De gamla GL-tågen i Göteborgsområdet
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
De gamla GL-tågen i Göteborgsområdet
Hej där!
Jag har 3 frågor om de gamla GL-tågen i Göteborg.
Fråga 1 är vilket år GLAB introducerade den nuvarande och senaste GL-färgsättningen på pendeltågen och regionaltågen som rullar i Västra Götaland? Den här färgsättningen håller ju som bekant på nu att försvinna helt och hållet. Är det möjligtvis någon här som vet hur många enheter det finns kvar i gamla GL-färger?
Fråga 2 är vilken X10 som var den sista i Göteborgsområdet och vilket år byggdes den om till sin nuvarande X11-form?
Den sista frågan som också är fråga 3 är vilket år den allra första GL-färgsättningen från 1980-talet försvann och därmed undrar jag också vilken den sista enhet var som hade den första färgsättningen.
Jag hoppas verkligen på svar från er.
Med vänliga hälsningar från GLAB.
Jag har 3 frågor om de gamla GL-tågen i Göteborg.
Fråga 1 är vilket år GLAB introducerade den nuvarande och senaste GL-färgsättningen på pendeltågen och regionaltågen som rullar i Västra Götaland? Den här färgsättningen håller ju som bekant på nu att försvinna helt och hållet. Är det möjligtvis någon här som vet hur många enheter det finns kvar i gamla GL-färger?
Fråga 2 är vilken X10 som var den sista i Göteborgsområdet och vilket år byggdes den om till sin nuvarande X11-form?
Den sista frågan som också är fråga 3 är vilket år den allra första GL-färgsättningen från 1980-talet försvann och därmed undrar jag också vilken den sista enhet var som hade den första färgsättningen.
Jag hoppas verkligen på svar från er.
Med vänliga hälsningar från GLAB.
Re: De gamla GL-tågen i Göteborgsområdet
Det borde ha varit 1992 när man började köra pendeltåg till Kungsbacka.GLAB skrev:Fråga 1 är vilket år GLAB introducerade den nuvarande och senaste GL-färgsättningen på pendeltågen och regionaltågen som rullar i Västra Götaland? Den här färgsättningen håller ju som bekant på nu att försvinna helt och hållet. Är det möjligtvis någon här som vet hur många enheter det finns kvar i gamla GL-färger?
Re: De gamla GL-tågen i Göteborgsområdet
Tack så jättemycket för svar.
Just nu så finns det väl mindre än 5 enheter kvar som har GL-färger va?
Finns det någon annan här som sitter på mer information om GL-tågen så skulle jag bli väldigt glad om ni kunde berätta ännu mera för mig.
Hälsningar från GLAB.
Just nu så finns det väl mindre än 5 enheter kvar som har GL-färger va?
Finns det någon annan här som sitter på mer information om GL-tågen så skulle jag bli väldigt glad om ni kunde berätta ännu mera för mig.
Hälsningar från GLAB.
Re: De gamla GL-tågen i Göteborgsområdet
Tidningen Motorvagnen (Svenska Motorvagnsklubbens medlemstidning) har i princip alltid haft ganska detaljerad information om motorvagnarnas öde på individnivå. Har du tid så kan du grotta i gamla utgåvor, det är runt 5 nummer per år så det går ganska snabbt. Kolla i din förenings bibliotek. Eller så frågar du på Postvagnen, kanske har någon redan gjort en sammanställning. (Har du riktig tur så har kanske någon som läser detta forum gjort en!)GLAB skrev:Finns det någon annan här som sitter på mer information om GL-tågen så skulle jag bli väldigt glad om ni kunde berätta ännu mera för mig.
Re: De gamla GL-tågen i Göteborgsområdet
Kolla det här inlägget på Postvagnen: http://postvagnen.com/forum/index.php?id=146097
Bilder på de fyra X11 i gammelmålning som fanns kvar åtminstone i maj.
Bilder på de fyra X11 i gammelmålning som fanns kvar åtminstone i maj.
Re: De gamla GL-tågen i Göteborgsområdet
Den vita färgen med GLränderna har funnits med sedan början på 80-talet, är lite osäker när de började införa den, men Alingsåstågen hade allaredan lämnat sin oranga tillvaro.
Re: De gamla GL-tågen i Göteborgsområdet
Några orange eller tidigare orange tåg har väl aldrig gått Göteborg-Alingsås. X6:orna hade sin röda färg ända tills de gav upp och Humle och Dumle bestod av klassiskt bruna B6-sätt med ett lika klassiskt brunt Hg2-lok i vardera änden. När X10:orna kom hade de den första GL-målningen, helvit sida med GL-ränderna utan mellanrum: http://www.jarnvag.net/test/images/bild ... gsas90.jpghej skrev:Den vita färgen med GLränderna har funnits med sedan början på 80-talet, är lite osäker när de började införa den, men Alingsåstågen hade allaredan lämnat sin oranga tillvaro.
Senare ändrades den något så att fönsterpartiet blev blått och ränderna drogs isär: http://www.jarnvag.net/test/images/bild ... 113141.jpg
Jag förmodar att det är det frågeställaren menar med den första resp. senaste GL-färgsättningen.
Re: De gamla GL-tågen i Göteborgsområdet
Tack så mycket för svaren på mina frågor.
När den sista X10-enheten i Göteborg byggdes om till en X11, kan det då ha varit som så att det var då den allra första GL-färgsättningen försvann?
Jag måste också få fråga var man kan hitta alla de gamla tidningarna från Svenska Motorvagnsklubben? Måste man då vara medlem eller?
När den sista X10-enheten i Göteborg byggdes om till en X11, kan det då ha varit som så att det var då den allra första GL-färgsättningen försvann?
Jag måste också få fråga var man kan hitta alla de gamla tidningarna från Svenska Motorvagnsklubben? Måste man då vara medlem eller?
Re: De gamla GL-tågen i Göteborgsområdet
Är det inte så att s.k. GLAB egentligen heter Västtrafik?
Re: De gamla GL-tågen i Göteborgsområdet
Nej, de är faktiskt 2 olika företag från olika tider.charmander skrev:Är det inte så att s.k. GLAB egentligen heter Västtrafik?
Västtrafik bildades år 1999 till följd av en sammanslagning av de 5 gamla länstrafikbolagen Göteborgsregionens Lokaltrafik (GL), Bohustrafiken, Älvsborgstrafiken, Länstrafiken i Skaraborg och Göteborgs Stadstrafik.
Anledningen till detta var att Västra Götaland skapades året innan och man ville därför ha ett gemensamt länstrafikbolag för hela Västra Götaland. Det nya bolagets namn blev som bekant Västtrafik AB.
Så svaret på din fråga är alltså nej, det fanns alltså tidigare hela 5 länstrafikbolag som slogs samman och bildade Västtrafik.
Re: De gamla GL-tågen i Göteborgsområdet
Svar till charmander: Nej det är inte riktigt så!
Västtrafik bildades 1999 genom att fem trafikhuvudmänhuvudmän (GL, Bohustrafiken, Älvsborgstrafiken, Skaraborgstrafiken, Stadstrafiken i Gbgs kommun) slogs samman till en. De tidigare organisationerna upphörde.
Västtrafik ägs till 50% av Västra Götalandsregionen (VGR) och till 50% av 49 VGR-kommuner av de 50 som utgör Västtrafiks trafikområde.
Västtrafik bildades 1999 genom att fem trafikhuvudmänhuvudmän (GL, Bohustrafiken, Älvsborgstrafiken, Skaraborgstrafiken, Stadstrafiken i Gbgs kommun) slogs samman till en. De tidigare organisationerna upphörde.
Västtrafik ägs till 50% av Västra Götalandsregionen (VGR) och till 50% av 49 VGR-kommuner av de 50 som utgör Västtrafiks trafikområde.
Re: De gamla GL-tågen i Göteborgsområdet
Ska man vara noga så var GLAB huvudman även för trafiken i Göteborg, men Stadstrafiken skötte planering och upphandling. Stadstrafiken var en avdelning inom den kommunala förvaltningen Trafikkontoret och alltså inget bolag.
Re: De gamla GL-tågen i Göteborgsområdet
Nu blir jag nyfiken!Mr_T6 skrev:Västtrafik ägs till 50% av Västra Götalandsregionen (VGR) och till 50% av 49 VGR-kommuner av de 50 som utgör Västtrafiks trafikområde.
Re: De gamla GL-tågen i Göteborgsområdet
På tal om detta.daniel_s skrev:Nu blir jag nyfiken!Mr_T6 skrev:Västtrafik ägs till 50% av Västra Götalandsregionen (VGR) och till 50% av 49 VGR-kommuner av de 50 som utgör Västtrafiks trafikområde.
I Stockholm ägs ju SL till 100 % av länet, vilket jag tycker man borde införa även här. Stockholm är idag ensamma med en sådan uppdelning. Fördelen är väl att den där kommungränsen, som folk faktiskt kanske vill korsa, inte blir lika viktig och tydlig då man ser trafiken mer i sin helhet, inte i något lokalt perspektiv.
Eller vad vet jag, vad finns det för nackdelar o fördelar egentligen?
Re: De gamla GL-tågen i Göteborgsområdet
Inte av länet, men väl av landstinget.niklas_ skrev:I Stockholm ägs ju SL till 100 % av länet
Re: De gamla GL-tågen i Göteborgsområdet
Med inspiration från detta inlägg har jag skapat en ny tråd: Län, Landsting och Regioner.daniel_s skrev:Inte av länet, men väl av landstinget.niklas_ skrev:I Stockholm ägs ju SL till 100 % av länet
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: De gamla GL-tågen i Göteborgsområdet
På vad? Om det är den 50:e kommunen du är nyfiken på så är det Kungsbacka som ju tillhör Hallands län. Egentligen borde alltså Hallandstrafiken köra där, men eftersom trafiken i mycket stor utsträckning går mot Göteborg så har man en överenskommelse om att Västtrafik sköter den.daniel_s skrev:Nu blir jag nyfiken!Mr_T6 skrev:Västtrafik ägs till 50% av Västra Götalandsregionen (VGR) och till 50% av 49 VGR-kommuner av de 50 som utgör Västtrafiks trafikområde.
Re: De gamla GL-tågen i Göteborgsområdet
Nej, Stockholms län är inte ensamma om detta. Skånetrafiken är en del av regionförvaltningen i Region Skåne.niklas_ skrev:I Stockholm ägs ju SL till 100 % av länet, vilket jag tycker man borde införa även här. Stockholm är idag ensamma med en sådan uppdelning.
Re: De gamla GL-tågen i Göteborgsområdet
Hej igen!
Det var en annan fråga jag nyligen kom på som har med detta att göra.
På de gamla GL-tågen stod det ju som bekant även Västtåg.
Är det någon här som vet vilka de var och vad de gjorde? Vilka syften och uppdrag hade de? När försvann Västtåg och varför?
Är väldigt tacksam för svar.
Det var en annan fråga jag nyligen kom på som har med detta att göra.
På de gamla GL-tågen stod det ju som bekant även Västtåg.
Är det någon här som vet vilka de var och vad de gjorde? Vilka syften och uppdrag hade de? När försvann Västtåg och varför?
Är väldigt tacksam för svar.
Re: De gamla GL-tågen i Göteborgsområdet
Västtåg var inte ett företag eller liknande. Det var ett namn på tågtrafiken i Västsverige, d.v.s. det som har utvecklats till den trafik som från december 2010 ska köras av DSBFirst Väst. Det var ju från början ett samarbete mellan flera olika länshuvudmän och då ville man ha ett namn på det. Med länssammanslagningen och bildandet av Västtrafik bortföll väl behovet av ett speciellt namn.