Zawaq skrev:När, eller om spårväg till backa bebyggs, kommer den få planskilda korsningar eller kommer den att byggas som sträckan till Kålltorp?
Detta har jag också alltid undrat. Antar att spåren hamnar mitt i Litteraturgatan som dagens bussar, och då lutar det kanske åt icke planskilda korsningar. Jag hoppas innerligen det blir egen banvall och inte någon fjuttig bussgata där spår ligger i asfalt. Varför gör man så egentligen? Kolla bara där 17-bussen går mellan Redbergsplatsen .
Ett annat mysterium är varför man inte drar in och ser över hållplatser vid ombyggnader. Att påstå att nätet är HELT perfekt i alla avseenden känns lite optimistiskt. Finns väl ett par bra exempel som man borde ha dragit in, kanske främst i Mölndal. Första biten från Mölndals centrum och norrut känns alldeles lagom, men sedan börjar hållplatserna dugga tätt.
Sedan har vi ju hållplatsen Liseberg som borde flyttas till pendeltågstationen. Sankt Sigfrids är självklart kvar i dagens läge, den behöver vi inte röra på. Jag har verkligen ingenting emot täta hållplatser så länge de är genomtänka.
TonyM skrev:Det blir tyvärr ganska rejäla konstruktioner om du skall ha planskildhet.
För den som skall under krävs att ramper för att komma ner och upp är tillräckligt långa (det skall ju gå att köra hyggligt höga fordon in också)
Titta på hur det ser ut på Hisingen, för det blir tyvärr något likande.
/T
Skulle man inte kunna vända på steken, att spåren sänks ner i lagom tid innan och efter, och att vägbanan passerar mer eller mindre i vanlig marknivå, kanske med en liten stigning. Svårigheterna då är väl snarare att lägga hållplatsen så nära korsningen som möjligt. Vad tror ni, om även vägbanan höjs aningen, hur många meter bort skulle spåren vara i normal höjd så att en hållplats kan anläggas?