellan varannat tåg ut till Gåshaga. Då blir slutsatsen 10-minuterstrafik Gåshaga Brygga - Hornsbergs Strand och däremellan tåg Aga/Skärsätra -Hornsbergs Strand. Det betyder att sträckan Ropsten - Hornsbergs Strand får 5-minuterstrafik. Och alla tåg körs med 30 m tåglängd. Detta under högtrafik. Under lågtrafik ska det väl vara möjligt att utarbeta turtätheter och tågföringar där alla tåg går genomgående Gåshaga Brygga - Hornsbergs Strand.
Det fina är att som ett resultat av det här resonemanget så får den centrala delen Ropsten - Hornsbergs Strand 5-minuterstrafik. Eftersom 10-minuterstrafik med 30 m tåglängd nog är för glest, och att det är svårt med en turtäthet mellan 5 och 10 minuter, p g a begränsningarna på de yttre delarna av Lidingöbanan.
Det är naturligtvis också möjligt med 12-minuterstrafik Gåshaga Brygga - Hornsbergs Strand, med mellanliggande tåg från Aga/Skärsätra - Hornsbergs Strand, vilket skulle ge 6-minuterstrafik Aga/Skärsätra - Hornsbergs Strand. Det skulle kunna bli fallet om 6-minuterstrafik anses mest optimalt kostnadsmässigt/belastningsmässigt på Spårväg City. Eller att det blir som med Tvärbanan 7½-minuterstrafik centralt, och 15-minuterstrafik längst ut. Nej, det blir för dåligt. Dubbelspår hitåt, tack!
Det är det enda jag kan komma fram till, utifrån tillgänglig information. Den som konstruktivt vill komplettera/rätta/ifrågasätta o s v är välkommen med bidrag.