Två göteborgsrelaterade saker

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅS

Re: Två göteborgsrelaterade saker

Inlägg av LÅS »

hej skrev:Spårvagn är väl det som borde vara när bussarna inte kan ta mer...
Nja, det beror väl helt på vad för typ av område det handlar om. Dessutom vad som lämpar sig bäst med tanke på trafikeringsformen och kopplingen till city. Exempelvis kommer Västlänken ha fler banor ingående från norr och endast två i söder. Detta talar emot en pendeltågsbana till Torslanda, men det skulle fungera om man också bygger en bana mot Askim och sammankopplar dessa. Spårvägen i city är redan idag överbelastad, så jag ser mer kopplingen till city i gatunivå som en nackdel. Torslanda är glest bebyggt och skulle få långa hållplatsavstånd, därför passar pendeltåg bättre. De olika villaområdena får med största sannolikhet bussmatning till en station, likt Lindome och andra likartade villamattor. I Askim, som mer är vad man kan kalla "tät stad" (nåja), kan jag hålla med om att spårväg passar bäst. Och så fallerar allting, man får inte ihop det. Kanske är bussmatning bättre även på längre sikt. Man bygger just nu utmärkta busskörfält på motorvägarna och bussarna kan dras längre inåt bebyggelsen, och folk slipper byten. Allting gott?
niklas_ skrev:Kör på i samma tråd med en annan fråga. Jag är fullt övertygad om att spårvägssystemet bör byggas vidare på (inom tätorten), att omvandla till fullskalig tunnelbana eller något liknande vore bara dumt. Men då måste man kunna ställa högre krav på de lagda spåren! Kolla bara på Änggårdskomplexet mellan Sahlgrenska, Botaniska och Linneplatsen. Spåren svängar i S-kurvor, hastigheten är löjligt låg och de otaliga rödljusen är dåligt inställda. Bussarna gasar på motorvägen bredvid medan spårvagnarna...ja, jag vet inte ens vad jag ska skriva. Inför spårkorsningar eller växlar bromsar spårvagnarna in och glidkör, färden blir ryckig och hela vagnen bullrar såfort man korsar andra spår. Varför är detta nödvändigt? Är man beredd att lägga så mycket pengar på ett system som uppenbarligen har sådana brister? Är detta det allra senaste inom växelområdet?

Om det ska se ut såhär i framtiden bör man omgående slopa alla former av onödiga vändslingor, onödiga körmöjligheter och liknande. Dessutom bör inte S-formen på spårsammanflätningar användas, det förstår jag inte mig på. Exempel är när spåren från Sahlgrenska hakar på de mellan Botaniska och Linneplatsen, i riktning mot Linneplatsen.
Skulle gärna vilja ha lite feedback på inlägget ovan! Ingenting är illa menat, vill bara höra vad ni tycker och tänker.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

De enda spår som har S-kurvor där är spåren från Linnéplatsen mot Sahlgrenska. Det ser som det gör p.g.a. att man använde den existerande biluppfarten. Bilarna flyttades bort från den genom att man byggde en signalreglerad korsning söder om viadukterna. Man kunde förstås ha byggt en ny rakare viadukt för spårvagnarna, men då hade det varit en helt annan kostnad. Några otaliga dåligt inställda "rödljus" finns inte där. Det finns trafiksignaler dels på några ställen där spårvagnarna har konflikt med bussar, dels i övre änden där det är konflikt med bilar. Spårvagnarna har vanligen prioritet i trafiksignaler, men det är ingen "idiotprioritering", d.v.s. bilarna ska inte kunna bli stående i evighet för att det kommer en massa spårvagnar. Efter en viss tid bryts prioriteten och bilarna släpps fram. Övriga signaler i området är huvudsignaler i signalsäkerhetsanläggningen för spårvägen. De går alltid till "kör" om växlarna kan läggas i rätt läge och det inte är konflikt med någon annan vagn.
hej

Inlägg av hej »

niklas_ skrev:pårvägen i city är redan idag överbelastad
Kapaciteten på spåren är inte det som orsakar kollektivtrafikens överbelastning i centrum utan det är alla dessa bussar som ska in och trängas.
niklas_ skrev:Torslanda är glest bebyggt och skulle få långa hållplatsavstånd, därför passar pendeltåg bättre.
Det är glest bebyggt ut till Torslanda pga hamnen och alla industrier men med den utbyggnadstakt som det är idag så är själva Torslanda inte glest bebyygt. Kållered har drygt 7 000 invånare och Lindome har 13 000 medan Torslanda har 23 000 invånare och kommer om något år ökat till över 25 000. En spårväg ut till Torslanda skulle nog få tätare stopp längs sin färdväg än vad Angeredsbanan har idag och dessutom skulle kunna grena sig i Amhult till en sträck mot Nolered och Lilleby och en mot Hjuvik. Torslanda håller på att allt mer bli en stadsdel med en hel del flerfamiljs hus.

Allaredan idag så är det flera linjer som trafikerar Torslandakrysset, om vi tar mellan kl 7.00 och kl 7.59 så är det följande
21 mot Centralstationen 2 turer
24 mot NE Terminalen 4 turer
121 mot Centralstationen 5 turer
126 mot Hjalmar Brantingsplatsen via Norra Älvstranden 4 turer.
Lila mot NE Terminalen 4 turer
Det innebär att det går en buss in mot olika delar av centrala Göteborg ungefär var 3e minut, vilket får väl räknas som tät trafik.
LÅS

Inlägg av LÅS »

Kapaciteten på spåren är inte det som orsakar kollektivtrafikens överbelastning i centrum utan det är alla dessa bussar som ska in och trängas.
Nja, jag är inte övertygad. Bygg en planskild bana genom city så vore jag mer nöjd. Planskild = ej nödvändigtvis tunnel.
Det är glest bebyggt ut till Torslanda pga hamnen och alla industrier men med den utbyggnadstakt som det är idag så är själva Torslanda inte glest bebyygt. Kållered har drygt 7 000 invånare och Lindome har 13 000 medan Torslanda har 23 000 invånare och kommer om något år ökat till över 25 000. En spårväg ut till Torslanda skulle nog få tätare stopp längs sin färdväg än vad Angeredsbanan har idag och dessutom skulle kunna grena sig i Amhult till en sträck mot Nolered och Lilleby och en mot Hjuvik. Torslanda håller på att allt mer bli en stadsdel med en hel del flerfamiljs hus.

Allaredan idag så är det flera linjer som trafikerar Torslandakrysset, om vi tar mellan kl 7.00 och kl 7.59 så är det följande
21 mot Centralstationen 2 turer
24 mot NE Terminalen 4 turer
121 mot Centralstationen 5 turer
126 mot Hjalmar Brantingsplatsen via Norra Älvstranden 4 turer.
Lila mot NE Terminalen 4 turer
Det innebär att det går en buss in mot olika delar av centrala Göteborg ungefär var 3e minut, vilket får väl räknas som tät trafik
Jag tycker detta talar mer för att fortsätta med busstrafiken o bygga ut fler busskörf'ält (finns planerade på stora delar av sträckan). Spårväg skulle inte kunna täcka in alla dessa linjer på ett vettigt sett, men framförallt; inte heller pendeltåg skulle det. Byten skulle bli nödvändiga. Den strukturen man har idag, flera smålinjer ut i områdena som grenar ut och tillsammans bildar ett kapacitetsstarkt stråk (från Torslandakrysset och in mot stan förbi hamnen) tycker jag fungerar bäst.
Harald skrev:De enda spår som har S-kurvor där är spåren från Linnéplatsen mot Sahlgrenska. Det ser som det gör p.g.a. att man använde den existerande biluppfarten. Bilarna flyttades bort från den genom att man byggde en signalreglerad korsning söder om viadukterna. Man kunde förstås ha byggt en ny rakare viadukt för spårvagnarna, men c. Några otaliga dåligt inställda "rödljus" finns inte där. Det finns trafiksignaler dels på några ställen där spårvagnarna har konflikt med bussar, dels i övre änden där det är konflikt med bilar. Spårvagnarna har vanligen prioritet i trafiksignaler, men det är ingen "idiotprioritering", d.v.s. bilarna ska inte kunna bli stående i evighet för att det kommer en massa spårvagnar. Efter en viss tid bryts prioriteten och bilarna släpps fram. Övriga signaler i området är huvudsignaler i signalsäkerhetsanläggningen för spårvägen. De går alltid till "kör" om växlarna kan läggas i rätt läge och det inte är konflikt med någon annan vagn.
då hade det varit en helt annan kostnad
Detta är precis vad jag ogillar. Man bör väl faktiskt satsa på spårvagnarna, och göra saker riktigt, sådan här idioti har ju gett oss flera andra idiotlösningar för spårvägen runt om i staden. När jag säger rödljus menar jag även dessa huvudsignaler som du nämner, även fast de oftast fungerar okej. Varför var man tvungen att bygga ett busskörfält Sahlgrenska - Linneplatsen som zick-zackar mellan spårvägsspåren, var det verkligen så genomtänkt? Och det jag verkligen ville komma till svarade du inte på. Hastigheten! :wink:

Spårvagnarna kan knappast köra snabbt genom Änggårdskomplexet och måste bromsa inför alla spårsammanflätningar. Dessa tillåter inga högre hastigheter, både vad gäller spårens geometri och hastighetsnedsättningar. För att inte nämna hur vagnarna bullrar och skakar. Detta gäller ju inte nödvändigtvis just Änggårdskomplexet. Kolla bara på snabbspåret för att nämna ett exempel. Inte går det väl såhär löjligt segt i Stockholms tunnelbanas otaliga grenpunkter?
Användarens profilbild
Zawaq

Inlägg av Zawaq »

niklas_ skrev:Det andra: Bräckebanan tror jag inte kommer återuppstå, såvitt jag förstått har man istället pratat om en förbindelse Lindholmen-Eketrägatan över Gropegårdsgatan. Längre österut alltså.
Är det tänkt att spårvagnarna från norra älvstranden ska fortsätta mot Biskopsgården eller Backaplan?
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Genom en huvudsignalanläggning kör spårvagnarna med STH 30 km/h, relativt bra flyt om inte konflikt finnes.
Det kanske känns snabbare i T-banan eftersom tunnelväggen är så nära?
Vad är STH för ett tunneltåg i växlar?
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Grovsnus skrev:Genom en huvudsignalanläggning kör spårvagnarna med STH 30 km/h, relativt bra flyt om inte konflikt finnes.
Jag skall försöka kolla upp närmare men har för mig att det är reglerat i skyltning eller ATP.

Det finns dock växlar med betydligt högre hastighet i Tunnelbanan än på Trafikkontorets spårvägsanläggning.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Grovsnus skrev:Genom en huvudsignalanläggning kör spårvagnarna med STH 30 km/h, relativt bra flyt om inte konflikt finnes.
Ingen nedsättning beroende på växeln i rakspåret. I det avvikande spåret beror det på geometrin. På den tiden jag körde tunneltåg var det oftast M-signal (50 km/h) men skyltning till 40 eller 30 förekom också. Växlar med obruten räl i huvudspåret har nedsättning till 15 km/h i det avvikande spåret.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Harald skrev:
Ingen nedsättning beroende på växeln i rakspåret. I det avvikande spåret beror det på geometrin. På den tiden jag körde tunneltåg var det oftast M-signal (50 km/h) men skyltning till 40 eller 30 förekom också. Växlar med obruten räl i huvudspåret har nedsättning till 15 km/h i det avvikande spåret.
Det finns ett gäng växlar där det är 70 km/h i kurva och även några där det är 80 km/h, annars är det vanligen 50 i "viktigare" tågvägsskiljande växelkurvor och 30 vid anslutningsväxlar till uppställningsspår och liknande. I icke skyltade övergångsväxlar är det i praktiken 40 som gäller såvida inte det är obruten korsning, då blir det som sagt 15. Detta gäller T-bana 2 och 3, på "ettan" är spåren ganska osystematiskt projekterade och alla 5-kilometerssteg från 15 till 70 km/h förekommer som sth även i växelkurvor (utom möjligen 55).

På rakspår är det som sagt ingen hastighetsbegränsning i växlar. Är det det i motorväxlar med järnvägsdriv i Göteborg?
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

daniel_s skrev:På rakspår är det som sagt ingen hastighetsbegränsning i växlar. Är det det i motorväxlar med järnvägsdriv i Göteborg?
I Signalsäkerhetsanläggnignarna är det (med undantag för Frölundatunneln) vignolväxlar med samma typ av driv som växlarna vid Sickla Udde.

Dvs vi har inga växlar med järnvägsdriv/JAE-driv.
Däremot har vi hastighetsbegränsat till 30 i sådana växlar, om inget annat anges med skyltning på plats.

//Tony
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

ok, där ser och hör man.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

hej skrev:Läste igenom den senaste rapporten om K2020. Önskemålet där är 45 m långa spårvagnar (alltså motsvarande 3 vagnståg med pedalare). Dock verkar det som främst så ska nya vagnar användas för den utökande trafiken så utfasningen av pedalvagnarna kommer väl få ske genom naturlig bortgång och inte systematisk skrotning.
Det intressanta är framtida spårutbyggnader där man i första hand vill bygga klart Kringen och Munkebäckstriangeln men där man öppnar för nya banor till Utby, Torslanda och Askim förutom de planerade till Lindholmen, Backa och Gullbergsvass. Det verkar även finnas en möjlighet att Bräckebanan återuppstår.
Pedalvagnarna är å andra sidan de enda av dagens vagnar som utan stor ombyggnad kan utgöra 45m långa tåg.

Om man pratar om 60m långa tåg så klarar pedalvagnarna även detta, medan övriga vagntyper kräver inbyggnad/återbyggnad av multipelkörningsfunktioner. M31 har tidigare haft multutrustning då de hette M21, så där borde det inte vara jättesvårt att fixa detta. Hur det är med M31 vet jag dock inget om, gissningsvis så är det en hel del pyssel att få till multning där, men det är som sagt bara en spekulation från min sida. Rätta mig gärna om jag har fel.

Med andra ord så kan det bli så att på framtida hållplatser med 45m-vagnar så ser vi dels någon ny vagntyp som inte finns idag, och dels pedalvagnar, åtminstone på de tyngst belastade linjerna i högtrafiken. När det inte är högtrafik kommer man nog rätt långt med dagens 30m-längd, man får ställa priset för ombyggnad av vagnarna mot vad det kostar att ha fler förare i icke-högtrafik. (Detta förutsätter dock att vissa linjer även i fortsättningen klarar sig med 30m-tåg. Om man kan klämma in dagens turtäthet på t.ex. Gamlestadstorget-Kortedala så borde de linjer med lägre turtäthet klara sig rätt långt med 30m-tåg även i framtiden om man kan höja turtätheten och de gemensamma spåren i centrum klarar belastningen). Snillen spekulerar...
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

M_M skrev: Om man pratar om 60m långa tåg så klarar pedalvagnarna även detta, medan övriga vagntyper kräver inbyggnad/återbyggnad av multipelkörningsfunktioner. M31 har tidigare haft multutrustning då de hette M21, så där borde det inte vara jättesvårt att fixa detta. Hur det är med M31 vet jag dock inget om, gissningsvis så är det en hel del pyssel att få till multning där, men det är som sagt bara en spekulation från min sida. Rätta mig gärna om jag har fel.
Du har fel. Multipelutrustningen sitter kvar intakt på samtliga M31:or, bortsett från den sista biten ner på kopplet.
M_M skrev: Med andra ord så kan det bli så att på framtida hållplatser med 45m-vagnar så ser vi dels någon ny vagntyp som inte finns idag, och dels pedalvagnar, åtminstone på de tyngst belastade linjerna i högtrafiken. När det inte är högtrafik kommer man nog rätt långt med dagens 30m-längd, man får ställa priset för ombyggnad av vagnarna mot vad det kostar att ha fler förare i icke-högtrafik. (Detta förutsätter dock att vissa linjer även i fortsättningen klarar sig med 30m-tåg. Om man kan klämma in dagens turtäthet på t.ex. Gamlestadstorget-Kortedala så borde de linjer med lägre turtäthet klara sig rätt långt med 30m-tåg även i framtiden om man kan höja turtätheten och de gemensamma spåren i centrum klarar belastningen). Snillen spekulerar...
Snillen? Tillåt mig le....

//T
Skriv svar