De gamla GL-tågen i Göteborgsområdet

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
GLAB
Inlägg: 12
Blev medlem: tisdag 13 oktober 2009 18:08

De gamla GL-tågen i Göteborgsområdet

Inlägg av GLAB »

Hej där!

Jag har 3 frågor om de gamla GL-tågen i Göteborg.

Fråga 1 är vilket år GLAB introducerade den nuvarande och senaste GL-färgsättningen på pendeltågen och regionaltågen som rullar i Västra Götaland? Den här färgsättningen håller ju som bekant på nu att försvinna helt och hållet. Är det möjligtvis någon här som vet hur många enheter det finns kvar i gamla GL-färger?

Fråga 2 är vilken X10 som var den sista i Göteborgsområdet och vilket år byggdes den om till sin nuvarande X11-form?

Den sista frågan som också är fråga 3 är vilket år den allra första GL-färgsättningen från 1980-talet försvann och därmed undrar jag också vilken den sista enhet var som hade den första färgsättningen.

Jag hoppas verkligen på svar från er.

Med vänliga hälsningar från GLAB.
Apskaft
Inlägg: 35
Blev medlem: söndag 26 april 2009 18:23
Ort: Stockholm

Re: De gamla GL-tågen i Göteborgsområdet

Inlägg av Apskaft »

GLAB skrev:Fråga 1 är vilket år GLAB introducerade den nuvarande och senaste GL-färgsättningen på pendeltågen och regionaltågen som rullar i Västra Götaland? Den här färgsättningen håller ju som bekant på nu att försvinna helt och hållet. Är det möjligtvis någon här som vet hur många enheter det finns kvar i gamla GL-färger?
Det borde ha varit 1992 när man började köra pendeltåg till Kungsbacka.
Användarens profilbild
GLAB
Inlägg: 12
Blev medlem: tisdag 13 oktober 2009 18:08

Re: De gamla GL-tågen i Göteborgsområdet

Inlägg av GLAB »

Tack så jättemycket för svar.

Just nu så finns det väl mindre än 5 enheter kvar som har GL-färger va?

Finns det någon annan här som sitter på mer information om GL-tågen så skulle jag bli väldigt glad om ni kunde berätta ännu mera för mig.

Hälsningar från GLAB.
daniel_s
Inlägg: 14428
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: De gamla GL-tågen i Göteborgsområdet

Inlägg av daniel_s »

GLAB skrev:Finns det någon annan här som sitter på mer information om GL-tågen så skulle jag bli väldigt glad om ni kunde berätta ännu mera för mig.
Tidningen Motorvagnen (Svenska Motorvagnsklubbens medlemstidning) har i princip alltid haft ganska detaljerad information om motorvagnarnas öde på individnivå. Har du tid så kan du grotta i gamla utgåvor, det är runt 5 nummer per år så det går ganska snabbt. Kolla i din förenings bibliotek. Eller så frågar du på Postvagnen, kanske har någon redan gjort en sammanställning. (Har du riktig tur så har kanske någon som läser detta forum gjort en!)
Apskaft
Inlägg: 35
Blev medlem: söndag 26 april 2009 18:23
Ort: Stockholm

Re: De gamla GL-tågen i Göteborgsområdet

Inlägg av Apskaft »

Kolla det här inlägget på Postvagnen: http://postvagnen.com/forum/index.php?id=146097

Bilder på de fyra X11 i gammelmålning som fanns kvar åtminstone i maj.
hej
Inlägg: 1728
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: De gamla GL-tågen i Göteborgsområdet

Inlägg av hej »

Den vita färgen med GLränderna har funnits med sedan början på 80-talet, är lite osäker när de började införa den, men Alingsåstågen hade allaredan lämnat sin oranga tillvaro.
Harald
Inlägg: 8819
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: De gamla GL-tågen i Göteborgsområdet

Inlägg av Harald »

hej skrev:Den vita färgen med GLränderna har funnits med sedan början på 80-talet, är lite osäker när de började införa den, men Alingsåstågen hade allaredan lämnat sin oranga tillvaro.
Några orange eller tidigare orange tåg har väl aldrig gått Göteborg-Alingsås. X6:orna hade sin röda färg ända tills de gav upp och Humle och Dumle bestod av klassiskt bruna B6-sätt med ett lika klassiskt brunt Hg2-lok i vardera änden. När X10:orna kom hade de den första GL-målningen, helvit sida med GL-ränderna utan mellanrum: http://www.jarnvag.net/test/images/bild ... gsas90.jpg
Senare ändrades den något så att fönsterpartiet blev blått och ränderna drogs isär: http://www.jarnvag.net/test/images/bild ... 113141.jpg
Jag förmodar att det är det frågeställaren menar med den första resp. senaste GL-färgsättningen.
Användarens profilbild
GLAB
Inlägg: 12
Blev medlem: tisdag 13 oktober 2009 18:08

Re: De gamla GL-tågen i Göteborgsområdet

Inlägg av GLAB »

Tack så mycket för svaren på mina frågor.

När den sista X10-enheten i Göteborg byggdes om till en X11, kan det då ha varit som så att det var då den allra första GL-färgsättningen försvann?

Jag måste också få fråga var man kan hitta alla de gamla tidningarna från Svenska Motorvagnsklubben? Måste man då vara medlem eller?
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2122
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Hägersten
Kontakt:

Re: De gamla GL-tågen i Göteborgsområdet

Inlägg av ADDE »

Är det inte så att s.k. GLAB egentligen heter Västtrafik?
Användarens profilbild
GLAB
Inlägg: 12
Blev medlem: tisdag 13 oktober 2009 18:08

Re: De gamla GL-tågen i Göteborgsområdet

Inlägg av GLAB »

charmander skrev:Är det inte så att s.k. GLAB egentligen heter Västtrafik?
Nej, de är faktiskt 2 olika företag från olika tider.

Västtrafik bildades år 1999 till följd av en sammanslagning av de 5 gamla länstrafikbolagen Göteborgsregionens Lokaltrafik (GL), Bohustrafiken, Älvsborgstrafiken, Länstrafiken i Skaraborg och Göteborgs Stadstrafik.

Anledningen till detta var att Västra Götaland skapades året innan och man ville därför ha ett gemensamt länstrafikbolag för hela Västra Götaland. Det nya bolagets namn blev som bekant Västtrafik AB.

Så svaret på din fråga är alltså nej, det fanns alltså tidigare hela 5 länstrafikbolag som slogs samman och bildade Västtrafik.
Mr_T6
Inlägg: 54
Blev medlem: onsdag 26 augusti 2009 22:11

Re: De gamla GL-tågen i Göteborgsområdet

Inlägg av Mr_T6 »

Svar till charmander: Nej det är inte riktigt så!
Västtrafik bildades 1999 genom att fem trafikhuvudmänhuvudmän (GL, Bohustrafiken, Älvsborgstrafiken, Skaraborgstrafiken, Stadstrafiken i Gbgs kommun) slogs samman till en. De tidigare organisationerna upphörde.
Västtrafik ägs till 50% av Västra Götalandsregionen (VGR) och till 50% av 49 VGR-kommuner av de 50 som utgör Västtrafiks trafikområde.
Harald
Inlägg: 8819
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: De gamla GL-tågen i Göteborgsområdet

Inlägg av Harald »

Ska man vara noga så var GLAB huvudman även för trafiken i Göteborg, men Stadstrafiken skötte planering och upphandling. Stadstrafiken var en avdelning inom den kommunala förvaltningen Trafikkontoret och alltså inget bolag.
daniel_s
Inlägg: 14428
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: De gamla GL-tågen i Göteborgsområdet

Inlägg av daniel_s »

Mr_T6 skrev:Västtrafik ägs till 50% av Västra Götalandsregionen (VGR) och till 50% av 49 VGR-kommuner av de 50 som utgör Västtrafiks trafikområde.
Nu blir jag nyfiken!
LÅS
Inlägg: 124
Blev medlem: fredag 10 oktober 2008 18:58

Re: De gamla GL-tågen i Göteborgsområdet

Inlägg av LÅS »

daniel_s skrev:
Mr_T6 skrev:Västtrafik ägs till 50% av Västra Götalandsregionen (VGR) och till 50% av 49 VGR-kommuner av de 50 som utgör Västtrafiks trafikområde.
Nu blir jag nyfiken!
På tal om detta.

I Stockholm ägs ju SL till 100 % av länet, vilket jag tycker man borde införa även här. Stockholm är idag ensamma med en sådan uppdelning. Fördelen är väl att den där kommungränsen, som folk faktiskt kanske vill korsa, inte blir lika viktig och tydlig då man ser trafiken mer i sin helhet, inte i något lokalt perspektiv.

Eller vad vet jag, vad finns det för nackdelar o fördelar egentligen?
daniel_s
Inlägg: 14428
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: De gamla GL-tågen i Göteborgsområdet

Inlägg av daniel_s »

niklas_ skrev:I Stockholm ägs ju SL till 100 % av länet
Inte av länet, men väl av landstinget.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: De gamla GL-tågen i Göteborgsområdet

Inlägg av LÅ1 »

daniel_s skrev:
niklas_ skrev:I Stockholm ägs ju SL till 100 % av länet
Inte av länet, men väl av landstinget.
Med inspiration från detta inlägg har jag skapat en ny tråd: Län, Landsting och Regioner.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Harald
Inlägg: 8819
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: De gamla GL-tågen i Göteborgsområdet

Inlägg av Harald »

daniel_s skrev:
Mr_T6 skrev:Västtrafik ägs till 50% av Västra Götalandsregionen (VGR) och till 50% av 49 VGR-kommuner av de 50 som utgör Västtrafiks trafikområde.
Nu blir jag nyfiken!
På vad? Om det är den 50:e kommunen du är nyfiken på så är det Kungsbacka som ju tillhör Hallands län. Egentligen borde alltså Hallandstrafiken köra där, men eftersom trafiken i mycket stor utsträckning går mot Göteborg så har man en överenskommelse om att Västtrafik sköter den.
Harald
Inlägg: 8819
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: De gamla GL-tågen i Göteborgsområdet

Inlägg av Harald »

niklas_ skrev:I Stockholm ägs ju SL till 100 % av länet, vilket jag tycker man borde införa även här. Stockholm är idag ensamma med en sådan uppdelning.
Nej, Stockholms län är inte ensamma om detta. Skånetrafiken är en del av regionförvaltningen i Region Skåne.
Användarens profilbild
GLAB
Inlägg: 12
Blev medlem: tisdag 13 oktober 2009 18:08

Re: De gamla GL-tågen i Göteborgsområdet

Inlägg av GLAB »

Hej igen!

Det var en annan fråga jag nyligen kom på som har med detta att göra.

På de gamla GL-tågen stod det ju som bekant även Västtåg.

Är det någon här som vet vilka de var och vad de gjorde? Vilka syften och uppdrag hade de? När försvann Västtåg och varför?

Är väldigt tacksam för svar.
Harald
Inlägg: 8819
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: De gamla GL-tågen i Göteborgsområdet

Inlägg av Harald »

Västtåg var inte ett företag eller liknande. Det var ett namn på tågtrafiken i Västsverige, d.v.s. det som har utvecklats till den trafik som från december 2010 ska köras av DSBFirst Väst. Det var ju från början ett samarbete mellan flera olika länshuvudmän och då ville man ha ett namn på det. Med länssammanslagningen och bildandet av Västtrafik bortföll väl behovet av ett speciellt namn.
Skriv svar